Publicerat Augusti 26, 201015 yr var ute idag från 1800till2010 blev bara en tjäderhöna och en tjädertupp, såg väll en sådär 10hönor och en tupp till. var ingen större tupp så jag vägde den inte.
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Med skyhöga förhoppningar åkte jag iväg efter andjakten igår och jagade skogsfågel. Finns bara ett ord, katastrof väldigt lite fågel och en mindre invation av utlänska jägare på marken. Hunden är nu halt och helgens jaktprov ligger i farozonen, skit skit skit.......
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Sitter på seg gsm i jaktstugan men jakten har börjat toppen skjutit för valpen och skördat för den den äldre fågel maskinen, lite grus i maskineriet har det dock varit blev magsjuk igår och har nu fastat en dag frisk men extremt matt idag dessutom bommade jag en orre för valpen idag Sedan gick jag en tur med gamle tiken och hon gjorde mig riktigt trött med att skälla onödigt många och tunga tuppar
Publicerat Augusti 26, 201015 yr jeu! gick fint idag efter sovmorgon till 10! hittade lite ungfågel men inga lägen gavs.Pointern gjorde ett as bra jobb på en gammeltupp som jag lyckades fälla som bonus när jag packar ner den så står hon för fågel 60m längre bort och jag får skjuta en ripkyckling hinner även med en bom på en till ripa som man borde kunnat ta med händerna,ha ha var lite för snabb på skottet
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Tja!! 5 tuppar och 3 järpar och en kricka!! på 2 dagars jakt i Norrbotten. Ganska bra med fågel.
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Allt är packat och klart, förväntan ligger på topp, rapporterna från markerna ser bra ut, det spritter i kroppen och hundarna dansar Dag 1. Murphy var på besök....... När jag väl var framme i skogen så upptäcker jag att magneten till beepern ligger kvar i stugan . Nåväl, efter ytterligare 20 minuter i bilen så börjar jakten. Seeegt! Skjuter två järpar inom två timmar men hittar ingen orre eller tjäder. Kommer tillbaka till bilen och skall slå av beepern när jag märker att snöret till pipa och beeper måste ha gått av. Tar ur batteriet och spenderar en timme med att söka efter magneten, vartefter jag sätter mig i bilen och spenderar nästkommande 3 timmar med att köra först till Jakt & Trofe i Boliden efter en ny magnet (Tack Perra) och sedan till Skellefteå och Björkis efter en ny pipa. Dag 2. Murphy stannar hemma....... Jagar bara förmiddagen, har lovat farmors bror hjälp med lite röjning. Hittar två kullar med orre, en tupp och en höna följer med hem. Dag 3. Idag..... Telefonmöte nu på morgonen (jobbet gör sig påmint under semestern), men snart skall jag packa hundarna i bilen och ge mig ut. Generellt sett så verkar det vara ett mellanår på mina marker. Det finns fågel, men inte i några mängder.
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Bara en stilla fundering, hur många av er jagar med hund och hur många smygjagar? Sist jag lyckades pricka en tjäder var smygjakt med hagel. Nu har jag ingen hagelbössa, så jag tänkte tejpa fast kikaren vid ögonen och ge mig ut nån dag i förhoppningen att jag lyckas hitta dem innan de sett mig
Publicerat Augusti 27, 201015 yr hmmm sitter vid datorn!! inge bra men förkylningen blev lite väl påtaglig så jag vilar till efm.Hundarna ser dock lite små nöjda ut med vila! Tycker fågeltillgången är rätt normal med ett plus för ripan som kommit starkt men har ju bara jagat 2 dar ännu!! Lars: är du i fjällnära skogar? hört av kompisen som var och fiskade öring förra veckan att det såg bra ut med tjäder på vår fjällmark...
