Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelvapen vid sällskapsjakt

Featured Replies

Publicerat

Det sägs ofta att det är respektlöst mot övriga jägare att infinna sig vid en småviltsjakt med flera deltagare med en halvautomat/pump, dvs ett hagelvapen som inte kan brytas.

Men om samma vapen visas upp vid en vildsvinsjakt men då laddat med slug eller motsvarande så är det ingen som höjer på ögonbrynen.

Är jag den enda som ser det löjligt barnsliga i den här paradoxen? Att ett vapen blir presentabelt så fort hagel byts mot slugs.

Bland de som jag ofta jagar tillsammans med är ett oladdat vapen oladdat oavsett konstruktion, inte mer med det. Det som hålls hårt på är att pipan aldrig får pekas i olämplig riktning hur uppenbart det än är att vapnet är ofarligt.

Min personliga åsikt är att det i sådana sammanhang fokuseras allt för mycket på om en viss vapenkonstruktion är säker och för lite på hur individen hanterar sitt vapen. Jag har sett halvautomatskyttar med exemplarisk vapenhantering och svs-skyttar som ständigt har sitt laddade vapen pekande 90 grader - rakt mot drevkedjan. Men även motsatserna finns naturligtvis.

Varför är det på det här viset i landet Sverige? I USA är enpipiga vapen det normala vid all jakt men det är för den skull ingen som tycker det är OK att få skåda en (eller två) pipmynningar då och då.

• Svar 87
  • Visningar 12k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Detta är ju en fråga som stötts och blötts sedan tidernas begynnelse :D

Helt klart kan en vettig jägare handskas med halvautomat i sällskap och lika självklart så finns idioter med brytvapen som tror att toplevern fibblar man bara med efter skott ;)

Den enda skillnaden jag ser spontant i din text är att vid sk sällskapsjakt på småvilt så är det rätt ofta rejält mycket tätare med folk än när man jagar gris.

Men detta är ju givetvis upp till var och en, jag tycker jag känner mej mer konfortabel med brytbössa vid tex rough shoot. När apportörerna jobbar och det är skjutförbud så bryter man bocken.. samma manöver med automaten är ju att sätta patronen i loppet på tvären. Avgjort mer fibbligt!

Och sen är det bevisligen ett faktum, och detta sagt av en jägare som jagar till 80% med automat att bössjäveln pekar alltid åt något håll.. det är bökigt!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Det är sant att det ofta är tätare mellan människorna vid småviltsjakt, men under själva jakten är alla vapen lika laddade. Det brukar vara på samlingarna klagomålen kommer och där är det minst lika tätt mellan människorna vid klövviltsjakt. Men där är det aldrig krav på brytvapen. Ekonomisk anledning? ;)

Dra bak framstocken eller bryta bössan är vilket som för egen del och övriga får för mig använda det vapen de trivs bäst med oavsett konstruktion. Ärligt talat tycker jag att det är roligt om det finns många olika vapen att prata om under samlingarna istället för att alla besvarar vapenfrågan med: Beretta 686.

Det kan bero på min längd men jag upplever för egen del att pumpen nästan pekar neråt när den hänger i armvecket.

Nu lutar jag mig tillbaka och inväntar pmt:s avhyvling. :D

over

Publicerat

Dålig vapenhantering är lika illa oavsett vilken vapentyp du än använder. Men det som folk reagerar på är väl att det är mycket svårare att se om en automat/pump är laddad.

Vad det gäller slätborrade vapen vid grisjakt så är det väl väldigt ovanligt? Jag har i stort sett enbart jagat gris de 5 senaste säsongerna och jag har nog bara sett 5 slugvapen på den tiden.

Publicerat

Skillnaden mellan en hageljakt & en kuljakt är den enkla att man umgås inte med vapnen på samma sätt .

Man står inte tätt samman i ett sammelsurium av människor bössor & hundar på samma sätt med kulvapen som hagelvapen.

Hageljakten är mycket mer en sällskapsjakt än kuljakten.

Det är ingen som har studsaren i armvecket på morgonuppställningen men inför en hageljakt så är bössan med.

