Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Alla goda ting är tre-Rem 700 X3

Featured Replies

Publicerat

Jag tror på att starta med 243 Win Lapua hylsor och necka upp dessa samtidigt som man gör den övriga omformningen,

ifs kanske Lapuas förväntade 260 hylsor passar väl till detta.

/Christian aka production assistant for SEND IT production inc.

• Svar 116
  • Visningar 17,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Förmodligen ett klokt val men jag misstänker att man åker på både hylshalssvarvning och att hantera doughnuts om amn väljer lapua hylsor och i vart fall de reamers som jag såg ritningar på. Givetvis går det att få en "no neck" reamer från PTG om man så önskar men doughnut problematiken lär man dock få leva med...

Henrik

Publicerat

Mike!

Du kan ju specifikt be att få brotchen med lite större neckdiameter så att lapuas hylsor funkar precis lika bra. ;) Efter att ha mätt en omformad lapua 243win-260rem så får jag halsyttermåttet till 0,291" bara så du vet... -_-

EDIT: Jag får faktiskt en lite doughnut när jag neckar upp 243-hylsor dock blir den större och mer synlig när jag neckar ner 308-hylsor. Dessa skjuts bort vid första skjutningen efter omformning så det har aldrig varit några problem för mig iaf.

/Bobby

Publicerat

Jag vet visserligen inte hur .260 hylsor är i Remington och Winchester men alla jag sett i andra kalibrar har verkligen inte imponerat så här kanske det skulle vara läge att rucka lite på din romantik ;)

Det lilla jag testat att omforma har visat att det är är mindre risk för doughnut när man krymper halsen då man slipper gods från bröstet i halsen men denna skall halsen förlängas så kanske det kvittar.

En liten fundering jag får är om man skulle omforma Lapua .308 Palma hylsor känns som det borde tåla lite mera offensiv laddning speciellt om man fixar bulten för liten hatt.

Publicerat

En liten fundering jag får är om man skulle omforma Lapua .308 Palma hylsor känns som det borde tåla lite mera offensiv laddning speciellt om man fixar bulten för liten hatt.

Hell yeah Lars! Palmahylsorna med en liten magnumknall tror jag på, skall faktiskt handla på mig ett sånt packe för att testa själv dock är det ju såå mycket annat som slukar pengar. :(

Publicerat

Go kväll,

doughnut problematiken visar säkert i viss mån även på en vanlig 260 rem som omformats men i och med att dessa 6.5 Super LR har längre hals BÖR de rimligen få större problem om man använder hylsor med lite tjockare gods som t ex Lapua eller Norma. nu skriver jag BÖR eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av dessa hylsor utan bara spekulerar. Å andra sidan kräver bara doughnuts ett par extra moment innan de är borta, antingen kan man ju ta bort dem med in "inside reamer" eller också går det att lösa med en utvändig halssvarvning. Problemet ligger alltså egentligen bara i att det blir ett par extra moment vid handladdning men nu har väl Mike till skillnad från en del andra av oss rätt gott om tid så problemet skall väl inte överskattas.

308 hylsan med sin förhållandevis ringa volym ligger väl på gränsen mellan den volymen som kräver stor tändhatt och de hylsor som fungerar bäst med liten knall.

Som jag tidigare påpekat är jag rätt halvtaskigt uppdaterad på det senaste halvårets nyheter men jag vet att en sådan herre som German Salazar skrivit en hel del intressanta och ytterst välunderbyggda artiklar på sin hemsida The riflemans journal vilka varmt rekommenderas (kanske framför allt nu när Kung Bore har tagit landet i ett järngrepp). Här finns tester av både Lapuas 308 palma hylsor och en hel del intressant om tändhattar för den som vill fördjupa sig i detta ytterst intressanta och sorgligt eftersatta ämne.

Väljer man Lapuas eller Normas hylsor till 6.5 Super LR så tror jag att man får svårt att nå de hastigheter som omtalas i Whitleys artikel, helt enkelt eftersom hylsvolymen blir såpass mycket mindre. Tipset är nog därför att man trots allt skall hålla sig till Remington eller Winchester hylsor och förbereda sig på lite mer arbete med att sortera och preparera hylsorna jämfört med om man valt Lapua eller Norma.

//Henrik

Publicerat

Mike!

Du kan ju specifikt be att få brotchen med lite större neckdiameter så att lapuas hylsor funkar precis lika bra. ;) Efter att ha mätt en omformad lapua 243win-260rem så får jag halsyttermåttet till 0,291" bara så du vet... -_-

/Bobby

Problemet du får då är att Rem o win hylsor blir slapp som ditt............ och pallar inte många omladdningar. Pest eller kolera, bara välja.

