Publicerat Februari 17, 201016 yr Det verkar som motionen om licens på pilbågar får avslag i behandlande utskott! http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3120&...t=2009/10:Ju320
Publicerat Februari 17, 201016 yr Kan vara värt att nämna att Jörgen Johansson ( som skrivit motionen ) är bror till Claes Johansson, den förre vapenbegränsaren på rikspolisstyrelsen.
Publicerat Februari 17, 201016 yr Författare Kan vara värt att nämna att Jörgen Johansson ( som skrivit motionen ) är bror till Claes Johansson, den förre vapenbegränsaren på rikspolisstyrelsen. Päronet faller inte långt från plommonträdet va?
Publicerat Februari 17, 201016 yr Till vissa delar håller jag med honom, som t ex svartkrutsvapnen. Men när det gäller pilbågar är han dåligt påläst. Bågen är inget vapen i lagens mening, iom att den inte kan lagra energi, som armborstet kan. Och att " de mycket kraftiga compoundbågarna" har kunnat köpts fritt i landet hela tiden, och inte på något sätt har att göra med om det blir bågjakt eller ej i landet, har tydligen undgått honom. I begreppet vapen innefattas även tysta vapen, t.ex. pilbågar. Trots att detta är vapen är de licensfria. Dessutom har Naturvårdsverket tillåtit att man skall få jaga med pilbåge. De pilbågar som man skall få jaga med är mycket kraftiga vapen. Mycket kraftigare än armborst, som är licenspliktiga, och även kraftigare än vissa krutvapen, t.ex. kal .22 som också är licenspliktiga. Eftersom grunden för att tillåta jakt med pilbåge kan återfinnas i en affärsidé är det mycket troligt att det kommer att importeras ett stort antal kraftiga s.k. compoundbågar till Sverige. Dessa kan sedan säljas till den som vill köpa. Vi kan konstatera att mord med pilbåge redan har förekommit i Sverige. Mot bakgrund av vad som gäller beträffande licenspliktiga vapen i dag finns det ingen logik i att inte pilbågar, som kan (enligt Naturvårdsverket) döda så stora djur som en kronhjort, ska vara licenspliktiga. Det bör observeras att armborst blir licenspliktiga så fort man tvinnar några gummisnoddar tillräckligt mycket. Bra att de yrkas avslag på den motionen.
Publicerat Februari 17, 201016 yr Självklart skall det vara licens på pilbågar. Det är ju vapen! Och det har ju redan skett mord med pilbågar i Sverige. Nu vet jag inte om de bågarna användes av bågskyttar som hade kunnat få sin licens eller ej. Men ändå. Det har ju skett mord. OK, en båge kanske inte är optimal för ett bankrån men då vi har så svårt att komma åt de vapen som brukar användas vid bankrån , vansinnesdåd o.s.v. så får vi väl istället inrikta oss på att begränsa de vapen vi kan! Vill även passa på att slå ett slag för licens på domkraft, kofot och morakniv. Dessa är alla mycket vanligare förekommande i diverse brottsutredningar än pilbågar och bör därför vara licenspliktiga. Vidare anser jag att man bör vara en registrerad medlem i syförening för att få inneha stickor och sax... // Henrik
Publicerat Februari 17, 201016 yr Författare Självklart skall det vara licens på pilbågar. Det är ju vapen!Och det har ju redan skett mord med pilbågar i Sverige. Nu vet jag inte om de bågarna användes av bågskyttar som hade kunnat få sin licens eller ej. Men ändå. Det har ju skett mord. OK, en båge kanske inte är optimal för ett bankrån men då vi har så svårt att komma åt de vapen som brukar användas vid bankrån , vansinnesdåd o.s.v. så får vi väl istället inrikta oss på att begränsa de vapen vi kan! Vill även passa på att slå ett slag för licens på domkraft, kofot och morakniv. Dessa är alla mycket vanligare förekommande i diverse brottsutredningar än pilbågar och bör därför vara licenspliktiga. Vidare anser jag att man bör vara en registrerad medlem i syförening för att få inneha stickor och sax... // Henrik Stekpannor! Glöm inte stekpannor!