Skälet till att jag pratar om kuljakt är att det är vid en kuljakt som någon skulle dyka upp med en sluggbössa.

Då hanteras den som en studsare ……..

Förövrigt så är det inte heller så trevligt med halvautomatiska studsare om ägaren inte på något sätt markerat att bössan är öppen.

//Lasse D.

Ps den enda sluggbössa jag sett på en jakt har varit hundförares.

Publicerat

Jag sålde själv min Beretta 390 som passade fint som tusan och jag sköt bra med för att jag ville ha något som dels var mindre pill att ladda/ladda ur, men kanske mest för att jag inte var riktigt bekväm med att ha den bland folk. JAG vet ju att jag är rent paranoid när det gäller noggrannhet med patron ur etc, men gillade inte att andra ska behöva bekymra sig över "statusen" på mitt vapen.

När det gäller kuljakt tycker jag inte man kan jämföra eftersom det inte är lika mycket samlingar och och lika mycket folk (åtminstone inte vad gäller den jakt jag bedriver).

Däremot är ju en halvauto kanon att ladda etc i trånga pass där man sitter själv, men för egen del vill jag inte ha en sådan bössa på gemenskapsjakt.

Publicerat

Funkar att sätta en trasa i automaten som hänger ut när den är oladdad.

Jag har även för mig att det finns speciella "flaggor" som man kan köpa och funkar på samma sätt.

Publicerat

Brytvapen på fältjakt stammar både från tradition och säkerhet.

I England kunde man glömma allt vad jakt heter om man inte hade en bock eller SBS. Man går mycket på fältjakterna och där har man brutet vapen när man går vilket är väldigt svårt med en pump/halvauto. Kravet är att man har "flaggan" i patronläget på en pump/halvauto och då hinner man inte med när det kommer en hare, ripa eller fasan.

Jag känner mig inte mer osäker på en skytt med halvauto än med en skytt med ett stängt brytvapen, det handlar om att känna till skyttarna man har runt sig och deras säkerhetstänk.

Publicerat
När det gäller kuljakt tycker jag inte man kan jämföra eftersom det inte är lika mycket samlingar och och lika mycket folk (åtminstone inte vad gäller den jakt jag bedriver).

Skälet till att jag nämde kuljakten var att jag jämställde sluggbössa & studsare .

//Lasse D

Publicerat

Mycket ligger nog i att det är bland hagelskyttarna man hittar de mest..... traditionella :) skyttarna. Det går inte i alla lägen att se att ett brytvapen är brutet heller, men det finns inga argument som biter på en som anser att han har rätt bara p.g.a.att han har rätt... och för det alltid varit så.

Publicerat
  • Författare
Brytvapen på fältjakt stammar både från tradition och säkerhet.

I England kunde man glömma allt vad jakt heter om man inte hade en bock eller SBS. Man går mycket på fältjakterna och där har man brutet vapen när man går vilket är väldigt svårt med en pump/halvauto. Kravet är att man har "flaggan" i patronläget på en pump/halvauto och då hinner man inte med när det kommer en hare, ripa eller fasan.

Jag känner mig inte mer osäker på en skytt med halvauto än med en skytt med ett stängt brytvapen, det handlar om att känna till skyttarna man har runt sig och deras säkerhetstänk.

Jag har inte jagat i England, men väl i Skottland. Med undantag av en äldre herre(med en rostig spansk sbs) bar alla gamekeepers, underkeepers och övriga medhjälpare halvautomat och jag såg aldrig en flagga eller trasa. Motvationen när jag frågade om vapenvalet: very handy:)

Publicerat
Jag har inte jagat i England, men väl i Skottland. Med undantag av en äldre herre(med en rostig spansk sbs) bar alla gamekeepers, underkeepers och övriga medhjälpare halvautomat och jag såg aldrig en flagga eller trasa. Motvationen när jag frågade om vapenvalet: very handy:)

Japp, men det är tämligen stor skillnad på England och Skottland...

