Publicerat Augusti 7, 201016 yr Författare Har beställt fel Corby nitar till min fulltang. Skulle ha 1/4 men hade köpt 5/16... Så det blir ingen fulltang denna helgen. Ja, ja. Får jobba med buksprättaren i stället då som jag visserligen hade sagt från början
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Jag läste i en tråd (övriga hobbies) där Dunderklumpen frågar efter tips. Där skrev du något om en Japansk kockkniv du skulle göra och en finkniv. Hur gick det med dom planerna? Blev det någon kockkniv? Hade i så fall varit trevligt att se bilder på den.
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Författare Jag läste i en tråd (övriga hobbies) där Dunderklumpen frågar efter tips. Där skrev du något om en Japansk kockkniv du skulle göra och en finkniv. Hur gick det med dom planerna? Blev det någon kockkniv? Hade i så fall varit trevligt att se bilder på den. Har måååånga knivprojekt som jag gör parallellt just nu men kockkniven får vänta lite. Har tittat på lite olika blad men skall jag göra en så skall den vara gjord efter mina önskemål vilken kommer att kräva ett custom blad. Jag har lite smått börjat att testa mig fram att slipa till blad från råämnen här hemma men till en dylik kniv så skall den smidas. Jag besitter ännu inte kunskapen eller har fullständig utrustning för att smida ett blad så det bladet får nog beställas av en kompetent smed
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Ok, då får jag väl vänta då.... Du har många järn i elden, du, utan att du får smitt något....
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Författare Då har pryttlarna ramlat ner i brevlådan så man kan sätta igång igen! Rätt storlek på Corby nitarna denna gången... hehe... Det är aldrig fel att ha ett lager av prylar hemma! Fick även mina sylar, tråd i olika färger för lädersömnaden samt nålar. Har även köpt lite AEB/L knivämne för framställning av eget blad! Skall testa hur mycket skillnad det är mellan detta och den rostiga tjocka plåten jag hittade i ladan. När bladena är klara så skall jag posta en tråd om det här när jag gör min första helt egentillverkade kniv! Det kom även ett fulltang blad till för ett skojjigare projekt jag skall göra framöver Nu blir det knivbyggande efter att ungarna har kommit hem och jag får tid att låsa in mig en stund!
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Det här låter kanon. På projecterna bara AEB-L stål är jättebra stål. Skulle tro att det slår det rostiga du hittade med hästlängder mvh Kimmo Då har pryttlarna ramlat ner i brevlådan så man kan sätta igång igen!Rätt storlek på Corby nitarna denna gången... hehe... Det är aldrig fel att ha ett lager av prylar hemma! Fick även mina sylar, tråd i olika färger för lädersömnaden samt nålar. Har även köpt lite AEB/L knivämne för framställning av eget blad! Skall testa hur mycket skillnad det är mellan detta och den rostiga tjocka plåten jag hittade i ladan. När bladena är klara så skall jag posta en tråd om det här när jag gör min första helt egentillverkade kniv! Det kom även ett fulltang blad till för ett skojjigare projekt jag skall göra framöver Nu blir det knivbyggande efter att ungarna har kommit hem och jag får tid att låsa in mig en stund!
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Författare Denna dagen skall jag vika åt knivslöjd! Scalorna till två fulltangs är limmade och klara för bearbetning. (skall försöka peta in lite bilder på det fortlöpande arbetet också innan dagen är slut) Dock blir det nog bara min EnZo fulltang som blir limmad i dag eftersom jag inte har borrar till att borra scalorna på min skinner. Den har Corby nitar i 5/16 (4.6mm och 7.8 mm) och sådana borrar har jag inte hemma. Sedan skall jag jobba lite mer på min buksprättare. Håller på med att göra bolster i nysilver som skall inpassas med kirurgisk noggranhet så det inte kommer in skit där och sedan skall jag åter slipa på mina konkava bitar samt den konvexa så de passar ordentligt. Tennbitarna lär inte behöva så mycket kraft för att formas Sedan skall allt spännas ihop för att bearbetas innan den åter igen plockas isär för detaljslipning och eventuellt lite filework... Slipade scalor igår till min skinner i sjunkek och fy för den lede vad hårt det var! Började med att såga isär en bit för att få mina två matchade scalor och sedan var det en himla massa slipandes för att få dem till rätt tjocklek innan jag limmade på inläggen av vulkanfiber. Överväger ett mindre intarsiajobb också med samma vulkanfiber på scalorna men det har jag inte bestämt mig för än om jag skall ha eller inte... Dock ser det snyggt ut på papper Nej nu går jag och filar!
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Spännande! Vi ser fram emot att få följa utvecklingen! Glöm inte bilderna!
