Publicerat April 20, 201016 yr Jag fattar då inte varför det ska vara så mycket mer angeläget att se om en hagelautomat är oladdat än ett halvautomatiskt kulgevär. I slutändan finns endast en vattentät regel, pipan skall ALLTID peka i säker riktning.
Publicerat April 20, 201016 yr musköt: Du har helt rätt! Det är personerna som är farliga. Så, förbjud alla nya, alla unga alla med mindre än 15 års erfarenhet med dokumenterat bakgrund och referenser? Eftersom man inte kan utgå från att alla kan hantera vapnet lika säkert som jag själv så blir den uppenbara logiken att endast tillåta den vapentyp som bäst signalerar säkerhet och det är utan tvekan en bruten bock. Betänk även att du som jakledare har ett mycket stort ansvar för säkerheten.
Publicerat April 20, 201016 yr har skimmat och följt med tråden jag tycker att sällskaps jakt var det är väldigt mycket människor 10+ är som att likna skytte tävlingar. och för att tävla i ordentliga tävlingar krävs att man kan visa att man är en säkert skytt iallafall i sra och ipsc med ett skytte kort. då skulle det säkert gå att ha en halvauto, men to face fäkt så är jägare de mest usliga människor då det gäller vapensäkerhet såhär med att dra över alla med en kam :/ så bäst är väl ett brytvapen.
Publicerat April 20, 201016 yr Verkar vara starka åsikter här..... Men betänk detta: Den nyttigaste läxa livet har lärt mig är att idioterna många gånger har rätt. Winston Churchill
Publicerat April 20, 201016 yr Ett ovanligt dumt och trångsynt inlägg Där var det tydligen en som kände sig påhoppad stackars liten..........
Publicerat April 20, 201016 yr Fattar inte att det ska vara så förbannat svårt att fatta............det ÄR ett jävla pill att ta ur oskjutna patroner ur en auto, i allafall ljusår mycket jävligare än med ett brytvapen. Jag har själv en auto.......och har haft det länge. Det finns BARA fördelar med brytvapen gentemot en auto som jaktvapen. Undantaget när du sitter i ett gömsle och det är bökigt att bryta den. Så när den typ av jakt som tråden beskriver ska genomföras finns det ju bara ett val.Börjar det dessutom strula när du ska pilla i/på auton när 50 pers som du kanske inte känner är det lätt att bli nervös, vilket inte heller är till gagn för vapensäkerheten. Å hur fan man kan sitta och kritisera en annan jaktform som man ej har varit med om fattar jag inte heller. Låt för fan folk jaga hur dom vill så länge det bedrivs etiskt och är lagligt.
Publicerat April 20, 201016 yr Där var det tydligen en som kände sig påhoppad stackars liten.......... Det tror jag inte han kände sig, han insåg väl helt enkelt hur urbota dumt inlägget var.
Publicerat April 21, 201016 yr . Det finns BARA fördelar med brytvapen gentemot en auto som jaktvapen. nu skall du inte kasta ur dig nåt försnabbt båda bössorna har sina fördelar.
Publicerat April 21, 201016 yr Någon som har gått en hagelstig?Har ni lagt märke till antalet personer och antalet halvautomater? Men det kanske brukar stryka med några stycken varje gång. Jag brukar va funktionnär på några hagelstigar, men jag skjuter inte själv (har provat ett par gånger för några år sedan). Ännu har jag inte sett någon stryka med, men tillbud har jag sett inte bara ett. I något fall har det berott på vapen typen men långtifrån alla. Sporting brukar jag skjuta, oj oj oj vilken skillnad i vapensäkerhet, vapenvett och allmänt förstånd. Vad detta beror på vet jag inte, kanske någon annan som vet? /SIVERT
Publicerat April 21, 201016 yr Jag brukar va funktionnär på några hagelstigar, men jag skjuter inte själv (har provat ett par gånger för några år sedan). Ännu har jag inte sett någon stryka med, men tillbud har jag sett inte bara ett. I något fall har det berott på vapen typen men långtifrån alla. Sporting brukar jag skjuta, oj oj oj vilken skillnad i vapensäkerhet, vapenvett och allmänt förstånd. Vad detta beror på vet jag inte, kanske någon annan som vet? /SIVERT Enkelt..... En person som vanligtvis är ensam när den använder sitt vapen, behöver oftas inte fundera på vart pipan pekar. En som vistas mycket på banor eller jakter där det är trångt om folk, så tänker dom på vart bössan pekar hela tiden! Jag tror att det är det som är skillnaden, vilket vapen de olika har är nog av underordnad betydelse för säkerheten.
