Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelvapen vid sällskapsjakt

Featured Replies

Publicerat
Men för övrigt så har jag liten förståelse för dom stora jakterna, men det kanske skulle ändras om man var med någon gång.

(Hare och räv jagas med drivande hund! Änder och gäss från ett gömsle alt att man står i en vassrugg och låter labben stöta upp änder. Eller att man smyger an själv på någon åker. Och då behöver man inte vara så många, möjligtvis några kompisar och då vara utspridda)

I stora delar av Sverige så blir inte en stövare som släpps på hare & räv inte så gammal & då tänker jag inte på varg.

//Lasse D.

• Svar 87
  • Visningar 11,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Visst, det funkar bra i jämtland men inte i skåne :)

Våra marker är ohyggligt mycket mindre och vilttätheten ohyggligt mycket större här nere och då får man andra jaktformer på fältjakten.

Har en kompis söderut.... Dock inte ända nere i skåne utan i västergötland.

Där funkar det att jaga fälthare med stövare på gärdena. Nu är han uppväxt på gården och känner till vart haren brukar ha sina löpor, så det är lätt att passa ut och skjuta på drev.

(Faktiskt lite kul att se hunden driva hare, medans rådjur står och skäller på hunden några tiotals meter från löpan. :P )

Publicerat
Nja, du får ju dina två skott på varje skjutstation, och laddar när det är din tur att skjuta, så risken att någon skulle gå eller köa med laddad bössa är minimal.

/Waxin (som går jaktstig och jagar med sbs )

Inte så alltid, har gått stig där man får skotten i en liten påse vid anmälan.

Publicerat

Åh fan, det har jag aldrig varit med om, och tycker inte att det är ok..

Publicerat

Så alla måste skjuta med samma ammo??? Helt bizarrt...

Publicerat
Så alla måste skjuta med samma ammo??? Helt bizarrt...

Förvisso bizzo men är förmodligen bara ren säkerhet. Fick folk plocka med sig sin egen ammunition kan du vara helt säker på att en eller flera eller i värsta fall jättemånga börjar bomba på med stålhagel för att de glömde att de var tvugna att sjkuta med bly.

Mvh. Fitzo

Publicerat
Förvisso bizzo men är förmodligen bara ren säkerhet. Fick folk plocka med sig sin egen ammunition kan du vara helt säker på att en eller flera eller i värsta fall jättemånga börjar bomba på med stålhagel för att de glömde att de var tvugna att sjkuta med bly.

Mvh. Fitzo

Ah...

Jag är van tämligen hårda regler men inte strikt ammunitionsval.

Nog med OT ;)

Publicerat
Jo det kan kanske vara mer praktiskt med en bock om man måste jaga i stora sällskap...

Men har man bara en aut, så skulle jag inte springa och köpa en bock, för en eller två sällskapsjakter....

Så skulle jag av någon anledning vara med i något stort sällskap, så följer auton med även om det skulle bli lite bökigare....

Möjligtvis att det skulle gå låna en bock!

Låt mig formulera mig så här: är det en ordentlig jaktledare så får du lämna bössa i bilen om du dyker upp med en "icke brytbar" bössa.

Men för övrigt så har jag liten förståelse för dom stora jakterna, men det kanske skulle ändras om man var med någon gång.

(Hare och räv jagas med drivande hund! Änder och gäss från ett gömsle alt att man står i en vassrugg och låter labben stöta upp änder. Eller att man smyger an själv på någon åker. Och då behöver man inte vara så många, möjligtvis några kompisar och då vara utspridda)

Olika delar av landet har ganska olika förutsättningar vad gäller jakt - jag har bott i runda tal knappa 10 år i "halvnorrland" dvs Jämtland - och visst, där har ni vare sig miljön, viltet eller den jaktformen. Och knappast vad man brukar kalla "sällskapsjakter" heller för den delen. Ingen kritik - ett enkelt konstaterande.