Publicerat

Ska försöka att inte spamma sönder tråden men helt klart är det rätt svårt att skjuta 140gr. kulor upp mot Vo900 ur ett kort lås.

Att välja tunna hylsor för att öka volymen känns lite bakvänt men visst ska man enbart fokusera på fart är det en gångbar väg. Själv har jag fortsatt svårt att förstå varför man ska pressa max ur hylsor som ryms i korta lås speciellt i byggen där man inte strävar efter extremt låg vikt.

Dougnut problemet är inte bara något som skapas vid omformning utan alla hylsor får dessa efter att skjutits då mässingen flyter framåt, inget problem så länge man inte sätter ned kulan i området men långa kulor i korta lås blir det svårt att undvika detta om man ska mata från magasin.

Jag har gjort vad jag kan för att vända trenden med att bygga min 6br på ett 695 lås :wacko::lol:

Publicerat

Jag har gjort vad jag kan för att vända trenden med att bygga min 6br på ett 695 lås :wacko::lol:

Slåss inte mot väderkvarnarna Lars! En liten patron i en stor låda funkar visst men det är ju lite som att köra pitten i en stor mutta och det vill man ju inte. :ph34r::lol:;)

Skämt åsido... Skall inte spamma mer nu Mike! :blush:

Publicerat

Slåss inte mot väderkvarnarna Lars! En liten patron i en stor låda funkar visst men det är ju lite som att köra pitten i en stor mutta och det vill man ju inte. :ph34r::lol:;)

Skämt åsido... Skall inte spamma mer nu Mike! :blush:

Kom just på att jag även har långt lås på XCen så visst kan man ses som gubben mot strömmen :P

Din jämförelse kanske säger mest om din egen utrustning :lol::lol:

Jag ser fördelen att man kan skruva på allsköns pipor på ett långt lås och viktskillnaden har ingen betydelse på dessa bössor, tycker man repetering är för lång fixas enkelt en extra stopp för bulten.

Publicerat

Hej!

Jag kommer att köra på såväl 6mm & 6.5mmSLR spåret, själv kommer jag bygga dessa på Tikka T3 och använda magasin avsedda för långa patroner vilket innebär att man kan ladda till en max patronlängd så att man slipper den tidigare nämnda doughnut´s problematiken!

Var först inne på Crusaderspåret (x57 imp. hylsa med 32graders bröst), men känner att jag inte orkar hålla på med för många moment i laddprocessen!

Har sedan tidigare både 6mmXC & 6.5mmXC vilka båda skjuter oerhört bra, så det känns nästan naturligt att komplettera nuvarande innehav med dessa SLR kalibrar. Då jag tidigare varit en inbiten 243:skytt har jag mkt hylsor som lätt kan omformas till såväl 6mm som 6.5mmSLR :rolleyes:

Jag kommer endast att skjuta moly kulor, 130grs DL samt 139grs ScenarSJ i min 6.5mmSLR, målsättningen är 130grs DL skall laddas till 950m/s och 139grs ScenarSJ till 920m/s, detta ser jag som möjligt då min min 6.5XC skjuter "nakna" 123 Scenar i 950m/s i en 23" 1-8,5" Krieger.

Gott Nytt År

Publicerat

Mr Extreme,

idel goda ideér ser jag, det är bra.

Förresten har jag löst en Leica 1600, borde landa som i slutet av nästa vecka, kan ju vara en rolig ersättare till den tidigare mätaren.

/Christian

Publicerat

Jag kommer endast att skjuta moly kulor 130grs DL samt 139grs ScenarSJ i min 6.5mmSLR, målsättningen är 130grs DL skall laddas till 950m/s och 139grs ScenarSJ till 920m/s, detta ser jag som möjligt då min min 6.5XC skjuter "nakna" 123 Scenar i 950m/s i en 23" 1-8,5" Krieger.

Gott Nytt År

De hastigheterna som du skriver om är ju rätt extrema och avsevärt högre än vad man når i t ex en 6.5x55 med 23 1/2 tums pipa. Vad använder du för krut?

Det vore intressant att få följa utvecklingen av detta projekt framöver.

//Henrik

Publicerat

De hastigheterna som du skriver om är ju rätt extrema och avsevärt högre än vad man når i t ex en 6.5x55 med 23 1/2 tums pipa. Vad använder du för krut?

Det vore intressant att få följa utvecklingen av detta projekt framöver.