Publicerat April 21, 201016 yr det stora problemet med automater på jaktstigar brukar väl vara att en del har med sig gamla saker som inte laddar om ammon....de e hopplöst o ha sånt folk framför sig när man går en runda och ska vara taggad... sen att det skulle vara sååå olika folk som går jaktstigar/sporting vet jag inte om jag håller med om, men visst de e kanske liite bättre på sportingstigarna..
Publicerat April 21, 201016 yr Hmm, jag känner att jag får göra ett inlägg här. Jag bor och jagar i Skåne och har som mest deltagit i ca 25 trampjakter på ett år men oftast blir det 10-15 st/år. Normalt är det mellan 10 till ca 70 pers på en trampjakt. Däremot kan jag inte påminna mig att jag nånsin sett eller hört talas om nån som blivit hemskickad för att personen har haft en automat eller pump. Möjligen har det förekommit någon skämtsam kommentar om bösstypen men inte mer. Så alla de i övriga sverige som tror att det bara bor trångsinta och konservativa jägare i Skåne som bara accepterar brytvapen, så är det inte, åtminstonde inte överallt. Däremot håller jag med PMT i mycket av vad han skriver när det gäller risker & säkerhetsproblemen vid trapjakter. Är man inbjuden på en större jakt kan man givetvis inte känna alla deltagarna och vet inte hur väl de klarar att hantera en bössa. Därför är det en fördel med brytvapen. Till de som inte provat på hartramp/roughshoting, prova på, för alla som jag tagit med blir bitan av jaktformen. Ibland blir de lite rädda i början, för det är en märklig tillställning jämfört med de flesta andra jaktformer i landet men sen när de vant sig vid allt som händer så deltar de med liv o lust (eller hur Hippen ).
Publicerat April 21, 201016 yr Däremot kan jag inte påminna mig att jag nånsin sett eller hört talas om nån som blivit hemskickad för att personen har haft en automat eller pump. Möjligen har det förekommit någon skämtsam kommentar om bösstypen men inte mer. Så alla de i övriga sverige som tror att det bara bor trångsinta och konservativa jägare i Skåne som bara accepterar brytvapen, så är det inte, åtminstonde inte överallt. Om vi fått den uppfattningen får du skylla det på pmt. Det var han som tyckte att en bra jaktledare skulle skicka hem de som inte hade brytvapen.
Publicerat April 21, 201016 yr Författare Hmm, jag känner att jag får göra ett inlägg här. Jag bor och jagar i Skåne och har som mest deltagit i ca 25 trampjakter på ett år men oftast blir det 10-15 st/år. Normalt är det mellan 10 till ca 70 pers på en trampjakt. Däremot kan jag inte påminna mig att jag nånsin sett eller hört talas om nån som blivit hemskickad för att personen har haft en automat eller pump. Möjligen har det förekommit någon skämtsam kommentar om bösstypen men inte mer. Så alla de i övriga sverige som tror att det bara bor trångsinta och konservativa jägare i Skåne som bara accepterar brytvapen, så är det inte, åtminstonde inte överallt. Däremot håller jag med PMT i mycket av vad han skriver när det gäller risker & säkerhetsproblemen vid trapjakter. Är man inbjuden på en större jakt kan man givetvis inte känna alla deltagarna och vet inte hur väl de klarar att hantera en bössa. Därför är det en fördel med brytvapen. Till de som inte provat på hartramp/roughshoting, prova på, för alla som jag tagit med blir bitan av jaktformen. Ibland blir de lite rädda i början, för det är en märklig tillställning jämfört med de flesta andra jaktformer i landet men sen när de vant sig vid allt som händer så deltar de med liv o lust (eller hur Hippen ). Enligt mig en sund inställning och ett bra inlägg. Det verkar som att det i dina kretsar råder en liberal och vänskaplig stämning utan att det tummas på säkerheten, om någon retas lite för ens vapen vet man ju att det drar uppmärksamhet.