Publicerat Februari 17, 201016 yr Jag har sällan läst så mycket svammel som i den motionen. Men i en sak tycker jag att han har rätt, Pilbågen är ett vapen, oavsett vad lagen säger om lagrad energi eller inte. Givetvis skall man behandla pilbågen med den respekt som krävs när man hanterar vapen, det brukar vara det första jag tar upp när jag har med nybörjare att göra. Även om den inte lagra energi kan den göra jävligt ont så att säga
Publicerat Februari 17, 201016 yr Jag har sällan läst så mycket svammel som i den motionen. Men i en sak tycker jag att han har rätt, Pilbågen är ett vapen, oavsett vad lagen säger om lagrad energi eller inte. Givetvis skall man behandla pilbågen med den respekt som krävs när man hanterar vapen, det brukar vara det första jag tar upp när jag har med nybörjare att göra. Även om den inte lagra energi kan den göra jävligt ont så att säga Jovisst, men det har ju med sunda förnuftet att göra, och inget som lagen behöver lägga sig i, och befästa på papper. Att hantera kniv på ett säkert sätt är ju också en sak som man fått lära sig från barnsben och scouterna mm, men den behöver ju inte gå under benämningen vapen, med allt vad det innebär, för det.
Publicerat Februari 17, 201016 yr Nu förstår jag inte riktigt Om det ska bli tillåtet att jaga med båge i Sverige ska det då inte vara licens på dom bågarna?
Publicerat Februari 17, 201016 yr Författare Nu förstår jag inte riktigt Om det ska bli tillåtet att jaga med båge i Sverige ska det då inte vara licens på dom bågarna? Nej, eftersom pilbågen i sig inte lagrar någon energi så faller den inte under licenskrav. Energin lagras av personen som spänner bågen. Ett armborst kan spännas upp och då lagras energin i vapnet. Det finns inget land i världen som har licenskrav på pilbågar!
Publicerat Februari 17, 201016 yr Nu förstår jag inte riktigt Om det ska bli tillåtet att jaga med båge i Sverige ska det då inte vara licens på dom bågarna? Nej, varför det skulle det bli det ? Det är ju en likadan båge som tavelskyttarna använder, bara kringutrustningen och färgen som skiljer i stort sett. Så varför skulle det per automatik bli licens på bågen iom jakten, när behovet inte funnits av licens tidigare ?
Publicerat Februari 17, 201016 yr Nej, varför det skulle det bli det ?Det är ju en likadan båge som tavelskyttarna använder, bara kringutrustningen och färgen som skiljer i stort sett. Så varför skulle det per automatik bli licens på bågen iom jakten, när behovet inte funnits av licens tidigare ? Ja jag vet faktiskt inte varför men det känns fruktansvärt konstigt. Kommer det att vara okej att gå ut och ta första bästa enbuske och böja till och sätta en fiskelina på och sedan gå ut och jaga
Publicerat Februari 17, 201016 yr Nej, varför det skulle det bli det ?Det är ju en likadan båge som tavelskyttarna använder, bara kringutrustningen och färgen som skiljer i stort sett. Så varför skulle det per automatik bli licens på bågen iom jakten, när behovet inte funnits av licens tidigare ? Tanken är väl att kreti och pleti inte ska ut i skogen.. å andra sidan krävs det vad jag förstått en bågjägarexamen för detta och provet ska visst inte vara helt lätt =) Så nej - inga licenser på pilbågar.. trams..
Publicerat Februari 17, 201016 yr Ja jag vet faktiskt inte varför men det känns fruktansvärt konstigt. Kommer det att vara okej att gå ut och ta första bästa enbuske och böja till och sätta en fiskelina på och sedan gå ut och jaga Självklart inte. Läs den här länken, speciellt det nedre stycket, det hintar lite i alla fall om vad som krävs av bågen. http://www.bagjakt.org/om-b%C3%A5gjakt
Publicerat Februari 17, 201016 yr Författare Ja jag vet faktiskt inte varför men det känns fruktansvärt konstigt. Kommer det att vara okej att gå ut och ta första bästa enbuske och böja till och sätta en fiskelina på och sedan gå ut och jaga Du får nog inte din enbuske godkänd som jaktvapen i första steget. Som det verkar så är väl funderingen att endast compoundbåge ska godkännas i ett inledande skede. Men omöjligt att veta exakt då inget beslut kommit ännu. Det kan ju faktiskt bli ett nej till bågjakten också! Inget är alltså klart än!