//Henrik

Krutet jag använde var VV N540 40,5grs vilket gav 950m/s däremot så gav 39,5grs & 40,0grs samma farter med ett snitt på 936m/s för både 39,5grs & 40,0grs. Det var först när jag gick till 40,5grs som jag upplevde att det var maxladdning (jag fick lite trycktecken redan vid 40,0grs). Samtliga laddningar sköts i uppneckade engångsskjutna 6XC hylsor, 123grs Scenar, CCI BR2 tändhattar och en max patronlängd om 70,45mm.

Vapnet är en Hansen 702RT kal.6,5XC med en 23" 8,5"twist Krieger, patronläget är skuret med en 6XC brotch och sedan har man tagit upp halsen till .295" (behöver ej svarva halsar). Ljuddämpare AseUtra Jet-Z .25 användes under skjutningen!

Tommy

Publicerat

Tommy,

jag känner inte dig men jag får intrycket av att du vet vad du pratar om. Därför är din data väldigt intressant, av någon anledning så får du väldigt höga hastigheter från dina laddningar :unsure:

Jag har ingen egen erfarenhet från 6.5XC men däremot från 6.5x47 L med N540, nu har ju denna hylsa något mindre volym än vad en 6.5XC borde ha vilket rimligen borde innebära att med samma krutmängd borde hastigheterna bli lägre i en 6.5xc än vad de blir i en 6.5x47. I den bössan jag testade så gav 40 grains N540 och 123 grains Scenar hastigheter runt eller strax under 900 m/s .

Det är något i allt detta som inte stämmer men jag kan inte riktigt sätta fingret på det, det kan möjligen vara felaktiga mätvärden eller ohälsosamt höga tryck av någon anledning men något är skumt i detta????

Henrik

Publicerat

Som jag tidigare påpekat är jag rätt halvtaskigt uppdaterad på det senaste halvårets nyheter men jag vet att en sådan herre som German Salazar skrivit en hel del intressanta och ytterst välunderbyggda artiklar på sin hemsida The riflemans journal vilka varmt rekommenderas (kanske framför allt nu när Kung Bore har tagit landet i ett järngrepp).

Tusen tack för denna länk! :wub:

Publicerat

Tommy,

jag känner inte dig men jag får intrycket av att du vet vad du pratar om. Därför är din data väldigt intressant, av någon anledning så får du väldigt höga hastigheter från dina laddningar :unsure:

Jag har ingen egen erfarenhet från 6.5XC men däremot från 6.5x47 L med N540, nu har ju denna hylsa något mindre volym än vad en 6.5XC borde ha vilket rimligen borde innebära att med samma krutmängd borde hastigheterna bli lägre i en 6.5xc än vad de blir i en 6.5x47. I den bössan jag testade så gav 40 grains N540 och 123 grains Scenar hastigheter runt eller strax under 900 m/s .

Det är något i allt detta som inte stämmer men jag kan inte riktigt sätta fingret på det, det kan möjligen vara felaktiga mätvärden eller ohälsosamt höga tryck av någon anledning men något är skumt i detta????

Henrik

Hej Henrik!

Vi träffades på Elmia 2009 (de var jag som var där med Mike).

Alla värden som angivits i tråden är korrekta, vi trodde inte själva på det först så vi testade med 2st kronografer!!!

Dessutom är dessa värden verifierade på 500m.

Har väl en SNABB pipa :rolleyes:

/Tommy

Publicerat

Tommy, det känns nog som att vi kan utgå från att dina hastigheter är korrekta. De är dock lika fullt extrema i mina ögon MEN jag skall villigt erkänna att jag inte har full koll på t ex normas XC patroner och deras max tryck enligt CIP om de någonsin satt en standard för XC patronerna.

Min numera något obsoleta version av Quickload har med en variant som den kallar 6 XC Tubb som laddas till 65000 psi vilket är rätt mycket men det är ju alltid en start. Om man nu skall ge sig till att jämföra olika patroner så måste vi ha en gemensam referens och då väljer jag för enkelhetens skull att utgå från 123 grains Scenar laddad till 71.12 mm (2.8") eftersom det är ett standardmått för korta patroner.

6.5XC som jag helt sonika har utgått från är en 6xc utan andra förändringar än att halsen neckas upp får då en praktisk volym på 44.6 grains vatten.

6.5x47 L får på samma sätt en volym på 43.7 grains vatten med samma kula och samma totala patronlängd.

