Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjakten 2010

Featured Replies

• 3 weeks later...
  • Svar 94
  • Visningar 14,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
http://nwt.se/torsby/article741783.ece7

Här händer inte mycket, verkar som att björnstammen håller sig mycket stabil här nere.

Kommer inte in på sidan. ;)

Publicerat
  • Författare

Det verka inte ske någon föryngring hos er. :blink: Visst har ni haft 2 björnar i tilldelning under flera år nu?

Publicerat

Visst är det märkligt att inte stammen ökar alls här men ganska mycket i resten av björnområdena :P

Nu jagar inte jag björn än men kanske i en framtid. (jag får inte lov av min fru, hon tycker det verkar för farligt ;) )

Publicerat
  • Författare
Visst är det märkligt att inte stammen ökar alls här men ganska mycket i resten av björnområdena :huh:

Nu jagar inte jag björn än men kanske i en framtid. (jag får inte lov av min fru, hon tycker det verkar för farligt :D )

Ja, det är väldigt märkligt! Vi fick en ökning med ca 20 björnar från förra året i Norrbotten men då är det 1/4 del av Svedala också och glesbefolkat. Det skulle ju vara intressant att finkamma hela BD för att se hur stor björnsatmmen är egentligen, men då finge man ta Sveriges befolkning el. nästan iaf och gå i en tät drevkedja från söder till norr för att man skulle få ett hm om hur många nallar som finns egentligen. ;):D

Skaffa dig minst en 9,3*62 el. en 375 win mag så har du så att du klarar dig. :D:P

Publicerat
Skaffa dig minst en 9,3*62 el. en 375 win mag så har du så att du klarar dig. :huh:;)

Jag får väl börja när jag skaffar mig .458an jag går och drömmer om :D

Men det hjälper ju inte med grov kaliber om man inte träffar där man ska eller blir så skakis att man skiter ner sig i stället för att skjuta :P

Publicerat
  • Författare
Jag får väl börja när jag skaffar mig .458an jag går och drömmer om :huh:

Men det hjälper ju inte med grov kaliber om man inte träffar där man ska eller blir så skakis att man skiter ner sig i stället för att skjuta :P

Ja, du får väl göra det! Det blev ju en 416 rem mag för min del. :D

Nej, det gör det ju inte! Visst är det lätt att det kan bli en svart-brun rand i kalsingarna om man inte träffar med första skottet. ;):D

• 3 weeks later...
Publicerat

blev lite disskusioner "fylle" :D helgen som var om björnjakt mm.. passning/urtagning kom upp på tapeten,, visst får man passa björnen innan den e besiktigad? bara man har med sig allt innehåll?? lr e ja ute å cyklar...

Publicerat
blev lite disskusioner "fylle" :) helgen som var om björnjakt mm.. passning/urtagning kom upp på tapeten,, visst får man passa björnen innan den e besiktigad? bara man har med sig allt innehåll?? lr e ja ute å cyklar...

Ja du vad jag hört får man öppna den men jag kan ha helt fel ingen expert alls ;) Kanske beror lite på hur långt bort i tid en besiktningsman är...

Publicerat
  • Författare
blev lite disskusioner "fylle" :) helgen som var om björnjakt mm.. passning/urtagning kom upp på tapeten,, visst får man passa björnen innan den e besiktigad? bara man har med sig allt innehåll?? lr e ja ute å cyklar...

Var det inte NSV som skulle lätta lite på reglerna när det gällde den biten för det var någn/några som hade fått sitt kött okänligt som föda för att det hade dröjt för lång tid innan besiktningsmannen var där. Det kan ju nästan ta hur lång tid som helst här uppe i BD innan en besikningsman är hos dig. Länet är ju stort som sagt vad. Jag vet inte hur många LST har utbildat.

Publicerat
Var det inte NSV som skulle lätta lite på reglerna när det gällde den biten för det var någn/några som hade fått sitt kött okänligt som föda för att det hade dröjt för lång tid innan besiktningsmannen var där. Det kan ju nästan ta hur lång tid som helst här uppe i BD innan en besikningsman är hos dig. Länet är ju stort som sagt vad. Jag vet inte hur många LST har utbildat.

Är till 90% säker på att man skall kontakta besiktningsman först. Han kan därefter beroende på väder och hur upptagen han är ge dig tillåtelse att öppna/ta ur. Brukar finnas kpl beskrivning på förfarandet på lst eller NV.

// Henrik

Publicerat

Står inget i föreskrifter alls att man får ta ur djuret utan man ska uppvisa hela björnen men att undantag kan förekomma i enskilda fall...

Här kan ni själva läsa vad som gäller Föreskrifter naturvårdsverket

Publicerat
  • Författare
Står inget i föreskrifter alls att man får ta ur djuret utan man ska uppvisa hela björnen men att undantag kan förekomma i enskilda fall...

Tack för länken! Jag vet iaf at tdet var jägare som fick björnköttet förstört p g a att besiktningsmannen var ute på annat håll på annan björnbesiktning. På en av Rasmus Bodströms DVD om björnjakt hade dom tagit ur björnen och släpat fram den till vägen färsig och sedan gick dom med besiktningsmannen in till skott- & slaktplats för kontroll så att allt var ok och inga olagligheter fanns i närheten. Åtel, t. ex.

