Publicerat Januari 2, 201115 yr Hej Henrik! Helt korrekt, merparten av mina vapen har varit på Åland. Enl. Janne Stenroos kan han ej erinra sig att han sett ett mkt mer välgjort lås än min hansen (vilket är kul), samtidigt vet jag att extremt höga tryck knappt syns i detta vapen, och mitt sunda förnuft säger oxå att det är onormalt höga hastigheter. Planen för min 6,5XC är att ligga på ca:900m/s med 123:or för att TDS-riktmedlet skall linjera bra ut till 500m, då detta skall vara mitt huvudsakliga jaktvapen för klass 2 vilt! Men det skall bli roligt att testa SLR spåret i såväl 6mm som 6,5mm, har haft så mkt bössor över tid så jag brinner inte direkt för Std-grejer/kalibrar längre och dessutom har jag mkt höga krav på precisionen! /Tommy
Publicerat Januari 2, 201115 yr Mycket intressant ämne jag startade en ny tråd för att mjölka ur Henrik lite mera fakta
Publicerat Januari 2, 201115 yr @ Henrik jag är lite nyfiken på hur du får ihop det att en creedmoor rymmer mer än vad en 260 rem gör... Har för mig att Kenneth på grannkanalen fick något högre när han kollade med QL åt mig, jag mätte upp över 50grs vatten i en hylsa här hemma. EDIT: Creedmoor-hylsan verkar vid närmre eftertanke aningen bredare än 260:in, stämmer det? Mvh. Robban Robban, mina data kommer från QL. Den data jag använt är den "effektiva volymen" det vill säga den volym som finns kvar för krut när kulan satts på plats. Om man går på QL siffrorna så skall både 260 rem och 6.5 creedmoor ha en totalvolym på 53.5 grains vattenså dina mätningar stämmer säkert. En annan sak att hålla i minne är att olika hylsfabrikat har olika godstjocklek och därmed olika volymer, det värsta exemplet på detta som jag har varit med om är mina gamla 300 wsm hylsor där volymen varierade mellan 84 grains vatten i win hylsor och 76 grains i Normahylsor Det var såklart ett extremfall men när skillnaderna blir såpass förhållandevi små som mellan t ex 6.5 creedmoor och 260 rem så kommer du att se större variationer än de som QL indikerar mellan patronerna bara genom att byta hylsfabrikat. Henrik "Problemet" med just Creedmoor är ju att det är bara Hornady som tillverkar hylsor till dem än så länge, såvida jag inte bommat att någon annan tillverkare tagit upp hylsan i stansen. Så man har ju inte så mycket att jämföra med ännu, om ens någonsin..
Publicerat Januari 12, 201115 yr Författare Oj oj oj Idag kom Mannerskolven och vilken kolv sen! Soliditeten spelar i en egen division,den enda kolv jag kännt på som är lika välgjord och gedigen är Sentinel. Deras minichassie som är fastgjutet i kolven är supertight,målningen är perfekt. Vad jag ändrat från orginalspecen är mönstret,istället för three colour desert storm valde jag three colour GAP-desert. Jag är helt säker på att tumhålskolv är rätt väg att gå för en optimal skjutställning,har nog aldrig legat så avspänd tidigare. Tumhylla var rätt skönt det med. Denna kolv är avsedd för min 6,5 Super LR men det dröjer då pipan inte kommit än så jag lägger ner min 243 så länge för här måste provskjutas /Mike
Publicerat Januari 13, 201115 yr Jag vill nog påstå att en riktig stock i avseendet att det skall vara en stock som ergonomiskt passar dig som skytt är bland det allra viktigaste man kan lägga pengar på om man vill utveckla sitt skytte. De stockar som vi ser på fabriksbössor är generellt sätt rätt långt från att vara optimala för liggande skytte, Mike kan säkert utveckla vad det betydde för honom att gå från den stock som satt original på hand LTR till hans A3-5. För den absoluta majoriteten av skyttar så är det här de allra största vinsterna finns att göra men lik förbaskat lägger de flesta sina pengar på ompipningar till mer exotiska kalibrar och ny dyr optik när det som ger störst effekt oftast är en ny stock och ett bra trycke...mycket märkligt.. Eftersom jag inte provat den aktuella Mannerskolven skall jagavhålla mig från ytterligare kommentarer mer än att det ser ruggigt lovande ut och att jag ser fram emot att få prova den Henrik
Publicerat Januari 13, 201115 yr Författare Eftersom jag inte provat den aktuella Mannerskolven skall jagavhålla mig från ytterligare kommentarer mer än att det ser ruggigt lovande ut och att jag ser fram emot att få prova den Henrik Det ska bli mig ett sant nöje att överräcka denna primör för provskjutning /Mike
Publicerat Januari 14, 201115 yr Författare Mike, now you'd better mind your Manners I'll try to keep that in mind /Desert Mike
Publicerat Januari 14, 201115 yr Gudars vad läckert ! Me likes a lot !! Det där ökencammot skulle ha passat perfekt på din nuclear-blasted hjortmark i höstas..
Publicerat Juni 22, 201114 yr Författare Nu är tredje bössan i trilogin klar...äntligen. Lite har ändrat sig under resans gång,308an ligger nu i Mannerskolven och M40 kolven har istället fått en pipa i 260rem. Pipa och låda är Duracoatade i färgen Woodland Tan och riggen toppad med en swarre 4-16x50(Import från San Antonio-Texas genom Chris försorg) med TDS4 rikmedel. Som kuriosa så har en gaffelantilop fällts med denna kikaren Första skjutningen idag med 140gr A-max och SST visade kronografen på ett V0 om 870m/s(inte max på något sätt) på mina första laddningar. provskjutning på 200 och 300m stämmer perfekt med TDS strecken(jag är verkligen helt såld på dettta riktmedlet!) Mycket behaglig kaliber att skjuta med. mera utvärdering och träffbilder kommer men nu måste jag ladda upp lite mer SST då jag ska vaka gris ikväll. /Mike
Publicerat Juni 22, 201114 yr sicken sjuk rigg, Mike den blev bara så bra som jag anade att det kunde bli. /Chris