Publicerat Augusti 23, 201016 yr Tackar! Fast hör och häpna, jag är inte klar med putsen än... Den skall bli blankare! Detta är så långt jag har kommit med våtslipning och tandkräm men det går att få den blankare Det är en så pass hård bit att i princip skall den gå att få lika blank som en glasruta men det krävs lite mer jobb... Bra jobbat, snacka om talang! Jag drar fast borrmaskinen i skruvstädet och kör med lumpskiva och polermedel. Funkar hyfsat i alla fall. Porer och ojämnheter kan du fylla med tunnflytande "superlim", men det är inte alltid det behövs. Senaste biten jag hade så var det dock tvunget för det var en relativt hårt rötad björk (stabbad) som var full med små håligheter. Ser fram emot dina nya projekt! //Niclas
Publicerat Augusti 23, 201016 yr Författare Tack! Fast talang vete fan, tycker bara liksom att det verkade häftigt att snickra ihop sin egen kniv och så ville men testa lite mer saker och så blev det på den vägen Har funderat på att sätta en lumptrissa i borrmaskinen eftersom man får blåsor på tummarna av friktionsvärmen av skaftet och de fina våtslippapprena... Det finns en liiiiiiten chans att det eventuellt finns en bandputs modell stor som kan vara på väg hit! Det skulle underlätta en hel del! Sedan skall jag skaffa mig en pelarborrmaskin och en slip & polermaskin så jag kan både polera samt slipa fram mina egna blad från råämne. Har även en gammal äsja som skall ha en ny rem innan den är kurant. Letar ett städ också men det går nog lika bra med en bit räls eller en bit av en gaffel från en gaffeltruck. Innan jag ger upp detta så skall det smidas lite egna blad också! (jösses vad jag kommer att bombarera er med frånor då )
Publicerat Augusti 23, 201016 yr Jag har slarvat med att följa denna tråden Riktigt najs kniv fortsätt polera du
Publicerat Augusti 28, 201015 yr Författare Då har man varit till Bosjökloster på en snabbvisit. Orkade inte gå runt så mycket men en polare skjutsade dit mig så lite fick jag se i alla fall. Strax innan jag skulle gå hem så sprang jag på Poul Strande och han hade minsann lite knivblad med sig Han hade allt från blad i 200-kronors klassen upp till mååååånga tusenlappar... Dock hittade jag två stycken lite mindre blad som jag bara var tvungen att köpa. Fy fasen vilka snygga blad den mannen gör! Det övre bladet skall bli intressant att göra ett skaft till eftersom tången går ända upp mot ryggen. Annars fanns det på tok för många snygga träbitar där och jag insåg snabbt att skall jag handla stabbat trä så kommer plånboken snabbt bli tom så jag valde att stå över... Narvsvärta är nu inhandlat så nu kan jag sätta igång med mina sliror så snart jag kan sitta ordentligt igen.
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Författare Då har man varit borta här en längre tid... Det beror inte på att mitt intresse för knivmakeri har avsvalnat utan på att jag har varit tämligen krasslig (ganska rejält) samtidigt som vi äntligen har fått vårt nya golv i huset efter vattenläckan och jag blev av med mitt inomhussnickeri... Har ny införskaffat en rejäl bandslip samt försöker färdigställa mitt nya knivmakarmecka med både maskinutrymme och smedja i ladan som även skall vara uppvärmd! Har passat på att läsa en del litteratur i smide och metallurgi när jag har legat för att åtminstonde ha en hum när jag sätter igång på allvar Jag har även haft tid att reflektera över de amatörmässiga alster jag har producerat fram till nu och börjar få lite hum om vad jag värdesätter i en brukskniv och vad som är bara ball att göra. Jag värdesätter alla knivmakare som visar sina alster här, det ger oss amatörer massor av inspiration samtidigt som det ger oss en fingervisning om hur riktiga knivar skall se ut när man har passerat konstknivstadiet. Tack för det!!! Mina tester med etsningar har varit produktiva men har mest varit en jakt på olika syror i varierande kvalitetsgrad som i sin tur krävde att man grävde upp alla kemikunskaper man hade för att rena dessa produkter och destillera dessa för att få användbara prylar i slutändan... Tack terrorismen för detta Så snart golvena är målade och väggarna är återställda skall jag börja producera knivar igen och jag har även några beställningar som ligger på hyllan... Först på listan är Stocken1969's stickkniv med handtag och balja i bärgad sjunkek. Har en bra plan för denna! Sen är det några olika knivar som skall färdigställas innan jag drar igång smedjan på riktigt! Har samlat på mig en massa metaller till knivblad så jag klararmig ett bra tag tror jag Dock måste jag fixa ett nytt blad till min EKA Swingblade som fullständigt rasade i småbitar under älgjakten när jag skulle skära ut en underkäke på en ko... Sicket mög!!! Ligger som reklammation för tillsället... På återseende i knivträsket!
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Hoppas att du mår bättre nu! Hur har det gått med slidan till den blå kniven? Har inget minne av att vi har fått någon bild på någon sådan... Fast det har kanske inte blivit någon än?
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Wizard, trollade du bort dig helt igen? Nejdå men jag har lite mycket att stå i just nu. Skall läggas in på sjukan igen tidigt i morgon bitti och sitter just nu på en vattendiet som är allt annat än spännande... ...men jag återkommer med uppdateringar om mina kniverier inom kort!
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Nejdå men jag har lite mycket att stå i just nu.Skall läggas in på sjukan igen tidigt i morgon bitti och sitter just nu på en vattendiet som är allt annat än spännande... ...men jag återkommer med uppdateringar om mina kniverier inom kort! Önskar dig lycka till imorgon. Skönt att du inte trollat bort dig i alla fall.