Publicerat Februari 15, 201016 yr Vad anser ni är jakten i Sveriges största fiender? Tänkte det skulle vara kul att höra vad ni anser. Själv tror jag att: Illegal jakt, militäriserad utrustning, skarpsprungna och skarpa hundar mot klövvilt, packjakt, viltparader är en långt mycket större fara mot jakten i Sverige än ett gäng vildmarksromantiker som står och skriker rädda alla djuren från dom blodtörstiga jägarna, men det är bara en fundering som jag har. Kan bli en kul tråd om vi inte pajkastar utan respekterar folks åsikter och tankar.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Vad anser ni är jakten i Sveriges största fiender? Tänte det skulle vara kul att höra vad ni anser.Själv tror jag att: Illegal jakt, militeriserad utrustning, skarpsprungna och skarpa hundar mot klövvilt, packjakt, viltparader är en långt mycket större fara mot jakten i Sverige en ett gäng vildmarksromantiker som står och skriker rädda alla djuren från dom blodtörstiga jägarna, men det är bar en fundering som jag har. Kan bli en kul tråd om vi inte pajkastar utan respekterar folks åsikter och tankar. Tycker vi själva är våra egna fiender: Floskler i tidningar (minns "Kommer det en varg skjuter jag" i aftonblaskan för ett tag sen) FÖR skarpa hundar är inte positivt i min mening. Mörkersikten ska ENBART få säljas till godkända skyddsjakts jägare med klargjorda uppdrag, nån &%¤&¤ gång ska väl djuren få vara ifred. däremot har jag ingenting emot viltparader om MAN GÖR DET PÅ ETT SMAKFULLT SÄTT, inte heller militäriserande vapen (till en viss gräns). Andreas
Publicerat Februari 15, 201016 yr Illegal jakt är nog den frästa hotet mot fortsatt jakt i landet. MEN även den okunnighet som finns om vart maten/köttet/hamburgaren kommer ifrån och att media visar blodiga vargar med poserande jägare är ett stort hot.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare Illegal jakt är nog den frästa hotet mot fortsatt jakt i landet. MEN även den okunnighet som finns om vart maten/köttet/hamburgaren kommer ifrån och att media visar blodiga vargar med poserande jägare är ett stort hot. +1 på den
Publicerat Februari 15, 201016 yr Vad anser ni är jakten i Sveriges största fiender? Tänkte det skulle vara kul att höra vad ni anser.Själv tror jag att: Illegal jakt, militäriserad utrustning, skarpsprungna och skarpa hundar mot klövvilt, packjakt, viltparader är en långt mycket större fara mot jakten i Sverige än ett gäng vildmarksromantiker som står och skriker rädda alla djuren från dom blodtörstiga jägarna, men det är bara en fundering som jag har. Kan bli en kul tråd om vi inte pajkastar utan respekterar folks åsikter och tankar. Låt oss se, utomstående, ickejägare har inga bekymmer med vapen, parader, de har helt enkelt ingen urskilljning i den delen. Skarpa hundar är inte bara av ondo tänk eftersök men visst det är medialt. Jaktbrott är ett stort medialt bekymmer och således även ett bekymmer för oss som jägare. Jag skulle påstå att den åtskillnad vi gör, ni gör är ett stort bekymmer, i en miljö, social sådan där jakten är integrerad och alla har del i den är det inga bekymmer att behålla den och få den att frodas. Således är det av vikt att vi arbetar med medierna, på det sätt vi känner att vi kan, kom ihåg det att vargjakten hade ett 70%igt stöd bland allmänheten. /Christian
Publicerat Februari 15, 201016 yr inte heller militäriserande vapen (till en viss gräns).Andreas förhopnings vis denna vecka kommer jag visa en bild på nyaste bössan på forumet som kommer göra dig ap galen men älskar dig endå
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare förhopnings vis denna vecka kommer jag visa en bild på nyaste bössan på forumet som kommer göra dig ap galen men älskar dig endå Skulle själv gladeligen köpa mig en trg22 eller 42 om jag haft råd, men jag vet oxå att folk tycker det är lite mindre okej med dessa vapen en med engammal aja och vadmansbyxor.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Skulle själv gladeligen köpa mig en trg22 eller 42 om jag haft råd, men jag vet oxå att folk tycker det är lite mindre okej med dessa vapen en med engammal aja och vadmansbyxor. Bara man träffar det man skjuter på, så spelar det ingen roll om man har en Blaser, TRG eller en Husqvarna från 20-talet. Därmed skall folk skita i vad du har för bössa. Men nog håller jag med om att mörkersikten är onödiga i allt utom skyddsjakt etc.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Jag har svårt att tro att en icke jagande eller en jaktmotståndare sku bry sig om vilket vapen man har. Där är nog dom som har problem med det jägare. Och överlag tycker jag man hör mest gnäll av jägare om andra jägare. Oftast för att dom har fel hund, bössa eller jagar för mycket. Så min åsikt är att största fienden finns bland oss själva. Och grunden är att man int vet eller vill förstå hur andra jagar och varför. Nu svara jag fast jag int bor i Sverige...
