Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Alla goda ting är tre-Rem 700 X3

Featured Replies

Publicerat

Mike,

jag får börja med att gratulera dig till en stycket välskjutande 243 win. Nu kom det väl knappast som en blixt från en klarblå himmel att Hr Stenroos kan skruva ihop en bössa så att den skjuter, samtidigt är det ju så att oavsett hur bra bössan skjuter så behövs det någon som kan hålla i skaftet också ^_^

Det verkar som att den QL datan vi diskuterade funkade skapligt? Det blev inga oväntade hastigheter eller andra överraskningar vid skjutningen?

Henrik

• Svar 116
  • Visningar 17,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Fina riggar du skaffat dig gillar ditt kompromisslösa tänkande det brukar ge resultat plus att man slipper ångra sig och gör om allt.

Börjar bli dax att återuppta lite kamp i månadscup men vi jagar några månader först B)

Det farliga med detta är att nu finns det ingen återvändo :) svårt att tänka sig ett fabriksvapen igen!

Två själar samma tanke ;) har redan skrivit ut nya månadscupstavlor.

/Mike

Publicerat
  • Författare
Satan Micke B) Har du inte hört att .243an inte går att få precision i :)

;) om jag har hört det! faktum kvarstår att jag känner själv till flera fabriks 243or i bekantskapskretsen som är ganska lynniga.

Stenroos sa bara tre ord till mig Barrel,bedding,bullet sen spelar kalibern ingen roll B)

/Mike

Publicerat
  • Författare
Mike,

jag får börja med att gratulera dig till en stycket välskjutande 243 win. Nu kom det väl knappast som en blixt från en klarblå himmel att Hr Stenroos kan skruva ihop en bössa så att den skjuter, samtidigt är det ju så att oavsett hur bra bössan skjuter så behövs det någon som kan hålla i skaftet också B)

Det verkar som att den QL datan vi diskuterade funkade skapligt? Det blev inga oväntade hastigheter eller andra överraskningar vid skjutningen?

Henrik

Jag är mer än nöjd,mer provskjutningar kommer men först skall 308an få bekänna färg.

QL datan stämde perfekt på 105 A-Max men gav 15m/s mer i V0 på Berger 95g vld,inga som helst trycktecken på någon av laddningarna.

/Mike

Publicerat
Det farliga med detta är att nu finns det ingen återvändo B) svårt att tänka sig ett fabriksvapen igen!

Två själar samma tanke B) har redan skrivit ut nya månadscupstavlor.

/Mike

Fabriksvapen är som att äta kolan med papperet kvar inget vidare om man testat utan :)

Skoj jag hade tänkt stalla skyttebössorna ett tag nu men är beredd att göra ett undantag om det dyker upp ett vasst resultat någonstans, håller faktiskt på att plocka ihop min 6br så den måste väl ändå luftas snart hoppas du förlåter att jag bytt USA till Finland ;)

Publicerat
  • Författare
hoppas du förlåter att jag bytt USA till Finland :wub:

Hmmm...nja..okej da :blush: men bara för att det är du :wub:

/Mike

Publicerat

Alltså...

Inför mitt eget stundande bygge, som jag tänkt att skeppa till Åland, så inser jag mer och mer att jag är för novis för att beställa ett bygge på denna nivå, jag vet vad jag vill ha, men jag kan inte riktigt klä det med ord och definitivt inte i tekniska termer..jag är ett blåbär i detta helt enkelt..

Jag skulle behöva åka ner till Gunny på en helgkurs i ämnet.. :blush:

Publicerat
  • Författare
Jag skulle behöva åka ner till Gunny på en helgkurs i ämnet.. :blush:

Anytime bro anytime :wub:

Om du tar med dig bygeln så kan vi passa på att sitta på hjort också,jag har semester fyra veckor till :wub:

/Mike

Publicerat
Anytime bro anytime :mad:

Om du tar med dig bygeln så kan vi passa på att sitta på hjort också,jag har semester fyra veckor till :wub:

/Mike

Ah...det låter som något jag skulle behöva just nu.. :blush:

30-30:n ska upp på skjutbanan nu om en liten stund, bytte fästen på den till ett par lägre igår, så den tarvar en inskjutning igen.

