Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bönder

Featured Replies

Publicerat

Jag läste artikeln på SJF hemsida ang. den förstörda majsskörden i Högsby, jag kan inte låta bli att bli lite undrande: för i de här trakterna så har majsfälten poppat upp som svampar ur jorden de sista åren, kan det bero på att priserna till bönderna har ökat pga. ökad efterfrågan för inte är det väl så att boskapsägarna har börjat göra av med så väldigt mycket mer majs eller skaffat så många fler kor, nä jag tror förr att det är så att jägarna köper en väldig massa mer majs till sina åtlar och att detta gör att efterfrågan ökar. Med ökad efterfrågan ökar priset till leverantörerna så om man vill ha den extra förtjänsten kanske man får fundera på att hägna sina skadekänsliga grödor från grisarna, det går ju tydligen med el enligt tester som gjorts.

Det är ju som bekant svårt att äta kakan och samtidigt ha den kvar.

Man kan inte bara gnälla, bönderna på grisarna och grävlingarna, skogsbrukarna på älg och rådjur. Om det är så besvärligt och inte går att få lönsamhet så kanske man skall fundera på att lägga av istället. Om vi tar bort allt som inte "passar" så finns det snart bara rävar och vargar i vårat land och utan mat så är ju snart de också borta, men det kan ju också vara ett sätt att anpassa det!

• Svar 85
  • Visningar 9,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Både räv och varg tar får så vi blir nog tvugna att ta bort dom också.

Publicerat

Jag kör förbi den majsåkern varje gång jag kör till jaktmarken och har sett hur majsen försvunnit vecka för vecka och bara väntat på attt bonden skulle gråta ut i media och det kom som ett brev på posten :rolleyes: Är också förundrad över av att i takt med att grisstammen har växt så har majsfälten ökat i samma takt. Det kan ju inte vara någon överaskning för bönderna att grisen älskar majs över allt annat. Det snackas ju ofta om att vi jägare överutfodrar grisarna, men att odla majs och lämna den vind för våg utan varken elstängsel eller omfattande skyddsjakt kan inte betraktas som annat än överdriven utfodring... ;)

Publicerat

För de första så odlar bönderna majs för att hacka de och ge som ensilage, ytterst få som tröskar och säljer majsen

Man ger mer majs idag som ensilage för de ger mer mjölk om man ger de till mjölkkor och de sägs även funka riktigt bra som foder till köttdjur

Man har även andra fördelar att det är bara en skörd jämfört med vall 2-3 gånger

En del byter också ut importerad soja mot majs för de är bättre miljömässigt

Publicerat

Jo men.... man måste väl ändå väga in i ekvationen att vildsvinen älskar majsen. Man kan ju inte säga: å vad bra det är med majs, bara fördelar hej och hå och sen stå som ett fån och se förvånad ut när grisarna ätit upp det.

Publicerat
  • Författare

Det är fortfarande svårt att äta kakan och ha den kvar, man får skydda de ägodelar man vill ha kvar genom att låsa in värdesaker, det går ju att hägna in känslig gröda om man inte vill få den förstörd, är det så mycket bättre än att ensilaget vilket jag kan tänka mig, för med ensilaget har man ju risken med jordbakterier också, då får man ju ta kostnaden med stängslingen det är ju få saker man får gratis här i världen.

Publicerat

Våra grannar odlar majs i Skåne,

iofs bara en plätt 700x300 några meter stor,

en kväll hade det lampats av över vägen intill fältet, man slutade räkna vid ett förtiotal grisar i olika storlekar.

Ja 3 dubbel eltråd gör lite på för att rädda skörden men å andra sidan låser det inne dem som redan är där....

/Christian

Publicerat

Har full förståelse för den ekonomiska förlusten men även bönder måste väl anpassa sig till verkligheten. Det går ju inte att köra på som valigt och bara gnälla och ropa på utrotning. Nu är grisarna här och de kommer inte att försvinna. Dessutom ska väl eltråden upp när man sår majsen eller?

Publicerat

Det är precis som vanligt, bonden skall bära kostnaderna för lekstugan och helst bjuda på jakten också.

Publicerat
Det är precis som vanligt, bonden skall bära kostnaderna för lekstugan och helst bjuda på jakten också.

Japp Tompa, det är våran lott. :D

Publicerat
Jag kör förbi den majsåkern varje gång jag kör till jaktmarken och har sett hur majsen försvunnit vecka för vecka och bara väntat på attt bonden skulle gråta ut i media och det kom som ett brev på posten :D Är också förundrad över av att i takt med att grisstammen har växt så har majsfälten ökat i samma takt. Det kan ju inte vara någon överaskning för bönderna att grisen älskar majs över allt annat. Det snackas ju ofta om att vi jägare överutfodrar grisarna, men att odla majs och lämna den vind för våg utan varken elstängsel eller omfattande skyddsjakt kan inte betraktas som annat än överdriven utfodring... :D

Är det inte tvärtom? Vad jag har läst har grisarna spridit sig norrut i samband med majsens expansion.