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare Finns en enkätundersökning gjord av jägareförbundet, där acceptansen för jägare som såg ut som jägare gjorde förr var långt mycket större en för jägare som såg ut som insatsstyrkan i afganistan, så jag tror inte att det är som du tror. När jag skrev skarpsprungna skarpa hundar å klövvilt menade jag friska klövvilt inte skadat vilt,jag har sett aldeles för mycket vilt taget av hundar, det kommer jag aldrig tycka är okej, till eftersök om så krävs har jag inga problem med att vilt avfångas med en snabb och skarp hund då det är ett utomordentligt hjäpmedel att avsluta ett skadat vilts lidande
Publicerat Februari 15, 201016 yr Jaha, så du undrade inte, du ville berätta hur det är, kan då berätta för dig att "folk" bara kan särskilja på camoflage/ eller inte, vapen med träkolv/ syntet kolv, längre än så kommer de inte, att hänvisa till en enkät som varken du eller jag vet hur den genomfördes säger absolut inget. /Christian
Publicerat Februari 15, 201016 yr Vad anser ni är jakten i Sveriges största fiender? Tänkte det skulle vara kul att höra vad ni anser.Själv tror jag att: Illegal jakt, militäriserad utrustning, skarpsprungna och skarpa hundar mot klövvilt, packjakt, viltparader är en långt mycket större fara mot jakten i Sverige än ett gäng vildmarksromantiker som står och skriker rädda alla djuren från dom blodtörstiga jägarna, men det är bara en fundering som jag har. Kan bli en kul tråd om vi inte pajkastar utan respekterar folks åsikter och tankar. jag tror det är den frikoppling i dagens samhälle från var maten egentligen kommer ifrån samt att den moderna människan moraliserar jägarens handlingar förbi gränser hur naturen fungerar. Det är den moderna svenskens fantiserande om att naturen är så gullig mot sig själv medans jägaren är grym som är ett stort besvär, de ser inte naturens egen grymhet till vardags.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Jakten har som jag ser det fortfarande en mycket stark ställning i Sverige. Det finns visserligen några vilsna själar som inte är så imponerade och som emellanåt hörs väldigt tydligt i debatten. Jag tror att det största hotet mot jakten i Sverige idag är om dessa "störande element" förses med allt för god ammunition. Du gav själv exempel som t.ex skarpa hundar. Jag tror att skadeskjutningar kanske blir det tyngsta. Men sedan nämner du även villtparader. Detta är något som jag saknar lite där jag oftast jagar själv. Lite respekt kanske t.o.m. en fanfar eller något annat för det fällda villtet. Tror faktiskt att vi kan tjäna på att sätta ner foten här även om det givetvis kommer finnas de som reagerar negativt. Men att det upprör de där vilsna själarna jag talade om i början. Är inte samma sak som att "svensson" och politikerna uppfattar det som tung ammunition. MVH // Henrik
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare Ok strunta i enkäten, men jag tror endå att allmänheten tycker det är mer ok med et jaktlag i traditionella jaktkäder än ett jaktlag som ser ut som en kamoflageklädd instattsstyrka.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Vad anser ni är jakten i Sveriges största fiender? Tänkte det skulle vara kul att höra vad ni anser.Kan bli en kul tråd om vi inte pajkastar utan respekterar folks åsikter och tankar. Jag anser vad jag skrev. Och jag kommer aldrig att tycka att det är okej att viltet lider eller blir taget av hundar, men det skrev jag å andra sidan int heller.