Publicerat Februari 17, 201016 yr Självklart inte.Läs den här länken, speciellt det nedre stycket, det hintar lite i alla fall om vad som krävs av bågen. http://www.bagjakt.org/om-b%C3%A5gjakt Men, men, men. Satan vad förvirrad jag blir Åena sidan så är det ett vapen som är helt okej att jaga med. Men det ska inte krävas vapen licens. Altså så kommer vilken idiot som helst få köpa ett jaktvapen.
Publicerat Februari 17, 201016 yr Men, men, men. Satan vad förvirrad jag blir Åena sidan så är det ett vapen som är helt okej att jaga med. Men det ska inte krävas vapen licens. Altså så kommer vilken idiot som helst få köpa ett jaktvapen. spetsa till och värmehärda en stav som är imellan 2-4 meter så har du ett krigs/jaktvapen tycker att en pilbåge är ett för enkelt vapen som man kan tillverka själv för att det ska vara licenspliktigt sen tror jag inte att polisen vill ha mer jobb med att ge alla som skjuter pilbåge licenser om nu pilbågar blir licensvapen så är nog steget till att lägga licens på dom klena luftvapnen mycket kort
Publicerat Februari 17, 201016 yr Men, men, men. Satan vad förvirrad jag blir Åena sidan så är det ett vapen som är helt okej att jaga med. Men det ska inte krävas vapen licens. Altså så kommer vilken idiot som helst få köpa ett jaktvapen. Jag tror du gör en liten tankevurpa här. Licenskravet på ett skjutvapen har ju inget med själva jakten eller sportskyttet att göra som så, utan är ju mer en rejäl koll på att den som vill ha ett skjutvapen är en sunt tänkande människa som inte har en massa hyss för sig och som kan bli en fara för sin omgivning med sitt skjutvapen. Och samhället vill ha koll på hur många vapen som finns och vem som äger dem också. Kraftig förenkling, jag vet, men jag tror du förstår vad jag menar. Bågen faller ju inte under denna kategori, då den dels inte kan, som tidigare nämts, lagra sin energi utan hjälp från skytten, dvs, du kan inte dölja den som ett laddat vapen under rocken när du ska ta ut pengar utan check på banken.. Någonstans måste ju gränsen dras för vad som ska räknas som vapen, och nu är kravet att manicken i fråga ska kunna lagra energi för räknas som vapen, och det gör inte bågen alltså. Det har alltså inget att göra med det jaktliga om ett vapen ska vara licensbelagt eller inte, utan de krav som jakten ska ställa är på energi, alltså på hur mycket tjonga som manicken ifråga skickar iväg sin projektil med, så att man kan vara säker på att den verkligen dödar det djur snabbt och effektivt man avser att dräpa. Därav har vi ju klassindelningen på patroner också, en 22LR anses ju vara ett dåligt alternativ på älg tex. Att bågen på något sätt skulle bli "farligare" för att det ev kommer att tillåtas jakt med dem, är ju bara nys, den ÄR farlig i händerna på en oseriös människa, men det är den ju även om man bara får skjuta på papptavlor med den, så där är det ju ingen skillnad. Däremot så kommer kraven, om vi nu får bågjakt vill säga, att bli högt ställda på den som kommer att vilja jaga med båge, och det finns ingen chans att klara dessa krav med en hempulad enebåge kan jag lova, och inte heller att den bågen klarar av de krav på Joule som krävs, så du kan nog kallt räkna med att de bågar som kommer att användas är ganska så kraftfulla och tekniskt avancerade, om vi nu håller oss till det troligaste alternativet compoundbågen.
Publicerat Februari 17, 201016 yr Inför licens på vanlig brödkniv, den tandade versionen, då den är landets vanligaste mordvapen (har jag för mej att jag läst någonstans)!
Publicerat Februari 17, 201016 yr Efter att ha läst igenom tråden ändrar jag mitt förslag om att införa licens på kofot, domkraft, morakniv och sax (med tillägget stekpannor och brödkniv) Då man inte får jaga med dessa behövs givetvis ingen licens. Självklart skall vi då också ta bort licenskraven på enhandsvapen och automatvapen samt alla halvautomater som råkar se mer ut som militära vapen än jaktvapen! Halléluja!!!