Publicerat April 21, 201016 yr Om vi fått den uppfattningen får du skylla det på pmt. Det var han som tyckte att en bra jaktledare skulle skicka hem de som inte hade brytvapen. Jo, jag har förstått att en del kanske tror att det är kutym i Skåne att göra som PMT, det är det inte. PMT är en stor källa till kunskap men han uttrycker sig ibland lika graciöst som en elefant steppar. På tal om farlig vapenhantering så var jag hundförare på ett ställe i södra Småland för nån år sen och inför samlingen tog jag ur patroner och slutstycke. Då var det nån av jägarna i laget som undrade om jag glömt slutstycket hemma! Jag tittade då på de övriga i laget och samtliga stod med bössorna laddade....
Publicerat April 21, 201016 yr Enligt mig en sund inställning och ett bra inlägg.Det verkar som att det i dina kretsar råder en liberal och vänskaplig stämning utan att det tummas på säkerheten, om någon retas lite för ens vapen vet man ju att det drar uppmärksamhet. Tack! En skämtsam kommentar kan "bita" lika bra som en skarp tillrättavisning men har den fördelen att ingen (oftast) känner sig förolämpad och trampad på tårna och som du påpekar så blir personen i fråga oftast överdrivet försiktig i sin vapenhantering till allas trevnad. Att skicka hem nån för "fel" vapentyp finns inte på min horisont. Vi jagar väl för att det är trevligt och roligt.
Publicerat April 21, 201016 yr På tal om farlig vapenhantering så var jag hundförare på ett ställe i södra Småland för nån år sen och inför samlingen tog jag ur patroner och slutstycke. Då var det nån av jägarna i laget som undrade om jag glömt slutstycket hemma!Jag tittade då på de övriga i laget och samtliga stod med bössorna laddade.... Då var det säkert hundförare för vi gör inte patron-ur förrän i februari.
Publicerat April 21, 201016 yr Då var det säkert hundförare för vi gör inte patron-ur förrän i februari.
Publicerat April 21, 201016 yr det stora problemet med automater på jaktstigar brukar väl vara att en del har med sig gamla saker som inte laddar om ammon....de e hopplöst o ha sånt folk framför sig när man går en runda och ska vara taggad...sen att det skulle vara sååå olika folk som går jaktstigar/sporting vet jag inte om jag håller med om, men visst de e kanske liite bättre på sportingstigarna.. Bara några exempel, en pappa kommer med två pojkar, jag ger pojken som ska skjuta två skott, han laddar bössan med pipan pekande mot min mage, inget pappan brydde sej om, men det gjorde jag. Jag sköter byte av lappar, det smäller bara en gång dom ropar byt lapp, jag går fram och får då se en gubbe stå och slita,banka och slå på sin halvauto med pipan rakt mot målet där jag står. Jag tror inte heller att det är sååå olika folk på jaktstig/sportingstig/ssf sporting, men skillnad är det. Att folk med halvauto skulle va mindre vana att va bland folk är ingen ursäkt, har man inget vett ska man varken va bland folk eller ha vapen. /SIVERT
Publicerat April 21, 201016 yr Hmm, jag känner att jag får göra ett inlägg här. Jag bor och jagar i Skåne och har som mest deltagit i ca 25 trampjakter på ett år men oftast blir det 10-15 st/år. Normalt är det mellan 10 till ca 70 pers på en trampjakt. Däremot kan jag inte påminna mig att jag nånsin sett eller hört talas om nån som blivit hemskickad för att personen har haft en automat eller pump. Möjligen har det förekommit någon skämtsam kommentar om bösstypen men inte mer. Så alla de i övriga sverige som tror att det bara bor trångsinta och konservativa jägare i Skåne som bara accepterar brytvapen, så är det inte, åtminstonde inte överallt. Däremot håller jag med PMT i mycket av vad han skriver när det gäller risker & säkerhetsproblemen vid trapjakter. Är man inbjuden på en större jakt kan man givetvis inte känna alla deltagarna och vet inte hur väl de klarar att hantera en bössa. Därför är det en fördel med brytvapen. Till de som inte provat på hartramp/roughshoting, prova på, för alla som jag tagit med blir bitan av jaktformen. Ibland blir de lite rädda i början, för det är en märklig tillställning jämfört med de flesta andra jaktformer i landet men sen när de vant sig vid allt som händer så deltar de med liv o lust (eller hur Hippen ). Stort tack RW, har väntat på dej länge i denna tråd!!!! Visst fan är det galet kul, mycket av det roliga är att man ser precis allt som händer och kan hiva skit/få skit för dåliga skott och även höjdaren..skott utanför jaktmarken Men grejen som jag upplever är att för att kunna ha trevligt tillsammans så är förutsättning 1A att alla sköter vapenhanteirngen oavsett om det är brytbart eller ej och min upplevelse är att i dessa sammanhang fungerar det över förväntan och långt mycket bättre nere hos er än tex motsvarande övning här uppe. Faktum är att första gånen jag var med RW så vart jag överaskad att så många hade pump/automat faktiskt! Hur som, enda incidenten som varit i dessa sammanhang var förövrigt ett illa fört brytvapen dvs pissigt omdöme vilket isf är ett större problem än vapentypen isig. Mvh!
