Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelvapen vid sällskapsjakt

Featured Replies

Publicerat
Rätt jägare kan mycket väl bära automat frågan är väl istället hur man ska veta att så är fallet....

Det är just det som är grejjen, det gör man inte.

Det här e ett klassiskt principal-agent problem.

Vad händer när chefen inte är i rummet? Jobbar du eller latar du dig? Det beror på vem den anställde är.

Så hur rättar man till det? Jo, sätt en rörlig lön.

Hur vet man om en ny jägare kan hantera sitt vapen eller inte? Det gör man inte, så man minimerar möjligheten för honom att göra fel genom att bara tillåta ett brytvapen.

• Svar 87
  • Visningar 11,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Till de som inte provat på hartramp/roughshoting, prova på, för alla som jag tagit med blir bitan av jaktformen. Ibland blir de lite rädda i början, för det är en märklig tillställning jämfört med de flesta andra jaktformer i landet men sen när de vant sig vid allt som händer så deltar de med liv o lust (eller hur Hippen ;) ).

Kloka tankar RW!

Jag delkar dina åsitke ri ämnet och drar mig till minnes att de gånger jag besökt dig är det nog fler med automater än brytvapen?

Och för de som inte provat trampa hare så har ni verkligen missat något! En mer social jaktform är svårt att uppbringa! -_-

Tro mig, för jag tjatar till mig ett par jakter hos RW varje år! :D

Publicerat

Kan väl bara säga hur jag skulle göra om jag blev bjuden på dylik jakt.

Jag skulle ta min sida vid sida i cal 20. Om jag skulle bli bjuden flera gånger och hade blivit häcklad över mitt dåliga skytte så skulle nog min vän benelli få göra mig sällskap.

Grejen är att det är ju alltid den som håller i vapnet som är farlig och hade jag blivit acepterad med min sbs så är det ju jag som person som har blivit acepterad.

Publicerat
Jag har en åsikt och jag står för den - den åsikten grundas på vad jag har provat och vad jag vet. Till skillnad från vissa som uppenbarligen inte har en aning om vad de snackar om i den här tråden.

Om jag bjuder in ngn som inte sköter sig - så lär denne knappast bli inbjuden igen. Systemet är om ni frågar mig extremt självreglerande, folk som inte sköter sig kommer knappast med fler gånger.....

/T

Just därför skrev jag ungefär hur många hartramp jag deltar i årligen. Nu vet ju inte du eller nån annan hur många år jag jagat men då kan jag i stället säga att jag deltagit i 2-300 st hittills och jag är ganska säker på att det blir fler.

När det gäller hur jag utrustar mig om jag blir bjuden på ett nytt ställe så blir det oftast lite neutrallt (skinnknickers och oljerock) i klädselväg och drillingen. Är det på ett "finare" ställe blir det Tweedkostymen och 150 000:-s sidolåsaren. Är det sen hemmavid så blir det vad jag trivs bäst i för tillfälligt och automaten. Allt för att passa in bäst i sällskapet MEN jag skjuter sällan med sprättbössan, betydligt mer med drillingen men mest med automaten. Skottmängden beror på hur väl bössan passar mig. Med automaten tvekar jag inte att skjuta på gäss på 40+och räknar med att träffa och få ner gåsen.

Folk som inte sköter sig blir inte bjudna fler gånger till mig heller men det tror jag nog gäller alla jaktlag...

Publicerat

Men herregud, vad är problemet med att ta seden dit man kommer?

Är det VM i lättkränkhet eller bara simpel avundsjuka?

PMT har fullständigt rätt i att det inte handlar om nån demokrati! Kan man inte acceptera reglerna får man väl bara gå hem eller ägna sig åt annat som passar en själv och sina övertygelser?

Jag har aldrig deltagit i dylika jakter men skulle jättegärna göra det, stränga regler gör att iaf jag skulle känna mig trygg vilket man definitivt inte kan göra vid alla sorters "jakter"...

Detta "fenomen" är dock välbekant för nuförtiden skall precis allt ifrågasättas, alla principer och bestämmelser mm.

Publicerat

En av de knepiga sakerna med jakt är att det finns så många sanningar...

Jag skulle till att börja med vilja veta om det finns någon som har statistik på hur represenatationen av olika vapentyper är vid olyckstillbud?

