Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Anläggning av viltvatten

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Min tanke var att slippa ha en 90 gradare på bredd utloppet. Kan du lägga vallen längre in kan du vinkla röret, så det börjar i vatten linjen och slutar i botten på vallen. Alternativt höja vägen men att flytta massor blir dyrt. Mvh Mattis.

Det borde nog gå.

Får se, ska ringa rör killen på måndag tror jag.

//

• Svar 88
  • Visningar 22,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jag var nere o högg lite flera träd i dag. Fy satan vad jobbigt det är när man inte är van..........

Fick ner 4 st granar modell större, ca 60-70 cm i roten.

post-2287-1276433857_thumb.jpg

post-2287-1276433918_thumb.jpg

Bara många kvar... oso en del björk och al med förstås :(

//

Publicerat

Fint projekt du har att göra med nu :)

Publicerat
post-2287-1276433857_thumb.jpg

//

Fint ekipage! Vad är det för storlek på dragaren? Valmet va?

Publicerat
  • Författare
Fint ekipage! Vad är det för storlek på dragaren? Valmet va?

Japp, du kan dina traktorer :D

Valmet 805-89 Liite påställd B)

Tror den är på ca 100hk Original

Funkar över förväntan. Drar med nästan vad som helst.

Bakom den är det en Moheda kärra -02

Lite så med nöjdheten på den. Kranen borde vara starkare en vad den är tycker jag annars funkar den med bra.

//

Publicerat

Fin maskin. Nästa steg upp blir ju så klumpig i skogen, kikade på en 905 i ett svagt ögonblick. Blev en Teg 904 istället :)

Publicerat
  • Författare
Fin maskin. Nästa steg upp blir ju så klumpig i skogen, kikade på en 905 i ett svagt ögonblick. Blev en Teg 904 istället :D

Bättre vore en 855 med Turbin eller en 6850 turbin men då pratar vi helt andra pengar :P

En TEG har jag aldrig lagt ögonen på men nu när jag googlat så ser det ut som en maskin som klarar det mesta.

Måste visst se över mitt minne, Moheda kärran är från -05 inget annat. VI köpte den ny när vi tog över gården..

/Lasse

Publicerat

Kul projekt Lasse, har själv en dröm om ett bygge som skall ske vilket årtionde som helst.

Har du fått något våtmarksstöd?

Känner igen en 805:as ylande på 2 mils avstånd, inte så gott om dom längre. :P

Publicerat
  • Författare
Kul projekt Lasse, har själv en dröm om ett bygge som skall ske vilket årtionde som helst.

Har du fått något våtmarksstöd?

Känner igen en 805:as ylande på 2 mils avstånd, inte så gott om dom längre. :D

Stödet vi har fått kommer från skogsstyrelsen.

Kommer inte exakt i håg men jag tror det var på 23000.

LST tyckte det låg på fel ställe och blev för litet och våtmarkfonden har jag faktiskt inte kollat med :P

Förhoppningsvis blir det inte så stora kostnader utan att det rer sig.

805 orna går fint helt klart. Ett + är att den gör ca 55 om man låter den varva ur lite ^_^

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Eftersom jag inte hade lust att måla hela dagen i går så var jag ner till dett blivande viltvattnet med motorsågen ett par timar på förmiddagen.

Redde upp ett par granar som jag redan fällt och fällde sedan ett gäng till samt en hoper björkar som alla gick åt tänkt håll.

Har ett par st till uppe i kanten men de kommer att gå fel så jag måste har huggarvagnen med så jag akn ta bort dom med en gång annars ligger de i vägen för ev slåtter..

post-2287-1277021691_thumb.jpg

//

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu börjar träden att ge med sig.

Blev nästan 9 timmar i dag för att hinna få bort alla träden som står i vägen för grävaren som ska komma på Tis.

Börjar man jobba vi 03,30 så hinner man med lite innan det blir för varmt <_<

Före

post-2287-1278264745_thumb.jpg

Efter

post-2287-1278264768_thumb.jpg

Nu är det bara ett par tre granar som ska bort men de s tår inte ivägen för grävaren eller dammen utan vi vill ha bort dom så de inte skuggar. Sen stör de min inre bild över hur ett viltvatten ska se ut :rolleyes:

//

Publicerat
En TEG har jag aldrig lagt ögonen på men nu när jag googlat så ser det ut som en maskin som klarar det mesta.

/Lasse

:lol: Va säger du, aldrig sett en Teg ^_^ Nä jag tror inte dom är så vanliga söderöver. Dom tillverkades i Teg utanför Umeå. Det sägs att dom går på grumligt vatten med band på traktor och vagn. Själv körde jag fast igår <_< Hängde upp vagnen på en stubbe med sörja under däcken, inte mycket göra. Men jag har band till både vagn och traktor om det kniper. Fick med kedjor till traktorn med.

Min 904 är den enda jag sett av den modellen. Dom flesta har rulldrift men jag har boggilådor på min och kranen på vagnen. Dom verkar hålla hårt i dom dom som har en.

http://www1.elmia.se/wood/classic/pdf/Ford...skotare1976.pdf Fast min heter TD12 och bygger på en nyare traktor, 7700 serien. Fast det är ändå en Ford :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Detta är ju betydligt mycket mer en vad min lilla traktor och kärra kan prestera......

Bilden jag såg var bara på trakordelen så jag missade hela vagnen.

Har du drift på kärran med eller är det bara på traktorn?

Fick för mig att den var på lite lite effekt men med rätt utväxling så är det inga problem.

Kranen på vagnen borde vara ett stort + jag har aldrig kört med kran på traktorn men det känns som om det blir väldigt gungigt hela tiden om inte maskinen är stooor.

JohnDeere 1710 är en fin maskin, svågrarna kör en sådan men det är lite svårt att motivera och framför allt betala en sådan maskin här :blink:

//

Publicerat
  • Författare

Kunde inte låta bli utan var tvungen att köra ett par lass ris med ikväll..

En halv ek på vagnen :blink:

post-2287-1278273929_thumb.jpg

//

Publicerat

Fulldrift på vagnen! Annars hade band på traktorn varit ett måste. Sitter en turbofyra på 100 hk i min, räcker gott. Fullt lass med timmer o inte ens en liten suck då man ska iväg :blink: Då lastar jag ca 10 ton. Ska gå att få på 12 men vill inte fresta på gammeln i onödan.

Läste nånstans, tror det var på skogsforumet, att har man ett vagn med drift så räcker det gott med en tvåhjulsdriven dragare. Är ju egentligen det jag har då traktorn bara har drift på bakhjulen utan band. Hänger inte maskin upp sig så tar man sig fram obehindrat. Hade diffen funkat häromdan så hade jag nog aldrig fastnat trots att vagnen hängde sig.

Publicerat
  • Författare
Fulldrift på vagnen! Annars hade band på traktorn varit ett måste. Sitter en turbofyra på 100 hk i min, räcker gott. Fullt lass med timmer o inte ens en liten suck då man ska iväg :P Då lastar jag ca 10 ton. Ska gå att få på 12 men vill inte fresta på gammeln i onödan.

Läste nånstans, tror det var på skogsforumet, att har man ett vagn med drift så räcker det gott med en tvåhjulsdriven dragare. Är ju egentligen det jag har då traktorn bara har drift på bakhjulen utan band. Hänger inte maskin upp sig så tar man sig fram obehindrat. Hade diffen funkat häromdan så hade jag nog aldrig fastnat trots att vagnen hängde sig.

Aha 100 pollar enligt den på filen du länkade till så var det 70 vill jag minnas.

Jag skulle gärna ha drift på kärran men ekonomin ville inte att vi skulle ha det :blink: 100.000 till var det inte värt, tyckte man innan man kört fast ett par ggr :P

Vet inte vad jag lastar på kärran, det är en 12 tons men jag vet inte om jag har lastat det någon gång. Iof så har det varit fullt med 5 m timmer i bra dimensioner så kanske.

//

Publicerat

Min är lite nyare än den i länken jag skickade, en 81:a har jag. Skeptisk till vikterna dom anger på traktorvagnarna. Visst kan man köra 12 ton på dom men hur många ggr. Bara jämföra med en 12 tons skotare, då drar man snabbt en slutsats <_<

Publicerat
  • Författare

Så har vi hämtat hem munken tillsammans med en massa rör.

Lite Tattarlass som vanligt ^_^ Blev till att hålla 60 hela vägen hem annars svajjade det lite väl bra.

post-2287-1278362323_thumb.jpg

I morgon eller på Ons kommer grävaren lite beroende på när flytten blir.