Publicerat April 21, 201016 yr Författare Tack!En skämtsam kommentar kan "bita" lika bra som en skarp tillrättavisning men har den fördelen att ingen (oftast) känner sig förolämpad och trampad på tårna och som du påpekar så blir personen i fråga oftast överdrivet försiktig i sin vapenhantering till allas trevnad. Att skicka hem nån för "fel" vapentyp finns inte på min horisont. Vi jagar väl för att det är trevligt och roligt. Då är jag den första att ställa upp om du bjuder till trampjakt. (bjuder självklart igen om så önskas )
Publicerat April 21, 201016 yr .......PMT är en stor källa till kunskap men han uttrycker sig ibland lika graciöst som en elefant steppar. ......... Jag har en åsikt och jag står för den - den åsikten grundas på vad jag har provat och vad jag vet. Till skillnad från vissa som uppenbarligen inte har en aning om vad de snackar om i den här tråden. Tack!En skämtsam kommentar kan "bita" lika bra som en skarp tillrättavisning men har den fördelen att ingen (oftast) känner sig förolämpad och trampad på tårna och som du påpekar så blir personen i fråga oftast överdrivet försiktig i sin vapenhantering till allas trevnad. Att skicka hem nån för "fel" vapentyp finns inte på min horisont. Vi jagar väl för att det är trevligt och roligt. Visst, och därför har man inte med "obrytbara" bössor på stora klapper. Det bara är så..... Sedan har man lite missat hur det fungerar rent praktiskt - man blir inbjuden på dessa jakter, en eller flera markägare eller jakträttsinnehavare gåt ihopa en eller kanske två gånger om året för att hålla en stor klapp. Det är mao ingen jävla demokrati - så alla ni som ser ert val av automaten som ett "progressivt val" för att markera jämlikhet, frihet, demokrati och annan tillhörighet, ni kommer bara att regleras bort automagiskt.... Om jag bjuder in ngn som inte sköter sig - så lär denne knappast bli inbjuden igen. Systemet är om ni frågar mig extremt självreglerande, folk som inte sköter sig kommer knappast med fler gånger..... /T
Publicerat April 21, 201016 yr Om jag bjuder in ngn som inte sköter sig - så lär denne knappast bli inbjuden igen. Systemet är om ni frågar mig extremt självreglerande, folk som inte sköter sig kommer knappast med fler gånger..... Jäkla tur att detta inte gäller på Internetforum, eller hur?
Publicerat April 21, 201016 yr Jäkla tur att detta inte gäller på Internetforum, eller hur? Nä, där borde finnas en spärr som kräver att folk vet vad de yrar om istället..... /T
Publicerat April 21, 201016 yr Får väl skriva ett litet inlägg jag med då.. Jag har bara varit på en klappjakt i hela mitt liv( tack RW) när jag skulle ner på den så var ju frågan vilket vapen jag skulle ha.. Brytvapen eller automaten. Jag själv ville hellre ha automaten för jag skjuter mycket bättre med den, men jag såg givet vis fördelarna med ett brytvapen till den jakten. Ingen hade ont av min auto och jag var inte ensam om att bära en. Så vad tycker jag då. Personligen vill jag ju använda det vapnet som jag skjuter bäst med annars är det inte rätt mot viltet som jagas. Sen vill jag ha ett vapen som jag snabbt kan göra ofarligt på ett säkert sätt, samt att det är lätt för alla att se att det är ofarligt. Sköter man sig bara så ser jag inget hinder på automater men jag ser åxå PMTs sida av det hela, med ett brytvapen ser du på en gång att det är ofarligt och risken för att du ska fibbla med någonting under patron ur manövern är minimal. Rätt jägare kan mycket väl bära automat frågan är väl istället hur man ska veta att så är fallet.... Inga svar bara funderingar.. /Lasse