Publicerat Juni 6, 201015 yr Tänkte köra anläggningen av viltvattnet hemma som en tråd här så kan de som vill följa det. Början togs för över ca ett år sedan med att släppa in en skördare i skogsdungen som omger det tänkta stället för Vattnet. Tyvärr har jag inga bilder på hur det såg ut innan men ni får tänka er en dunge med träd Nu är allt klart med LST, skogsstyrelsen och andra. Munken är beställd och ska hämtas i veckan troligen. Idag körde vi igång med att avverka träden som står kvar, vi visste inte från början hur stor vattenspegeln skulle bli och skördaren som var här klarar inte alla de grova träden så av den anledningen stod de kvar. Här syns ryggen på svågern som hugger lite. Vattenlinjen kommer att gå i stort sett där han står På denna bilden står jag där munken kommer att vara. Vattenspeglen kommer att sträcka sig bort till björkarna. Här kommer damfästet att sträcka sig upp bredvid vägen upp strax över grinden Ytterliggare en bild på avverkningen. Här kommer bara ett par björkar att få stå kvar. Det kommer att bli salix och lite andra småbuskar på strandkanten. Mera bilder kommer efterhand. /Lasse
Publicerat Juni 6, 201015 yr Häftigt! Glöm inte att fixa lite öar och prylar, gärna som du kan nå med spång då du ska ut själv. Spången bör inte vara permanent, man ska inte underlätta för rävarna. Kompisen håller på att anlägga gårdens 5 viltvatten nu, kommer att bli ashäftigt då han ska utnyttja en sjövik samt skapa ett konstgjort vatten innanför viken. Kommer att bli yberhäftigt! Rikard kommer att få göra eftersök på skammade änder ute i sjön Mvh!
Publicerat Juni 6, 201015 yr Verkar kunna bli en inspirerande tråd det här. Alltid skoj med bilder på projekten :-) Vad blir det för tillverkare/modell på munken? MVH Alias
Publicerat Juni 6, 201015 yr Författare Spång eller inte blir en senare fråga. Lite öar ska det bli så änderna kan hitta lite bo platser. Dammen/viltvattnet blir inte så stort, ca 0,5 ha eller likande. Munken kommer att levereras från en firma som heter T-Fab i tenhult. Verkar vara bra att ha med och göra samt humana priser. /Lasse
Publicerat Juni 6, 201015 yr Fasen vad skoj projekt! Jag önkar verkligen att jag hade möjlighet att göra något liknande. Vad det gäller småbuskar och annat på strandkanten är ett tips att göra viltåker på dessa ytor så utnyttjas de maximalt. På störda ytor kan du så vall på direkt för att hindra ej önskvärda arter från att etablera sig. Damvallen skall du hålla helt ren från buskar, men det visste du säkert redan och glöm inte att göra ett ordentligt breddavlopp. mvh
Publicerat Juni 6, 201015 yr Författare En liten bild på hur det ser ut efter ett par tre timmars motorsågande. Satan vad varmt det blev. Turisten: Visste INTE att vallen skulle vara ren från buskar Kan tänka mig ett par själv men utveckla gärna. /Lasse
Publicerat Juni 7, 201015 yr En liten bild på hur det ser ut efter ett par tre timmars motorsågande.Satan vad varmt det blev. Turisten: Visste INTE att vallen skulle vara ren från buskar Kan tänka mig ett par själv men utveckla gärna. På sikt så riskerar buskarnas rötter att underminera damvallen, sett ett viltvatten där ett knippe småtallar knäckt vallen... Mvh!
Publicerat Juni 7, 201015 yr Kul, ska bli ankjakt där framöver förmodar jag. Ska du mata till änderna så funkar en ö bra men räkna med att grisarna också vill ha mat i s f. Vet flera som har haft problem med att grisarna välter mataren o s v.
Publicerat Juni 7, 201015 yr På sikt så riskerar buskarnas rötter att underminera damvallen, sett ett viltvatten där ett knippe småtallar knäckt vallen...Mvh! Fler som har koll på anläggning och skötsel av viltvatten ser jag. Inte för att jag är någon expert, långt därifrån. Fick en veckas utbildning när jag gick på Öster-Malma, men den veckan var nog fasen den mest lärorika och intressanta veckan jag varit med om och då har jag ändå tillbringat 5 år på högskola.