Vet att sanningar i form av statistik sällan hjälper mot folks oro och rädsla. Men det vore ändå kul om någon visste?

// Henrik

Publicerat

Är det VM i lättkränkhet eller bara simpel avundsjuka?

PMT har fullständigt rätt i att det inte handlar om nån demokrati! Kan man inte acceptera reglerna får man väl bara gå hem eller ägna sig åt annat som passar en själv och sina övertygelser?

Jag har aldrig deltagit i dylika jakter men skulle jättegärna göra det, stränga regler gör att iaf jag skulle känna mig trygg vilket man definitivt inte kan göra vid alla sorters "jakter"...

Detta "fenomen" är dock välbekant för nuförtiden skall precis allt ifrågasättas, alla principer och bestämmelser mm.

Visst! är kravet att ha ett brytvapen när markägaren/jakträttsinnehavaren bjuder in till hageljakt, så är det bara att lämna auton hemma och fixa en brytbössa om man vill vara med........

Kräver älg/gris- laget dubbelstudsare för att vara med så är det bara att rätta sig efter det, eller stanna hemma!

Men det hindrar väl inte att saken/fenomenet diskuteras vid sidan om jakten.

Skulle hagelautomater vara farliga och omöjliga att hantera på ett säkert sätt så skulle dom inte vara tillåtna för jakt.

Publicerat

Jovisst ska man det, men vad är "seden" då i dessa fall ? :P

Det verkar ju inte som att det finns en nationell regel om brytvapen på dessa jakter precis, då flera skriver att halvautos är vanligt förekommande på många ställen.

Men visst, är det sagt i inbjudan, att endast brytvapen får idkas, då är det bara att gilla läget, men är det inget sagt, så verkar det ju vara fritt fram att komma dit med en halvauto som jag kan se det.

Tycker att frågan görs väldigt svart eller vit i den här tråden.

Publicerat
Då är jag den första att ställa upp om du bjuder till trampjakt. :P (bjuder självklart igen om så önskas :D )

Hmm, Varberg. Då bör du kunna bjuda på sjöfågeljakt. Det är kul med sjöfågeljakt fast bulvanerna kan få lite stryk ibland, eller hur Hippen :P

Vi kan säkert ordna till nåt, vi hörs via PM.... :P

Publicerat
Kloka tankar RW!

Jag delkar dina åsitke ri ämnet och drar mig till minnes att de gånger jag besökt dig är det nog fler med automater än brytvapen?

Och för de som inte provat trampa hare så har ni verkligen missat något! En mer social jaktform är svårt att uppbringa! :P

Tro mig, för jag tjatar till mig ett par jakter hos RW varje år! :P

Du är så välkommen så! Speciellt med Leicablock och mursleven... :D

Publicerat
En av de knepiga sakerna med jakt är att det finns så många sanningar...

Jag skulle till att börja med vilja veta om det finns någon som har statistik på hur represenatationen av olika vapentyper är vid olyckstillbud?

Vet att sanningar i form av statistik sällan hjälper mot folks oro och rädsla. Men det vore ändå kul om någon visste?

// Henrik

Tja, eller hur många som varit med om tillbud och/eller olycksfall vid samling resp. jakt. Själv har jag bara varit med om ett skott som gått av vid samling och det var från en studsare (inne i Rimbo). :P

Jag har däremot varit med om att det rasslar av hagel i buskarna runt mig vid rådjursjakt, har fått hagel på mig uppifrån vid fågeljakt, nästan fått foten avskjuten av drevgrannen vid hartramp, sett en kille nästan skjuta en annan vid hartramp (ring) o s v. Dock har jag inte varit med om nån som blivit allvarligt träffad. Sammantaget tror jag det står 100 mot 1 för min del (100 tillbud vid jakt, 1 vid samling).

Publicerat
Du är så välkommen så! Speciellt med Leicablock och mursleven... :P

Jag har ju förklarat för Lisa hur otroligt slarvig jag är... Men men.. är ju upp till henne hur hon vill ha det.. :D

Publicerat
Jag har ju förklarat för Lisa hur otroligt slarvig jag är... Men men.. är ju upp till henne hur hon vill ha det.. :P

Hehe, du vet hur bestämda Skånska fruntimer kan vara så jag tror nog att muren blir rak....