Publicerat Februari 15, 201016 yr hörde på banan i sommarn detta, jägarens värsta fiende är en annan jägare. avundsjuka,bakåtsträvande mm är väldigt stark och håller fullständigt med. kommer ihåg i höstas då vi jagade kråkor på ena jaktlagets marker som jag har småvilts kort på. efter jakten ser jag hur en förbannad suv står parkerad i hörnet så fort dom ser mig,(min kompis samlade up bulvanerna) gasen i botten och kört helt fast så min bil är blockerad ut hoppar röven och förväntar sig att busta en ungvalp och därmed kunna höja sin rang inom jaktlaget. jakt kort här och nu skall jag se vem tror du du är bla bla bla. visade kortet och han blev tyst och försökte bortförklara sig men du ser jag försökte bara skydda vår jakt stuga för nån har nämligen för en lång tid sen skjutit mot den. fick sedan höra av min kompis att det var gubben själv som skjutit hål i stugdörren då han var i fyllan...
Publicerat Februari 15, 201016 yr Jag tror att det nästan enbart handlar om att åter göra jakt till "vardag" för folk. Att vi som jagar/skjuter talar om det på jobbet, på fritiden etc; att vi inte gör det till nåt speciellt utan vardag som vadsomhelst. Folk ska inte tro att man är nån galning när man går med bössan till bilen inne i stan för att man ska till jakt eller skjutbana. Sådana attityder motverkar vi bäst med att vara just öppna och tala om jakt och förklara om någon undrar. Jag anser att det är helt fel att smyga eller tona ner att man ska ut på jakt eller till skjutbanan och träna. Sådant föder kanske till och med misstänksamhet. Nej, visa att bössor är de verktyg och redskap det handlar om; man ska ha respekt för vapen, men de är inga märkvärdigheter. Hur vapen ser ut (inom rimliga gränser, AR-15 hör inte hemma i skogen), eller kläder, eller huruvida det finns tjuvjägare etc, det tror jag inte folk i allmänhet bryr sig särskilt mycket om. Klart det finns tokstollar som inte gillar vapen alls eller som tycker att ALLA jägare är tjuvjägare, men det är inte majoriteten.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Ok strunta i enkäten, men jag tror endå att allmänheten tycker det är mer ok med et jaktlag i traditionella jaktkäder än ett jaktlag som ser ut som en kamoflageklädd instattsstyrka. Tänker inte svara med något högdraget om att det snarare handlar om jaktlagets upträdande i övrigt, dvs säker vapenhantering, trevliga, välkomnande osv som fäller avgörandet. men jag anser att folk skiter i vad jag har på mig inom rimliga gränser, intressant att vi även i diskursen har svårt att hålla isär militärt/civilt, min stora grej är förankrandet av jakten, har tom frälst ett par vegaterianer med viltkött, det enda ekologiska köttet. /Christian
Publicerat Februari 15, 201016 yr Bemötande och öppenhet är precis som Christian säger bland det viktigaste. En vresig surgubbe i vadmal med bössa på ryggen som åthuter några andra friluftsmänniskor i skogen skadar oss mycket mer än camokläder eller svarta bössor i händerna på RÄTT person. Jag tror att en engagerad och trevlig jägare i sådan utrustning som stannar och förklarar jakten och visar hur han brinner för det är positivt och visar att jägarkåren föryngras och utvecklas som allt annat. De flesta vettiga människor ser igenom ytan och dömer efter person. En vresig vadmalstomte kan vara förödande, men så kan även en camoklädd ungdom som beter sig hotfullt. Allt handlar om uppträdande och bemötande. Dvs vad vi är för personer.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Finns en enkätundersökning gjord av jägareförbundet, där acceptansen för jägare som såg ut som jägare gjorde förr var långt mycket större en för jägare som såg ut som insatsstyrkan i afganistan, så jag tror inte att det är som du tror.När jag skrev skarpsprungna skarpa hundar å klövvilt menade jag friska klövvilt inte skadat vilt,jag har sett aldeles för mycket vilt taget av hundar, det kommer jag aldrig tycka är okej, till eftersök om så krävs har jag inga problem med att vilt avfångas med en snabb och skarp hund då det är ett utomordentligt hjäpmedel att avsluta ett skadat vilts lidande http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...tod-for-jakten/
Publicerat Februari 15, 201016 yr Ni som nu tror vi kommer få det svårt för jakten framöver.. Landet kommer alldrig klara sig utan jägare. Största anledningen till att jag är rätt säker på detta är grisens önkníng och framfart. Jordbruket skulle gå käpprätt åt fanders utan jägaren. Utan jägaren skulle skogsbruket skita sig totalt. Utan jägaren skulle viltolyckorna ökar katastrofalt. Visst de stora rodvdjuren skulle kanske kunna skapa balans men innan det sker så får nog vi mäniskor flytta ut landet.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Jag tror inte jakten kommer få det svårt, snarare tror jag "vi" står starkare än på länge. Svenska jägare är välutbildade och duktiga och i takt med att fokus på ekologisk och närproducerad mat ökar så passar jakten perfekt. Dessutom är viltkött nyttigt och fettsnålt och våra viltstammar är starka och i vissa fall kraftigt växande (vildsvin). Det är lätt att tro att någon är "ute efter" jägarna om man läser slaskpressen, men där är mest högljudda galningar som inte begriper mycket om varken jakt eller livet i stort. De är ingen majoritet och inget man i för hög grad ska anpassa sina strategier eller sitt beteende efter.