Publicerat Juni 7, 201015 yr Författare På sikt så riskerar buskarnas rötter att underminera damvallen, sett ett viltvatten där ett knippe småtallar knäckt vallen...Mvh! Fler som har koll på anläggning och skötsel av viltvatten ser jag. Inte för att jag är någon expert, långt därifrån. Fick en veckas utbildning när jag gick på Öster-Malma, men den veckan var nog fasen den mest lärorika och intressanta veckan jag varit med om och då har jag ändå tillbringat 5 år på högskolan. Det var nog just den anledningen jag tänkte mig, utan att veta..... /Lasse
Publicerat Juni 7, 201015 yr Ser ut som ett kul projekt. Jag har anlagt några vatten på min fastighet och har fått lära mig en del. Det mesta "the hard way". Det här med munk är säkert jätte bra om du har rejält tillflöde till vattnet. Om du har lite tillflöde(ser ut att vara det på bilderna) så kommer munken att läcka och du har lagt ut pengar i onödan. Detta svider som bekant i en småläning. De sista projekten jag har gjort har jag satsat på ett riktigt bra brädd avlopp och i botten på vallen har jag lagt ett rör som jag satt en 90 graders muff på(utanför vallen) och ett rör i denna tills önskat djup uppnås. Funkar skit bra även vid höga flöden. Försök att dämma så mycket som möjligt. Om du måste gräva så var nogrann att poängtera för gräv maskinisten att du prioriterar yta framför djup. Annars kommer du hem en dag och fått ett jätte hål med enormt branta kanter och en massa fyllnads massor som måste flyttas. Åter igen värker det i småläningen. Om du ska jaga änder på sträck avverka träden som står i nordost de vill slå mot vinden. Finns så mycket mer att skriva men kommer ej på mer nu. Mvh Mattis
Publicerat Juni 7, 201015 yr Det var nog just den anledningen jag tänkte mig, utan att veta...../Lasse Riktigt intressant projekt ni har dragit igång!! Jag trode inte att du krökte rygg utan använde Niaben enbart? Var på markerna är det här, för du dränker väl inte våra 500m bana MVH Fredrik N
Publicerat Juni 7, 201015 yr Om du har lite tillflöde(ser ut att vara det på bilderna) så kommer munken att läcka och du har lagt ut pengar i onödan.Mvh Mattis Mot läckande munk ordinerar turisten hästgödsel. Dammen skall byggas med höjd: bredd-förhållandet 1:5. Det är en tumregel och varierar naturligtvis med vilket material dammen skall byggas av. Är det ren lera behövs inte en lika tjock vall, men skall du packa ihop sandig moig morän, vilket är den vanligaste jordarten i Småland behöver du ta till ordentligt.
Publicerat Juni 7, 201015 yr Mot läckande munk ordinerar turisten hästgödsel. Jag har testat häst gödseln visst blev mkt bättre för stunden. Men häst gödsel är ingen permanent lösning och surt när man köpt in en munk. Det är ganska vanligt med problem sen LST kom med sitt 90 % bidrag då alla köpte ett nummer för stor munk "För säkerhets skull" och fick läckage. Mvh Mattis.
Publicerat Juni 7, 201015 yr Författare Ser ut som ett kul projekt. Jag har anlagt några vatten på min fastighet och har fått lära mig en del. Det mesta "the hard way". Det här med munk är säkert jätte bra om du har rejält tillflöde till vattnet. Om du har lite tillflöde(ser ut att vara det på bilderna) så kommer munken att läcka och du har lagt ut pengar i onödan. Detta svider som bekant i en småläning. De sista projekten jag har gjort har jag satsat på ett riktigt bra brädd avlopp och i botten på vallen har jag lagt ett rör som jag satt en 90 graders muff på(utanför vallen) och ett rör i denna tills önskat djup uppnås. Funkar skit bra även vid höga flöden.Försök att dämma så mycket som möjligt. Om du måste gräva så var nogrann att poängtera för gräv maskinisten att du prioriterar yta framför djup. Annars kommer du hem en dag och fått ett jätte hål med enormt branta kanter och en massa fyllnads massor som måste flyttas. Åter igen värker det i småläningen. Om du ska jaga änder på sträck avverka träden som står i nordost de vill slå mot vinden. Finns så mycket mer att skriva men kommer ej på mer nu. Mvh Mattis Ohoj, detta har jag inte tänkt på. På sommaren kan eller är det små flöden och ingen vill väl lägga 25.000 på en munk om man inte måste. Läckage är inget roligt, vatten nivån sjunker sakta men säkert o man går och hoppas på regn..... I dag ligger det ett 50cm rör under vägen och munken är dimensionerad efter detta. Mao en ganska stor sak bara för att den sak klara vårfloden, det svider när hela skiten rämnar pga att man inte klarar vattenflödena. Eftersom vägen går bakom vallen är det lite knepigt att få till ett bredd avlopp men det kanske går om man tänker till lite (vilket borde vara gjort redan) Kanske går att lägga bredd avloppet ner i en trumma brevid det normala avloppet..... Riktigt intressant projekt ni har dragit igång!! Jag trode inte att du krökte rygg utan använde Niaben enbart? Var på markerna är det här, för du dränker väl inte våra 500m bana MVH Fredrik N Orkade helt enkelt inte att hänga på Niaben, svågern ville man jag tyckte det to för mycket tid innan den var igång. Sen är det ganska mycket grova träd som den inte klarar av... Dammen kommer att ligga från 100 m tavlan och till höger så alla banor klarar sig /Lasse
Publicerat Juni 7, 201015 yr Författare Kan det vara något sådant du har byggt? Väldigt snabb ritning i paint /Lasse
Publicerat Juni 7, 201015 yr Kan det vara något sådant du har byggt? Väldigt snabb ritning i paint /Lasse Exakt en sådan som bonus får du en fontän vid högt flöde . Det är bättre att ha den på utsidan för att undvika igenproppning av olika förmål som kommer med vattnet. Som brädd avlopp har jag laggt i gammla cement rör ca 50cm innermått *2st. Mvh Mattis.