Suck...dessa måsten... :wub:

• 3 weeks later...
Publicerat

bumpar denna tråd så verkligen INGEN missar den, sjukt mysiga bössor verkar de vara iaf! ( varför köper jag en rem 700 nu måntro? :ph34r: )

ompipningen på 308:an får man fråga vad den kostade? jag planerar ju o skjuta ett par smällar o när man lessnat på fabrikspipan så ja då finns de ju medel o ta till :( ( lr ja inte lessnat utan skjutit slut på den för o försöka bli bra på skytte iaf :( )

Publicerat
  • Författare
ompipningen på 308:an får man fråga vad den kostade? jag planerar ju o skjuta ett par smällar o när man lessnat på fabrikspipan så ja då finns de ju medel o ta till ^_^ ( lr ja inte lessnat utan skjutit slut på den för o försöka bli bra på skytte iaf :D )

En Shilen,Krieger eller Bartlein pipa kostar 4000:- en Lothar Walter strax under 3000:

Då får du ett pipämne,längd och profil bestämmer du helt själv.

1500:- i arbetskostnad för att sätta pipan.

/Mike

Publicerat
En Shilen,Krieger eller Bartlein pipa kostar 4000:- en Lothar Walter strax under 3000:

Då får du ett pipämne,längd och profil bestämmer du helt själv.

1500:- i arbetskostnad för att sätta pipan.

/Mike

de va billigare än vad jag trodde :) då menat för arbetet. shilen o krieger har jag hört lite om o de ska väl vara väldigt bra saker har jag fått för mig, men jag ska inte kladda ner din tråd mer angående sånt men tack för svaren iaf B)

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Långt mellan uppdateringarna här :lol:

Blir lätt så när man väntar på grejor från the land of the free and the brave B)

Min Mannerskolv är nu skickad och borde komma nästa vecka.

Pipan kommer i mars så det dröjer innan jag kan skjuta men snön och kylan gör att det inte brådskar nämnvärt ändå....

vad som kommer ändras från orginalspecen med största sannolikhet är kalibern.

260 rem är en mycket god grundkonstruktion men den har en del problem med långa kulor.

Som det ser ut så kommer jag istället kamra bössan i kalibern 6,5mm Super LR.

Lång hylshals-30graders bröst-de egenskaper som ger bla 6XC närmast magiska egenskaper.

vad jag kan räkna med är mycket god precision-bättre V0 och längre pipliv.

vad sägs om en 140grains kula med V0 om 890M/S utan vidare med kort hylsa B)

Min länk

/Mike

Publicerat

Känns som en mycket harmonisk skapelse den kalibern blir säkert toppen

man ser med blotta ögat att den skjuter både tätt och långt ;)

Publicerat

Hell yeah Mike!

Skall bli riktigt intressant det här du. :D Blir ju väldigt sugen själv och det är ju fruktansvärt lätt att köpa hem en brotch bara så där... :rolleyes: Men då lackar väl kärringen ur totalt mtp allt annat jag köpte på tradera igår. :unsure:

Publicerat

Coolt som fan Mike!

Kör då den kalibern, 260:in börjar kännas lite mainstream ;)...Samt fördelarna talar sitt tydliga språk.

Precis som Lars skriver, man ser att den skjuter tätt på långt håll B)

Publicerat

Broder Mike,

nu har jag av olika skäl varit skamligt frånvarande från detta forum under ett antal veckor men när jag i morse loggade in så såg jag denna tråd.

Givetvis blev jag då lite nyfiken på vad det var som gjorde att du fastnade för 6.5 super LR?

Jag känner mig inte uppdaterad på patronen för fem öre så jag kan givetvis ha missat något men i min värld känns det som att det inte precis är någon brist på 6.5mm hylsor och patroner. på rak arm så kommer jag såklart att tänka på 6.5x47, 6.5 creedmoor, 260 rem, 260 AI samt givetvis våra 55mm hylsor som är lite väl långa för dina korta rem 700 lådor.

Eftersom hastigheten är en direkt funktion av tillgänglig hylsvolym och trycket så finns det inga "gratisluncher" vill man ha upp hastigheten så får man antingen höja trycket och då är det såklart himla käckt att ha hylsor som klarar det högre trycket (läs 6.5x47) eller också ökar man hylsvolymen som t ex 260 AI.

Att den längre halsen och 30 graders hylsbröst ger fördelar köper jag men uppväger de möjligheten att köpa kvalitetshylsor över disk?