6.5 Creedmoor får en volym på 48.2 grains vatten

260 remington hamnar under samma förutsättningar på 46.7 grains vatten

Som referens tar jag också med 6.5x55 med samma kula men med en patronlängd på 80 mm hamnar på 53.1 grains vatten

Under förutsättning att alla dessa patroner laddas till samma tryck (vilket de inte gör) så kommer hastigheten att öka med ca 1/4 av volymökningen. Som ett rent räkneexempel säger vi då kanske att vi får ut 900 m/s från en 123 grains scenar i en 6.5x55. Med samma tryck innebär det att en 6.5 creedmoor bör ge 880 m/s, en 260 rem ger 873 m/s, en 6.5xc ger 864 m/s och en 6.5x47L ger 860 m/s.

Det finns några olika vägar att gå om man vill öka hastigheterna ovan, för det första så kan man givetvis förlänga sin pipa vilket ger ökade hastigheter. Jänkarna är ju pigga på att använda både 30" och 32" pipor när de tar fram laddningar till skyttepatroner, hastigheterna blir då såklart rätt imponerande.

Nästa variant är att använda belagda kulor där det är möjligt att uppnå en viss hastighetsökning men vi pratar då om storleksordningen 1-2%.

Det sista sättet att höja hastigheten är såklart att höja trycket. Alla patronerna ovan jobbar med olika maxtryck varför jämförelsen inte blir korrekt. 6.5x55 har ett maxtryck på 3800 bar, 6.5 creedmoor har ett maxtryck på 4150 bar, för 260 rem är det också 4150 bar som gäller, jag är osäker på vilket tryck som gäller för 6.5XC men går för närvarande på 4481 bar (vilket är ruggigt högt om det verkligen stämmer), 6.5x47 L har i varje fall ett maxtryck på 4350 bar.

Jag kan inte hitta någon annan förklaring till de höga värdena som du fått med din 6.5 xc än att trycken som ni arbetar med måste vara ruggiga. Vid en snabbkoll i QL så skulle 40.5 grains N540 och en 123 Grains Scenar ur en 60 cm pipa ge knappa 900 m/s med tryck på runt 65000 psi.

Henrik

Publicerat

@ Henrik

jag är lite nyfiken på hur du får ihop det att en creedmoor rymmer mer än vad en 260 rem gör... Har för mig att Kenneth på grannkanalen fick något högre när han kollade med QL åt mig, jag mätte upp över 50grs vatten i en hylsa här hemma.

EDIT: Creedmoor-hylsan verkar vid närmre eftertanke aningen bredare än 260:in, stämmer det?

Mvh. Robban

Publicerat

Robban,

mina data kommer från QL. Den data jag använt är den "effektiva volymen" det vill säga den volym som finns kvar för krut när kulan satts på plats.

Om man går på QL siffrorna så skall både 260 rem och 6.5 creedmoor ha en totalvolym på 53.5 grains vattenså dina mätningar stämmer säkert.

En annan sak att hålla i minne är att olika hylsfabrikat har olika godstjocklek och därmed olika volymer, det värsta exemplet på detta som jag har varit med om är mina gamla 300 wsm hylsor där volymen varierade mellan 84 grains vatten i win hylsor och 76 grains i Normahylsor :blink: Det var såklart ett extremfall men när skillnaderna blir såpass förhållandevi små som mellan t ex 6.5 creedmoor och 260 rem så kommer du att se större variationer än de som QL indikerar mellan patronerna bara genom att byta hylsfabrikat.

Henrik

Publicerat

6.5XC som jag helt sonika har utgått från är en 6xc utan andra förändringar än att halsen neckas upp får då en praktisk volym på 44.6 grains vatten.

Henrik

Mina "tomhylsor" i 6,5XC rymmer 49,8-49,9 grains vatten!

En annan exempelladding: 38,0grs 203B 123grs A-Max OAL 70,3mm 920m/s. Visst tar hylsorna stryk men vissa smällar får man ta här i livet.

Kan även nämna att jag har en T3 varmint i .308W med orginal 20" pipa, denna pipa levererar konstant 795-800m/s med SMI ammo (samma batch som sköt 735m/s i Mike´s 20" LTR pipa), så visst är stora skillnader mellan olika pipor!!

MEN har du ett för generöst patronläge så hämmar det ju alltid höga hastigheter...

Tommy

Publicerat

Intressant detta med snabba pipor visst finns det men jag tror nog att naturlagarna gäller även för dessa ;)

Alltså fart och tryck följs nog ganska väl i alla pipor så får man onormalt höga farter är nog trycken riktigt höga.

Själv laddar jag min XC med 36,5gr 1211 (väldigt likt 203B) bakom Bergers 105Match mollade och får Vo 915 ur en 67cm 8" krieger.

Sköt vita Scenar 123or Vo 975 med 6,5-06 så klart imponerande farter du får ur 6,5XC

men verkar helt klart som Norma lyckats väl med sina XC hylsor dem tål rätt tuffa tag mycket bättre än deras 6br. som ger upp fort med laddningar som lapuas hylsor klarar 50ggr.

