Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Verkar bli avslag på motionen

Featured Replies

Publicerat
nu behöver jag en lite klargörning här tack vilken av bågtyper kommer bli tillåten ?? skulle var kul å veta

Det vet vi först när det fattas ett beslut, men det kanske blir så att enbart Compoundbågar blir godkända

i första vändan så att säga, men detta är spekulationer det är ingen som vet MAO

  • Svar 54
  • Visningar 8,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Det vet vi först när det fattas ett beslut, men det kanske blir så att enbart Compoundbågar blir godkända

i första vändan så att säga, men detta är spekulationer det är ingen som vet MAO

aha ok då är jag med tack så mycket

Publicerat

Ok jag förstår hur lagstiftarna tänkt.

Men skulle det inte vara lättare att få till stånd jakt med båge i Sverige om det skulle vara licens på bågarna. Jag tror att man inte alltid ska vara rädd för lagar, ibland kan dom faktiskt vara bra att stötta sig mot.

Publicerat
Ok jag förstår hur lagstiftarna tänkt.

Men skulle det inte vara lättare att få till stånd jakt med båge i Sverige om det skulle vara licens på bågarna. Jag tror att man inte alltid ska vara rädd för lagar, ibland kan dom faktiskt vara bra att stötta sig mot.

Det finns ju faktiskt redan ett stort antal jaktmedel som inte är licenslpiktiga. Tänker då på t.ex. fällor och snaror. Så jag har svårt att se att det skulle behövas.

Vad jag skulle kunna gå med på är att en båge för att få användas till jakt skall ha någon form av godkännande.

Om det t.ex. blir ett krav på min 60Pund dragvikt och 50% letoff så skulle man kunna ställa krav på att man skall kunna styrka att bågen uppfyller dessa krav. (Vad nu kraven blir) I så fall blir det väl någon form av id märkning på bågen och ett tillhörande dokument. Det dokumentet har ju vissa likheter med en licens men följer ju bågen inte ägaren.

Detta för att en polis eller någon som kollar jaktkort även skall kunna kontrollera att bågen är godkännd utan att ta med sig en våg ut i skogen. Detta är dock något jag till nöds kan gå med på. Inget jag förordar då det finns massor med praktiska problem kring detta och nyttan får sägas vara begränsad.

Men en licens för att få äga en båge som uppfyller dessa kraven blir bara en utökad byrokrati utan någon som helst nytta för samhället.

Publicerat
Ok jag förstår hur lagstiftarna tänkt.

Men skulle det inte vara lättare att få till stånd jakt med båge i Sverige om det skulle vara licens på bågarna. Jag tror att man inte alltid ska vara rädd för lagar, ibland kan dom faktiskt vara bra att stötta sig mot.

Nja,är inte så säker på det. Då skulle man införa licens på fällor med.

Det kan tyckas märkligt att ett så pass dödligt vapen som bågen är inte är licensbelaggt oavsett jakt eller inte

men det gör ingen skillnad om bågen skall användas för jakt eller tavelskytte, ska man licensbelägga något

så är det jaktspetsar, inte bågen (för att vara lite krass) I vissa länder måste man nummrera (märka) pilen så man

vet som äger den. Så det är inte bågen utan projektilen som är det farliga.

Det är ett MYCKET stort maskineri som måste införas om bågen skall licensbeläggas, och det skulle medföra stora

bekymmer för sportskyttet, barn som gör egna bågar hemma i skogen osv, så det är inte fullt så enkelt om ser på

det lite djupare.

Sen om man ser på det ur en jakt synpunkt spelar det ingen roll om det är licens eller inte, det förhindrar inget som man inte redan idag kan göra, dvs handla en båge och skjuta på djur. Bågen har ju funnits på marknaden i många många år, men som redand nämts här, är det just nu som detta helt plötsligt blivigt ett bekymmer på något sätt.

Hur jakten med båge regleras skall styras genom jägaren som skall använda vapnet, inte genom vapnet i sig.

Här på Åland är bågen inte ett vapen (enl lagen) men vi kan jaga med den, vi har inte heller sett några bekymmer

sedan 2003 att det på något sett ökat med folk som köper båge för att att jaga olagligt, inte heller ser vi några hotbilder som rån,mord eller annat bara för att bågjakt blivigt lagligt. Så i princip söker man med detta ett icke existerande problem

och skapar en debatt i onödan.