Men nu handlade inte frågan i trådens början om "hur jag jagar lokalt" utan om "Hagelvapen vid sällskapsjakt". Och det är den jaktformen jag en gång uppfostrades i som slyngel - och jag blev aldrig agad som barn, men hade jag dykt upp med en icke brytbar bössa som därtill har säkringen på eller än värre i varbygeln hade jag förmodligen blivit surrad vid första bästa träd för prygling.....

Ska man få sällskapsjakter med över 50 pers att funka så kan man vare sig lita på att folk sköter sig - du känner knappast alla, och man måste kunna genom en snabb blick se vad fasen folk håller på med, alla 60 eller 70.... Och trams som en tomhylsa i utkastarhålet, eller en trasa..... Ni som tror att det funkar har helt enkelt inte fattat hur det är... Det kan kanske funka vid samlingen men sen är det liksom inte lönt....

Detta är väl mer ett exempel på dålig vapenhantering än på "fel vapentyp"?

En bock somkonstrar bryter man och pillar ut hylsorna, en automat måste man tömma med en massa krumbukter och ha hjälp av den tredje handen om man har en smula otur för att en hylsa hänger..... Säker vapenhantering med en automat är banne mig inte enkelt.....

/T

Publicerat

jag förstår helt PMT. Eftersom det e ett skåneproblem får man ju anta att majoriteten av jägarna e skåningar. Inte fan riskar jag o stå nära såna me vapen....o tre skott!! B)

Publicerat
Låt mig formulera mig så här: är det en ordentlig jaktledare så får du lämna bössa i bilen om du dyker upp med en "icke brytbar" bössa.

Olika delar av landet har ganska olika förutsättningar vad gäller jakt - jag har bott i runda tal knappa 10 år i "halvnorrland" dvs Jämtland - och visst, där har ni vare sig miljön, viltet eller den jaktformen. Och knappast vad man brukar kalla "sällskapsjakter" heller för den delen. Ingen kritik - ett enkelt konstaterande.

Men nu handlade inte frågan i trådens början om "hur jag jagar lokalt" utan om "Hagelvapen vid sällskapsjakt". Och det är den jaktformen jag en gång uppfostrades i som slyngel - och jag blev aldrig agad som barn, men hade jag dykt upp med en icke brytbar bössa som därtill har säkringen på eller än värre i varbygeln hade jag förmodligen blivit surrad vid första bästa träd för prygling.....

Ska man få sällskapsjakter med över 50 pers att funka så kan man vare sig lita på att folk sköter sig - du känner knappast alla, och man måste kunna genom en snabb blick se vad fasen folk håller på med, alla 60 eller 70.... Och trams som en tomhylsa i utkastarhålet, eller en trasa..... Ni som tror att det funkar har helt enkelt inte fattat hur det är... Det kan kanske funka vid samlingen men sen är det liksom inte lönt....

En bock somkonstrar bryter man och pillar ut hylsorna, en automat måste man tömma med en massa krumbukter och ha hjälp av den tredje handen om man har en smula otur för att en hylsa hänger..... Säker vapenhantering med en automat är banne mig inte enkelt.....

/T

Säker vapenhantering kan man kräva av alla.... Och förutsätta att det följs! Med brytvapen är det bara något tydligare visuellt.

Sen finns det naturligtvis tillfällen när det praktiskt att gå med laddat vapen men brutet, för att bara slå ihop det när det skall skjutas.

Så jag säger inte emot dig när gäller att det kan vara lättare för den som står brevid att kontrollera att bössan är ofarlig med ett brytvapen.

Men att gå med en aut utan skott i loppet, men i mag. För att vid skottsituation rycka tillbaks slutstycket och göra bössan "skarp". Kan inte vara någon skillnad mot att gå med laddat men bruten bock.

Det är bara något lättare att se för andra, med bruten bock.

Går man med helt tomma bössor och laddar först när det skall skjutas, lär det spela ännu mindre roll. Då går det att gå med en flagga. Då är det bara lite mer för skytten att göra vid laddning, med att före laddning först plocka bort flaggan....

Men går man verkligen och sneglar på vad "grannen" gör, i dessa jakter?? Litar man inte på att dom andra sköter sin del av säker vapenhantering?

