Publicerat Maj 20, 201015 yr De är allt bra nice de där stockarna, jag tror att du är en liten vapengottegris. /Christian
Publicerat Maj 20, 201015 yr Klockrent grabbar det är klockrena stockar är fruktansvärt nöjd med min Mvh.
Publicerat Maj 20, 201015 yr Hei, Thomas Haugland her. Det kan synes som om jeg har endel å svare for I VT er jeg jo begrenset av redaksjonelle hensyn og alle emner kan ikke utbroderes i det uendelige. Leseren må dessverre selv trekke strekene mellom tekst/ bildetekst/ bilder iblandt. Formålet med disse artiklene er å vise at lange hold er tilgjengelig for almuen og dermed senke terskelen slik at det blir lettere for skytteorganisasjoner å rekruttere dem. Du må selv raffinere teksten og bruke den informasjonen som er relevant for deg. Feltskytte er jo en skytegren som virker utrolig interessang, men skal dere få noe dreis på det må man gjøre som Skepplanda skytteforening ved Gøteborg; arranger kurs og rekrutter skyttere. Noen må nødvendigvis gjøre møkkajobben ingen andre vil gjøre så all honnør til Gøteborgs-karene, det er slike entusiaster som bygger en skytesport. Det blir litt vanskelig om jeg sier "kjøp utstyr for 40.000 før du kan prøve". Da blir rekrutteringen NIL. Mitt eget utstyr koster vel 70-90.000 kr og kan således ikke brukes som eksempel. Jeg har egentlig ingen sterke preferanser på utstyrfronten, så 243 som har blitt omtalt her ble plukket opp nettopp fordi den ikke er spesielt egnet til langhold - bare for å vise at det lar seg gjøre å skyte langt med dårlig utstyr og det går å modifisere utstyr du allerede eier fremfor å kjøpe nytt. "Langt" var i dette tilfellet definert til 500 meter som er en realistisk avstand for mange. Kulevalget ble som det ble da denne kulen er en av de beste 6mm som kan skytes i 1:10 twist og som dreper godt. Igjen: For å holde terskelen for å prøve nede. Ad spotterdialog har jeg ingen spøklika egenskaper, jeg gjør bare jobben som spotter - dvs å avlaste skytterens arbeidsmengde. Si "0,5 MIL" til en nybegynner så stirrer han blankt på deg. Si " 5 klikk" så legger han hånden på rett sted og klikker siktet sitt. Siden jeg har et retikkelet i spottescopet er alltid 0,5 MIL 0,5 MIL uansett avstand, men det er også 5 eller 7 klikk avhengig av skytterens kikkertsikte. Privat så er MIL/MIL kombinasjonen og klikking det eneste som gjelder - det er for vanskelig å komme under 1 MOA presisjonsgrensen på lange hold med andre metoder. Film ser jeg lite av For de som vil vite mer om ballistikk henviser jeg heller til Bryan Litz' utmerkede bok Applied Ballistics for Long Range Shooting. Jeg har ikke forsket frem ballistisk viten selv og ser liten verdi i å være papegøye for andres funn, det er den praktiske anvendelsen som er spennende for meg. Alt bygger på solide teoretiske fundament, men det som betyr noe for meg er om kula traff målet ? Leverte i går min siste artikkel hvor Svenskemetodens effektivitet demonstreres på 800-1200 meter med inviterte skyttere jeg har undervist tidligere. Skal bli spennede å se hvordan artikkelen ser ut etter redigering og layout, jeg er faktisk litt stolt av hva skytterne leverte. Foreslår at Henrik utvider sin arena litt, tar kontakt med VT og lager et innlegg om loggboken. Synes det du har laget der var systematisk og godt. Så får heller redaktøren lære deg å bruke færre ord Kos dere med skytingen!
