Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Alla goda ting är tre-Rem 700 X3

Featured Replies

Publicerat

Dags för en uppdatering då det händer en del i garderoben.

Rigg1:

Den uppmärksamme kan notera att mina bössor fått andra modellbenämningar då jag inte längre äger en LTR eller SPS,det enda som återstår av dom är lådorna.

Min flitigt använda LTR som iofs alltid levererat visade det sig efter en del kronograferande att pipan inte gav särskilt bra hastigheter,en Tikka T3 med samma piplängd gav regelmässigt 60m/s högre V0 med samma patroner.

Beslut om ompipning togs således och en Shilen Select Match i 308 med 1/14 stigning bokades på åland,1/14 valdes då jag uteslutande vill skjuta kulor mellan 155-168 grains.

Svag som jag är för Amerikanska produkter gärna i kombination med viss historik kunde jag inte längre motstå att skaffa mig en McMillan M40A1 kolv.

Vidare införskaffades Roedales Era-Tac fästen och jösses vilka monsterringar! tillverkade i 7075aluminium vilket ska vara den starkaste legeringen och hålla full mil-spec.

Vidare toppades bössan med mitt Swarovski 6-24x50 TDS.

Om ni tycker montaget ser högt ut så är det medvetet för att få TDS riktmedlet att harmoniera med kal 308,visirlinjen är 51mm.

Som grädde på moset har en kompis och jag skaffat airbrushgrejor och en uppsjö färger från Duracoate.

Den rostfria pipan från Shilen fick färgen Tactical olive matt,vilket matchar kolven bäst.

Döptes omedelbart efter coatning till "The Green Machine" :):D

Bössan har bara fått en break in pga tidsbrist då vapnen hämtades på åland i fredags så träffbilder kommer senare.

Denna bössa blir mitt huvudsakliga jaktvapen mellan sept-feb.

Vad som saknas på denna är ett taktiskt underbeslag med löstagbara 5 och 10skottsmagasin,har snart väntat i tre månader på det paketet.

/Mike

post-240-1281960941_thumb.jpg

post-240-1281960952_thumb.jpg

post-240-1281960963_thumb.jpg

• Svar 116
  • Visningar 17,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Läckert! Hoppas du får bättre hastigheter i denna rigg!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Rigg 2:

Är min 700 SPS 243 som även den iofs levererade bra men pipan gav för bra hastigheter och visade tecken på höga tryck när det inte borde ha varit det.

Beslut togs även där om ny pipa och en Krieger Select Match i 243 med stigning 1/8 bokades,1/8 stigning för att kunna skjuta 105grains kulor med bra fart och precision.

Min McMillan A3-5 kolv monterades på den(bägge kolvarna är även plastbäddade) och min Bushnell 6-24x50 återmonterades på den.

Break in och snabb inskjutning genomfördes i lördags för att skapa ett rangecard till i morse :) träffbilder kommer även här senare men de jag har på 100-200 och 300 är löjligt små :D appropå att 243 är svår att få att slå tätt.

Denna pipan och lådan kommer även den att få ett lager Duracoat över sig,men det får anstå tills efter bockjakten,färgen blir här Tactical Dark Earth matt.

Denna bössan blir min bockjaktsracer och i viss mån banbössa,pga kort pipliv i kalibern kommer den dock skjutas försiktigt.

Även den här skall förses med ett taktiskt u-beslag när dom nu kommer.

/Mike

post-240-1281961594_thumb.jpg

post-240-1281961604_thumb.jpg

post-240-1281961617_thumb.jpg

Publicerat

Mike- va nice den blev.

/Chris

Publicerat
  • Författare

Rigg 3:

Den observante kanske noterat att min Husqvarna 9,3x57 inte längre finns i min signatur?

Den har sålts likaså meoptan och en donatorremington har införskaffats.

Planer som följer.

Kolv från Manners har beställts,en MCS T5A med deras eget mini chassis system,det är i korthet samma system som AICS kolvarna är uppbyggda,i AICS fall är det ett ordentligt aluchassi där två kolvpaneler skruvats ihop från varsin sida,i Manners fall är chassit ingjutet i stocken,det fungerar även som underbeslag för löstagbara 5 och 10skottsmagasin.

Färgen som valts är Thre colour Desert Storm ;) kolven ska enligt Manners levereras under nov eller dec.

Lägger in en bild på kolvmodellen.

Pipa har beställts på åland,en Krieger i kal 264 eller 6,5.

Kalibern kommer att bli 260Rem,stigning 1-8 för kulvikter mellan 123-139

Väntar hem vilken dag som helst en S&B 5-25x56 P4fine som bössan kommer toppas med,även här ska kikaren monteras med Roedales ERA-Tac fästen.