Som sagt jag har inte behövt vara med på den typen av jakt...... Tycker därför att det är lite intressant med argumentationen om och kring jaktformen. B)

Men det jag skulle vara riktigt rädd för, är att någon skulle fullfölja en sving efter ett byte så en granne hamnar i skottriktningen.

Jag tror hellre att någon är oförsiktig eller ivrig och skickar ett skott i fel riktning i en jaktsituation, än att någon fyrar av ett skott av misstag pga att dom inte har ett brutet vapen.

(Om jag förståt det rätt, så är det att den typen av vådaskott är betydligt vanligare än att ett vådaskott går av när inga skott avses att bli lossade.)

Publicerat
Säker vapenhantering kan man kräva av alla.... Och förutsätta att det följs! Med brytvapen är det bara något tydligare visuellt.

Jo, men nu snackar vi en jaktform där säkerheten är extremt knölig.... Och då måste man kunna se vad fan alla gör.

Sen finns det naturligtvis tillfällen när det praktiskt att gå med laddat vapen men brutet, för att bara slå ihop det när det skall skjutas.

Så jag säger inte emot dig när gäller att det kan vara lättare för den som står brevid att kontrollera att bössan är ofarlig med ett brytvapen.

Jo, men nu snackar vi en jaktform där detta är tämligen centralt för hela jaktformen. Skulle du tycka det vara kul att se 30 skyttar på säg knappa 100 meters avstånd med vapen pekande mer eller mindre mot dig som du inte vare sig kan se eller vet är laddade?

Men att gå med en aut utan skott i loppet, men i mag. För att vid skottsituation rycka tillbaks slutstycket och göra bössan "skarp". Kan inte vara någon skillnad mot att gå med laddat men bruten bock.

Det är bara något lättare att se för andra, med bruten bock.

Nej, inte riktigt. När haren/fasanen bryter vänder man sig om och skjuter. Så långt är det ju knappast problem med hanteringen, men efter skottet ska automaten laddas om och hakas upp. Under den tiden skytten kladdar med bössan måste alla stå stilla..... Och det tar allt som oftast en herrans tid eftersom det ska laddas sedan ska hakas upp och klyddas.... Och en såt/drev kanske man skjuter 30-40 harar.... Då är det liksom inte funkis, du blir inte populär om du står och såsar när du ska ladda om...

Det går helt enkelt snabbare och säkrare med ett brytvapen....

Går man med helt tomma bössor och laddar först när det skall skjutas, lär det spela ännu mindre roll. Då går det att gå med en flagga. Då är det bara lite mer för skytten att göra vid laddning, med att före laddning först plocka bort flaggan....

Men går man verkligen och sneglar på vad "grannen" gör, i dessa jakter?? Litar man inte på att dom andra sköter sin del av säker vapenhantering?

Skulle du lita på 50 människor du aldrig mött innan?

Som sagt jag har inte behövt vara med på den typen av jakt...... Tycker därför att det är lite intressant med argumentationen om och kring jaktformen. <_<

Jag har haft med mig folk som haft åsikter som dina på sådana klapper - och tro mig, de byter åsikt fortare än en höna skiter....

Men det jag skulle vara riktigt rädd för, är att någon skulle fullfölja en sving efter ett byte så en granne hamnar i skottriktningen.

Viltet bryter bort från linjen, som regel aldrig tillbaka in mot linjen. Vi snackar om 10m lucka mellan skyttarna i ett betfält....

Jag tror hellre att någon är oförsiktig eller ivrig och skickar ett skott i fel riktning i en jaktsituation, än att någon fyrar av ett skott av misstag pga att dom inte har ett brutet vapen.

Folk som skjuter åt fel håll - dvs in blir garanterat inte inbjudna mer i detta jordelivet.... Själva iden med det brutna vapnet är just för att alla ska kunna se, och för att alla ska kunna hålla koll på sina närmaste i linjen....

Vådaskott får helt enkelt bara inte ske när man har så pass mycket folk på så små ytor.

(Om jag förståt det rätt, så är det att den typen av vådaskott är betydligt vanligare än att ett vådaskott går av när inga skott avses att bli lossade.)