Det vore kul att höra lite mer om dina tankar i detta ämne eftersom jag misstänker att du lagt några timmar att fundera över saken nu när jakt och skytteaktiviteter till stor del har "snöat in".

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Tja Henrik.

Skrev just ett jätteinlägg som försvann.......

Kortfattat:

260rem med kort hals och 20gradigt bröst ger en mycket värre throat torching.

Kort hals och lång(140g)kula ger tryck och precisions problem vid maxladdningar för många.

Han pratar om konsistensy under långa serier under varierande yttre förutsättningar,här har jag läst på flera ställen att skyttar har problem med 260 ibland.

6,5x47L-6,5Creed har mindre hylsvolym än 6,5mmSuper LR och därmed sämre prestanda.

260AI måste fireformas med allt vad det betyder av onödigt pipslitage.

6,5super Lr kör du en 260 hylsa i helkalibreringsverktyget en gång och den är klar.

Robert Whitley är inte bara en produktutvecklare utan även en ballistiker,Lapua bad han att utvärdera deras 6,5x47L när den var klar :P

Han var om jag förstått det rätt den första att skapa 6x47L då han genast insåg att den var bättre :lol:

Jag kommer tillsammans med en vän att köpa brotchen från PTG själv och behålla den efter att vi kamrat våra bössor.

Alltid lite kul att ha något eget.

Så här tokigt kan det gå när snön och kylan sätter stopp för skytte och jakt-ohälsosamt mycket tid framför datorn :blush:

Nu måste jag återgå till min idag nyinköpta videokamera för mina framtida Long range produktions eller som chris tyckte mitt bolag skulle heta Red mist produktions :lol:

Själv lurar jag på SEND IT produktions Featuring Mad Mike and Crazy Chris :ph34r:

....jag vet att jag är en obotlig usa romantiker....

/Mike

Publicerat

Ska bli riktigt skoj att se vad denna patron presterar jag tror du är rätt ute med längre hals och 30graders bröst.

Möjligen känns det som ett gränsfall för en kort remington om du har 72mm magg

lär det vara gränsfall att kulorna hamnar i området mellan hals och bröst där det bildas en doughnut.

Det brukar skapa problem för både tryck och precision då hylsorna gått några vändor

Publicerat

....jag vet att jag är en obotlig usa romantiker....

Ja ? :P

Spännande planer du har broder, ska bli kul att följa denna resa in i mål. :wub:

Själv håller jag kvar vid 6,5 Creedmoor och en standard Ruger 77 Target som framtida långpang, min kunskap om detta med långskyttet är ringa jämfört med er, men någonstans ska man ju börja.

Publicerat
  • Författare

Ja ? :P

Spännande planer du har broder, ska bli kul att följa denna resa in i mål. :wub:

Själv håller jag kvar vid 6,5 Creedmoor och en standard Ruger 77 Target som framtida långpang, min kunskap om detta med långskyttet är ringa jämfört med er, men någonstans ska man ju börja.

Det ska du absolut göra!

Många är de bössor i 6,5Creed som jag läst om.

Mycket bra konstruktion som alltid levererar B)

Keep it real bro

16101-Circle-Of-Stars-And-Stripes-Around-The-Usa-Made-In-The-United-States-With-Trailing-Stars-And-Text-Reading-God-Bless-America-Clipart-Illustration.jpg

/Mike

Publicerat

6,5super Lr kör du en 260 hylsa i helkalibreringsverktyget en gång och den är klar.

Ursäkta om jag är lite trögfattad, men förstår fortfarande inte hur hylsan ser ut :blush: Du utgår från en 260 Rem-hylsa och kör den i ett helkalibreringsverktyg? Halsen blir något längre och bröstet får brantare vinkel? That's it? Lite AI + längre hals i samma svep? Nån risk för doughnuts eller liknande?

Publicerat

Känns ändå som du åker på en smäll i patronläget innan den format sig helt.

Publicerat
  • Författare

Ursäkta om jag är lite trögfattad, men förstår fortfarande inte hur hylsan ser ut :blush: Du utgår från en 260 Rem-hylsa och kör den i ett helkalibreringsverktyg? Halsen blir något längre och bröstet får brantare vinkel? That's it? Lite AI + längre hals i samma svep? Nån risk för doughnuts eller liknande?

Bilder på hylsan finns i min länk ovan och även ritningar.