För att matcha kolven kommer pipa och låda att beläggas med färgen Woodland tan vilken närmast kan beskrivas som sandfärgad.

Vapensmed blir även här Janne Stenroos på åland.

Denna bössa blir min huvudsakliga banskyttebössa men jag lär nog inte kunna låta bli att jaga lite med den någon gång :D

När denna är färdig så känns det som att jag kan få frid i sinnet :)

Äntligen en totalamerikansk vapengarderob!

/Mike

t5a-rtside-762x201.jpg

Publicerat
  • Författare
Mike- va nice den blev.

/Chris

Riktigt roligt att Duracoata,kanske beroende på att slutresultatet blev så sjukt bra :)

Skrik till när du vill måla din!

/Mike

Publicerat

PMII rules, hard.

Mike det är snart dags, har ju lite att rodda med på kolven men efter det så är jag klar,

det är snart det, jag lovar.

/Christian

Publicerat

Mike :D

Fy satan vilka läckra riggar :rolleyes:

Vet inte vad man mer kan önska.

Ska bli spännande att se hur de skjuter åxå.

Men lite Tysk kvalitet med trästock skulle kanske inte vara fel i skåpet B)

//

Publicerat

Ja du Mike du försöker få 1800 tals konstruktionen att fungera och lyckas tydligen också, saknar du inte en bärbar bössa i din garderob? benstöd och lavettvagn :rolleyes: provade en LR2 den var cool!

Snyggt jobb annars!

Publicerat

snygg trio, mina söner tycker dom var döläckra och funderar varför inte jag har några sådana. Fick visa min tysksvenska tatuering och förklara vilket blod som flyter även i deras ådror. :(

Ja-ja PM2an räddar ju färgerna.

Men sig mig, 243, 260 30-30 och 308? Inga framtida behov av en klubba?

Publicerat

PMII;an dubblar som klubba,

har du inte sett klippet på dintub där en kille använder den för att snickra med?!

Pertan- Mike har köpt in mig att vara lavettgosse, dvs jag har lovat att asa på hans rigg när han inte känner för det, en smak av kolonialjakt på svensk mark. :(

/Christian

Publicerat
  • Författare
Ja du Mike du försöker få 1800 tals konstruktionen att fungera och lyckas tydligen också, saknar du inte en bärbar bössa i din garderob? benstöd och lavettvagn :( provade en LR2 den var cool!

Snyggt jobb annars!

:D Jag har ju bärbara bössor! den dan jag inte orkar bära min 6,5kilos klumpar är det antingen dags för styrketräning alt ättestupan :D

Hellre en tung bössa än en lätt när det skjutas på lite håll.

Om inte annars har jag precis köpt den här appropå lavettvagn :D

/Mike

post-240-1281974995_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
snygg trio, mina söner tycker dom var döläckra och funderar varför inte jag har några sådana. Fick visa min tysksvenska tatuering och förklara vilket blod som flyter även i deras ådror. :(

Ja-ja PM2an räddar ju färgerna.

Men sig mig, 243, 260 30-30 och 308? Inga framtida behov av en klubba?

Dina söner har bra smak! :D

Swarovskin da?? räknas inte den :D

Intressant iaktagelse,har återigen kommit till klarhet att en klubba icke har något att tillföra mig.

Finns inget klass1 vilt som min 308 inte klarar av,handlar delvis även om skottplacering.

/Mike

Publicerat
Dina söner har bra smak! :D

Swarovskin da?? räknas inte den :D

Mja, dom gillar byggarebob också :D

Hitler var också österrikare, även om han egentligen ville vara tysk :(

Köper ditt resonomang ang kalibrarna. 30-30an är ju inte så asigt tung heller och där har du ju din ev drevjaktare. Dock är ju TDS riktmedlet lite begränsat i mörker då det blir din enda regelrätta vakbössa för typ svin.

Publicerat
  • Författare
Mja, dom gillar byggarebob också :D

Hitler var också österrikare, även om han egentligen ville vara tysk :(

Köper ditt resonomang ang kalibrarna. 30-30an är ju inte så asigt tung heller och där har du ju din ev drevjaktare. Dock är ju TDS riktmedlet lite begränsat i mörker då det blir din enda regelrätta vakbössa för typ svin.

:D

Du har en poäng om TDS riktmedlet,i mitt fall är den dessutom obelyst.

Dock tar jag hellre min obelysta Swarre med 50 glugg än min före detta belysta meopta med 56 glugg varje dag i veckan,Meoptan hänger inte med optiskt alls.

Vakar inte gris så ofta heller då jaktformen inte tilltalar mig särskillt mycket,de gånger jag sitter är det oftast snö och måne.