Det handlar inte om vådaskottet eller inte, ett brutet vapen kan omöjligen smälla..... Och om folk och hundar ska vandra runt framför pipan, ska bössan vara bruten.

Som jag ser det handlar det blott och bart om respekt för andra - inget annat.

Sedan kan jag tycka det är en smula märkligt att folk som vare sig provat eller begriper jaktformen som sådan kan ha väldigt starka åsikter om vad som funkar eller inte i en jaktform man inte ens har en suck om....

/T

Publicerat
  • Författare

Jag har själv gått både fasandrev och kesselringar och varit på uppflogsjakt på änder och därifrån har jag fått mina åsikter. Antalet jägare har oftast varit runt 20-25 men ibland uppåt 40-50. Jag har inte en enda gång varit med om att ett problem uppstått som kan härledas till det använda vapnet, och båse svs, bock, halvauto och pump har funnits med.

Det jävligaste i dålig vapenhantering jag sett var det jag skrev om tidigare, en svs som pekade rakt mot drevkedjan (stundtals närmade den sig även skyttekedjan). Vapnet tillhörde markägaren och han såg det som sin rättighet att bete sig som han ville eftersom han kunde be samtliga ta sitt pick och pack och lämna området om det inte passade. Jag vill understryka att det här inte har någonting med att göra att herren ifråga bar en svs, det berodde helt och hållet på individens hantering av vapnet.

Varför nämner jag då öht att det var just en svs? Därför att allt för många verkar anse att ett brytvapen endast kan hanteras på ett bra sätt (för att det är ett brytvapen) och att enpipiga vapen endast kan hanteras på ett dåligt sätt (för att det inte kan brytas).

Ni som inte känner er träffade av detta ska heller inte göra det.

Du pmt får självklart också ha din egen åsikt, men det finns ingen anledning att börja förolämpa de som tycker annorlunda. Jag förstår dock att du inte gillar att vissa som inte jagat på det här sättet har starka åsikter men själv tar jag inte åt mig av den kritiken då jag bygger min åsikt på den erfarenhet jag har.

Publicerat

Det verkar vara en ganska svårhanterlig jaktform om det ens går att kalla för jakt, vill man ha sällskap så inte fan skulle jag hålla på med den typen av jakt iaf bättre då att anordna nån grillkväll eller dylikt för sällskapets skull <_<

Publicerat
Det verkar vara en ganska svårhanterlig jaktform om det ens går att kalla för jakt, vill man ha sällskap så inte fan skulle jag hålla på med den typen av jakt iaf bättre då att anordna nån grillkväll eller dylikt för sällskapets skull <_<

Ett ovanligt dumt och trångsynt inlägg

Publicerat

För egen del tycker jag inte att denna fråga bottnar i säkerhet i första hand, utan snarare en ödmjuk och respektfull attityd gentemot andra genom att tydligt visa att vapnet är oladdat, dvs brutet. En person inom skotthåll kan fortfarande vara svår att uppfatta om huruvida dennas vapen är oladdat, t ex då en person med halvautomat på ungefär 40 meters håll.

Det blir ju extra tydligt i denna diskussion. Ni har olika uppfattning, gott och väl, men vid en sällskapsjakt borde den persons uppfattning som känner sig mest osäker på sina medjägare gälla. Därav ödmjukhet och respekt. Det är helt enkelt orelevant vad jag tycker, mitt agerande borde i detta speciella fall styras av hur jag uppfattas (något av ett undantag för en person med starka värderingar, jag vet, och ser tydligt hur detta kan vara en konflikt).

Publicerat
Det verkar vara en ganska svårhanterlig jaktform om det ens går att kalla för jakt, vill man ha sällskap så inte fan skulle jag hålla på med den typen av jakt iaf bättre då att anordna nån grillkväll eller dylikt för sällskapets skull :P

Jag har också svårt att se tjusningen i jaktformen, men har man inte provat det så ska man inte heller förkasta det.... <_<

Det kan ju vara hur kul som helst!

Är det som pmt antyder så verkar det vara en onödigt farlig variant av jakt, där det inte går att lita på någon......

Men helt klart så krävs det större tänk på säkerhet än då man går ensam på jakt.

