Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags att gå vidare

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Hej Wiard.

Kniven blir kanon fin med det materialet. Om jag ska ge dig lite kritik som ändå bara är min åsikt så skulle jag vilja ha mer insvängda former innan huvudet och bolstret för greppet skull.

Snygg kniv vilket som och krirtiken är inget personligt utan bara ett tycke från mig :D:)

Hej Kimmo

Kritik är jätteviktigt för oss amatörer!!! Sluta inte med det!

Jo det är för lite insvängt fortfarande.

Tjockaste delen av handgreppet är 19mm och mot bladet är det nu 16mm vilket är i tjockaste laget och kräver lite mer slipning helt klart. Jag skall testa att gå ner till 13mm och testa om det räcker...

Även kanterna skall slipas ner mer få den blir lite rundare, dock vill jag inte riskera att komma för nära inpå metallen så det får bli en snäll radie.

Jag var orolig under processen att den skulle bli lite väl tunn så jag fegade lite ^_^

Dock är det mycket enklare att ta bort mer material än att lägga till :D

Fast den känns ganska trevlig att hålla i men den kommer nog att kräva någon form av efterbearbetning för att behålla lystern. Putsning i sig lär inte räcka att hålla den spegelblank.

Vad kan ni rekommendera för att ytan skall vara "blöt"?

• Svar 86
  • Visningar 17,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
Med det skägget och det "melittafiltret" så har du ingen hög skyddsfaktor. Det är det fina dammet som är farligt!

Ska du hålla på mycket med detta och behålla skägget skulle jag rekommendera nedanstående. En av dessa huvorna plus fläkten.

Andningsskydd

Fläkt

Billigare blir det om du rakar av dig skägget :) då klarar du dig med följande!

Halvmask

MVH\Mats

Tack för tipset!

Masken jag har just nu ser mest till att snusen håller sig svart och inget annat... ^_^

Jag insåg ganska snabbt att detta kommer att bli ett problem och jag bör nog inhandla en mask, även när jag är välrakad!

Publicerat

Hej.

Biten är stabbad så du behöver intebehandla den med något. För att behålla lystern så är det nog bara att polera den ibland som är det bästa. Jag diggar den där färgen starkt så jag ligger i tankarna att skaffa en sådan bit ;) Ritigt nice, precis som hela kniven.

Publicerat
  • Författare
Hej.

Biten är stabbad så du behöver intebehandla den med något. För att behålla lystern så är det nog bara att polera den ibland som är det bästa. Jag diggar den där färgen starkt så jag ligger i tankarna att skaffa en sådan bit :D Ritigt nice, precis som hela kniven.

Tack!

Var och och kollade på några färdiga EnZo fulltang knivar och de kör med riktigt tunna skalor mot bladet till...

Nu kan man fila mer utan att skämmas då :D

Träbiten är riktigt häftig men är fortfarande trä! Jag ville ha lite starka kontraster i den här kniven och det blev det :D

Gjorde en slira till den också som försök eftersom jag aldrig har gjort någon förut och jag lärde mig en del på köpet.

Kommer inte att behålla den men det var ett bra övningsobjekt.

enzo8.jpg

Jag använde shaftläder och gjorde mönstret med en kökskniv (bladet och ändan på skaftet) och en torxskruv. (det var vad som låg på köksborden ;))

Skall vara lite mer noga när jag gör hålen för sömmen nästa gång men annars funkade det väl hyffsat tror jag.

Övning ger färdighet!

I morgon skall kniven färdigställas!

Publicerat
Tack för tipset!

Masken jag har just nu ser mest till att snusen håller sig svart och inget annat... :D

Jag insåg ganska snabbt att detta kommer att bli ett problem och jag bör nog inhandla en mask, även när jag är välrakad!

Halvmask är att rekommendera! För min egen del har jag även skyddsglasögon :D efter att jag hade svidande ögon ;) i två dagar efter flitigt slipande på en stabbad björk. Pulveriserad epoxy i ögonen, aaaaajj...

Snyggt jobbat också, kan väl hålla med om att den kan behöva lite mer former, men det är ju inte för sent än! Jag tycker det är både skönt och snyggt om man håller in tjockleken något där man greppar med lillfingret, men samtidigt så ser jag att de flesta fulltångeknivar ser ut just så här, rätt raka i sin form. Själv har jag inte gjort nån fulltånge än men jag har två blad i lådan som väntar!

