Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite långhållsfunderingar

Featured Replies

Publicerat

Mitt eget skytte har legat nere under en tid på grund av att jag utöver de sedvanliga aktiviteterna med jobb och familj haft full upp med strålning och cellgifter vilket inneburit att jag inte haft ork till några skytteövningar (eller för den delen några nya projektplaner).

I lördags åkte jag emellertid ut på en blåsig västgötaslätt för att träffa en samling glada herrar och försöka träffa diverse Hardox mål på lite längre håll. Helgen bjöd på skytte på mål mellan 300- 1080m vilket givetvis blev en lite klurigare övning med tanke på de friska vindar som vi bjöds på. Mitt eget skytte blev tyvärr verkligen begränsat och bestod i tre smällar på 830m så den stora behållning låg istället i det sociala umgänget och att observera övriga skyttar. Det blev en helg när det blev uppenbart att den stora svårigheten med skytte på lite längre håll ligger i att bedöma vinden B)

Ut till 4-500 m var vinden ganska konstant på en 5-6 m/s och dessutom i en rätt gynnsam riktning, längre ut på fältet blåste det dock både kraftigare och betydligt mer nyckfullt. När vi låg och sköt på 830m så varierade vindens påverkan med allt från 0.8-2.5MIL under ett par minuter. Då sköt vi ändå 168 grains Berger VLD med en b.c. på .617 och ett Vo på drygt 900m/s vilket är ungefär så bra som det kan bli..

De skyttar som sköt 308win hade utan tvekan en väldigt lärorik helg ;)

Som vanligt blev det en del snack runt kalibrar och tankar runt nya projekt, inte minst 308 skyttarna började nog fundera på att pipa om sina påkar. Några skyttar körde med 7mm RM och 168 grains Berger VLD vilket såklart innebär en klar fördel när det börjar friska i. Rent konkret vill jag nog påstå att 308 skyttarna hade svårt att träffa målen som stod på 600m och bortanför.

Här kommer en liten illustration på hur det kan se ut vid 2 m/s ren sidovind och skott ut till 1100m. (I ärlighetens namn är den 308 laddningen som jag tagit med inte den vassaste laddningen man kan tänka sig men den änvänds av en mig närstående 308 skytt :) )

jmfrelse2ms.png

Observera att den gröna och röda linjen i princip överlappar varandra, den gröna linjen är tänkt att representera en 243 Win AI som skjuter 115 grains DTAC medan den röda linjen är en 7-08 AI med 168 grains Berger VLD. Den lila linjen skall symbolisera en 6.5x47 med 130 grains Berger VLD i 890 m/s medan den orange linjen mest är med som referens och motsvarar en 6.5x55 men 139 grains Scenar i 850 m/s.

Bortsett från 6.5x55 är med andra ord alla de övriga alternativen realistiska val för en kort låda, alla hastigheterna är dessutom räknade som realistiska maxladdningar ur en 60cm pipa (allt enligt QL).

Det som återstår att ta med i ekvationen är givetvis sådant som pipslitage, ekonomi och inte minst rekylen. När det gäller rekylen är det bara att konstatera att vi väldigt snabbt blivit bortskämda genom att skjuta dämpade bössor, det klagas numera på rekylen hos odämpade 6.5x55 och 308:or med vikter över 4 kg :P . Detta inte sagt för att hänga ut någon annan utan jag kan själv konstatera att min egen T3 varmint blivit klart mer hanterbar sedan dämparen monterats. Att spotta sina egna skott är möjligt med dämpare på dessa bössor vilket faktiskt är helt ovärderligt..