Publicerat

Men det står att lst får/skall komma med vissa direktiv.

Och i Jämtland har man löst det så här

http://www.lst.se/jamtland/amnen/jakt/bjornjakt/

Anmälan av fälld eller påskjutet på björn görs till Länsstyrelsen på telefon 063 – 14 63 33.

Fälld björn ska, av skytten utan dröjsmål och senast klockan 21.00 samma dag djuret fällts, anmälas till Länsstyrelsen. I samband med anmälan informeras skytten hur man skall förfara med det skjutna djuret. Vidare informeras skytten om vem som är besiktningsman. Skytten är ansvarig för att björnen besiktigas.

Lite kul är att LST Jämtland anger jakttiden för 2010års björn jakt till 21Aug 2009-15 Okt 2009. Man kan ju tycka att det borde stått 2010...

// Henrik

Publicerat
  • Författare
Men det står att lst får/skall komma med vissa direktiv.

Och i Jämtland har man löst det så här

http://www.lst.se/jamtland/amnen/jakt/bjornjakt/

Anmälan av fälld eller påskjutet på björn görs till Länsstyrelsen på telefon 063 – 14 63 33.

Fälld björn ska, av skytten utan dröjsmål och senast klockan 21.00 samma dag djuret fällts, anmälas till Länsstyrelsen. I samband med anmälan informeras skytten hur man skall förfara med det skjutna djuret. Vidare informeras skytten om vem som är besiktningsman. Skytten är ansvarig för att björnen besiktigas.

Lite kul är att LST Jämtland anger jakttiden för 2010års björn jakt till 21Aug 2009-15 Okt 2009. Man kan ju tycka att det borde stått 2010...

// Henrik

Vilken tabbe av Lst Jämtland ang. datum . Bättre i BD. :)

Det är ungefär samma som för BD.

http://www.bd.lst.se/publishedObjects/1000...njakt%20Lst.pdf

;)

Publicerat

Drar ut i skogen den 28-29:e på björnjakt. Längtar hyfsat....!

Det är samlat ihop c:a 15000ha och det blir 3 eller förhoppningsvis 4 ekipage varav minst 2 med plottar.

Ska bli riktigt kul att se om vi kan hitta ett par nallar.

På min mark (1700ha) så ligger 2 fjolingar som är björnrivna. Förhoppningsvis har de inte slafsat i sig allt tills vi ska ut.

Hittade en ask Norma TXP till min björnsmälla, de borde göra jobbet om nalle kommer smygande.

Tiden går så overkligt långsamt när man väntar på nåt kul...!!!!

/L

Publicerat
Tack för länken! Jag vet iaf at tdet var jägare som fick björnköttet förstört p g a att besiktningsmannen var ute på annat håll på annan björnbesiktning. På en av Rasmus Bodströms DVD om björnjakt hade dom tagit ur björnen och släpat fram den till vägen färsig och sedan gick dom med besiktningsmannen in till skott- & slaktplats för kontroll så att allt var ok och inga olagligheter fanns i närheten. Åtel, t. ex.

Ja jag har med läst om detta att det finns dom som fått köttet förstört i samband med väntan på besiktningsman... Dom hade ju även försökt kräva staten på pengar för det förstörda köttet och det gick inte heller... Och då har jag även hört då du ringer ska du ta rätt på vem som ska besikta och tele nr så du kan ringa själv till besiktningsmannen så kan han eller hon tala om hur lång tid det kommer ta innan dom kommer samt fråga vad du får göra :) Tur så finns det ju en som besiktar björnar 2 mil utanför överkalix ;)

Publicerat
  • Författare
Ja jag har med läst om detta att det finns dom som fått köttet förstört i samband med väntan på besiktningsman... Dom hade ju även försökt kräva staten på pengar för det förstörda köttet och det gick inte heller... Och då har jag även hört då du ringer ska du ta rätt på vem som ska besikta och tele nr så du kan ringa själv till besiktningsmannen så kan han eller hon tala om hur lång tid det kommer ta innan dom kommer samt fråga vad du får göra :) Tur så finns det ju en som besiktar björnar 2 mil utanför överkalix ;)

Vem är det som gör det i Ökx? Du kan ju pm:a namn och telefonnr. Det är ju alltid bra att ha med sig. :D

• 2 weeks later...
Publicerat

i morgon drar det igång :) längtar som fan

Publicerat
  • Författare

Tyvärr så blir det ingen björnjaktspremiär för mig imorgon, men på söndag blir det ist!

Publicerat

skitjakt på er som ska ut imorron! själv låter jag dom äta upp sig nån vecka till :ph34r:

Publicerat

Själv är jag avis på alla som får komma sig ut på björnjakt i morgon hade så gärna med varit i skogen men går inte alltid vara över allt -_- Dels så har jag barnen mina och kommer bli nog med barnvakt under älgjakten och det andra är att jag är helt utan klass ett bössa allafall fram till onsdag nästa vecka :S fast bössa hade ju gått att låna :blush:

God skit jakt på er! :ph34r: