Publicerat September 25, 201015 yr Hej! Har varit ute några gånger på våra marker med farsan, och fågel finns det. Men vi har problem att komma till skott på dom. Dom flesta fåglar sticker redan på 30 m innan man har sett dom, och då är det inte lätt att hinna med att skjuta. Vi brukar gå ca 20-30 m ifrån varann och ganska fort och ibland så stannar vi och väntar några sekunder, för att sedan fortsätta i samma takt. Gör vi nått fel? och finns det några trix och knep för att komma närmare? / Jonas
Publicerat September 25, 201015 yr Hej!Har varit ute några gånger på våra marker med farsan, och fågel finns det. Men vi har problem att komma till skott på dom. Dom flesta fåglar sticker redan på 30 m innan man har sett dom, och då är det inte lätt att hinna med att skjuta. Vi brukar gå ca 20-30 m ifrån varann och ganska fort och ibland så stannar vi och väntar några sekunder, för att sedan fortsätta i samma takt. Gör vi nått fel? och finns det några trix och knep för att komma närmare? / Jonas Skaffa hund så löser det sig Det är svårt att indianjaga nu när lövfällningen är igång. Dom är skygga och inte alls lätta att ha och göra med. Det brukar bli lite bättre senare på hösten igen så kämpa på så får ni säkert skjuta någon.
Publicerat September 26, 201015 yr En lyckad dag ute i markerna. Solen sken och det var ca 5 minus på morgonen, för att sedan klättra till 8 plusgrader. Jag och Jesper (grabben) såg en hel del fågel. Han lyckades skjuta 3st orre och jag 1st orre och 1st ripa. Agnes ( wachteltik )gjorde kanon jobb ute i skogen och med klockren apport.
Publicerat September 26, 201015 yr Äntligen är Qipper någorlunda fri från sitt skadade ben, så det blev en kort tur till de tomma fågelmarkerna igen. Dåligt med fågel, men bra hundarbete gjorde ryggsäcken något tyngre. Hoppas nu skadan är läkt och han kan börja jaga igen efter denna dystra jakthöst..... Var vi på samma mark Hallen ?
Publicerat September 28, 201015 yr Äntligen är Qipper någorlunda fri från sitt skadade ben, så det blev en kort tur till de tomma fågelmarkerna igen.Dåligt med fågel, men bra hundarbete gjorde ryggsäcken något tyngre. Hoppas nu skadan är läkt och han kan börja jaga igen efter denna dystra jakthöst..... Var vi på samma mark Hallen ? Härlig bild Seger har du varit mot natta alm nåt iår??
Publicerat September 29, 201015 yr Alltid speciellt med första viltet. GRATTIS!! Förmodar att du nu fått ännu mer blodad tand?
Publicerat September 29, 201015 yr Alltid speciellt med första viltet.GRATTIS!! Förmodar att du nu fått ännu mer blodad tand? Ja det är ett speciellt minne som kommer att va kvar för alltid Jo man fick ju lite mer blodad tand så att säga och jaktsuget blev ju inte mindre direkt mvh
Publicerat Oktober 2, 201015 yr var ut en sväng med en polare idag. såg knappt en fågel, vet inte vad det beror på riktigt. en fin orrtupp kunde bärgas iallafall!
Publicerat Oktober 7, 201015 yr En tredagars jakt är nu avslutad. Jag har suttit på min orrmyr 2 mornar i rad utan att få se en enda fågel!!! Det har blåst utav he...vete så troligtvis beror det på detta. Men Orrmyren har inte varit sig likt de senaste 2åren. I övrigt har jag sett en del fågel varje dag, en hel del ripa och ganska mycket tjäder. Orren har lyst med sin från varo. En tjäderhöna blev det hem och jag måste fortsätta att imponeras av min hund, det märks att hon har mognat.
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Igår sköt jag höstens första mård har hunnit med en mink också ännu ett plus för spetsarna mot sickelhunna Oroväckande väder nu hoppas det inte blir något bestående snötäcke av vädret som råder
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Igår sköt jag höstens första mård har hunnit med en mink också ännu ett plus för spetsarna mot sickelhunna Oroväckande väder nu hoppas det inte blir något bestående snötäcke av vädret som råder Vi har haft dålig skogsfågeljakt men lyckad mårdjakt. Vi har skjutit 2 st mårdar undan hunden och en tredje har han hittat men den kröp in i en stubbe. Är det ovanligt mycket mård eller är det vanligt? Som jämförelse brukar min far prata om en mård per hund dvs. med ca. tio års mellanrum.
Publicerat Oktober 15, 201015 yr jagat fågel idag...snötäckt backe relativt hård vind och skygga fåglar...syntes en hel del fågel men lossades 2 skott och järpe och orrhöna fick lämna in...för kh tiken Vilde bill vallade lite ren,,,sen släppte jag honom på mårdhundsspår. drog iväg ca 700m ned till en sjö innan han vände och vi spårade åt andra hållet i en bukt på ca 2 km innan vi kom tillbaka till ursprungsplatsen...och såg att dom gått till baka i samma spår...orkade inte fortsätta då det gick ut från jaktområdet och kl började bli dags att vända mot bilen. men akke har då spårat jävligt bra på nattslag för att vara första gången...var ett mårdhundspar...hittade därefter ett ensamt spår över en stor myr...så nästa gång om det är bättre spårsnö tar jag dom.. man blir inte fet som fågeljägare gått i skogen nästan 7-8 tim idag.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Var ut en sväng igår. Verkar som fåglarna käkar upp sig på grus nu då de antingen satt PÅ eller bredvid vägarna. En del fågel fanns igen i träd också. Så de e lite lynnigt att gå med unghund nu. Morgonen bjöd dessutom på -10, så de knastrade friskt under kängorna o fågeln var rejält varsk. En grusätande järpe fick följa med hem då jag var lite sugen på gravad fågel.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr var till en kompis och jagade idag...hade 2 hardrev ,nästan att en fick följa med hem..hade sedan några jobb på orre...inga kanon lägen direkt men tillslut valde en höna att flyga över oss och hon fick mark känning omgånde. såg en del fågel men många satt i träd...men lika glad e jag för de=)
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Författare Blev en väl lång dag i skogen idag. Skrämde en fin Tjädertupp men tyvär var inte Mirva där. Sen såg jag ingen fågel mer Mirva hittade ingen heller. Men det var en skön dag i skogen. Såg en Ko med kalv, dom var inom skotthåll men då jag inte jagada älg så njöt jag av att se dom.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr var till en kompis och jagade idag...hade 2 hardrev ,nästan att en fick följa med hem..hade sedan några jobb på orre...inga kanon lägen direkt men tillslut valde en höna att flyga över oss och hon fick mark känning omgånde.såg en del fågel men många satt i träd...men lika glad e jag för de=) Vi hade inga hardrev men..... Vår fågeljakt bjöd på en del fågelskådning o 2 harar i säcken. Min sparkade ja upp själv då unghunden var ute i sök men kompisens hare sprang upp på en utredning där fågel nyss gått Lia gla för de va vi.
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Hade en härlig dag i söndags. Var ute på orrmyren, men den var inte härlig...inte en fågel de 3 senaste gångerna så nu är det slut åkt dit. Men jag och Robbis var ut till ett annat ställe och vi stötte ca. 20-25 ripor, 7 tjäder och en orre. Det var lite tajt med luckor och kanske inte det bästa hagelskyttet de det blev en liten lucka, men jag fick med mig en tjäderhöna hem. Men kul var det. Seger du ser att det finns fågel !!! He, he...
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Hade en jäkla fin toppjakt ihelg!! ca några cm snö och kallt..Hittade bra med orre som faktiskt betade björk,samt satt i talltoppar och spanade,,Fick skjuta 2 orrtuppar på lördag och på söndag var det helt sjukt bra fick 3orrtuppar direkt på morgonen sen lät jag dom vara och tänkte låta hunden söka lite tjäder och ripa..smög runt och plötsligt så såg jag 3 tjädertuppar sitta och beta i topp,175m håll och tuppen föll direkt!! fan va fin blasern blivit med svarren och ljuddämpare..dummade bort ytterligare en topptupp med överskott
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Hade en jäkla fin toppjakt ihelg!! ca några cm snö och kallt..Hittade bra med orre som faktiskt betade björk,samt satt i talltoppar och spanade,,Fick skjuta 2 orrtuppar på lördag och på söndag var det helt sjukt bra fick 3orrtuppar direkt på morgonen sen lät jag dom vara och tänkte låta hunden söka lite tjäder och ripa..smög runt och plötsligt så såg jag 3 tjädertuppar sitta och beta i topp,175m håll och tuppen föll direkt!! fan va fin blasern blivit med svarren och ljuddämpare..dummade bort ytterligare en topptupp med överskott grattis till en lyckad helg=) hoppas på liknande resultat kommande helg=)
Publicerat Oktober 21, 201015 yr tackar!! ska upp till tornedalen och testa ihelg!! får se om dom kommit fram där nu..
Publicerat Oktober 23, 201015 yr var till nietsavara idag för lite jakt, gått ca 2 mil och sett mycket lite fågel, en tjädertupp och 4 orrar. en orre träade i en talltop och fick följa med hem. på väg tillbaka så genade vi över några gamla åkrar, vid första åkerkanten så ser jag en stor mörk räv ca 120 meter bort, snabbt i med en blyspets i 222an och en räv mindre. vid åker nummer 2 som är ca 70 meter bort står en till räv!? men tyvärr var jag inte nog försiktig när jag gick ut så den stack. riktigt nära att bli rävdubble. nu ska jag tillverka en vippbräda med snöre och rävskinn till kråkorna:)