Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjakten 2010

Featured Replies

Publicerat
Det verka inte ske någon föryngring hos er. :P Visst har ni haft 2 björnar i tilldelning under flera år nu?

Kan det inte vara så mycket björn vandra ut från Värmland ?

Det borde finnas ganska mycket björnfria områden både söder & öster om Värmland.

//Lasse D

• Svar 94
  • Visningar 14,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
Kan det inte vara så mycket björn vandra ut från Värmland ?

Det borde finnas ganska mycket björnfria områden både söder & öster om Värmland.

//Lasse D

Ja, det kan den ha gjort el. iaf en del av den för dom har ju ganska så stiora revir björnharna. Honorna har mindre.

Det kanske det gör! Jag vet inte! Vad säger lst om du har varit i kontakt med dom?

Publicerat

Sköts en björnhane i drängsmark (skellefteå kommun) igår klockan 6 på kvällen. den hade en levandevikt på 170 kilo.

Publicerat

Gick bra idag, efter ett suveränt arbete av hundarna kunde hundföraren fälla Ersnäs första björn i mordern tid, en hane på 200 kg.

Själv stod jag på pass inte långt från från skottplatsen och hade en rejäl puls vill jag lova ;)

Bilder kommer i dagboken någongång när tid finns.

Publicerat

Fälldes en Björn med i tjäruträsk i dag ;) Utanför morjärv kan man väl säga och var visst plotthundarna från morjärvstrakten som var inblandade i den lyckade jakten...

Sj hade man björnbesök på åteln i natt igen... synd bara dom visar sig på nätterna där :D

Publicerat
  • Författare

Bra! Då vet man vilka pojkar som har varit i farten idag! :wub:

Grattis Seger & co till nallen i Ersnäs! :lol:

Det blev ingen brun sträng i kallingarna Seger??? ;)^_^

Publicerat
  • Författare

Jag har nyss pratat med en av plotthundsägarna här i Kalix och det var en passkytt som sköt nalle och det var en hona på ca. 170 kg. <_<

Publicerat
Jag har nyss pratat med en av plotthundsägarna här i Kalix och det var en passkytt som sköt nalle och det var en hona på ca. 170 kg. :D

Jo jag hörde det i går har en bekant som jagar med dessa :D det hade visst gått nära där min bekant satt men han såg inget :(

Publicerat
  • Författare

Ok! Erik var ju skytten sa jacke när jag pratatde med honom idag. :(

• 3 weeks later...
Publicerat

Hm idag hade jag ett trevligt ståndskall på en nalle med mina två tikar, typiskt nu när björnjakten är slut men det va skoj endå och ungtiken visade att även hon kanske vill bli björnhund när hon blir stor ^_^ Men det är ju typiskt och med skottchanserna som gavs så hade jag varit björnskytt iår.....

Ingen kamera ens så det kunde dokumenteras heller men sambons bror som aldrig sett en björn fick en fin upplevelse att smyga på björnstånd obeväpnad och jag tror faktist han va bra knäsvag när det hela va över <_< Björnen gjorde ett antal utfall i den täta ungskogen och va riktigt nära ibland.....

Publicerat

fick i fredags kika på en 250 kg nyskjuten nalle i stugan...en gästjägare från gtb som fick äran att fälla den store

Publicerat
  • Författare
fick i fredags kika på en 250 kg nyskjuten nalle i stugan...en gästjägare från gtb som fick äran att fälla den store

250 kg är en skplig bit! :lol::lol: Kul för han det! Var det för hund han fick skjuta den? Fick han frossa innan? Det rullar på bra nu i vissa omr. 15 st. Jokkmokk. Där har dom verkligen legat i.

http://www.bd.lst.se/rovdjur/default.aspx?propID=10014357

-_-

Publicerat

Nu verkar det ha lossnat för björnjakten här i norrbotten :D Men hörde Rasmus kommit upp från dalarna så kvoten är väl snart full här med ^_^

Publicerat
  • Författare
Nu verkar det ha lossnat för björnjakten här i norrbotten :D Men hörde Rasmus kommit upp från dalarna så kvoten är väl snart full här med ^_^

Jepp och bröderna Hellman från Siknäs resp. Morjärv är visst med också så nu lever nallarna farligt. ;)

Publicerat

När är jakttiden på björn slut? Var in på jägarförbundets hemsida men dom listade inte björn ^_^

Publicerat
När är jakttiden på björn slut? Var in på jägarförbundets hemsida men dom listade inte björn ^_^

Enligt Länsstyrelsernas beslut om licensjakt på björn år 2010, äger jakten rum den 21 augusti - 15 oktober, utom i Norrbottens län där slutdatum är 30 september ovanför odlingsgränsen. Nedanför odlingsgränsen gäller 15 oktober.

Hittade på sva.se :D

Publicerat

Aah, då kan man freda sig en stund till då ^_^

Publicerat
Aah, då kan man freda sig en stund till då ^_^

Rasat in många fällda nu i dagarna så inte så många kvar :S går det i den här takten e jakten snart över :D

http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-...Bjornjakt-2010/

Publicerat
  • Författare

Du har ju lst:s sida också Mats!

http://www.bd.lst.se/rovdjur/default.aspx?propID=10002112

:D

Publicerat

nix den åt bär på ett hygge när han satt på älgpass...hade tidigare en ide att så länge man har kniven med sig har man en teoretisk chans att avstyra en björnattack,,men efter sett detta monster måste jag se mig som besegrad och istället snabbt som attan avliva sig själv innan björnen hinner fram=)

Publicerat
  • Författare
nix den åt bär på ett hygge när han satt på älgpass...hade tidigare en ide att så länge man har kniven med sig har man en teoretisk chans att avstyra en björnattack,,men efter sett detta monster måste jag se mig som besegrad och istället snabbt som attan avliva sig själv innan björnen hinner fram=)

Ok! Det kan ju vara lugnast så när dom kommer på ett hygge och äter samtidgt för då går det ju lagom fort. :(

Publicerat

kollade just in sva´s sida och visst bara 13 kvar här i norrbotten nu :rolleyes: