Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags att gå vidare

Featured Replies

Publicerat

Nu är det dags att gå vidare och se hur man har förbättras från den första kniven till nästa.

Har gjort några knivskaft under tiden bara för att testa mig fram lite där ett par rejäla spikar fick vara substitut för knivblad.

De skall inte användas utan åker in i kaminen men jag börjar få lite kläm på form och funktion nu.

Det som nu ligger i startgropen är följande:

• Buksprättare med Bergström blad, ljust och mörkt trä med tenninläggningar.
  • Fulltang kniv EnZo Elver 85 med blå stabbad alrot och röd vulcanfiber mellan scalorna och tången samt corby nitar i mässing.
  • Buksprättare med egenmodifierat blad från en sekatör. (Tack Stocken för tipset!)
  • "Mora Revival" en gammal morakniv jag hittade på gården, rostig som bara den. Slog bort det gamla handtaget med en slägga och har nu slipat om bladet och gör ett handtag av älghorn eller kronhjort.

När dessa är klara så skall jag ge mig på att slipa fram ett eget blad!

Och eftersom jag gillar att planera framåt så har jag samlat på mig några motorsågskedjor också som skall smidas ihop i vinter. (ja, det var tanken i alla fall... ;) )

Om jag fortfarande tycker det är lika roligt i vinter så skall jag köpa mig en riktig bandputs avsedd för ändamålet samt en pelarborrmaskin.

• Svar 86
  • Visningar 17,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

Här är bladet till buksprättaren.

bergstrom.jpg

Tanken är att det skall vara ett mörkt skaft med en runt ljus träbit i mitten separerade av tennplåt. (eller röd spacer)

Skall tillverka en jig så jag kan slipa samma radie både invändigt och utvändigt så det inte glappar.

Blad och träbitar till EnZo Fulltang

enzoelver.jpg

alrot.jpg

Har ingen bild på den demolerade sekatören som har stått som donator till ett blad men det kommer senare.

Denna helgen blir det nog ingen start då jag fortfarande är mer eller mindre sängliggandes med pajj rygg men kanske nästa helg! (då har jag nämligen två veckors semester!!!)

Publicerat

Hejsan !

fasen va kul med buksprättaren..ja dom andra åxå såklart ;)

Ligger själv i mental träning för att börja själv med knivtillverkning. =)

skall bli kul o följa dina framsteg

/Eas

Publicerat

Är jäkligt sugen på börja med göra en kniv ;) Gjort en i slöjden i skolan en gång i tiden :lol: Men tyvärr då man bor i lägenhet har man ju inget utrymme hålla till :S

Publicerat

kul idéer. saknar knivtillverkningen lite, men det blir fasen inte tid längre. alltid ett tak att lägga om eller ett staket att laga så djuren inte smiter något annat som är betydligt mer akut än en kniv....

jag har aldrig lyckats smida ihop motorsågskedjor till blad. lyckas inte med lamineringen. däremot har jag gjort en handfull "vanliga" laminerade blad. någon gång skall jag väl hinna skafta dem åxå....

Publicerat
  • Författare
jag har aldrig lyckats smida ihop motorsågskedjor till blad. lyckas inte med lamineringen. däremot har jag gjort en handfull "vanliga" laminerade blad. någon gång skall jag väl hinna skafta dem åxå....

Använde du borax?

Vad jag förstår så är det i princip kört att laminera orena (skitiga) metaller utan att man använder borax.

Jag gillar utmaningar så jag måste bara prova någon gång. Har sett blad smidda från kamkedjor från en bil och de var riktigt snygga!

Sedan vill jag göra åtminstonde en kniv helt själv så man har någonting att vara stolt över. ;)

Publicerat
  • Författare

Medans jag väntar på min senaste leverans av blad och lite annat roligt så slänger jag ihop min "Mora-revival".

Som jag nämnde tidigare så är bladet donerat av en gammal morakniv med trasig spets jag hittade på gården när vi flyttade hit. Rostig och sned men den har öppnat hundratals pelletssäckar här så jag tänkte att den förtjänar ett bättre skaft än det gamla tejpade.

Rev av en bit vältorkad ved med motorsågen och satte igång.

start.jpg

Efter lite sågande, filande, borrande och slipande så var det bara att limma ihop rasket.

mora1.jpg

På bilden ser ni även min improviserade bandputs som faktiskt fungerar riktigt bra!

Även till vänster om tvingarna ser ni bladet jag har snott från en av frugans sekatörer som efter ordentlig slipning och omformning skall bli en buksprättare...

Nu får limmet härda i natt så kanske gör jag färdigt kniven i morgon.

Publicerat

Yoo mister jag ser flera power tools på golvet <_<

Någon gång ska jag med prova på att göra en kniv men inte ännu på länge.

Tills dess njuter jag av att se er arbeta fram dom ;)

//

Publicerat

Jag sitter bekvämt på åskådarplats och njuter <_<

Publicerat

Ser ju skitbra ut Wizard :D. Såg på limmar bilden att du hade tvingarna om skaftet bara. För att motverka att bladet kryper ur skaftet lite brukar jag sätta tvingen om både skatet och bladet. Det kan finnas lite luftbubblor som trycker ut bladet ibland.

Seved

Publicerat
  • Författare
Ser ju skitbra ut Wizard B). Såg på limmar bilden att du hade tvingarna om skaftet bara. För att motverka att bladet kryper ur skaftet lite brukar jag sätta tvingen om både skatet och bladet. Det kan finnas lite luftbubblor som trycker ut bladet ibland.

Seved

På min förra "riktiga" kniv gjorde jag så men denna hade extremt tight passning och jag satte fast bladet med hammare så det skall nog mycket till om den kryper ut :P

Men när det gäller riktiga knivar spänner jag i bladet med hjälp av en träbit som jag har skurit ur en bit ur så att det hela inte glider isär.

Tack för alla tips dock! Jag känner att jag gör en hel del saker på känn utan att riktigt veta vad slutresultatet kommer att bli.

Har inte haft några riktiga katastrofer ännu men det är ju av misstagen vi lär oss! :D

Det skall bli riktigt spännande att göra första fulltang kniven om några dagar! Det är ju ett helt annat tillvägagångsätt!

Publicerat
På min förra "riktiga" kniv gjorde jag så men denna hade extremt tight passning och jag satte fast bladet med hammare så det skall nog mycket till om den kryper ut B)

Men när det gäller riktiga knivar spänner jag i bladet med hjälp av en träbit som jag har skurit ur en bit ur så att det hela inte glider isär.

Tack för alla tips dock! Jag känner att jag gör en hel del saker på känn utan att riktigt veta vad slutresultatet kommer att bli.

Har inte haft några riktiga katastrofer ännu men det är ju av misstagen vi lär oss! :D

Det skall bli riktigt spännande att göra första fulltang kniven om några dagar! Det är ju ett helt annat tillvägagångsätt!

Aha ja då ska det nog mycket till innan det kryper ur.

Seved

Publicerat
  • Författare

YES!

Då har min senaste beställning kommit :(

Förutom en stor låda med en himla massa blandad masur så har jag beställt Grenadill till buksprättaren och Stabbad Alrot Royal navy till fulltangen.

Kan lova att de blå scalorna är ohyggligt vackra i solljus!!!

Jag beställde shaftläder till slirorna. Jag tog till ordentligt så jag har någonting att öva på också eftersom jag aldrig har provat på att jobba med skinn och läder :)

saker1.jpg

saker2.jpg

saker3.jpg

Jag är skitsugen på att börja med fulltangen men eftersom buksprättaren skall vara klar om 4 veckor så är det den jag börjar med.

Skall försöka rita upp min design så får ni komma med kritik sen... ^_^

Jag vet att jag kanske ger mig på lite svårare moment än vad jag kanske klarar av men det finns bara ett sätt att lära sig och det är att handlöst kasta sig in och sedan svära när det inte går som man har tänkt :D

(man kan ju alltid ta en paus också medans man funderar över nästa steg...)

Publicerat

Såg att du försökt smida av sågkedjor.

Ställer inte Kromskiktet till det? Eller har du lyckats smida ihop annat som har ett Kromskikt?

Jag är en nolla på smide så jag har ingen aning om vad som funkar, men rent logiskt tycker jag att det borde kunna ge ganska stora problem. En Kamkedja som någon nämnde är ju en helt annan sak då den helt saknar dylik hårdförkromning.

// Henrik

Publicerat
  • Författare

Ställer inte Kromskiktet till det? Eller har du lyckats smida ihop annat som har ett Kromskikt?

Jag är en nolla på smide så jag har ingen aning om vad som funkar, men rent logiskt tycker jag att det borde kunna ge ganska stora problem. En Kamkedja som någon nämnde är ju en helt annan sak då den helt saknar dylik hårdförkromning.

// Henrik

Nja, har inte försökt än men jag har sett de som har gjort det med otroligt resultat!

Det snyggaste jag har sett har Vladic Daniluk gjort och det är nästan så man gör i brallan! :)

daniluk.jpg

Dock är han nog en av de värsta som håller på så fråga mig igen om 10 år om jag har lyckats :(

Publicerat
Nja, har inte försökt än men jag har sett de som har gjort det med otroligt resultat!

Det snyggaste jag har sett har Vladic Daniluk gjort och det är nästan så man gör i brallan! :)

Dock är han nog en av de värsta som håller på så fråga mig igen om 10 år om jag har lyckats :(

Attans vad snyggt! Gillar egntligen inte skaftet men själva bladet är ju hur underbart som helst.