Men PM II an är ju iofs belyst om jag känner ett behov av det,en bössa i sandcamouflage gör sig ju alldeles utmärkt nattetid när allt ändå är svartvitt eller i gråtoner :D

/Mike

Publicerat

Mike, du är en sjuk sjuk man! :lol:

Me like! :wub:

Publicerat
:D Jag har ju bärbara bössor! den dan jag inte orkar bära min 6,5kilos klumpar är det antingen dags för styrketräning alt ättestupan ;)

Hellre en tung bössa än en lätt när det skjutas på lite håll.

Om inte annars har jag precis köpt den här appropå lavettvagn :D

/Mike

Bra lavettvagn! att du pangar bra på långhåll råder inget tvivel på <_< hur det ligger till mellan 6.5 kilos klumpar och styrketräning känner man själv, jag föredrar min på 2,9 och är det riktigt nära min på 1,0kg 6 skott på 1.02.

Vi får ta en helg och bryta ner våra kunskaper i molekyler och sen praktiskt använda dessa på skjutbanan!

Publicerat
När denna är färdig så känns det som att jag kan få frid i sinnet :D

Äntligen en totalamerikansk vapengarderob!

Mike the man ! <_<

Jag är en bössa ifrån den jag också bara, men snart så åker surkålsbössan ut.. ;)

Tokfräna bössor ju, så kul med någon som törs förverkliga och införskaffa det som denne verkligen vill ha, och dessutom kan bevisa att de är användbara också. :D

Publicerat
  • Författare
Mike, du är en sjuk sjuk man! :)

Tack tack :lol:

Sjuk men lycklig :lol:

/Mike

Publicerat

Lavett vagnen är ju Japanes :rolleyes:

Trodde det skulle stå en helylle amerikan där, även om jag tror att L200 gör jobbet minst så bra.

//

Publicerat
Lavett vagnen är ju Japanes <_<

Trodde det skulle stå en helylle amerikan där, även om jag tror att L200 gör jobbet minst så bra.

//

Precis, så jag tänkte smyga dit Chevamärken fram och bak på den,när jag gästar Gunny nästa gång.. :rolleyes:

Publicerat

Jag är måhända en gammal nostalgisk knekt men jag kan inte låta bli att vid tillfällen som detta ägna mig åt en viss tillbakablick.

Jag kommer rätt tydligt ihåg en gånglig kille med hästsvans som förvisso var en mycket erfaren jägare och skytt som sköt sin bockar med en Sako vixen varmint i 223 rem och som när hållen blev lite dryga "höll upp litegrann".

Denne man var genuint intresserad av att lära sig skjuta på lite längre håll, gärna upp emot 300m...

Resultatet av den resan ser vi nu på ett väldigt grafiskt sätt och att säga att jag är imponerad är ett understatement, jag kan bara lyfta på hatten och tacka för att vi alla haft fömånen att följa med på resan. Jag VET att det har varit en inspiration för många.

Tack Mike :D

Henrik

Publicerat
Jag är måhända en gammal nostalgisk knekt men jag kan inte låta bli att vid tillfällen som detta ägna mig åt en viss tillbakablick.

Jag kommer rätt tydligt ihåg en gånglig kille med hästsvans som förvisso var en mycket erfaren jägare och skytt som sköt sin bockar med en Sako vixen varmint i 223 rem och som när hållen blev lite dryga "höll upp litegrann".

Denne man var genuint intresserad av att lära sig skjuta på lite längre håll, gärna upp emot 300m...

Resultatet av den resan ser vi nu på ett väldigt grafiskt sätt och att säga att jag är imponerad är ett understatement, jag kan bara lyfta på hatten och tacka för att vi alla haft fömånen att följa med på resan. Jag VET att det har varit en inspiration för många.

Tack Mike ^_^

Henrik

Detta minns även jag, kommer också ihåg att jag då sköt rätt jämt med honom i en inofficiell tävling i dom uppländska skogarna med vitsippor som inramning, inget jag ger mig på idag tror jag :)

Det var ett tag sedan, kommer f.ö också ihåg en snaggad man som då var närvarande vurma för sin uppkommande sakotrippel i valnöt som vägen till perfektion och nirvana....tiden, den tiden :D

Publicerat
  • Författare
Lavett vagnen är ju Japanes :)

//

Återigen....... :D

Om vi nu hade bott i ett fritt land där den hårt arbetande människan inte beskattas till döds så lovar jag att det stått en megafet V8 pickup på uppfarten!

Detta är så nära man kommer,som en liten tröst så har denna en lite roligare motor på 137 dieselhästar och automatlåda :D

/Mike

Publicerat
Om vi nu hade bott i ett fritt land där den hårt arbetande människan inte beskattas till döds så lovar jag att det stått en megafet V8 pickup på uppfarten!

Amen! Men Alliansen är ju iaf ett steg på vägen till Nirvana :)