Publicerat Maj 20, 201015 yr Författare Hej Thomas och varmt välkommen hit! Här har vi under de senaste åren skrivit en hel del om långhållskytte. Det har varit teori och praktik varvat om vartannat och jag tror att vi faktiskt lyckats skapa ett visst intresse för och framförallt förståelse för långhållsskyttet. Av de delar av ditt material som jag har sett att döma så verkar vi ha samma målsättningar även om vi i vissa frågor inte har identiska uppfattningar. Nu tror jag i och för sig att de frågor där vi har samma uppfattningar är betydligt fler än de där våra uppfattningar går isär. Jag har själv propagerat rätt intensivt för MIL/MIL och att klicka fram avståndet genom åren, även om jag fördrar att hålla av för vinden så är vi nog inne på samma spår. det har varit en väldigt stimulerande resa att få följa med ett antal skyttar här som gjort resan från att bara vara intresserade till att idag ha både kunskap, färdigheter och utrustning för att träffa med första skottet även om avstånden är 1000m eller mer. Som före detta officer och utbildare av prickskyttar kan jag bara konstatera att det skytte som en del skyttar här presterar är på en avgjort högre nivå än vad den genomsnittlige militära prickskytten klarar av. Du skall ha en stor eloge för ditt arbete med att öka intresset för långhållskyttet och inte minst att avdramatisera skyttet. Även om jag inte håller med dig i allt så tycker jag utan tvekan att dina youtubeklipp är mycket bra och informativa! För egen del tänker rent praktiskt i mitt nästa "projekt" undersöka vilka resultat jag kan nå inom långhållskytte med hjälp av en kipplauf , ryggsäck och ett kikarsikte med "ballistiskt riktmedel" av typ TDS eller BRX Vänligen, Henrik
Publicerat Maj 20, 201015 yr För egen del tänker rent praktiskt i mitt nästa "projekt" undersöka vilka resultat jag kan nå inom långhållskytte med hjälp av en kipplauf , ryggsäck och ett kikarsikte med "ballistiskt riktmedel" av typ TDS eller BRX Hadde en Blaser K95 en kort periode med samme mål som du. Jeg tror du vil ha stor glede av en kipplauf, det er rett og slett estetisk nydelige våpen! Dessverre hadde jeg store problemer med utdrageren og måtte støte hylsen ut med stang. Enden på visa ble at jeg leverte riflen tilbake til forhandler Skulle jeg gjort dette prosjektet om igjen idag ville jeg vurdert Leupold custom shop og fått et retikkel tilsvarende TDS/BRX med holdepunktene matchet perfekt til ladningen. Optikken er ikke verdens beste, men kikkertene er solide. Presisjonspotensialet var upåklagelig og skytecomforten var høy med den rette kolben Dessverre fikk jeg aldri skutt mer enn 3-400 meter med denne og kneppet kun et enkelt rådyr. En Blaser R93 overtok plassen og bruksområdet. Om vi hadde snakket sammen i samme rom tror jeg ikke vi hadde vært uenig. Tekst kan bare formidle så mye og det er en distinkt kulturforskjell mellom Sverige og Norge som enkelt oppklares i person. Vi ser begge i samme retning og begge passerer godt innenfor målets høyre og venstre begrensning. Dere har spennende tider i Sverige, Norge er langt bak når det gjelder å få organisert langholdsskytte. Vi har benkeskytterforbundet, men der er ikke den helt store rekrutteringen. Det finnes "lokale" miljøer, stort sett knyttet til medlemsmassen ved tilgjengelige baner. Mvh Thomas
Publicerat Maj 20, 201015 yr De är allt bra nice de där stockarna,jag tror att du är en liten vapengottegris. /Christian Haha ja kanske jag är en liten vapengottegris
Publicerat Mars 27, 201412 yr :laugh: Det är fler än dig som jag fått förklara mig ordentligt för! En sak är säker...jag ska aldrig mer säga aldrig förutom när det gäller 30-06! Snubblade över denna tråden (intressant läsning som vanligt när dessa herrar är i farten) /M
Publicerat Mars 28, 201412 yr Men det här är ju min speciallitet:-D Kategoriska uttalanden huggna i sten som jag får äta upp förr eller senare. Det är inte utan anledning jag kallas för kungen av 180:or! Fråga Hipshot;) /Mike
Publicerat Mars 28, 201412 yr Ja du Mike.. det är en av dina egenskaper som gör dej till just dej.. Tror nästan jag har nästa 180:gradare på G.. tror nämligen att 22 lr med de nya segmented pluggen vore guld för din verksamhet.. Men såvitt jag inhämtat så har du fördömt kalibern eller? Vi får snart börja samla dina tokvändningar i någon tråd, kan vara bra att ha för dej att snegla i lite till och från för att pånågot sätt försöka bevara någon antydan till ödmjukhet Löööve ya maan
Publicerat Mars 28, 201412 yr vad är det jag läser, har jag gjort inflytande på någon av er höjdare däruppe i maktens centrum.