Publicerat Juni 7, 201015 yr Du skall inte dimensionera munken som en vanlig vägtrumma. Det är därför du har breddavloppet, för att klara de högsta flödena på våren. Jag tror Mattis konstruktion kan vara en smart lösning. Hade gärna viljat se en sådan.
Publicerat Juni 7, 201015 yr Författare Exakt en sådan som bonus får du en fontän vid högt flöde . Det är bättre att ha den på utsidan för att undvika igenproppning av olika förmål som kommer med vattnet. Som brädd avlopp har jag laggt i gammla cement rör ca 50cm *2. Funderar på att lägga ner breddavloppet i det befintliga röret under vägen. Jag måste ju ändå ( med detta system ) ha två rör under vägen o då kan jag använda 400mm rör och skjuta i det i det gamla röret. 2x400mm blir aningen större yta på en ett st 500mm som det är idag så det borde funka. /Lasse
Publicerat Juni 7, 201015 yr Författare Du skall inte dimensionera munken som en vanlig vägtrumma. Det är därför du har breddavloppet, för att klara de högsta flödena på våren.Jag tror Mattis konstruktion kan vara en smart lösning. Hade gärna viljat se en sådan. De jag har pratat med så ska man använda sig av diametern på den gamla trumman för att veta diametern in och ut ur munken.... Men då är det iof utan bredd avlopp. En mindre munk blir ju både billigare och ev tätare. Just nu känns det nya förslaget som en mycket bra lösning. Enkel i sin sinnlighet. Det brukar ju funka. Det är ju inga Nasa uträkningar utan det ska funka helt enkelt. /Lasse
Publicerat Juni 7, 201015 yr De jag har pratat med så ska man använda sig av diametern på den gamla trumman för att veta diametern in och ut ur munken....Men då är det iof utan bredd avlopp. En mindre munk blir ju både billigare och ev tätare. Just nu känns det nya förslaget som en mycket bra lösning. Enkel i sin sinnlighet. Det brukar ju funka. Det är ju inga Nasa uträkningar utan det ska funka helt enkelt. /Lasse Jag vet ju inte hur det ser ut men det går inte att höja vägen? Bara en tanke Mvh Mattis.
Publicerat Juni 7, 201015 yr Eller lägga dammvallen längre in så du kan ha ett dike mellan väg och vall?
Publicerat Juni 7, 201015 yr Författare Allt går Enklast är nog att lägga vallen en liten bit in, vet bara inte på vilket sett det skulle underlätta. Bredd utloppet skulle väl pga höjdskillnaden skvätta vatten långt in på vägen i vart fall om man inte har ett rör in under med en gång /Lasse
Publicerat Juni 8, 201015 yr Allt går Enklast är nog att lägga vallen en liten bit in, vet bara inte på vilket sett det skulle underlätta. Bredd utloppet skulle väl pga höjdskillnaden skvätta vatten långt in på vägen i vart fall om man inte har ett rör in under med en gång /Lasse Min tanke var att slippa ha en 90 gradare på bredd utloppet. Kan du lägga vallen längre in kan du vinkla röret, så det börjar i vatten linjen och slutar i botten på vallen. Alternativt höja vägen men att flytta massor blir dyrt. Mvh Mattis.