Undrar om inte du börjar fastna i knivmakarträsket du också, välkommen i gänget!

//Niclas

Publicerat

Tjena igen.

Slidan ser bra ut som första försök ;)

Ett råd jag kan ge är att när du ska göra slidan sen så gör så att den går högre upp mot skaftet. Sitter bättre i slidan då och blansen känns bättre. Har du något läder remsa som skydd mot bladet i slidan? Ser inte ut som det men det kanske är en synvilla.

Publicerat
  • Författare
Tjena igen.

Slidan ser bra ut som första försök ;)

Ett råd jag kan ge är att när du ska göra slidan sen så gör så att den går högre upp mot skaftet. Sitter bättre i slidan då och blansen känns bättre. Har du något läder remsa som skydd mot bladet i slidan? Ser inte ut som det men det kanske är en synvilla.

Sliran gjorde jag bara för att ha någonting att göra medans jag väntade på att potatisen skulle koka så jag har hoppat över en del moment med flit :D

Jag hade en testbit av shaftläder som var precis så stor så den fick diktera längden.

Målet var att prova sy och här insåg jag direkt att man var tvungen att hålla tungar rätt i munnen när man gjorde hålen för sömmen.

Jag skippade läderinlägget i sömmen eftersom den ändå bara var på prov. Först hade jag tänkt att ha sömmen på baksidan men eftersom fulltangen var av lite fyrkantigare karaktär så såg det inte bra ut. Men utan söm så kan man nog lätt tappa kniven i skogen så det skall jag inte missa!

Publicerat
  • Författare
Halvmask är att rekommendera! För min egen del har jag även skyddsglasögon :D efter att jag hade svidande ögon ;) i två dagar efter flitigt slipande på en stabbad björk. Pulveriserad epoxy i ögonen, aaaaajj...

Snyggt jobbat också, kan väl hålla med om att den kan behöva lite mer former, men det är ju inte för sent än! Jag tycker det är både skönt och snyggt om man håller in tjockleken något där man greppar med lillfingret, men samtidigt så ser jag att de flesta fulltångeknivar ser ut just så här, rätt raka i sin form. Själv har jag inte gjort nån fulltånge än men jag har två blad i lådan som väntar!

Undrar om inte du börjar fastna i knivmakarträsket du också, välkommen i gänget!

//Niclas

Jo nog sjutton behöver jag en bättre mask alltid :D

Det kliar i ögonen och så ser det ut som en regnbåge i pappret när man snyter sig...

Jag var inte helt säker på hur formen skulle se ut när jag började med denna kniven. Hade kollat lite på bilder på fulltangs och många av den är tunna och kantiga men jag vila inte ha för tunt skaft...

Den skall slipas om ganska ordentligt i morgon men det hör liksom till hela processen. Man slutar (förhoppningsvis) när den har perfekt passform i handen.

Jo, jag är nog beredd att säga att jag nog har fastnat i knivträsket och eftersom jag vill kunna göra riktigt snygga knivar så är det bara att göra en himla massa knivar så man får lite erfarenhet innan man ger sig på de komplexare arbetena.

Publicerat
Jo nog sjutton behöver jag en bättre mask alltid :wub:

Det kliar i ögonen och så ser det ut som en regnbåge i pappret när man snyter sig...

Jag var inte helt säker på hur formen skulle se ut när jag började med denna kniven. Hade kollat lite på bilder på fulltangs och många av den är tunna och kantiga men jag vila inte ha för tunt skaft...

Den skall slipas om ganska ordentligt i morgon men det hör liksom till hela processen. Man slutar (förhoppningsvis) när den har perfekt passform i handen.

Jo, jag är nog beredd att säga att jag nog har fastnat i knivträsket och eftersom jag vill kunna göra riktigt snygga knivar så är det bara att göra en himla massa knivar så man får lite erfarenhet innan man ger sig på de komplexare arbetena.

Du har en bra inställning! Du gör redan bra jobb så det kommer bara att bli bättre och bättre! :wacko:

Publicerat
  • Författare

Nu anser jag mig vara klar med min första fulltang :)

Annorlunda tillvägagångssätt var det helt klart...

Trodde först att detta skulle vara mycket enklare men så var inte fallet!

Slipningen av skaftet på en fulltang skiljer sig rätt rejält från en sticktang eftersom man har metall "i vägen" om man säger så.