Enligt Robert så är det ingen risk för doughnuts med brass från win eller rem(tunna hylsor) med norma och lapua finns risk för det däremot,får väl svarva då.

/Mike

Publicerat

Som sagt så är jag inte uppdaterad på konstruktionen som sådan men eftersom jag är en gammal stockkonservativ knekt så har jag lika fullt en del funderingar kring detta patronval.

Initialt vill jag börja med att applådera valet av kaliber, 6.5mm konstruktioner är sällan fel om det skall skjutas på lite drygare håll. Vi vet alla vad en 6.5x55 är kapabel att uträtta när hållen blir dryga och den är väl en lämplig referens i dessa sammanhang, nackdelen är så klart att den är väldigt svår att få ned i en kort låda.Dessutom är det alltid kul att faktiskt testa lite nyheter och se om de rent praktiskt tillför något.

Idag finns det såklart tre lite mer spridda alternativ om man vill ha ner en 6.5mm patron i en kort låda, jag pratar då om 6.5x47 Lapua, 6.5 creedmoor och 260 rem. Jag vill på minna mig att Zak Smith skrev en rätt bra artikel där han jämförde dessa olika kalibrarna mot varandra. (Edit, jag var tvungen att lägga till länken 6.5 mm shoot out ). Konklusionen var att det var rätt lite som skiljde mellan de olika varianterna rent prestandamässigt om man tog hänsyn till att 6.5x47 kan laddas till högre tryck än de båda andra konstruktionerna. Jag skulle tro att skillnaden mellan olika hylsfabrikat har större inverkan på prestandan än om det står 6.5 Super LR, 260 rem eller 6.5 Creedmoor på reamern. Regelmässigt pratas det om att man når hastigheter på eller över 880 m/s med kulor i 140 grains klassen men då har man som regel piplängder på över 65 cm. De utav oss som jobbat en del med 6.5x55 vet att man ligger väldigt högt i tryck om man skall nå dessa hastigheter med en 6.5x55 i piplängder runt 60 cm och då har ändå denna konstruktion större hylsvolym än någon av de nu aktuella patronerna. Lapuas 6.5x47 skiljer sig åt så till vida att den genom sin hylskonstruktion och inte minst sin lilla tändhatt klarar av att arbeta med klart högre trycknivåer än vad de andra patronerna gör (det kan dock vara aktuellt att sätta en bussning i tändspetshålet på slutstycket om man bygger om en standardbössa till 6.5x47 men det är en annan historia). Förmodligen har Mike skrivit någonstans vilken piplängd han har tänkt sig till sin bössa men jag har ingen koll på det.

Jag håller fullständigt med om att Robert Whitley är en kompetent herre med en hel del intressanta skapelser på sitt samvete. Att förlänga hylshalsen och ge bröstet en vinkel på 30 grader är också i grunden sunt. Med andra ord så har 6.5 Super LR ur ett teoretiskt perspektiv alla förutsättningar att vara en mycket harmonisk konstruktion med hög precisionspotential.

Nu vet jag inte vilken reamer ni har beställt men om ni utgår från de båda reamerritningar som fanns i artikeln du länkade till kommer ni antingen att vara hänvisade till rem eller win hylsor alternativt blir det att halssvarva lapua eller norma hylsor. För att uppnå volymen 55.5 grains som hr Whitley anger så krävs det tvivelsutan hylsor med lite tunnare gods som t ex just rem, baksidan av detta är såklart en lite kortare livslängd men nu har ju vår vän Mike gott om tid så det kanske bara är ett välkommet avbrott i vardagen att pilla med remingtonhylsorna :blush: Dessutom börjar det kännas rätt bökigt att beställa varor från "det förlovade landet" på andra sidan pölen. Nu när Sverige dessutom blivit ett terroristtillhåll av rang underlättas förmodligen inte exporten från USA till vårt avlånga rike i någon nämnvärd omfattning. Jag köper att Mike som fullfjädrar entusiast och en stor beundrare av Billy Bob land till varje pris vill köpa sina komponenter därifrån men för oss vanliga klåpare med ett öppnare sinne torde finska eller svenska komponenter vara att föredra. I dessa dagar kan det emellanåt vara svårt nog att få tag i de komponenter vi önskar även om de är tillverkade i vårt hörn av världen.

Eder broder i väst,

Henrik