Publicerat Februari 16, 201016 yr Bemötande och öppenhet är precis som Christian säger bland det viktigaste. En vresig surgubbe i vadmal med bössa på ryggen som åthuter några andra friluftsmänniskor i skogen skadar oss mycket mer än camokläder eller svarta bössor i händerna på RÄTT person.Jag tror att en engagerad och trevlig jägare i sådan utrustning som stannar och förklarar jakten och visar hur han brinner för det är positivt och visar att jägarkåren föryngras och utvecklas som allt annat. De flesta vettiga människor ser igenom ytan och dömer efter person. En vresig vadmalstomte kan vara förödande, men så kan även en camoklädd ungdom som beter sig hotfullt. Allt handlar om uppträdande och bemötande. Dvs vad vi är för personer. Ruskigt bra skrivet! Har vi inte alla någon gång stött på den där griniga "vadmalsgubben" och inte fan gör han reklam för oss jägare.
Publicerat Februari 16, 201016 yr Viltparader? Att viltparader och trofebilder skulle vara till skada för oss som jägare är nog både rätt och fel. Vad jag menar är att en bra viltparad eller bild är bra reklam medans en dålig parad eller bild är rent bränsle till veganerna. Som jag ser det så ska en bra trofe bild utstråla glädje över att man fått fälla ett vilt som man älskar. Ett exempel på motsatsen är faktiskt en del bilder från varg jakten de utstrålar stoltheten över att ha dödat något som man hatar. Min fru reagerade starkt på detta när hon bläddrade igenom Jaktjournalen. Vidare så funderar jag alltid över varför folk ska ha med bössan på bilden. Gäller samma sak med viltparaderna. sköter vi dom snyggt så är det bra reklam och om det sköts illa så är det just illa. Tycker nog att vi inom almoge jakten kan bli mycket bättre på att visa viltet respekt efter att vi fällt det.
Publicerat Februari 16, 201016 yr Ett stort problem för jakten är mytbilder kring jakten & jägare, mytbilder som upprätthålles inte minst av jägarkåren. Mytbild 1 : Alla jägare bor i glesbygd därmed så definieras jakten som något endast för glesbygden. Mytbild 2 : Vargen är endast ett glesbygdproblem för de finns långt från Stockholm . Mytbild 3: De som är mot jakt kan inget om jakt har inga jaktliga knytningar & bor i Stockholm. Hade man istället för att odla dessa myter tex framhållit att majoriteten av Svenska Jägarkåren bor & verkar i städer sedan generationer, att majoriteten av Sveriges jägarkår jagar & verkar i Mälarlandskapen. Då hade man automatiskt fått fram att jakten är en del även av det moderna samhället, inte endast en rest av det gamla bondesamhället. Hade man istället för att odla bilden av vargen som ett glesbygdsproblem istället framhållit att vargreviren finns i mellan Sverige endast femton mil från Stockholm. Att de hundar som riskerar att dödas & skadas är inte några okända bestar långt borta utan din grannes, den hund som dina barn brukar leka med. Sedan har vi den tredje mytbilden den som kanske kräver mest självrannsakan. För det första, de starkaste veganfästena finns i Umeå/Luleå inte i Stockholm man kan här ana att det är barn till jagande fäder. Har faktiskt aldrig mött en infödd Stockholmare som varit riktig jakthatare, har faktiskt inte mött någon riktigt jakthatare som var född söder om Dalälven. De jakthatare jag mött i Stockholm har faktiskt varit födda i Norra Sverige med bröder & Fäder som jagar med andra ord personer som faktiskt vet vad jakt är. Detta är ett stort problem, det tyder på att jägarkåren inte alltid imponerar på sin omgivning. //Lasse D