Ringde direkt en kompis med lite mer kemi kunskaper. Han tror att man kört elektrolysen baklänges. ( alt bläster)

DVS tagit bort kromskiktet innan smidet påbörjades. Skall bli kul att höra om 10 år ifall du blev tvingad till detta eller ej...

Publicerat
  • Författare

Uppdatering på Mora Revival:

Putsade till skaftet nu på eftermiddagen.

mora1b.jpg

Sedan fick den en snabb behandling av lite mörk bets.

mora2.jpg

mora3.jpg

Jag skall nog såga och lägga undan fler bitar av denna stocken. Jag gillar färgtonen och ådringen som kom fram!

Nu kan vi åter igen öppna pelletssäckar i pannrummet med denna gamla f.d rostiga, sneda och trasiga kniv!

Publicerat
  • Författare

Här är ett första utkast till buksprättaren.

bukis1.jpg

Ändbitarna är svart grenadill och mittenbiten är ljus masur med spacers i tenn.

Infattningen mot bladet skall göras i silver. (eventuellt gör jag ett avslut på skaftet med silver också för den estetiska balansen men vi får se...)

Kanske borde den ljusa delen i mitten vara lite smalare? Vet inte om den kanske tar utt lite för mycket plats...

Åsikter? Tips? Andra förslag?

Publicerat

Får du inte skäret åt fel håll nu? Du ska väl inte ha den skarpa eggen uppåt? Det är ju en halv sekatör och skärpan ligger på bilden uppåt... Men det kanske den ska göra i och med att det var en buksprättare... Tänke fel. :lol: Sorry. Man är ju van vid att eggen är neråt på en kniv. B)

Tror kniven blir fin - knubbig, men fin. B)

Publicerat
  • Författare
Får du inte skäret åt fel håll nu? Du ska väl inte ha den skarpa eggen uppåt? Det är ju en halv sekatör och skärpan ligger på bilden uppåt... Men det kanske den ska göra i och med att det var en buksprättare... Tänke fel. :lol: Sorry. Man är ju van vid att eggen är neråt på en kniv. B)

Tror kniven blir fin - knubbig, men fin. :)

Hehe, jo eggen är åt "fel" håll men så skall det set ut på en buksprättare B)

Bilden jag har ritat är lite knubbig på pappret så man har lite extra slipmån efter man har skurit ut bitarna.

Den kommer att bli kanska slank när den är klar. Ett skaft får gärna ha lite höjd men så länge den inte är tjock så funkar greppet bra, det är min åsikt i alla fall.

Även om den kommer att vara lite åt "art-knife" hållet skall det vara en brukskniv.

(kallar man det för konst kommer man undan med nästan vad som helst :( )

Publicerat
  • Författare

// Henrik

Tydligen så stöter boraxen bort kromskiktet så det skall inte vara något problem.

(google kan vara bra att ha ^_^ )

Publicerat
Tydligen så stöter boraxen bort kromskiktet så det skall inte vara något problem.

(google kan vara bra att ha :) )

Men då så. Då skall vi väl ionte behöva vänta tio år på att få se resultat?

Publicerat
  • Författare
Men då så. Då skall vi väl ionte behöva vänta tio år på att få se resultat?

Jag lär nog försöka innan det här året är slut men det lär dröja innan man har något resultat som duger att kalla färdig <_<

Publicerat
Jag lär nog försöka innan det här året är slut men det lär dröja innan man har något resultat som duger att kalla färdig :(

SÅ bråttom att se resultat har vi väl inte! Vi kan stå ut med att vänta tills i morgon. -_- På sin höjd nästa vecka. :P

Ska blir spännande att få se hur det går med kedjan för det såg fräckt ut på den bilden du la in! Om man bortser från att skaftet verkar högts obehagligt så var ju bladet bara helt läckert! Fast man kanske kan använda sig av annat för att göra skaftet skönare (om man nu ska navända kniven...). Fick en liten udda idé... Hm... ska lura på den ett tag. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Kimmo frågade hur jag hade tänkt att göra slira till dessa knivar.

Trä eller läder svarade jag men sedan började jag fundera...

Varför välja ;)

Lite snabb prototyping och se om min idé funkade.

Två bitar shaftläder, den ena med mitt trämönster, så ni ser skillnaden.

skinn1.jpg

Här har jag försökt betsa skinnet lite för att ge mer djup. (har ingen narvsvärta hemma)

skinn2.jpg

Kontentan är att japp, det funkar men jag måste ta i lite mer när jag gör mönstret så det blir lite djupare!

Nu behöver man inte välja om det skall vara trä eller läder ;)