Vänligen,

Henrik

• Svar 84
  • Visningar 15,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Snubblade över denna tråden    (intressant läsning som vanligt när dessa herrar är i farten)   /M

• Men det här är ju min speciallitet:-D Kategoriska uttalanden huggna i sten som jag får äta upp förr eller senare. Det är inte utan anledning jag kallas för kungen av 180:or! Fråga Hipshot;) /Mike

Posted Images

Publicerat

Intressant diagram :)! Skjuter dock 105or i min AI :P

Publicerat

Ja, klart intressant. Men att skjuta en 168-grainare i 730 m/s i sin 308 lär nog inte vara särskilt framgångsrikt... Dax att pipa om till 9,3x57 när man ändå håller på? :)

Publicerat
  • Författare

Tanken med diagrammet är att peka på några av de vassare alternativen man kan tänka sig för en kort låda, jag ville också påvisa hur liten skillnaden är mellan dessa olika alternativen. Om man exkluderar den milda 308 laddningen hamnar alla de övriga alternativen inom 20cm med avseende på vindavdriften på 1100m. De kommer dessutom allihop att vara supersoniska vid detta avstånd vilket givetvis 308:an inte är.

Samtidigt kan man konstatera att när även 7 mm RM och en 168 grains Berger VLD i 920 m/s varierar mellan 0.8-2.5 MIL i vindavdrift på 830 m så spelar ett par 1/10 MIL inte lika stor roll som förmågan att kunna läsa vind på ett bra sätt.

När det sedan gäller den milda 308:a laddningen så är det den verklighet som man lever i om man skjuter den "normala" matchladdning med 168 grains Matchking ur en kortpipig 308:a. Givetvis finns det vassare laddningar att tillgå även till 308 win och värdena med en maxladdad 155 grainare är klart bättre men dessa skjuter inte alltid bra vilket 168:orna brukar göra. Så länge som vinden är beskedlig så funkar det så klart ändå rätt bra även med dessa milda 168:or vilket bevisats av otaliga skyttar. Samtidigt är kanske skytte på andra sidan 1000m är rätt extrem sysselsättning och knappast något som normalt läggs in i kravspecen när man funderar över patronval.

När det gäller 115 grains DTAC så tror jag utan att ha egen erfarenhet av dessa skapelser att de kräver en hel del kunnande när man utformar patronläge för att man skall få riktigt bra resultat. Rapporterna om deras potential har väl varit lite spretiga, jag vet att en del batcher inte funkat till fullbelåtenhet. det behövs också en rätt brutal räffelstigning för att de skall stabiliseras och kombinationen av hög hastighet och snabb räffelstigning brukar inte borga för en lång piplivslängd.

//Henrik

Publicerat

Henrik,

mycket trevligt att ses igen förresten, har gjort en god observation,

det var inte jag som var 168@730 men jämväl 155@780 och ja det var en sann utmaning i vindläsning och mycket hjälp/stöd som krävdes från prylar som i övrigt gick bra för att skjuta väl

Noterat var första skottsträffar på 500 och 600 på söndagens morgon i byig vind från kl halv två med en styrka av 3,5-7 m/s,

för "min" skytt där jag var spotter och första skotts träff på 500 för mig samt 2:a skottsträff på 600,

låt då vara att det var 40x40 plåtar.

För att belysa svårigheterna med skyttet på lördagen kan noteras att jag behövde 10 skott eller så för att komma in på 300 meters målet med min 6 mm TCU 75 grains Vmax@820 m/s, en försiktig fireforming laddning,

men väl efter att vinden var avklarad nitades det plåt regelmässigt på både 4 och 500 meter.

Om man regelmässigt avser att skjuta på längre håll än 600 meter och inte vill bryta enkom för lite vind,

tillkommer det en mängd nya variabler vid valet av "rätt kaliber/vapen/laddning".

Som av en tursam händelse var jag i Uppsala idag och mötte då upp med mr 730 meterpersekund när han plockade ut en flong ny Rem 700 SPS med 26 tums pipa i kaliber 243,

förmodar att han på egen hand kommer att lämna mer uppgifter och ingående sådana men med en berger 95 grains VLD är den allt ganska giftig i vinden.

Själv har jag en 308:a Sako som i praktiken är slut i pipan, men mer om det i en annan tråd.

Just det en sista sak 7 rem mag med 168:or ger ett sjukt smackande ljud i plåten ;)

/Christian

Publicerat

Henrik, gott att du åter har krafter till annat än det mest nödvändiga.

Jag har ju själv näst intill ingen erfarenhet av långhållsskytte men det är alltid intressant att läsa och lära.