Publicerat
Nja,är inte så säker på det. Då skulle man införa licens på fällor med.

Det kan tyckas märkligt att ett så pass dödligt vapen som bågen är inte är licensbelaggt oavsett jakt eller inte

men det gör ingen skillnad om bågen skall användas för jakt eller tavelskytte, ska man licensbelägga något

så är det jaktspetsar, inte bågen (för att vara lite krass) I vissa länder måste man nummrera (märka) pilen så man

vet som äger den. Så det är inte bågen utan projektilen som är det farliga.

Det är ett MYCKET stort maskineri som måste införas om bågen skall licensbeläggas, och det skulle medföra stora

bekymmer för sportskyttet, barn som gör egna bågar hemma i skogen osv, så det är inte fullt så enkelt om ser på

det lite djupare.

Sen om man ser på det ur en jakt synpunkt spelar det ingen roll om det är licens eller inte, det förhindrar inget som man inte redan idag kan göra, dvs handla en båge och skjuta på djur. Bågen har ju funnits på marknaden i många många år, men som redand nämts här, är det just nu som detta helt plötsligt blivigt ett bekymmer på något sätt.

Hur jakten med båge regleras skall styras genom jägaren som skall använda vapnet, inte genom vapnet i sig.

Här på Åland är bågen inte ett vapen (enl lagen) men vi kan jaga med den, vi har inte heller sett några bekymmer

sedan 2003 att det på något sett ökat med folk som köper båge för att att jaga olagligt, inte heller ser vi några hotbilder som rån,mord eller annat bara för att bågjakt blivigt lagligt. Så i princip söker man med detta ett icke existerande problem

och skapar en debatt i onödan.

Du har säkert rätt.

Hoppas att ni inte tar illa upp när jag utnyttjar min rätt att ifråga sätta B)

Publicerat
Det finns ju faktiskt redan ett stort antal jaktmedel som inte är licenslpiktiga. Tänker då på t.ex. fällor och snaror. Så jag har svårt att se att det skulle behövas.

Vad jag skulle kunna gå med på är att en båge för att få användas till jakt skall ha någon form av godkännande.

Om det t.ex. blir ett krav på min 60Pund dragvikt och 50% letoff så skulle man kunna ställa krav på att man skall kunna styrka att bågen uppfyller dessa krav. (Vad nu kraven blir) I så fall blir det väl någon form av id märkning på bågen och ett tillhörande dokument. Det dokumentet har ju vissa likheter med en licens men följer ju bågen inte ägaren.

Detta för att en polis eller någon som kollar jaktkort även skall kunna kontrollera att bågen är godkännd utan att ta med sig en våg ut i skogen. Detta är dock något jag till nöds kan gå med på. Inget jag förordar då det finns massor med praktiska problem kring detta och nyttan får sägas vara begränsad.

Men en licens för att få äga en båge som uppfyller dessa kraven blir bara en utökad byrokrati utan någon som helst nytta för samhället.

Jupp, helt rätt!

Publicerat
Du har säkert rätt.

Hoppas att ni inte tar illa upp när jag utnyttjar min rätt att ifråga sätta ;)

Nej nej absolut inte B)

Publicerat
Vad jag skulle kunna gå med på är att en båge för att få användas till jakt skall ha någon form av godkännande.

Om det t.ex. blir ett krav på min 60Pund dragvikt och 50% letoff så skulle man kunna ställa krav på att man skall kunna styrka att bågen uppfyller dessa krav. (Vad nu kraven blir) I så fall blir det väl någon form av id märkning på bågen och ett tillhörande dokument. Det dokumentet har ju vissa likheter med en licens men följer ju bågen inte ägaren.

Detta för att en polis eller någon som kollar jaktkort även skall kunna kontrollera att bågen är godkännd utan att ta med sig en våg ut i skogen.

Det behövs nog ingen särskild märkning på bågen för det.

Det sitter på i stort sett alla moderna bågar en klisterlapp på stommen eller nån av lemmarna från tillverkaren med serienr, styrka, lett-off mm.

Nu kan man ju kanske manipulera det där om man på nått sätt skulle vilja det, men det krävs nog en hel del jobb och frågan är om det är värt det, och till vilken nytta ?

Är det ex vis minimum 45# som är kravet, så förstår inte jag vad man skulle vilja ändra på och mörka med ?