Publicerat
För egen del tycker jag inte att denna fråga bottnar i säkerhet i första hand, utan snarare en ödmjuk och respektfull attityd gentemot andra genom att tydligt visa att vapnet är oladdat, dvs brutet. En person inom skotthåll kan fortfarande vara svår att uppfatta om huruvida dennas vapen är oladdat, t ex då en person med halvautomat på ungefär 40 meters håll.

Det blir ju extra tydligt i denna diskussion. Ni har olika uppfattning, gott och väl, men vid en sällskapsjakt borde den persons uppfattning som känner sig mest osäker på sina medjägare gälla. Därav ödmjukhet och respekt. Det är helt enkelt orelevant vad jag tycker, mitt agerande borde i detta speciella fall styras av hur jag uppfattas (något av ett undantag för en person med starka värderingar, jag vet, och ser tydligt hur detta kan vara en konflikt).

Låter iof rätt klokt!

Publicerat

Tycker nog att det haltar lite med det unikum som just denna jaktform skulle ställa på säkerheten jämfört med andra jaktformer.

Exempelvis den strormönstring som sker här i Värmland andra måndagen i oktober varje år, älgjakten.

Sällskaps jakt med kulvapen och fler och fler halvautomater blir det.

Vid samlingarna med ofta mer än 50 skyttar, ibland samlingar i skogen med bössorna tillhands en del tar ut slutstycket många inte....

Tycker nog 10 meter öppen mark mellan två hagelskyttar känns säkrare än 100 meter skog mellan två kulskyttar.

Så nja jag tycker nog det verkar vara kultur och tradition snarare än strikta säkerhetskrav som ligger bakom.

Publicerat

Var väl inte direkt någon jaktform som lockade mig tidigare heller, men pmt:s beskrivning av den har ju inte fått mig mer lockad iallafall.

Tycker också att det verkar lite konstigt att i en tid med minskande jägarstam och prat om förgubbning stänga ute jägare med "fel" vapentyp.

Publicerat
Var väl inte direkt någon jaktform som lockade mig tidigare heller, men pmt:s beskrivning av den har ju inte fått mig mer lockad iallafall.

Tycker också att det verkar lite konstigt att i en tid med minskande jägarstam och prat om förgubbning stänga ute jägare med "fel" vapentyp.

Jag tycker inte det är märkligt, på en del jakter är det inte ok att komma med kombi eller drilling eftersom skyttarna står tätt. Att jaktledaren sätter säkerheten främst är väl A och O i alla jaktsituationer.

Jag tycker det är mycket trevligare när man kan se om bössan är bruten eller ej, det finns numera brytbara halvautomater om man prompt vill ha en sådan dessutom.

Jag har varit med om det som beskrevs tidigare i tråden, dvs någon som får krångel med sin halvauto och skall börja pilla och få ut skott samt blir lite stressad. Denna gång small det dock och det var med en väldigt liten marginal till att jag hade varit ett huvud kortare...

Publicerat
Tycker nog att det haltar lite med det unikum som just denna jaktform skulle ställa på säkerheten jämfört med andra jaktformer.

Exempelvis den strormönstring som sker här i Värmland andra måndagen i oktober varje år, älgjakten.

Sällskaps jakt med kulvapen och fler och fler halvautomater blir det.

Vid samlingarna med ofta mer än 50 skyttar, ibland samlingar i skogen med bössorna tillhands en del tar ut slutstycket många inte....

Som jag skrev på samlingen skulle det möjligen funka - på jakten knappast....

Tycker nog 10 meter öppen mark mellan två hagelskyttar känns säkrare än 100 meter skog mellan två kulskyttar.

Samma form av jakt på älg skulle innebära att du har kanske 50 meters lucka mellan skyttarna i en 1 km bred linje av skyttar som går rakt mot en annan lika dan linje av skyttar som rörsig mot dig den med....

Så nja jag tycker nog det verkar vara kultur och tradition snarare än strikta säkerhetskrav som ligger bakom.

Du har inte provat va?

......

Men helt klart så krävs det större tänk på säkerhet än då man går ensam på jakt.