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Författare Bara en stilla fundering, hur många av er jagar med hund och hur många smygjagar?Sist jag lyckades pricka en tjäder var smygjakt med hagel. Nu har jag ingen hagelbössa, så jag tänkte tejpa fast kikaren vid ögonen och ge mig ut nån dag i förhoppningen att jag lyckas hitta dem innan de sett mig Jag jagar med hund just nu så är det ingen jakt då hon löper. Det känns dummt att fara ut o jaga fågel då Mirva är hemma. En stor del av det är ju hennes glädje när hon sticker iväg och söker fågel. Sen att smyga fram o se hur roligt hon tycker det är att skälla.
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Jag jagar med hund just nu så är det ingen jakt då hon löper. Det känns dummt att fara ut o jaga fågel då Mirva är hemma. En stor del av det är ju hennes glädje när hon sticker iväg och söker fågel. Sen att smyga fram o se hur roligt hon tycker det är att skälla. Nobs för skogsfågel (och lite annat) är ett av mina mål jag satt upp för framtiden Men än på några år får det bli att smyga på dem eller trampa upp dem
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Dag 1. Murphy var på besök.......När jag väl var framme i skogen så upptäcker jag att magneten till beepern ligger kvar i stugan . Nåväl, efter ytterligare 20 minuter i bilen så börjar jakten. Seeegt! Skjuter två järpar inom två timmar men hittar ingen orre eller tjäder. Kommer tillbaka till bilen och skall slå av beepern när jag märker att snöret till pipa och beeper måste ha gått av. Tar ur batteriet och spenderar en timme med att söka efter magneten, vartefter jag sätter mig i bilen och spenderar nästkommande 3 timmar med att köra först till Jakt & Trofe i Boliden efter en ny magnet (Tack Perra) och sedan till Skellefteå och Björkis efter en ny pipa. Dag 2. Murphy stannar hemma....... Jagar bara förmiddagen, har lovat farmors bror hjälp med lite röjning. Hittar två kullar med orre, en tupp och en höna följer med hem. Dag 3. Idag..... Telefonmöte nu på morgonen (jobbet gör sig påmint under semestern), men snart skall jag packa hundarna i bilen och ge mig ut. ...och så var man tillbaka. Jaktade till 13.30, när det blev dags att närvara vid ytterligare ett telefonmöte (mina semestrar har en tendens att se ut på detta viset). En tjäderhöna och en orrtupp, samt en fläskbom på en tjädertupp. Synd, då hunden gjorde ett perfekt arbete.
Publicerat Augusti 27, 201015 yr då har man knallat dryga 6 tim i skogen idag,,en tjäderhöna i säcken av ett kanonjobb av gammelhunden,,,och en bom på ripa ,,,såg dåligt med fågel tycker jag 1 stor ripkull,2 orrtuppar var för sig och 2 tjäderhönor var för sig varav 1 fick följa med hem....undrar om det är samma som förra året att fågeln lös med frånvaro till första köldknäppen då det plötsligt var fågel överallt? unghunden har jagat älg så det skulle få många älghundar att rodna... längsta var väl 3 km enkelväg innan han släppte och kom tillbaka=( fått svära och banna mig själv för att jag önskade mig en "tuffare" hund än tidigare,,nåväl när han sprungit av sig värsta överskottsenergin hittade han en orre iaf,,gick dock upp innan jag kom fram. tillbaka vid bilen hade lilleman sprungit 3,5 mil enligt astron nya tag imorgon Skit jakt på er alla
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Nyss hemkommen från Jokkmokk, ovan odlingsgränsen. Jagat där sen i onsdags. Fruktansvärt lite fågel och SJUUUUK mycket utländska jägare. Igår såg jag 4 finska bilar med 2 jägare och 2 hundar i varje. Å detta bara på ett mindre område. En polare var på ett annat och han hade 5 bilar där. Dvs bra många mer finländska jägare än fåglar i skogen.. Nä, bara lägga ner den fjällnära skogsfågeljakten och inrikta sig på kusten/inlandet!
Publicerat Augusti 27, 201015 yr drog till skogs vid 18 idag,har försökt vila bort lite förkylning men jaktlusten blev för stor så jag for ut..1.5timme senare så hade jag fått min andra gammeltupp för unghunden ja ibland ska man ha flyt att hitta dom,och denna tryckte riktigt hårt gick upp 2m framför hunden och jag fick göra en klassisk swing på 15m håll
Publicerat Augusti 27, 201015 yr ang utlänska jägare så har vi grannbyn som säljer kort till alla som vill köpa,och där finns det flera finska ekipage!! tycker det är mer finska jägare än svenska i skogarna..Jag personligen köper inte kort till pajala allmänning längre pga detta och jag vet hur många av dom jagar dessvärre..på rad 4st och marschar på som värsta commandot och klipper allt som syns..Alla gör givetvis inte så men på det stora hela känns det konstigt med alla utländska jägare bara..
Publicerat Augusti 28, 201015 yr Trampat i surdrag flera timmar på förmiddagen 1 tjäderkull,,men inte en suck till skottchans då dom ligger i tätaste sörjan. imorgon blir det byte av terräng och hoppningsvis mer fågel kontakt. fick plocka unghunden på ren drev, hoppas det tog där det skulle. var ut ett par timmar enbart med unghunden nu i kväll. och jäklar i mig han gick på bra dock bara en tjädertupp som inte behagade att trycka spec länge.
Publicerat Augusti 28, 201015 yr Jag hade en minst sagt lyckad premiär i onsdags. Sköt två orrhönor på uppflog efter vardandra inom 30 sek. Dag två tryckte vi en järpkull och jag lyckades "bara" få med mig en från skogen. En väldigt trevlig skogsfågelpremiär och första viltet i säcken gav mersmak på denna jaktform. Skitjakt på er!
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Är hemkommen efter 4 dagars jakt utanför Arjplog och är besviken över fågeltillgången. Inga kullar utan bara gammfågel, visst fick några följa med hem men stora områden var helt fågeltomma, dessutom är bägge hundarna halta så nu vette sjutton när de är friska nog att jaga igen
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Då var man hemma igen efter 2 dagars jakt i helgen. Jag har personligen inte varit med om så här mycket fågel på många år. Igår fick jag skjuta både tjädertupp, orre och järpe och kompisen fick sig ett par ripor. Idag var det helt galet. Vi såg uppskattningsvis kring 35-40 orrar samt någon tjäder på ynka 3 timmar.Hundarna visste inte riktigt vilka löpor de skulle reda ut men de skötte sig utmärkt. Några fåglar i säcken blev det följdaktligen. Det bästa är att alla fåglar vi har skjutit har varit ungfågel och det visar ju att inlandets föryngring har varit mycket lyckad på sina håll.
Publicerat Augusti 29, 201015 yr ang utlänska jägare så har vi grannbyn som säljer kort till alla som vill köpa,och där finns det flera finska ekipage!! tycker det är mer finska jägare än svenska i skogarna..Jag personligen köper inte kort till pajala allmänning längre pga detta och jag vet hur många av dom jagar dessvärre..på rad 4st och marschar på som värsta commandot och klipper allt som syns..Alla gör givetvis inte så men på det stora hela känns det konstigt med alla utländska jägare bara.. Vart jagar du Olkis?
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Nu har man bott i minnya kåta från onsdag till lördag. Åkte hem en dag tidigare pga: massor och massor av utlänska jägare, några svenska, men framförallt...VAR ÄR FÅGLARNA??? Detta har jag sett under dessa dagar: 1st tjädertupp (på håll) 1st tjäderhöna (i kontorta) liten järpkull (2st hem) 1orrtupp och 2st björnungar samt en björnhona (5 mteters håll). Tror jag börjar fiska igen...
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Fullt med fågel i skogen men har nu ledsnat när hundfan slutat fungera
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Kommit hem från helgens jakt uppe i flakaberg i närheten av gällivare allmänning på kompisens mark som han arrenderar... Blev 2 tjäderhönor o en järpe..Sett gode bra me fågel...Bla en tjäderkull me 6-8 fåglar men totalt såg vi kring 15-20 fåglar så det blir upp fler gånger...