Dom flesta kommer nog att vilja ha mer # ändå.

Och att polisen skulle slippa ta med sig en våg ut i skogen...dom har ju inte kronograf med sig nu heller, och kollar om du har rätt fart på pluggen och rätt vikt på kulan för den klass du ska jaga eller ? B)

Det känns som att man kan krångla till det här hur mycket som helst med regler och lagar, men man måste kunna lita till att folk kan tänka själva och göra rätt, utan ständiga påbud och regler.

Publicerat
Det behövs nog ingen särskild märkning på bågen för det.

Det sitter på i stort sett alla moderna bågar en klisterlapp på stommen eller nån av lemmarna från tillverkaren med serienr, styrka, lett-off mm.

Nu kan man ju kanske manipulera det där om man på nått sätt skulle vilja det, men det krävs nog en hel del jobb och frågan är om det är värt det, och till vilken nytta ?

Är det ex vis minimum 45# som är kravet, så förstår inte jag vad man skulle vilja ändra på och mörka med ?

Dom flesta kommer nog att vilja ha mer # ändå.

Och att polisen skulle slippa ta med sig en våg ut i skogen...dom har ju inte kronograf med sig nu heller, och kollar om du har rätt fart på pluggen och rätt vikt på kulan för den klass du ska jaga eller ? B)

Det känns som att man kan krångla till det här hur mycket som helst med regler och lagar, men man måste kunna lita till att folk kan tänka själva och göra rätt, utan ständiga påbud och regler.

Till att börja med så skrev jag att det var något jag kunde gå med på men inget jag förordar...

När det gäller tillverkarnas angivna siffror så vat jag inte riktigt om jag litar på dem i dagsläget. Min gamla Bear säger 70pund men den har aldrig gett mer än 65. (Och jag hade den på ca 60 när jag höll på) Men givetvis skulle en märkning från en certifierad tillverkare funka.

Publicerat
Till att börja med så skrev jag att det var något jag kunde gå med på men inget jag förordar...

När det gäller tillverkarnas angivna siffror så vat jag inte riktigt om jag litar på dem i dagsläget. Min gamla Bear säger 70pund men den har aldrig gett mer än 65. (Och jag hade den på ca 60 när jag höll på) Men givetvis skulle en märkning från en certifierad tillverkare funka.

Neee...menade inte att kritisera ditt inlägg på något vis, sorry om det uppfattades så.

Menade bara att det känns som en onödig och krånglig åtgärd med nån speciell märkning av bågen, och de flesta vill nog skjuta med så kraftiga saker som dom kan i alla fall, så risken att nån skjuter med för lite tjong är nog försvinnande liten.

Publicerat
Neee...menade inte att kritisera ditt inlägg på något vis, sorry om det uppfattades så.

Menade bara att det känns som en onödig och krånglig åtgärd med nån speciell märkning av bågen, och de flesta vill nog skjuta med så kraftiga saker som dom kan i alla fall, så risken att nån skjuter med för lite tjong är nog försvinnande liten.

Njs JS gillar ju barn bågar,,, han orkar inte så mycket dessa dar :)

Publicerat
Njs JS gillar ju barn bågar,,, han orkar inte så mycket dessa dar ;)

Det är därför han byter så ofta alltså.. :D

Publicerat
Det är därför han byter så ofta alltså.. :D

Jupp, snart är han nere på 20# ;)

Publicerat
  • Författare
Njs JS gillar ju barn bågar,,, han orkar inte så mycket dessa dar :lol:

Ha ha ha! Har aldrig jagat med mindre än 70 pound! Hur många av er har ägt och skjutit en 105 pounds Oneida Eagle. Den var det punch i kan jag tala om. Man sköt 2419 aluminiumskaft så målfigurerna välte! :P

Faktum är att man knappast ens behöver 70 pound idag. Utvecklingen har gått så rasade fort att en gammal 80 pounds båge får spö av en modern 60-65 poundare. En 50 pounds båge räcker för att fälla en älg!

Nu får jag snart hem en Rytera Alien X för lite testskytte. Ska bli intressant!

Publicerat
  • Författare
Jupp, snart är han nere på 20# :lol:

Ja, vaddådå? Ska ju bara jaga duvor i fortsättningen! :P

Publicerat
  • Författare
Till att börja med så skrev jag att det var något jag kunde gå med på men inget jag förordar...

