Publicerat September 6, 201015 yr Vissa har lägre tröskel för glädje och stolthet. Jag ble stolt av att min dotter på 3år "HÖLL" i sitt första vilt som pappa skjutit förra helgen ;)Men när ho ville byta ut nallen mot en dö järpe satte t.om jag stopp!
Publicerat September 7, 201015 yr på dagen älgpass fick jag för 2a gången i höst sitta och lyssna på speltjäder...har bara hört det 2-3 ggr tidigare varav ag i unga år hade spännande ansmygning som slutade med praktbom=)
Publicerat September 7, 201015 yr Väldigt tjusig bild på din hund! Tack Får försöka lägga in fler bilder i rätt tråd.....
Publicerat September 7, 201015 yr Tillbaka efter dryga veckan i Jokkmokk. Tillgången på Ripa är dålig, men jag tyckte det var värre ifjol. Glädjande är dock att kullarna vi sprang in i var stora. Trots att vi jagade utan hund så fick vi ned ett 20-tal ripor på två man och två dagar så resultatet var helt klart godkänt. Skogsfågel... Dåligt. Ovan odlingsgränsen katastrof. Längre ned fanns det fläckvis hyfsat med fågel. Det var trol i skogen första fem dagarna dock. Inget satt för hunden. Men det lossnade. Tror aldrig vi får se en riktig topp med skogsfågel igen. Iallafall inte i Jokkmokks kommun. Det huggs bort för mycket skog. Gammelskogen försvinner, spelplatser huggs bort.. Trist.
Publicerat September 9, 201015 yr ojoj här har vi gott om fågel...bättre än på många år=) synd bara att unghunden är hel ute å cyklar...gamlingen går bra fast idag var söket konstigt dåligt hamnade att peta upp fåglarna i fel vind några ggr,,,sen hade vi några bra lägen men fåglarna hade tur,,,inget skott lossat idag..men igår fick en 4,4 kg tupp bita i gräset
Publicerat September 10, 201015 yr På väg till tornedalen på 9dagar älgjakt med fågeljakt på kvällarna!! Har nån märkt om dom börjat kliva upp från slamskogarna ännu?? Fåglarna alltså
Publicerat September 10, 201015 yr På väg till tornedalen på 9dagar älgjakt med fågeljakt på kvällarna!! Har nån märkt om dom börjat kliva upp från slamskogarna ännu?? Fåglarna alltså jopp jag har stött på en hel del fågel på torrbacken men fortfarande runt myrarna
Publicerat September 10, 201015 yr Tillbaka efter dryga veckan i Jokkmokk.Tillgången på Ripa är dålig, men jag tyckte det var värre ifjol. Glädjande är dock att kullarna vi sprang in i var stora. Trots att vi jagade utan hund så fick vi ned ett 20-tal ripor på två man och två dagar så resultatet var helt klart godkänt. Skogsfågel... Dåligt. Ovan odlingsgränsen katastrof. Längre ned fanns det fläckvis hyfsat med fågel. Det var trol i skogen första fem dagarna dock. Inget satt för hunden. Men det lossnade. Tror aldrig vi får se en riktig topp med skogsfågel igen. Iallafall inte i Jokkmokks kommun. Det huggs bort för mycket skog. Gammelskogen försvinner, spelplatser huggs bort.. Trist. Där håller jag inte med, har jaktmark i större delen av jokkmokks kommun och vi har hur mycket fågel, varje år. däremot avverkar dem för mycket där håller jag med , men när jag nu bor i Jämtland och kan säga, uppe i norrbotten är de rent orört än här... vars än jag varit har de varit hyggen, och tät contortan eller hur de stavas
Publicerat September 11, 201015 yr fri från älgjakt under eftermiddagen,,,sprang till skogs kring 4 när tempen börjat dala. börjar med en bom på tjäder tupp får därefter lägga en höna i säcken,,,då vi tog paus i 5 min han jag bara släppa hunden och hon gick 40 m och vände näsan mot mig och blev ett tight action skott hönan i backen, lät hunden sitta 30 sek när jag skickade på apport hade visst hönan tagit till benen, men vad gör det när man har vorsteh? hör bara ett jäkla fladder 70 m bort sen kommer hönan sittandes i käften. barrar ävén av en myrtall som fångar upp svärmen efter en orrhöna som gladerligen flög vidare. hade säkert 10 fågelkontakter på denna korta tur...hoppas sista älgarna dråsar i backen snabbt så man får jaga fågel på heltid
Publicerat September 11, 201015 yr Hunden skadad, så ingen fågeljakt alls under denna och även nästa vecka Men tänker man på fågeltillgången här, så gör det inte så mycket. Sett 6 tjädrar och 1 ripa på hela veckan och då har jag gått väldigt mycket i normalt goda fågelmarker. Marken är i södra delen av Kiruna kommun.
Publicerat September 12, 201015 yr Hunden skadad, så ingen fågeljakt alls under denna och även nästa vecka Men tänker man på fågeltillgången här, så gör det inte så mycket. Sett 6 tjädrar och 1 ripa på hela veckan och då har jag gått väldigt mycket i normalt goda fågelmarker. Marken är i södra delen av Kiruna kommun. bra då skickar jag min lilleman till dig...kanske en erfaren hunddressör får fason på honom=) skämt å sido fågeltillgången är lite varierande på ena marken kryllar det av tjäder och på angränsande inte alls lika god om man ska lita till älghunds gubbarna. men får se ska fara dit och dammsuga myrkanterna och se om det stämmer, (tror dom finns där å)
Publicerat September 12, 201015 yr Var till Vilhelmina o jagade i helgen. Träffade på en hel del fågel o det var få släpp som hundarna gick tom under lör. Min unghund lyckades spika ripor, orrar och en del rejäla tjädertuppar. Eftersom jag lyckades välja fel sida hela tiden vart de inte många tomhylsor o ännu mindre fågel i säcken. Men en orrkyckling fick ja ner o stektes över eld invirad i bacon Kompisen fick med sig 2 tjädrar 2ripor o 2 järpar hem. Kul att testat hunden i nya för honom biotoper. Efter björnkontakt idag gick han ner sig lite o en hel dags regn slet ont på både husse o hund. Vi nöjde oss med dagens morkulle, rip, tjäder och björnkontakt o styrde kosan hem ett par timmar innan mörkret.
Publicerat September 18, 201015 yr Ny dag i skogen, och massor av fågel, men nu hade då fåglarna nerverna utanpå fjädrarna. Hunden skötte sig kanon men fåglarna tålde inte att jag närmade mig. Detta gällde tjädrarna. Orrarna var ännu värre. Dom ville inte ens trycka ordentligt för hunden och det resulterade i att han började ställa sig på längre avstånd från fåglarna. Jag får helt enkelt erkänna mig besegrad idag. Dock fick jag med mig 2 järpar hem så jag är nöjd ändå.
Publicerat September 18, 201015 yr Min Nobs skötte sig riktigt fint idag och så även husse . En fin tjädertupp och en orrtupp blev dagens byten.
Publicerat September 18, 201015 yr Min Nobs skötte sig riktigt fint idag och så även husse . En fin tjädertupp och en orrtupp blev dagens byten. Hur långt har lövfällningen kommit i dina trakter Claes? Börjar dom bli något nervösa fjäderfäna?
Publicerat September 18, 201015 yr Hur långt har lövfällningen kommit i dina trakter Claes? Börjar dom bli något nervösa fjäderfäna? Lövfällningen börjar ta fart på allvar just i detta nu. Men fåglarna har inte varit så värst nervösa än av vad jag märkt. Men den perioden kommer väl snart den åxå.
Publicerat September 20, 201015 yr hemma igen efter älg och fågeljakt,,,började riktigt fint kändes bergsäkert att släppa äldre hunden och visst fick jag skjuta...men sen blev det som om det blev fööör mycket och söket barkade iväg och blev kalas stort,,jag som tidigare enbart behövt liten bjällra var tvungen att hänga på beeper,, nåväl hade alla skott tagit dä dom skulle hade jag haft full frys lilleman går helt ur hand ...kan gå bra några minuter sen när något fastnar i näsan är han helt på egen hand..måste ta tag med dressyren nu. hård som en kokkosnöt att knäcka men nu verkar älgdreven bli kortare iaf bara 2 km
Publicerat September 21, 201015 yr Nu har jag äntligen hittat fågel. Jag och en kompis var ut i lördags, jag släppte hunden på ett känt ställe som var fågeltomt på premiären. Efter ca.10 meter! lägger hon upp nosen och drar rakt in i en orrkull. Hon letar upp orre efter orre och kompisen fick skjuta en, på ett perfekt arbete av min hund. Kullen får sedan vara för att återkomma till sedan. Vi går vidare och har en hel del kontakt utan att få fågeln på oss. Vi tar en lunch och återkommer till orrkullen någon timme senare. Jag stannar bilen ca 70 meter före där kullen var och hoppar ut, jag går ca 40 meter och skrämmer själv upp en orre i skogen. Jag lyckas nypa den och då flyger det upp 4st till, en till åker dit och hunden får apportera fint till mig. Vi fortsätter in där kullen satt men blir då störda av älgjägare och avbryter för att inte vara i vägen. Vi hade kontakt med ungefär 30 fågel, så nu får jag upp förhoppningarna igen.
Publicerat September 21, 201015 yr var upp till övertorneå i helgen och skulle jaga fågel, hittade riktigt bra med fågel faktist, fick skjuta både orre och tjäder. sedan varvade vi med sjöfågeljakt på kvällarna och fint resultat där med:)
Publicerat September 21, 201015 yr Två eftermiddagars smygjakt efter att "gubbarna" lagt ner älgjakten för dagen resulterade i 5 järpar och en tjäderhöna. Mer Järpe än jag varit med om tidigare. Kanske inte fler kullar men större. Få tjäderkullar men de som finns är stora. På hela veckan såg jag en enda orre. Vet inte vad det beror på. Men jag ser väldigt sällan orre innan snön kommer. Då har vi plötsligt gott om dem på våra marker. (Strömsund) // Henrik
Publicerat September 24, 201015 yr dålig sprutt här..ingen som jagar under lövfällningen? drar upp till stugan och rastar hundarna i helgen, hoppas lövfällningen är över...dom var skygga förra helgen.
Publicerat September 24, 201015 yr Jodå. Var ut i tis o hade 2 orrtuppar som tryckte finfint samt 3 järpar på backen som också tryckte för hunden. Blir jakt hela helgen. Förhoppningsvis med bättre skytte
Publicerat September 24, 201015 yr Jag är en helt ny gröngöling sen i somras, men lyckades få mitt första häromdagen=) kul som tusan! så nu e man fast=/ Jodå. Var ut i tis o hade 2 orrtuppar som tryckte finfint samt 3 järpar på backen som också tryckte för hunden. Blir jakt hela helgen. Förhoppningsvis med bättre skytte
Publicerat September 24, 201015 yr Blir lite fundersam när jag läser om hur många som beklagar sig över uselt skytte med hagelbössan Räknar ni antal avlossade skott och fåglar i säcken varje dag och vad är godtagbart? Med den röda flamman och ett kulgevär är det one shoot one kill som gäller
Publicerat September 24, 201015 yr Att titta på sin unghund så den gör rätt samtidigt som man förmodligast får skjuta (dvs inte självklart) o sen direkt efter skottet tiitta igen, e inte lätt Lars!! De flesta gånger har fågeln hunnit in i skogen innan skottet går pga fördröjningen i momentet som blir då man ska kika på hunden MEN hjärnan har ofta skickat signal till fingret precis innan fågeln går bakom ridå. Jag har skjutit fler trädi år än någonsin och jag kan lova att de var bullseye (i trädets stam) Alla avlossade skott följs upp ordentligt i form av eftersök. Vi har ju apporterande hundar Men de ska villigt erkännas att skogsjakt med stående e inte de lättaste skyttet o en hittad fågel e långtifrån lätt byte.