Med tanke på hur grävaren har klarat av att hålla tider så får man nog vara glad om han har kommit till helgen :D

Tillverkaren av munken menade på att man ska vänta 6-8 månader innan man fyller dammen så vallen får sätta sig ordentligt och det gör inte så mycket. Då blir dammen fylld av vårflödet vilket borde vara bra.

//

Publicerat
  • Författare

Nu har grävaren flyttat jord i två dagar och nu börjar ena sidan av viltvattnet att ta sig.

Har lite frågetecken ang en jord vall som han lagt upp men det ska svågern ta med honom i morgon.

Har ett par bilder men telen ligger på laddning så det få bli i morgon.

//

Publicerat

Försök att fixa en hyfsat djup kanal så du får en ö där ällingarna kan ligga tryggt. De kommer att gå i land för att vila varesig du vill eller ej och kan de då göra det på en ö så är de något mer trygga.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Planen är att det ska vara en liten djupkanal i mitten, i den kanalen eller vid ska det byggas upp en ö av div sten som det ju finns en hel del av i mina trakter.

Sen ska vi sno idén från dina hemtrakter att gräva ur en kanal så man får en ö vid strandkanten åxå för utfodring och liknande.

Hoppas jag kan pluppa in lite bilder i em.

//

Publicerat

Grymt härlig tråd ska bli jätteroligt att följa den, risken är väl bara att man blir lite väl sugen på att göra ett själv men så ska det väl va. Har du något hum om hur mycket du själv kommer att få pynta ut på projektet förutom tid blod svett och tårar?

/Daniel

Publicerat
  • Författare

Jag har inte funderat så mycket på det men jag skulle tro att det kommer att kosta oss ca 30.000 eller så.

Till detta kommer då all växtlighet som man vill ha runt dammen.

post-2287-1279051352_thumb.jpg

post-2287-1279051454_thumb.jpg

Lite dåliga mobil bilder i ett regnigt småland

Dammfästet kommer att vara där grävaren står och följa vägen, blir väl ett par meter in innan fördämningen börjar.

Fördämningen kommer att sträcka sig från björken bakom grävaren och en bit ovanför min bil.

//

Publicerat
  • Författare

NU börjar det se ut som en damm.

Grävaren var lite orolig för inflödet, puckona som mätte upp dammen tänkte inte på att inloppet inte kan rinna ut 40 cm under vattenytan i dammen :D

Nåväl efter lite lasrande så såg vi att bäckens vallar räcker till för att hålla tillbaka vattnet så det ända som kommer att hända är att bäcken blir lite djupare o bredare en bit upp och det gör inget.

Dammen är ca halvfärdig, den ska bli lika stor åt andra hållet med, bredare då.

Sedan planar han ut massorna upp på betet.

Vi har även tagit idén vidare så projektet stannar inte vid en dam utan en jaktstuga ska även byggas ;)

Grannen/vännen/forumisten och arkitekten Finn ska rita upp en stuga på ca 16 kvadrat som ska byggas.

post-2287-1279227772_thumb.jpg

post-2287-1279227795_thumb.jpg

Edit: vallen på bilderna är nertagen till ca halva höjden nu.

Det börjar kosta pengar nu kan jag lova B)

//

Publicerat
NU börjar det se ut som en damm.

Grävaren var lite orolig för inflödet, puckona som mätte upp dammen tänkte inte på att inloppet inte kan rinna ut 40 cm under vattenytan i dammen :P

Nåväl efter lite lasrande så såg vi att bäckens vallar räcker till för att hålla tillbaka vattnet så det ända som kommer att hända är att bäcken blir lite djupare o bredare en bit upp och det gör inget.

Dammen är ca halvfärdig, den ska bli lika stor åt andra hållet med, bredare då.

Sedan planar han ut massorna upp på betet.

Vi har även tagit idén vidare så projektet stannar inte vid en dam utan en jaktstuga ska även byggas ;)

Grannen/vännen/forumisten och arkitekten Finn ska rita upp en stuga på ca 16 kvadrat som ska byggas.

post-2287-1279227772_thumb.jpg

post-2287-1279227795_thumb.jpg

Edit: vallen på bilderna är nertagen till ca halva höjden nu.

Det börjar kosta pengar nu kan jag lova -_-

//

Vad kostar en grävmaskinstimme i Småland, 750:-? Är inte 15 kvadrat bättre för att undvika byrokrati? :P