Publicerat Juli 16, 201015 yr Författare Vad kostar en grävmaskinstimme i Småland, 750:-? Är inte 15 kvadrat bättre för att undvika byrokrati? Beror lite på viken grävmaskin. Vi har fått ett tast pris på 30.000 på grävning av dammen och han räknade då med 48 timmar så 650:-/tim i så fall. Nu velade han lite ang priset men vi får se var det hamnar. Bättre bra en billigt 15 kvadrat räcker helt klart, antar att du tänker på friggebod. Jag har inte klart för mig om jag behöver bygglov ute i skogen på detta vis men det kanske man måste ha. Har du koll???? //
Publicerat Juli 16, 201015 yr Beror lite på viken grävmaskin.Vi har fått ett tast pris på 30.000 på grävning av dammen och han räknade då med 48 timmar så 650:-/tim i så fall. Nu velade han lite ang priset men vi får se var det hamnar. Bättre bra en billigt 15 kvadrat räcker helt klart, antar att du tänker på friggebod. Jag har inte klart för mig om jag behöver bygglov ute i skogen på detta vis men det kanske man måste ha. Har du koll???? // Om du inte sätter hjul under gäller 15m2. Blir skitbra för övrigt!
Publicerat Juli 16, 201015 yr Det är inte ett vindskydd för fåren då som skall byggas? Vissa byggnader för lantbruk tarvar inte bygglov. /Christian
Publicerat Juli 16, 201015 yr Författare Om du inte sätter hjul under gäller 15m2.Blir skitbra för övrigt! Kan vara en idé Det är inte ett vindskydd för fåren då som skall byggas?Vissa byggnader för lantbruk tarvar inte bygglov. /Christian Som vad?? har inga får men kossorna kan ju behöva ett soldäck Verkar vara mötets mening att jag/vi ska hålla oss på 15 m2 Underlättar nog allt.. //
Publicerat Augusti 5, 201015 yr Fan Lasse jag hade helt missat/glömt den här tråden. Är det nedanför ditt hus ner mot granplanteringen? (där du hade nån utfodring)
Publicerat Augusti 5, 201015 yr Författare Som vanligt är inte grävarföraren på plats varje dag utan kommer o går lite som han vill Nu ska jag nog inte klaga för grävaren står här och har inte så många timmar kvar att köra innan det är färdigt. Bifogar en mycket dålig mob bild. Nej Freddan det är ca 100 meter höger om där vi hade 100m banan i våras Hoppas han kommer nu i morgon eller till helgen så det kan bli klart.... //
Publicerat Augusti 6, 201015 yr // Törs man fråga vad kalaset går lös på Ser ut att vara några grävtimmar för maskin det dära.
Publicerat Augusti 6, 201015 yr [ Nej Freddan det är ca 100 meter höger om där vi hade 100m banan i våras Hoppas han kommer nu i morgon eller till helgen så det kan bli klart.... // Jag kom på det efter att jag kollat alla bilderna, det var något med vallen och björkarna jag kände igen, Skicka i några öringar där också, så kan jag ta med flugspöt nösta gång
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Ser ut att bli ett väldigt trevligt viltvatten! Jag hamnade faktiskt vid ditt dammbygge av en slump i måndags när jag var ute i ett tjänsteärende.
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Författare Törs man fråga vad kalaset går lös på Ser ut att vara några grävtimmar för maskin det dära. Jo nu börjar jag nog få koll på vad det kommer att kosta..... Grävaren gissade på 30.000 för ett år sedan men han har nu med våran tillåtelse justerat upp det till 40.000 Munken kostade 21000 med alla rör. Vi får sedan bidrag från skogsstyrelsen på lite drygt 20.000 om jag mins rätt. Lite ytterliggare kostnader iom insådd av något på vallarna samt lite övrig vegetation av något slag. Jag kom på det efter att jag kollat alla bilderna, det var något med vallen och björkarna jag kände igen, Skicka i några öringar där också, så kan jag ta med flugspöt nösta gång Lite kräftor åker ev i, måste kolla om jag/vi inte ansökte om både det och fisk samtidigt... Ser ut att bli ett väldigt trevligt viltvatten!Jag hamnade faktiskt vid ditt dammbygge av en slump i måndags när jag var ute i ett tjänsteärende. Alltid trevligt med lite vatten Det var inte mitt? //
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Alltid trevligt med lite vatten Det var inte mitt? Jo, det var det...
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Jo, det var det... Hörru sådär kan du inte säga utan att berätta mera........... //
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Uppdaterar med lite bilder. Slänten upp mot åkern skal det planteras lite div växter som det vilda gillar samt en saltsten och en permanent foderplats. //
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Lite kräftor åker ev i, måste kolla om jag/vi inte ansökte om både det och fisk samtidigt...// Om ni tänkt ha viltvattnet för fågellivets skull så skall ni absolut undvika fisk, men även kräftor. En av anledningarna till att kunna tömma ett vatten med en munk är att få bort den fisk som eventuellt kommit dit i form av ägg i fåglarnas fjäderdräkt.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Hörru sådär kan du inte säga utan att berätta mera........... Du har PM
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Vad vackert, Har du någon vattenåder uttagen innan eller hur sker tillflödet?
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Författare Vad vackert,Har du någon vattenåder uttagen innan eller hur sker tillflödet? Visst är det I Ringarna kommer två st bäckar in i dammen. Bäckarna avvattnar i stort sett hälften av våra åkrar och en stor del av grannens så vatten är inget problem så länge det kommer lite nederbörd. Bara grävarföraren kan komma hit snart så det sista blir färdigt.... //
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Författare Phu började med sättningen av munken id 9 i morse och var klar vid 9 i kväll. Ett satans bråk med att få i rör o få allt på plats, inte blir det väl bättre av att jag kände mig sysslolös en stund så jag baxade ner 8,5m 400 rör o släpa upp det för dammen för att använda det som överfyllnads skydd eller breddavlopp vilket man vill. Det finns ju maskiner men han var så i tagen med att gräva så jag baxade runt det själv........det var jobbigt Nu får den sista delen av damfästen ligga till sig någon vecka eller så medans grävmaskinisten är i norra delar av landet o jagar. Nu står munken utan brädor o bara släpper genom vatten, gisses vad skönt. Vi hade missräknat mängden massor till den sista damfästet så utanför munken går det att dyka om man vill, säkert 4 meter djupt SOVA. //
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Spännande projekt, kanske en avslutningsbild på det hela ? Självklart ska det bli, blir väl en bild nu och sedan ett bra gäng bilder när dammen är fylld och redo nästa sommar. //
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Det där är väl inget viltvatten, det är ju en förrymd trädgårdsdamm. ;)
Publicerat November 11, 201015 yr Författare Så nu fick jag in ett par bilder på hur dammen ser ut idag. //
Publicerat November 11, 201015 yr Ser ju riktigt fin ut.. samtidigt astrist utan vegetation. Brukar vara hyggligt näringsfattig direkt innan växtligheten tar fart.. näringsrik = pigga fina änder och näringsfattig = trötta ankor som ogärna flyger. Ngr knipholkar och försök plantera ngt vettigt på sidorna runt, zalix kan vara ett alternativ där du vill ha fasta pass. Du kan även lägga zalix i vattnet så bildar det något som liknar vass dvs grymt bra skydd. Mvh!
Publicerat November 11, 201015 yr Och se nu till att inte ha för tama ankor. De blir bara laikafoder i såfall...