En spontan första tanke är att, -varför krångla till det med udda pipslitande dyra kalibrar när det duger med 6,5x55? ;)

Nej skämt åsido, jag förstår att det finns mer att hämta av andra kalibrar, men det är ändå fascinerande att 6,5x55 är en så kompetent långhållskaliber trots att den har mer än 100 år bakom sig. Var det geniala konstruktörer eller bara ren tur att kalibern fungerar så väl med moderna laddningar?

Ni får ursäkta en kanske dum fråga, men varför vill man absolut ha en kort låda?

Blir en kort låda mer vridstyv? Finns det fler bra korta lådor att bygga på än långa? Är det för att man kan ligga mer stabilt med en kortare repeteringsrörelse?

vänligen // Markus

Publicerat

Markus,

det handlar lite om att man ibland glömmer bort sig och tror att man behöver uppfinna hjulet igen,

å andra sidan även om 6,5x55 är en bra skyttekaliber ut och förbi 1000 meter under rätt förhållanden är den inget för jakt på lite längre håll,

storvilt då alltså,

kraften finns inte där.

Angående låslängden så är den "uniformella sanningen" den att dessa lås är styvare, men om man stannar vid Rem 700 SA lås kan det ju konstateras att det för inga andra lås i världen finns så mycket roligt att köpa/bygga till,

min egna och kanske obetydliga andledning att föredra korta lås är att jag hela tiden kan ligga kvar i siktet under repeteringen och antingen studera vinden, nedslaget eller målet under den tiden.

Med ett långt lås kommer jag att behöva flytta lite på huvudet eller ha ett ganska besynnerligt montage för tuben.

/Christian

Publicerat

Christian ditt argument för ett kort lås är mycket bättre än att det är styvare och bättre precisionsmässigt för där tror jag det är svårt att hitta en skillnad. Sedan beror nog mycket på vilka magasin man väljer att använda många lösningar finns väl enbart i .308 längd.

Hursom skoj verkar ni haft önskar man kunde vara med på dylikt skytte någon gång i vårt avlånga land.

Publicerat
Som av en tursam händelse var jag i Uppsala idag och mötte då upp med mr 730 meterpersekund när han plockade ut en flong ny Rem 700 SPS med 26 tums pipa i kaliber 243,

förmodar att han på egen hand kommer att lämna mer uppgifter och ingående sådana men med en berger 95 grains VLD är den allt ganska giftig i vinden.

Just det en sista sak 7 rem mag med 168:or ger ett sjukt smackande ljud i plåten B)

/Christian

Helgen var sjukt lärorik som sagt! med en 168 smk i 730 m/s så ger kraftigt byiga vindar en del intressanta förutsättningar.

Redan på vägen ner hade Chris och jag rätt djupa diskussioner om nya kalibrar och detta förankrades ordentligt av dessa erfarenheter.

Har idag införskaffat en flång ny 700 varmint (66cm pipa) i 243.

Om den inte skjuter som jag vill så pipas den om till 243AI

Har efter en del forskande kommit fram till att stigningen 1/9 kommer att stabilisera 105 grains A-Max kulor om farten är högre än 885 vilket inte lär vara några problem med mina högenergikrut.

Vidare har jag fått klar för mig att den uppträder som en V-max eller värre vilket endast gör saken ännu bättre ;)

Om den inte fungerar så kommer 95grains Berger VLD att garanterat göra det och kanske fungerar den rent utav som jaktkula i dessa hastigheter.

Som sagt det där smackandet av 7mm rem mag i plåt är något av det skönaste man kan höra B) förväntar mig att 243 ger liknade ljudsensationer!

Så nu är det bara att börja om från början igen..ny kolv..dämpare...picatinnyskena...nytt trycke...nytt underbeslag...montera Badger bolt knob(Hej Mats B) ).....så vart man utfattig igen...men lycklig ;)

/Mike

Publicerat

Oj oj oj... detta trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva B)

Ska bli jävligt intressant att se vad du kan göra med denna tingest, kalibern med bra fräs i bulorna är tveklöst kul på lite avstånd!

Sy ihop detta Mike och fångskottet är avlossat mot alla som dissar .243 B)

Mvh!

Publicerat
å andra sidan även om 6,5x55 är en bra skyttekaliber ut och förbi 1000 meter under rätt förhållanden är den inget för jakt på lite längre håll,

storvilt då alltså,

kraften finns inte där.

/Christian

Det är jag till fullo införstådd med Christian, jag har andra kalibrar till storvilt, oavsett skotthåll. Nu var det precision och vindkänslighet i jämförelse med bl.a. 243 jag menade.

//Markus

Publicerat

Markus- till vilket 6,5-antik är ett utmärkt alternativ om man accepterar den medellånga/långa lådan,

å andra sidan skulle jag utan reservationer rekommendera 6,5x55 JB eller kanske lite tydligare AI,

det är en mycket bättre konstruktion hylsmässigt.

/Christian

Publicerat

Det är bara att konstatera att 308:an lämpar sig bäst för vindstilla dagar på 300-metersbanan <_<

Publicerat

Henrik: skulle man kunna be om att du lägger in en Scenar 155:a i 850-870 m/s för att göra jämförelsen lite mer "rättvis"? Inte för att jag tror att det får 308:an att framstå i så värst mycket bättre dager, men just nu är grafen missvisande även om jag förstår skälen till varför den ser ut som den gör <_<

Publicerat
  • Författare

För mig var det en lisa för själen att få se två så väl fungerande skytt/spotter par som Mike/Chris och Peder/Micke. Jag tror inte jag haft förmånen att se det sedan jag tog på mig civila kläder <_< Nyttan av den typen av samarbete går helt enkelt inte att överskatta. Nu när ni börjar bli ordentligt samkörda har ni en otrolig nytta av att jobba i par, det innebär möjligheter att lyfta skyttet ytterligare en nivå. Sedan skall man inte sticka under stolen med att nästa steg för Mike och Chris på vägen till fullständig symbios är att ni likriktar utrustningen ;) På det området ligger Peder/Micke klart före er, nu kanske ni inte behöver gå så långt så att ni använder samma brotschar när ni skall uppgradera era bössor. det är dock ingen tvekan om att de har stor nytta av att skjuta samma laddningar när det gäller att ta nytta av varandras observationer. Däremot tror jag att ni skulle ha nytta av att köra MIL/MIL fullt ut, så att den information som kommer från spottern direkt kan överföras till skytten med avseende på träffläge etc. Sedan tycker jag för den allmänna trevnadens skull att ny borde samordna klädseln och kanske komma till nästa träff i matchande träningsoveraller :P

Att 6.5x55 är något av defaultvärde för långhållskyttet i vårt avlånga land kan nog de flesta hålla med om. När man väger ihop de olika krav som man bör ställa på sin långhållskaliber är det bara att konstatera att en 6.5x55 är aldrig fel. Att den sedan kanske inte är vare sig nyskapande eller särskilt "rolig" är en annan femma, vi är nog många som ständigt letar efter en "better mousetrap" men om man funderar på kravlistan så vet vi nog lite till mans vilket svaret blir. Kraven som jag tycker man skall fundera på när man skaffar sig en långhållskaliber har jag försökt lista nedan, givetvis är listan inte heltäckande men den kan ändå ses som en grund.

Bra ballistik, här gäller det att hitta kulor med bra b.c och att sedan få en anständig hastighet på dessa. Numera finns det en uppsjö av ballistik program som kan ge oss svaret på denna typ av frågeställningar. Min uppfattning är att man bör lägga fokuset på vindavdriften snarare än på kulbanan eftersom kulbanan är konstant och det går rätt enkelt att ta fram ett vettigt ballistikkort för denna. Nyckeln till en liten vindavdrift ligger framför allt i att hitta kulor med så hög b.c som möjligt, hastigheten är inte lika viktig.

Ekonomi, för att bli en bra långhållskytt bör du nog skjuta i vart fall 1000 skott om året. Väljer du då en 338 lapua där en tomhylsa kostar +25 kr så kommer det att gräva ett djupt hål i plånboken. ett grundtips är att titta på de kalibrar som finns hos skytteombuden eftersom dessa går att köpa till bulkpris. Skall man skjuta de mängder skott som rekommenderas kan det också vara klokt att fundera på piplivslängd eftersom en kaliber som sliter ut pipan efter 1500 skott kräver att man pipar om bössan efter 1-2 år.

Skjutbarhet, här är det ett uppenbart med ofta förbisett faktum att "less is more" d v s hög rekyl och knall är inte önskvärt eftersom det dels försvårar skyttet i sig självt men också eftersom det är jobbigt att ligga på vallen och skjuta de mängder skott som krävs för att bli en god skytt med hårt rekylerande bössor. Visst finns det lösningar i form av ljuddämpare etc men det är bara att konstatera att ju mindre hylsvolymen är desto lättare blir det också att nå bra resultat.

Tillgänglighet, här gäller det att hitta en kaliber där det finns både bra hylsor (gärna Lapua) och bra kulor. Dessa skall också vara skapligt lätttillgängliga och helst inte kräva att man amorterar huset för att ha råd med sitt skytte.

Efter diskussion med Mike så lägger jag in en ny bild där bland annat "hans" laddning med en 105 grains Amax i 925 m/s finns med. Förutsättningar i övrigt är de samma som i min första bild d v s rak sidovind på 2 m/s.

Jmfrelse2ms-1.png

Den röd linjen motsvarar en fabriksladdad 338 Lapua och den gröna linjen är min egen 6.5x55 laddning, båda dessa laddningar är med som referenser, liksom "Mr739 m/s" 308 laddning ^_^ i lila. Jag kompletterade med Mikes "nya" 243 laddning (blå) och med en 280 imp laddning (orange). Den sista är med eftersom jag själv går lite 7mm tankar, det har jag i o f s gjort en längre tid och redan innan jag skaffade mig min 6.5x55 var alternativet en custombössa i en kort 7mm magnum. Mina nya funderingar går mot en långhållsbössa som primärt skall vara en jaktbössa med lite långhållstuk och då ser 7mm rätt lovande ut som en gyllene medelväg men vi får väl se var och om dessa funderingar landar.

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Exabit,

jag lade in en maxladdad 308 win med 155 grains scenar i diagrammet också. Det är en laddning som är möjlig att nå med en riktigt lång pipa a la TRG <_< , i övrigt är det kurvor som jag har haft med tidigare så de behöver kanske inte förklaras.

Exabit.png

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Tusen tack! Fortsätter med min 308 ett tag till tror jag <_<

Publicerat

Har f.ö. 50 st. 280 AI-hylsor (Nosler) hemma och har sedan 7+ månader ( <_< ) väntat på en .284-pipa med Sako 75-profil till min Sako 75:a :P

Publicerat

Henrik mfl- som det ser ut idag kommer Mike och jag att närma oss varandra i den optiska delen, hur och var det slutar är inte helt klart men det verkar som om jag kan få över honom på min sida,

så att vi blir Mil/Mil baserade,

matchande träningskläder känns lite avlägset men jag skall fundera på om vi kanske kan få lite spons på kläder,

team kopfjaeger, verkar väl vara ett fint namn?

En notering från min sida som är glädjande är att den bättre balistik som nu är aktuell för både Mike och mig är inte helt olika varandra, det kan ju tyckas vara en liten sak men det blir alltid bättre resultat när man har färre saker att ta hänsyn till vid skytte.

Jag ser fram emot en sommar med mycket roligt skytte och banaktiviteter.

Edit 280 AI är en cool sak att ha, ser fram emot en liten rapport där Rikard.

/Christian

Publicerat
Edit 280 AI är en cool sak att ha, ser fram emot en liten rapport där Rikard.

Gör en uppdatering i dagboken så snart de brutit malmen i Tyskland...

Publicerat
  • Författare

Efter lördagens "revival" så har som sagt tankarna runt långhållskyttet och nya projekt att så sakta börja vakna till. Min 6.5x55 har i o f s fallit väl ut men den är kanske inte en optimal jaktbössa av flera olika skäl. Dels är den tung och lite otymplig, bara kikaren med montage väger 1400 gram, sedan är jag ingen riktig anhängare av 6.5x55 till klass 1 vilt.

Alltså börjar tankarna gå mot en lite mer portabel bössa som fortfarande klarar av att skjutas på lite drygare håll mot papp och plåtmål men som också funkar att jaga med. Jag har sedan en tid sneglat allt mer mot 7mm kalibrar och de som då främst känns intressanta är 7-08, 284 win eller 280 AI, de har alla sina respektive för och nackdelar och jag har inte riktigt landat i något beslut ännu. De mest aktuella kulorna är 160 Accubond, 162 Amax eller 168 Berger, där Amaxen känns som den hetaste kandidaten att bygga bössan runt.

Problemet är som vanligt att hitta ett vettigt lås för detta projekt, tyvärr finns det inget riktigt klockrent lås ur mitt perspektiv men ett par stycken acceptabla kompromisser kan jag nog skaka fram. Tankarna går då mot Rem 700, Sako 75, Tikka 59x/69x eller möjligen något customlås..

En sak som är säker är att jag vill prova McMillans Lazzeroni Thumbhole stock för detta projektet.

Pipan blir nog en flutad #5 med 24" längd utrustad med en lämplig dämpare förmodligen Atec TMM.

Bortsett från låset är den stora utmaningen att hitta en vettig kikare, jag vill ha MIL/MIL, FFP, 12-16 ggr förstoring, vettiga rattar och en vikt en bit under kilot...

Givetvis blir det ett tryckpunktstryck, och kanske lösa magasin?

Atlasstöd monterad på förlängd picatinny a la Micke B eller möjligen pivot monterad..

Jag lutar nog mot en vikt på runt 5 kg tror jag.

Tankar kring detta??

Henrik

Publicerat

Har oxå kollat en del på 284 Win, men har lite svårt att se vitsen med denna? Den går inte ner i kort låda och är lite kort i rocken för lång låda? Kanske nån fördel att man kan lägga ut kulorna rejält och få lite extra volym?

En annan fördel kan förstås vara hylsorna - att man skaffar Lapua 6,5-284 och neckar upp dem. Är det så du tänkt?

Jag har inte nån riktig koll på hur bra Nosler Custom Brass är, men misstänker att det är sämre än både Norma och Lapua. Min 280 AI är tänkt som i princip enbart jaktbössa så jag är inte så "noga" med hylsfabrikatet om jag ska vara ärlig. Tänkte behålla min pipa som full 26"-are eller möjligen 25 för maximal prestanda, och ej använda ljuddämpare. Rent konkret så har jag ingen direkt nytta av nån 7mm vassare än 7-08, men jag tänkte att det kunde vara kul med nåt som iaf är lite udda.

Publicerat

Tja dina förslag ger ju en del intressanta överväganden Henrik,

lång/kort låda

+

tre storlekar på patroner, 08:an som definitivt passar i kort låda, 284 Win som kan knökas ner i kort men trivs bäst i lång samt en definitiv lång låda med 280AI:n,

jag faller ju helt klart mot de två sista som rätt val, skulle nog se en 284:a i lång/intermediate låda som det optimala.

Såsom Rikard funderar så finns det ju mässing av rätt kvalité att köpa då.

Rem 700 eller Tikka lådor verkar ju vara välpassande till detta, det som talat väl för Rem lådorna är tillgången på trycken och lösa magasin/val av maglösningar.

Kulvalet går det inte att orda om, personligen tror jag mycket på A-max som rätt kula, imponerande BC värden har den i varje fall.

Har aldrig hållt i en Lazzeroni kolv, men har haft en bössa med tumhålskolv, jag är lite ambivalent angående dem och skulle behöva mycket träning/skytte med en sådan för att lära mig hantera dem, såsom med allt annat,

snygga och bra är de dock.

Optikval,

jag är oerhört nyfiken på de nya Zeissen Diavaria i 4-16x50 med Flourid behandlade linser, dock inte med FFP men med .1 rad justering så känns den så rätt,

vikten är 710/740 gram beroende på om den är belyst eller inte, det "bästa" riktmedlet är nog Zeiss eget balistik riktmedel, Z600.

Om man vill ha FFP har ju Hendoldt en variant på tub i samma storlek men den är lite tyngre.

Nåja, här slutar mina kunskaper om detta.

/Christian

Publicerat
Efter lördagens "revival" så har som sagt tankarna runt långhållskyttet och nya projekt att så sakta börja vakna till. Min 6.5x55 har i o f s fallit väl ut men den är kanske inte en optimal jaktbössa av flera olika skäl. Dels är den tung och lite otymplig, bara kikaren med montage väger 1400 gram, sedan är jag ingen riktig anhängare av 6.5x55 till klass 1 vilt.

Alltså börjar tankarna gå mot en lite mer portabel bössa som fortfarande klarar av att skjutas på lite drygare håll mot papp och plåtmål men som också funkar att jaga med. Jag har sedan en tid sneglat allt mer mot 7mm kalibrar och de som då främst känns intressanta är 7-08, 284 win eller 280 AI, de har alla sina respektive för och nackdelar och jag har inte riktigt landat i något beslut ännu. De mest aktuella kulorna är 160 Accubond, 162 Amax eller 168 Berger, där Amaxen känns som den hetaste kandidaten att bygga bössan runt.

Problemet är som vanligt att hitta ett vettigt lås för detta projekt, tyvärr finns det inget riktigt klockrent lås ur mitt perspektiv men ett par stycken acceptabla kompromisser kan jag nog skaka fram. Tankarna går då mot Rem 700, Sako 75, Tikka 59x/69x eller möjligen något customlås..

En sak som är säker är att jag vill prova McMillans Lazzeroni Thumbhole stock för detta projektet.

Pipan blir nog en flutad #5 med 24" längd utrustad med en lämplig dämpare förmodligen Atec TMM.

Bortsett från låset är den stora utmaningen att hitta en vettig kikare, jag vill ha MIL/MIL, FFP, 12-16 ggr förstoring, vettiga rattar och en vikt en bit under kilot...

Givetvis blir det ett tryckpunktstryck, och kanske lösa magasin?

Atlasstöd monterad på förlängd picatinny a la Micke B eller möjligen pivot monterad..

Jag lutar nog mot en vikt på runt 5 kg tror jag.

Tankar kring detta??

Henrik

Skoj med nya projekt från dig Henrik, du kan verkligen förklara tankar pedagogiskt så det blir skoj att följa :D

Vilka blir det huvudsakliga jaktformer du tänkt använda denna till?

Mitt nuvarande projekt är visserligen klass II men lite samma tanke med en kombinerad jakt och banbössa så försöker få ned lite tankar ur min skalle.

Själv har jag nyligen sålt min Remington 6br efter att nött på banan med 6,5-06an har jag insett hur mycket roligare skyttet blir med fungerande magasin och spaken på "rätt" sida.

Efter diverse funderingar så valde jag att köpa en Tikka master 6,5x55 visst känns det som ett klumpigt lås för en 6br. men tycker personligen vikten i låset inte har så stor inverkan på bössans hanterbarhet och denna bössa kommer mest att användas vintertid då man åker skidor med bössan fastspänd på säcken är vikten inte så avgörande och ska man vara ärlig handlar det om 2-400gram att välja en mindre låda.

Jag personligen gillar inte dämpare och klumpiga sikten på en jaktbössa det är nog mest en smaksak men tycker det är galet att bygga en lätt och smidig bössa för att sedan förstöra den med en dämpare märkte detta då jag gjorde min 7br :wacko:

Sedan är det en fördel med ett långt lås då man likt mig har lätt att hitta på nya idéer så finns alla dörrar öppna för andra kalibrar, det jag funderar på är att göra en slutstyrksstopp som är bättre anpassad för 6br.

Publicerat

jag har inte tittat så mycket på långhållskalibrar sedan jag skaffade 6,5-06. är förjäkla nöjd med egenskaperna och ekonomin är ok.

vill man ladda på lite så blir ekonomin sämre med prestandan blir otrolig. min bössa har gått många smällar med scenar 9 grams laddad till 940 m/s piplivet blir tyvärr därefter.