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Författare Så här ser prylarna ut innan jag börjar att slipa scalorna. Och här har jag slipat en halvtimma eller så... (ansiktsmask är obligatoriskt med stabbat trä...) Vad tror ni om blått skägg? Snyggt eller
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Författare Du Jensa den bilden var den bästa på dig ever :P // Det är aldrig för sent att börja sminka sig
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Författare Nu har jag slipat fram rätt tjocklek på scalorna samt slipat färdigt framändan på scalorna så man slipper jävlas med detta när bladet är på plats Här har jag putsat framändan på scalorna så man får en hum om hur det kommer att se ut när det blir färdigt. Jag är jävligt nöjd med lystern och färgen på dessa träbitar! (hoppas jag kan göra hela kniven rättvisa när den är klar) Sen är det bara att limma ihop hela rasket och skruva i Corby nitarna och hålla tummarna att det blir bra. Jag var noggrann med aceton och tops så det inte blev något lim på frontbitarna och bladet... (vill INTE slipa något mer där) I morgon så kan jag börja den slutgiltiga slipningen och den sista fasen på min första fulltang! Vad tror ni om färgkombinationen av den blåa stabbade alroten och den röda vulkanfibern? Jag tycker att det passar rätt bra men smaken kan ju vara som baken...
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Författare Riktigt läcker, men vad tusan är vulkanfiber för nåt Ja du... Jag tror att det är någon form av antingen papper- eller trämassa som har färgats och pressats ihop till ark i olika tjocklekar för att användas som spacers (mellanlägg) vid knivtillverkning.
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Författare Den där kommer att bli riktigt fin Seved Tack! Fast det är gott om tid kvar för att jag skall kunna sabba den Siktar på ungefär 20mm tjockt skaft på tjockaste stället och kanske 12-13mm på det tunnaste. Får nog prova mig fram under slipningen så den ligger bra i handen. Det hade visserligen varit snyggt med en mosaikpin i stället för en corby nit men å andra sidan är träbitarna så skrikiga i mönstret att det nog hade drunknat... Annars har jag nu gjort en provbit med intarsia som ligger och torkar nu så i morgon får jag se om mitt experiment funkade eller inte. Funka kommer det att göra men om det ser bra ut är en annan fråga
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Nejdå int ska du sabba den int. Japp 20 mm tjockt på tjokaste stället är bra att sikta på. Jag brukar försöka ha 3-4 mm tjockt på var sida om skaftet lägnst fram. I riccaso området. Seved
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Författare Inte fick man tid till en ordentlig session med knivslöjd i dag men lite pulande blev det. Först testslipade jag min bit med intarsia jag gjorde i går med japansåg och vulkanfiber. Jo det funkade bra men jag vete sjutton om det blev bra rent estetiskt... Det tål att fundera på. Jag sågade ett mönster i en träbit som jag sedan fyllde med epoxy for att sedan hamra ner vulkanfiber i. Jag sågade 8 mm djupt för att kunna forma det ordentligt utan att mönstret försvann. Tanken var att bibehålla styrkan i en scala samtidigt som man fick några snygga linjer i skaftet. Vi får se om jag testar det på en riktigt kniv någon gång eller helt enkelt parkerar det i prototypstadiet Har slipat lite på min fulltang också men det får vänta tills på tisdag innan den blir klar. Dock verkar det riktigt lovande vad gäller form och utseende Nej nu måste jag börja tänka på refrängen, bockjakt om 4 timmar!
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Författare Då var det dags för en liten lägesrapport på knivfronten. Har nu slipat fram formerna jag vill ha på min EnZo fulltang och skall snart påbörja den långsamma processen som heter finputs och polering men tänkte ändå visa hur det ser ut strax innan den blir klar. Hade dålig ljuskälla vid fotograferingen men å andra sidan kan det då bara bli bättre bilder sen Om man kunde sälja blått damm skulle jag vara en rik man nu
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Den blir fin, Wizard! Kommer att bli en fantastisk lyster i den när du blir klar, tror jag. Ser ju bra ut så här långt så då måste det bli ännu bättre när du är klar... Riktigt härlig blåfärg!
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Så här ser prylarna ut innan jag börjar att slipa scalorna. Och här har jag slipat en halvtimma eller så... (ansiktsmask är obligatoriskt med stabbat trä...) Vad tror ni om blått skägg? Snyggt eller Med det skägget och det "melittafiltret" så har du ingen hög skyddsfaktor. Det är det fina dammet som är farligt! Ska du hålla på mycket med detta och behålla skägget skulle jag rekommendera nedanstående. En av dessa huvorna plus fläkten. Andningsskydd Fläkt Billigare blir det om du rakar av dig skägget då klarar du dig med följande! Halvmask MVH\Mats
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Hej Wiard. Kniven blir kanon fin med det materialet. Om jag ska ge dig lite kritik som ändå bara är min åsikt så skulle jag vilja ha mer insvängda former innan huvudet och bolstret för greppet skull. Snygg kniv vilket som och krirtiken är inget personligt utan bara ett tycke från mig