Publicerat Februari 17, 201016 yr Inför licens på vanlig brödkniv, den tandade versionen, då den är landets vanligaste mordvapen (har jag för mej att jag läst någonstans)! Stämmer bra, det är även tänkt att framledes kommer köksknivar levereras med klump i änden istället för spets =)
Publicerat Februari 17, 201016 yr Efter att ha läst igenom tråden ändrar jag mitt förslag om att införa licens på kofot, domkraft, morakniv och sax (med tillägget stekpannor och brödkniv) Då man inte får jaga med dessa behövs givetvis ingen licens. Självklart skall vi då också ta bort licenskraven på enhandsvapen och automatvapen samt alla halvautomater som råkar se mer ut som militära vapen än jaktvapen! Halléluja!!! Det som är konstigt är ju att det alltid har varit så här.. att vem som helst kunnat köpa en pilbåge. Men först NU när det drar ihop sig till jakt med pilbåge. Ja, då vaknar alla helt plötsligt med åsikten att det ska införas licens på pilbåge? Lustigt.. man skulle kunna tro att de som vill ha licens på pilbåge är motståndare till bågjakt... Bara för att förtydliga - jag är inte bågjägare, och kommer förmodligen inte bli det heller.. men jag tycker det är kul att de som vill hålla på med det KAN hålla på med det =)
Publicerat Februari 17, 201016 yr Det är ju så, som vi nämnt tidigare att detta är två helt skillda saker Jakt; regleras av jakt/miljölagar Vapen; regleras av vapenlagar Tror inte de ens är i samma kapitel i lagboken... Men det blir lite rörigt när man blandar ihop de två sakerna det förstår jag. När man läser motionen så får man en känsla av desperation, något som han skrev i hop en kväll då hav va deppig över något, och med andra ord inte genomtänkt, tror det är därför de arkiverade detta i Arkiv X delen i källaren.
Publicerat Februari 17, 201016 yr Författare Det som är konstigt är ju att det alltid har varit så här.. att vem som helst kunnat köpa en pilbåge. Men först NU när det drar ihop sig till jakt med pilbåge. Ja, då vaknar alla helt plötsligt med åsikten att det ska införas licens på pilbåge? Lustigt.. man skulle kunna tro att de som vill ha licens på pilbåge är motståndare till bågjakt... Bara för att förtydliga - jag är inte bågjägare, och kommer förmodligen inte bli det heller.. men jag tycker det är kul att de som vill hålla på med det KAN hålla på med det =) Ja, hur ska jag nu säga detta! Denna licenshysteri har sitt ursprung i sportskyttarnas uppvaktning av riksdagsmän och rikspolisstyrelsen. De var rädda för att det skulle bli licens på pilbågarna så fort jakt med båge skulle bli verklighet i Sverige. Då drog de igång stora maskineriet i hopp om att förhindra jakten. (Det bottnar i en önskan om att bågjakten inte ska återinföras i Sverige) Tyvärr så fick de en licensmotion på halsen som resultat av uppvaktningen, det slog lite fel kan man säga. Det var ju jakten de ville stoppa och undvika licens på bågen. Men en båge är ju precis lika kraftig oavsett om vi har jakt eller ej. Såhär med facit i hand kanske de skulle bara ha varit tyst och istället sökt ett samarbete med bågjägarna. Beslutet om jakt är inte taget, men licensmotionen fick de! Men nu verkar den ha fått avslag. Vi får se hur det blir!
Publicerat Februari 17, 201016 yr Däremot så kommer kraven, om vi nu får bågjakt vill säga, att bli högt ställda på den som kommer att vilja jaga med båge, och det finns ingen chans att klara dessa krav med en hempulad enebåge kan jag lova, och inte heller att den bågen klarar av de krav på Joule som krävs, så du kan nog kallt räkna med att de bågar som kommer att användas är ganska så kraftfulla och tekniskt avancerade, om vi nu håller oss till det troligaste alternativet compoundbågen. nu behöver jag en lite klargörning här tack vilken av bågtyper kommer bli tillåten ?? skulle var kul å veta Inför licens på vanlig brödkniv, den tandade versionen, då den är landets vanligaste mordvapen (har jag för mej att jag läst någonstans)! jupp det stämmer tillsammans med hammaren tror jag brödknivar ursch Efter att ha läst igenom tråden ändrar jag mitt förslag om att införa licens på kofot, domkraft, morakniv och sax (med tillägget stekpannor och brödkniv) Då man inte får jaga med dessa behövs givetvis ingen licens. ett tillägg till hammare