När det gäller tillverkarnas angivna siffror så vat jag inte riktigt om jag litar på dem i dagsläget. Min gamla Bear säger 70pund men den har aldrig gett mer än 65. (Och jag hade den på ca 60 när jag höll på) Men givetvis skulle en märkning från en certifierad tillverkare funka.

Den har säkert gett 70 pound när den lämnade fabriken. Men med tiden sträcker sig både kablar och strängar och materialet ger efter så pundstyrkan minskar. Min Bear båge gav 74 när den var spritt ny. Men stabiliserades runt 69-71 efter ett tag. Sen beror det på om du har en bra våg när du mäter den. Några pund hit eller dit får väl antas ligga i felmarginalen på fjädervågar.

Publicerat

Saken är den att om rätten att jaga med båge följer bågjägaren, som tex på åland, ansvarar ju denne för att ta med rätt grejer ut i skogen, precis som jag har licens på min studsare, men ansvarar själv för att ha rätt ammunition när jag jagar älg.

Ang krav på bågen så klarar jag att just skära mig en enepinne och bygga en båge som klarar kraven i alla länder jag känner till, tex ålands 40J. Problemet som nybörjaren kommer råka ut för är inte att skaffa en dödlig båge, utan att klara skjutprovet med en båge utan letoff (På Åland måste man skjuta med en båge utan letoff för att få jaga med båge utan letoff, rätta mig om jag har fel här Roger). Vilket kräver lite mer träningsmässigt av jägaren. Den värsta båge jag har ägt och skjutit med levererade ca 110J, 120 mysiga pounds och ingen letoff :)), tyvärr blir precisionen lidande när jag kryper över 70# med långbågen.

Publicerat
På Åland måste man skjuta med en båge utan letoff för att få jaga med båge utan letoff, rätta mig om jag har fel här Roger).

Hmm förstod inte den där frågan, men vi har inga regler för let off här, vilken båge som helst så länge

den alstrar 40J i pilens ansl energi.

Publicerat
  • Författare
Saken är den att om rätten att jaga med båge följer bågjägaren, som tex på åland, ansvarar ju denne för att ta med rätt grejer ut i skogen, precis som jag har licens på min studsare, men ansvarar själv för att ha rätt ammunition när jag jagar älg.

Ang krav på bågen så klarar jag att just skära mig en enepinne och bygga en båge som klarar kraven i alla länder jag känner till, tex ålands 40J. Problemet som nybörjaren kommer råka ut för är inte att skaffa en dödlig båge, utan att klara skjutprovet med en båge utan letoff (På Åland måste man skjuta med en båge utan letoff för att få jaga med båge utan letoff, rätta mig om jag har fel här Roger). Vilket kräver lite mer träningsmässigt av jägaren. Den värsta båge jag har ägt och skjutit med levererade ca 110J, 120 mysiga pounds och ingen letoff :blush:), tyvärr blir precisionen lidande när jag kryper över 70# med långbågen.

Jo, jag har sett dina byggen och vet att du fixar till en jaktbåge själv. Men gemene man har inte dom kunskaperna att få till en pilbåge bara av att böja en gren i skogen och slänga på en lina! :)

Publicerat
Hmm förstod inte den där frågan, men vi har inga regler för let off här, vilken båge som helst så länge

den alstrar 40J i pilens ansl energi.

Det jag menar är att man behöver väl göra skjutprovet med en båge utan letoff för att få jaga med en båge utan letoff. Jag kan väl inte åka och göra skjutprovet med compound för att sedan jaga med långbåge även om den klarar 40J?

Publicerat
Det jag menar är att man behöver väl göra skjutprovet med en båge utan letoff för att få jaga med en båge utan letoff. Jag kan väl inte åka och göra skjutprovet med compound för att sedan jaga med långbåge även om den klarar 40J?

Ahh nu fattar jag, jo det stämmer, skjutprov för alla bågtyper och har du skjutit provet med comp båge

kan du inte jaga med te.x recurve eller långbåge.

  • 1 month later...
Publicerat

Någon som har en aktuell status på ärendet?

Publicerat

De där e gammal skåpmat! och har inget med om att det blir avslag för bågjakt! Vi väntar fortfarande på ett besked hur det kommer bli i detta ärende!

Mvh Mamre

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.