Nästa fulltang jag gör kommer jag att slipa bakvänt mot vad jag gjorde denna gången samt börja med tunnare skalor än vad jag hade på denna så man slipper avverka så mycket efter limningen då värmeutveckling kan uppstå om man inte är försiktig, vilket kan leda till att epoxyn släpper... Man fick ta många små pauser medans man slipade.

Hur som haver blev jag riktigt nöjd med kniven och jag har slipat in den efter handen så den sitter bra, även om man är lite blöt.

Den är bara handpolerad eftersom jag inte har någon polermaskin. Det blev att ta till våtslippapper och tandkräm :)

enzo9.jpg

enzo10.jpg

Nåja, nu till nästa projekt: slira till denna, göra min buksprättare, slipa färdigt mitt egna blad i AEB-L eller så kanske det bli någonting helt annat :)

Publicerat

Se där! =) Snyggt!

En liten fundering bara - antar att det har med ljuset att göra - kniven ser mörkare ut nu och det röda syns mindre. Är det fotografen som inte har samma ljus som förra gången? Man funderar lite på blåfärgen...Hur blå ÄR den? Är det som i den första omgången eller som nu i den senaste? Ljust eller mörkt blå nu när den är klar?

Vi får väl se läderarbetet också när det är klart? :)

Publicerat
  • Författare
Se där! =) Snyggt!

En liten fundering bara - antar att det har med ljuset att göra - kniven ser mörkare ut nu och det röda syns mindre. Är det fotografen som inte har samma ljus som förra gången? Man funderar lite på blåfärgen...Hur blå ÄR den? Är det som i den första omgången eller som nu i den senaste? Ljust eller mörkt blå nu när den är klar?

Vi får väl se läderarbetet också när det är klart? :)

Tack!

Den ser mörkare ut eftersom det är rejält mulet utomhus och jag plåtade utan blixt.

Skall försöka ta en "riktig" bild senare med lite planerad ljussättning så den rätta blåfärgen visar sig :)

Läderarbete kommer snart...

Publicerat

Kan bara säga, grattis till en snygg kniv. Formerna ser riktigt sköna ut. Det här gjorde du bra.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare
Kan bara säga, grattis till en snygg kniv. Formerna ser riktigt sköna ut. Det här gjorde du bra.

mvh Kimmo Lilja

Tack Kimmo!

Tror man behöver göra en 30-40 knivar innan man får lite ordentlig rutin på det hela men man lär sig hela tiden och några saker som jag har konstaterat om man skall göra en tunnare fulltang är att försänka djupt i skalorna så man inte slipar bort skallarna på corby nitarna. Nu är detta visserligen min kniv som inte skall säljas men jag tror inte jag har mer än 1 mm gods kvar på den bakre niten på båda sidorna :)

Andra saker jag har sett är att vulkanfiber reagerar lite olika på olika slipmetoder.

Vissa sandpapper ger den en mjölkig yta medans andra ger den mer lyster. Vet inte om värme spelar in här eller inte...

Kan även säga att poleringen av en så pass epoxystabbad träbit som denna inte är helt smärtfri att polera för hand! Det blir många blåsor innan den är spegelblank. Tandkräm funkade ganska bra som polermedel men man kommer nog lättare undan med en polermaskin och slipmedel.

Nu är det bara att hoppa på en ny kniv så man kan förbättra sig! Inser också att alla mina släktingar kommer att få knivar i julklappar i år... det börjar att bli några som ligger i en låda nu :)

Publicerat

:)

Hur många av dom knivarna "i lådan" har du inte lagt upp bilder här? Lägg gärna upp "gamla synder" så vi får se utvecklingen. :D

Jag älskar faktiskt att se det ni skapar! Jag förundras över vad vissa händer kan åstadkomma med entusiasm, fantasi, och hårt arbete. =) Nåja, lite mer krävs i och för sig, men... men ni är så förbaskat duktiga! Och ni är några stycken. :D

Keep up the good work! :)

Publicerat

Vad tror du min släkt har i julklappar ;););)

Tänkte på tjockleken. Det är en smaksak det där. Själv gör jag lite tjockare skaft i fulltångarna oftast även om jag gjort tunnare också. 1mm låter lite tunt men är säker på att det håller jättebra ändå, dagens epoxy är ju grymt starkt och oftast hårdare än materialet när det fått torka. Jag tror en svart slida skulle passa jättebra till den kniven med tanke på färgen. Gör du den så att den sitter tajt o bra i slidan kan du göra slidan så att det går att bära både vertikalt o lodrätt. Har gjort någon sån o måste säga dem är praktiska.

mvh Kimmo

Publicerat
  • Författare
Vad tror du min släkt har i julklappar -_-:P:)

Tänkte på tjockleken. Det är en smaksak det där. Själv gör jag lite tjockare skaft i fulltångarna oftast även om jag gjort tunnare också. 1mm låter lite tunt men är säker på att det håller jättebra ändå, dagens epoxy är ju grymt starkt och oftast hårdare än materialet när det fått torka. Jag tror en svart slida skulle passa jättebra till den kniven med tanke på färgen. Gör du den så att den sitter tajt o bra i slidan kan du göra slidan så att det går att bära både vertikalt o lodrätt. Har gjort någon sån o måste säga dem är praktiska.

mvh Kimmo

Det är inte skalorna som är 1 mm tjocka, det är skallarna på corby nitarna som kanske skulle ha varit föränkta en aning djupare enligt mina beräkningar. Ingen risk att det ramlar isär men det är parametrar man måste ta med i beräkningarna :D

Jag är inne på en svart slira med någon form av spänne så den inte kan ramla ur. Vertikal upphängning skulle nog vara klockrent på denna smidiga kniv. Tack för tipset!

Skall lägga ner lite tid på sliran så den kan matcha kniven. Hade gärna haft kvar en liten träbit att använda i sliran också men så långt tänkte jag inte när jag började :(

Fast jag har en idé och det är aldrig fel! ;)

Publicerat

Heh Heh.. inte menade jag att scalorna var 1mm tjocka. Det skulle vart alldeles för lite. Menade precis som du skrev med corby nitarna.Lättare att försänka mer om man har tjockare skalor. Det kommer att hålla som jag skrev men jag förstår vad du menar.

Här är ett exempel på en slida man kan bära både vertikalt och horisontellt.

untitled.jpg

Publicerat
  • Författare
Heh Heh.. inte menade jag att scalorna var 1mm tjocka. Det skulle vart alldeles för lite. Menade precis som du skrev med corby nitarna.Lättare att försänka mer om man har tjockare skalor. Det kommer att hålla som jag skrev men jag förstår vad du menar.

Här är ett exempel på en slida man kan bära både vertikalt och horisontellt.

untitled.jpg

Den var riktigt snygg!

Hmm... Det här tål att fundera på en stund :P

Publicerat

Blev riktigt snyggt det där Wizard, jäklar vilken puts du fått till!

//Nylander

Publicerat
  • Författare
Blev riktigt snyggt det där Wizard, jäklar vilken puts du fått till!

//Nylander

Tackar! :P

Fast hör och häpna, jag är inte klar med putsen än... :D

Den skall bli blankare! Detta är så långt jag har kommit med våtslipning och tandkräm men det går att få den blankare ;)

Det är en så pass hård bit att i princip skall den gå att få lika blank som en glasruta men det krävs lite mer jobb...

Publicerat
  • Författare

Funderingar...

Jag är sugen på att göra en slira i hälften trä och hälften läder till min blåa skapelse.

Har två skalor i masurbjörk som jag tror skulle funka, givetvis ordentligt betsade med mörk ek och svart läder om jag gör detta.

Tror ni det kommer att funka eller blir det knasigt? ;)

Har börjat rita på en slira baserad på en Kimmo Lilja © skapelse för horisontell montage men jag satt då samtidigt och tittade ner i min träsamling och fick syn på skalorna...

Egentligen hade jag gärna haft en träbit av samma som jag gjorde skaftet med med det har jag inte och det finns inte att köpa heller för tillfället ;)

Nej, tidigt i säng i kväll. I morgon har jag valp att leka med :rolleyes:

Publicerat

Tjena Jensa.

Har du masurbjörk kan du betsa dem i blå med herdins pulverbets. Då passar det jättefint med skaftet. Funkar kanon.

Publicerat
  • Författare
Tjena Jensa.

Har du masurbjörk kan du betsa dem i blå med herdins pulverbets. Då passar det jättefint med skaftet. Funkar kanon.

Att jag inte tänkte på det... ;)

Var och handlade Herdins bets i går.

Då skall jag plocka upp en påse blått och se hur det blir!

Tack för tipset :P

Publicerat

Varsegod o lycka till. Polera upp biten bara ordentligt så blir det jättesnyggt.