Publicerat

Intressant detta med snabba pipor visst finns det men jag tror nog att naturlagarna gäller även för dessa ;)

Alltså fart och tryck följs nog ganska väl i alla pipor så får man onormalt höga farter är nog trycken riktigt höga.

Själv laddar jag min XC med 36,5gr 1211 (väldigt likt 203B) bakom Bergers 105Match mollade och får Vo 915 ur en 67cm 8" krieger.

Sköt vita Scenar 123or Vo 975 med 6,5-06 så klart imponerande farter du får ur 6,5XC

men verkar helt klart som Norma lyckats väl med sina XC hylsor dem tål rätt tuffa tag mycket bättre än deras 6br. som ger upp fort med laddningar som lapuas hylsor klarar 50ggr.

Har inte laddat till min 6XC, men jag får 900m/s med fabriksladdad 6XC DL i min 22" Krieger 8,5".

Kommer att börja ladda 6mm när SLR:en blir klar!

Tommy

Publicerat

Har inte laddat till min 6XC, men jag får 900m/s med fabriksladdad 6XC DL i min 22" Krieger 8,5".

Kommer att börja ladda 6mm när SLR:en blir klar!

Tommy

Det låter normalt jag har Vo915 med fabriks med 5" till Krieger

Går säkert att pressa hårdare men jag prioriterar piplivet högre än max fart

Publicerat

Tommy,

att dina 6.5XC rymmer 49.8-49.9 grains "lirar" riktigt bra med QL som säger att de bör ha en totalvolym på 49.7 grains.

När jag pratade om 44.6 grains vatten så är det den effektiva volymen det vill säga den volymen som blir kvar för krutet när man laddat 123 grains Scenar till 71mm. Det är den volymen som är intressant för oss eftersom det är den som talar om vilken prestanda man kan förvänta sig av en given hylsa.

Det här med "snabba" pipor ser man rätt ofta i tryck lite var stans, i grunden är det givetvis så att innerballistikens lagar är de samma för alla pipor "snabba" likaväl som "långsamma". Att olika pipor ger olika hastigheter är inget konstigt, en "trång" pipa kommer alltid att ge betydligt högre hastigheter än vad en pipa med större mått mellan bommarna gör, trycket blir högre och därmed ökar hastigheten.

Det som avgör vilken hastighet en kula får är i princip arean under tryckkurvan.

Man kan med andra ord öka hastigheten dels genom att förlänga tiden som trycket verkar på kulan, det vill säga genom att ha en längre pipa.

Alternativt kan man öka maxtrycket, vilket förmodligen är det vanligaste bland oss handladdare.

Den sista möjligheten är såklart att ändra tryckkurvans utseende, normalt sker det genom att man byter krut, men det finns andra möjligheter som i vart fall har viss inverkan. Jag tänker till exempel på Gain twist tekniker som ger en lägre tryckstegring initialt.

Jag skall inte fullständigt kidnappa Mikes tråd så jag går inte djupare in på tryck contra hastighet här :blush:

Ofta hör man att om man inte ser några trycktecken så är det ingen fara, det är en livsfarlig vanföreställning. Om allting är rakt och toleranserna ligger på eller nära minimum kan du elda på trycket till farligt höga nivåer utan att få några varningstecken.

Ett exempel som jag har dragit tidigare var när Layne Simpson tog fram 7mm STW och fick spektakulära hastigheter ur denna. det byggdes då ett antal bössor i denna kaliber av olika vapensmeder och Laynes initiala laddata verifierades som säker baserat på att "man inte såg några trycktecken". När remington ett antal år senare bestämde sig för att fabriksladda 7mm STW och ta fram fabriksladdade patroner visade det sig att Layne's laddningar låg runt eller i något fall t o m över 75000 psi vilket är direkt farligt.

Utan att veta misstänker jag att dina bössor varit en sväng på Åland och då är de rimligen både raka och försedda med tighta toleranser, du bör nog inte räkna med att dessa bössor ger några tydliga trycktecken innan du är långt över max men hur hårt du vill ladda är givetvis din ensak och ingenting som jag har några synpunkter på.

Men jag kommer osökt att tänka på vad min gamla professor i konsumenträtt sade "när något verkar vara för bra för att vara sant, så är det för bra för att vara sant":P

Hoppas att du inte ser detta som ett "bror duktig" inlägg, det var inte min avsikt utan jag vill bara ge er något att fundera på innan ni själva fattar de beslut som ni anser vara rätt.

Henrik