Som exempel stoppade de flesta kaliber 12" på fasanjakterna för många år sedan och nu är det 28" som gäller (läs; krav).

Snobberi - javisst!

Dock har Engelsmännen satt grunderna för i princip all hageljakt på fur & feather och därför har vi ibland en liten märklig syn på vad som är bra och obra...

Publicerat
  • Författare

krav på 28 = dumheter :(

Om kaliber 28 är nästa steg i Sverige så får nog fasanerna löpa. :(

Undrar vad ett dubbelpipigt vapen i den kalibern går på.. :wub:

Publicerat
Undrar vad ett dubbelpipigt vapen i den kalibern går på.. :blink:

Nu kommer ju inte dessa bössor ensamma heller, oftast i par :o

Typ inte billigt är svaret...

Publicerat

Tycker åxå att det helt enkelt är trevligare att tydligt visa upp en bössa som tydligt är oladdad. Dessutom är det ju ett helvete att bära en auto, för det finns väl ingen som använder sig av styggelsen som kallas vapenrem????

Betydligt enklare att bära ett brytvapen i armvecket, och då helst en sbs som har mindre öppningsvinkel.

Sen låter ju en auto som ett jävla tröskverk när man laddar dom.......även om man försöker vara tyst.

Publicerat
Tycker åxå att det helt enkelt är trevligare att tydligt visa upp en bössa som tydligt är oladdad. Dessutom är det ju ett helvete att bära en auto, för det finns väl ingen som använder sig av styggelsen som kallas vapenrem????

Fästen för rem att bära ett brytvapen i är per definition förbjudna - det finns enklare sätt att förstöra bra vapen än att knäcka dem....

Betydligt enklare att bära ett brytvapen i armvecket, och då helst en sbs som har mindre öppningsvinkel.

Sen låter ju en auto som ett jävla tröskverk när man laddar dom.......även om man försöker vara tyst.

För att inte tala om när man gör en kessel eller ring. Då ska bössa bäras bruten, när jösse bryter kedjan lägger man ihop bössan, vänder sig om och skjuter.

För finns det något mer motbjudande än en som börjar fippla med bössan när hunden ska apportera? En hund som jobbar saluteras med ett brutet vapen.

/T, som vägrar att släppa sin hund om en halmfläkt eller en onanist finns med

Publicerat
en halmfläkt eller en onanist

Jag hade liksom på känn att vi skulle hamna på den nivån...

Publicerat

Någon som har gått en hagelstig?

Har ni lagt märke till antalet personer och antalet halvautomater?

Men det kanske brukar stryka med några stycken varje gång.

Publicerat
För att inte tala om när man gör en kessel eller ring. Då ska bössa bäras bruten, när jösse bryter kedjan lägger man ihop bössan, vänder sig om och skjuter.

För finns det något mer motbjudande än en som börjar fippla med bössan när hunden ska apportera? En hund som jobbar saluteras med ett brutet vapen.

pmt snälla.. din inställning är väl känd, måste du krydda den mer för varje gång du torgför den?

Nu har jag inte ens nästan samma erfarehet av kessel osv men de gånger vi gjort det så har vapnen alltid varit ihopslagna men riktade uppåt. Men just i dessa sammanhang tycker jag brytvapnen vinner då det är så otroligt lätt att bryta dem och göra dem ofarliga.

Däremot när jyckarna jobbar.. Det är bara i vissa provsituationer där man inte vill ha fler fåglar fällda då apportörerna jobbar såvitt jag upplevt det. Alltså är vilt som reser pga jyckarna lovliga och då är bössan skjutklar. Sen har jag varit med om vid fler än ett tillfälle att den påskjutna fågeln lyfter då hunden närmar sig, helt givet så vill jag kunna skjuta snabbt då.

Sist jag var ut så dirigerade jag Snaps mot en kaja som var skammad och låg i en trädgård. Kajan reste och jag hann skjuta ett skott mellan två äppelträd och fick fågeln. Utan skjutklar bössa så hade jag fått gå lååångt för att få tag på fågeln.

För att inte tala om alla eftersök på änder där jyckarna hela tiden petar ut skadad fågel...

