Publicerat Januari 25, 201016 yr Författare Jag har gjort liknande (hade inte en kräksnara, bara vanligt halvstryp) en gång faktiskt, när en lösspringande blandras av modell "mindre trevlig", ca 67 cm hög & 45 kg vikt gjorde sitt bästa för att ta en smakbit ur ansiktet på mig, när jag skulle hindra honom från att ta sig över grinden till min inhägnade trädgård där just då 3 av mina hanhundar befann sig. Tog längre tid innan han vek ner sig, så pass att jag hade möjlighet att ringa efter ägaren än vad det gjorde för hunden i klippet, så halvstrypet är midre effektivt, men slutresultatet blev det samma.Fanns inte på världskartan att jag skulle låta honom ta sig in till mina hanar eller tugga på mig och i ett sådant läge går i af jag så långt som situationen kräver utan att för den skull slå/sparka/misshandla hunden vilket faktiskt i mina ögon altid är förkastligt och dessutom i värsta fall får hunden riktigt triggad. En sådan hund finns det inga quick fix som funkar på, så där är jag helt enig med dig. Tyvärr är ägarna inte intresserad alls av att göra något åt denna hund så den fortsätter vara "på rymmen". Vi har tack och lov sluppit fler besök från den. Så obehagligt! Hade handlat precis som du och tagit till alla medel för att skydda mig/mina hundar i det läget. Vilken tur att det gick bra för er...
Publicerat Januari 25, 201016 yr Vet inte, är inte erfaren nog att ge förslag och även om jag har tankar kring det känns det bara löjligt att berätta det. Och jag lovar att det inte innefattar några köttbullar. ny gissningstävling tills du avslöjat det. jag gissar på att fya.
Publicerat Januari 25, 201016 yr Författare ny gissningstävling tills du avslöjat det. jag gissar på att fya. *asg* Jo visst, jag hade sagt "fy". Det hade säkert hjälpt, hunden hade nog darrat av skräck.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Kul tråd Hunderiet är ett getingbo av guds nåde och sällan skådat slag. Helt givet så uppstår det en debatt på hundforumen kring CM och jag kan tänka mej att folk tävlar i att vara PK och fördömande.. Själv har jag ingen aning men gissar att jag nog skulle valt ett kort kraftigt obehag och lycklig hund än en lång process utan säkert resultat. Det som känns helt uppenbart är dock att CM är jävligt duktig på det han gör! Dock lurar jag på om han inte tidvis elar jyckar då kameran inte är på Mvh!
Publicerat Januari 26, 201016 yr Jag anser mig inte direkt vara någon känslig typ när det handlar om hunddressyr. Har själv en rätt envis och stundvis svårjobbad hårdning till vorsteh som kräver en fast hand här i världen, och är inte den sorten som förfasas över ett koppelryck eller liknande åthutning om situationen kräver det. Denne man är så omtalad att jag så smått har börjat se programmen, mest av nyfikenhet eftersom det verkat vara väldigt ojämna debatter kring karln. IRL är folk lyriska och på hundforumen är han hatad, i princip. Nu när jag hunnit skumma igenom ett par avsnitt är jag så himla upprörd att jag hoppas någon av hundstackarna som utsätts för CM ska ha förstånd att bita honom så hårt att han blir hundrädd på livstid! ( <--- finns det förresten ingen argare smiley att tillgå än den här?) Den som försvarar t.ex. den här scenen får vara beredd på en hård debatt med mig. http://www.youtube.com/watch?v=2eSERTmOrpk...feature=related ser då inge fel me denna scen,karl gör rätt i mina ögon,hade gjort lika själv,karl e cool lugn o behärskad,själv hade ja vart flyförbannad
Publicerat Januari 29, 201016 yr Det där är ett svävande ämne, och beror förstås på vilken betydelse ordet har. Själv är jag enig med etologin, och har inte så mycket till övers för flummiga teorier om att hundar har känslor på mänskligt vis. Intelligenta är de, men det styrs av instinkter och sinnen som är delvis mer utvecklade än våra, inte av att de är särskilt tänkande. Svårt att förklara, blir förvirrad själv av att försöka. Vad som är flummiga teorier att vi männsikor är så speciella jämfört med våran artfränders känslo områden för att den skulle vara mindre utvecklat är bara en hypotes för att försvara så att vi kan behandla dem på våran moraliska godtycke för att bejaka våran övermänsklighet över en annan artfränder Inteligensen kan du studera igenom historien hur det funkar hos oss människor(typ nazismen) och när människor hamnar i miljöer där moralen eller etiken har ingen betydelse längre. När det gäller känsloliv hos djur tex. Delfiner ,Elefanter, Apor, Hundar så behöver jag väl inte sätta upp länkar och sånt vad dem är kababla till i empati för oss människor
Publicerat Januari 29, 201016 yr Ser inte heller att han gör något fel med första hunden, tycker att han löser problemet med så lite våld det bara går.