Exakt!

Om du skulle bjuda med ngn på stövarjakt efter hare - skulle det vara ok om höga vederbörande dyker upp med en älgstudsare?

Det handlar om respekt och uppfostran - vill man absolut hålla på sin "rätt" och vägrar att böja sig för flertalet så visst kan man ju tycka att det är löjligt. Men jaktformen är på inte vis ovanlig här nere, och knappast drabbad av särdeles mycket vådaskott heller.... Kanske beroende på just sättet man organiserar den och de kraven man ställer på de som deltar. Vill man inte respektera det - bra, men då får man nog leva med att det är en hel del som inte tycker att det man gör är annat än korkat och ouppfostrat.

Men man kan ju fråga sig varför det ofta blir så här om man inte "omfamnar" halmfläktarna - då kommer genast det eviga tjatet fram om att framför allt människor med SvS inte kan jaga, skulle den därtill vara ett sidolås så kan innehavaren inte skjuta heller..... Ganska lustigt då en bra hagelautomat kostar som en bra bock, det billigaste man kan hitta är ju i sammanhanget en beggad SvS.

Har man en så pass risig självkänsla eller är så till den milda grad uppfylld av klasshat eller vad man nu ska kalla det så är det knappast vapentypen man har mest problem med - det är nog fan en själv i grund och botten.

/T

Publicerat

Kan ju tillägga att jag själv aldrig har haft någon automat el pump och har inte några planer på att skaffa någon heller. Skulle förövrigt helst bedriva all jakt med brytvapen om min ekonomi tillät det.

Det enda jag reagerat på egentligen är att man vill stänga ut jägare från jakten pga "fel" vapen.

Som ett ex. en nybliven jägare som precis skaffat en hagelautomat som han trivs bra med och blir inbjuden till en harklapp men får tacka nej pga vapnet. Känns ju inte i mina ögon som något bra sätt att få in nya jägare.

Och jämförelsen med älgstudsaren på stövarjakten ser jag förbi. För den kändes mest absurd. :)

Publicerat

Jag tycker att det är ganska så rimligt att stryka automater och pumpar (usch! :) ) från liknande sammankomster av den enkla anledningen att alla har roligare om man under jakten inte slipper bekymra sig om att det finns en potentiell fara i ens omedelbara närhet. Ingen jagar väl rimligen med nöje med livet som insats?

Vad gäller nybörjare e det nästa som att de inte borde få licens på automater som första hagelvapen. Det är onekligen mkt. lättare att göra bort sig med en automat. Betänk hur ofta genomsnittsjägaren e ute o viftar på banor och i skogen.

ofta kan jag dock uppleva det gamla gardet som än jobbigare än nybörjarna. När det e ngn. gubbe med hagelbössan på axeln, i rem och så ska han sätta sig ner och viftar runt.......alla vet ju att han inte har skott i, erfaren som han är.........yeah right!

Publicerat
..........

Och jämförelsen med älgstudsaren på stövarjakten ser jag förbi. För den kändes mest absurd. :)

Och ungefär lika absurd är frågan varför man ska tillåta en automat på en harklapp :lol:

/T

Publicerat
Jag tycker att det är ganska så rimligt att stryka automater och pumpar (usch! :) ) från liknande sammankomster av den enkla anledningen att alla har roligare om man under jakten inte slipper bekymra sig om att det finns en potentiell fara i ens omedelbara närhet. Ingen jagar väl rimligen med nöje med livet som insats?

Vad gäller nybörjare e det nästa som att de inte borde få licens på automater som första hagelvapen. Det är onekligen mkt. lättare att göra bort sig med en automat. Betänk hur ofta genomsnittsjägaren e ute o viftar på banor och i skogen.

ofta kan jag dock uppleva det gamla gardet som än jobbigare än nybörjarna. När det e ngn. gubbe med hagelbössan på axeln, i rem och så ska han sätta sig ner och viftar runt.......alla vet ju att han inte har skott i, erfaren som han är.........yeah right!

Men de exempel du tar upp är ju bara utsökta prov på att det inte är vapnen som är farliga utan den som håller i dem.