Mvh!

Publicerat
Fästen för rem att bära ett brytvapen i är per definition förbjudna - det finns enklare sätt att förstöra bra vapen än att knäcka dem....

Man får väl vara glad att man inte är med på dom stora orgierna.

Utan håller sig för sig själv. Möjligtvis att man är ett litet sällskap som passar utom skotthåll för varandra....

Verkar som det är helt meningslöst och urbota dumt med stora jakter där blanka skjutvapen skall vissas upp och vinnaren är den med dyrast utr.

Vill man umgås så görs det bäst på lokal, gärna med en kall till.

Under jakt vill man se natur och vilt, inte en massa folk som beundrar varandras grejer.

Publicerat
pmt snälla.. din inställning är väl känd, måste du krydda den mer för varje gång du torgför den?

...

Mvh!

Kanske för att senast jag var på banan fick en pipa i näsan av en "vevare som vevade runt pipan" som hade lite problem med att haka upp....

Man får väl vara glad att man inte är med på dom stora orgierna.

Utan håller sig för sig själv. Möjligtvis att man är ett litet sällskap som passar utom skotthåll för varandra....

Verkar som det är helt meningslöst och urbota dumt med stora jakter där blanka skjutvapen skall vissas upp och vinnaren är den med dyrast utr.

Om man nu väljer att bortse från att en bra automat som regel kostar ganska lika med en vettig bock - så visst det förekommer. Men det är inte min poäng.

Vill man umgås så görs det bäst på lokal, gärna med en kall till.

Under jakt vill man se natur och vilt, inte en massa folk som beundrar varandras grejer.

Nu är det ganska svårt att jaga fälthare på öppet fält om man inte är många - och om det är 60 pers i samlingen finns det inte ens en mikroskopisk chans att man ska kunna känna alla.... Och vad andra för för bössa skiter jag högaktningsfullt i, så länge den kan brytas.

Som jag ser det är en fråga om säkerhet - inget annat. Jag har nämligen periodvis haft en hagelautomat själv i ganska långa perioder - men jag skulle aldrig drömma om att ha den bland folk på jakt.

/T

Publicerat
Som jag ser det är en fråga om säkerhet - inget annat. Jag har nämligen periodvis haft en hagelautomat själv i ganska långa perioder - men jag skulle aldrig drömma om att ha den bland folk på jakt.

/T

Jo det kan kanske vara mer praktiskt med en bock om man måste jaga i stora sällskap...

Men har man bara en aut, så skulle jag inte springa och köpa en bock, för en eller två sällskapsjakter....

Så skulle jag av någon anledning vara med i något stort sällskap, så följer auton med även om det skulle bli lite bökigare....

Möjligtvis att det skulle gå låna en bock!

Men för övrigt så har jag liten förståelse för dom stora jakterna, men det kanske skulle ändras om man var med någon gång.

(Hare och räv jagas med drivande hund! Änder och gäss från ett gömsle alt att man står i en vassrugg och låter labben stöta upp änder. Eller att man smyger an själv på någon åker. Och då behöver man inte vara så många, möjligtvis några kompisar och då vara utspridda)

Publicerat
Kanske för att senast jag var på banan fick en pipa i näsan av en "vevare som vevade runt pipan" som hade lite problem med att haka upp...

/T

Detta är väl mer ett exempel på dålig vapenhantering än på "fel vapentyp"?

Publicerat
Hare och räv jagas med drivande hund!

Visst, det funkar bra i jämtland men inte i skåne :)

Våra marker är ohyggligt mycket mindre och vilttätheten ohyggligt mycket större här nere och då får man andra jaktformer på fältjakten.

Publicerat
Någon som har gått en hagelstig?

Har ni lagt märke till antalet personer och antalet halvautomater?

Men det kanske brukar stryka med några stycken varje gång.

Nja, du får ju dina två skott på varje skjutstation, och laddar när det är din tur att skjuta, så risken att någon skulle gå eller köa med laddad bössa är minimal.

/Waxin (som går jaktstig och jagar med sbs )