Publicerat
Japp Tompa, det är våran lott. :D

Ja, därav kommer det INTE att bli några grisar här...

Publicerat
Ja, därav kommer det INTE att bli några grisar här...

Precis, jag är glad för varje år de otygen håller sig borta.

Publicerat
Är det inte tvärtom? Vad jag har läst har grisarna spridit sig norrut i samband med majsens expansion.

Utan att ha några belägg för teorin så kan jag nog ändå påstå att det är majsen som bidragit till vildsvinen spridning.. Tror det finns andra interesenter som hjälpt till med det..

Publicerat
Jag läste artikeln på SJF hemsida ang. den förstörda majsskörden i Högsby, jag kan inte låta bli att bli lite undrande: för i de här trakterna så har majsfälten poppat upp som svampar ur jorden de sista åren, kan det bero på att priserna till bönderna har ökat pga. ökad efterfrågan för inte är det väl så att boskapsägarna har börjat göra av med så väldigt mycket mer majs eller skaffat så många fler kor, nä jag tror förr att det är så att jägarna köper en väldig massa mer majs till sina åtlar och att detta gör att efterfrågan ökar. Med ökad efterfrågan ökar priset till leverantörerna så om man vill ha den extra förtjänsten kanske man får fundera på att hägna sina skadekänsliga grödor från grisarna, det går ju tydligen med el enligt tester som gjorts.

Det är ju som bekant svårt att äta kakan och samtidigt ha den kvar.

Man kan inte bara gnälla, bönderna på grisarna och grävlingarna, skogsbrukarna på älg och rådjur. Om det är så besvärligt och inte går att få lönsamhet så kanske man skall fundera på att lägga av istället. Om vi tar bort allt som inte "passar" så finns det snart bara rävar och vargar i vårat land och utan mat så är ju snart de också borta, men det kan ju också vara ett sätt att anpassa det!

Är du på riktigt? :D

Publicerat
Är du på riktigt? :D

Ser du inte humorn i det hela, MKJ? :D

Publicerat
Ser du inte humorn i det hela, MKJ? :D

Nej, jag måste vara humorbefriad :D

Publicerat
Nej, jag måste vara humorbefriad :D

Måste vara dina tyska gener som slår igenom.. :D

Publicerat
Måste vara dina tyska gener som slår igenom.. :D

app app app, nu tar vi det lilla lugna här va.. ;);)

Publicerat

Tycker trådskaparen har en viss poäng i det hela:

Nog för att jag vet att fler bönder går över till majsfoder till sina nötdjur då det tydligen ska vara bättre och mer kostnadseffektivt för dem.

MEN samtidigt ser man allt fler annonser från bönder vilka säljer majs, ärtor, vete mm i jaktpress , lokaltidningar etc.

De har väl upptäckt en ny marknad för dessa produkter?

Såg inga sådana annonser innan vildsvinen dök upp.

Så på det viset får ju bönderna tillbaka lite?

/ekebo

Publicerat
Tycker trådskaparen har en viss poäng i det hela:

Nog för att jag vet att fler bönder går över till majsfoder till sina nötdjur då det tydligen ska vara bättre och mer kostnadseffektivt för dem.

MEN samtidigt ser man allt fler annonser från bönder vilka säljer majs, ärtor, vete mm i jaktpress , lokaltidningar etc.

De har väl upptäckt en ny marknad för dessa produkter?

Såg inga sådana annonser innan vildsvinen dök upp.

Så på det viset får ju bönderna tillbaka lite?

/ekebo

Så frågan är väl vad som kom först, hönan eller ägget?

Publicerat
Nej, jag måste vara humorbefriad ;)

Då är vi två som inte har någon humor ;)

Publicerat
Så frågan är väl vad som kom först, hönan eller ägget?

Lite av frågan jag har är hur det kommer sig att bonden/jordbrukaren säljer något vilket kommer att bita tillbaka på honom i form av skador i grödor? ;)

Om det nu är en gemensam uppfattning hos dessa att vildsvinen är för många och kostar för mycket varför då sälja foder till vildsvinen vilket gör att popultionen ökar?

För jag tror helt ärligt att skulle det bli totalförbud på foderplatser samt åtlar så skulle vildsvinen minska. Inget jag önskar då jag själv gärna jagar gris men jag tror det är sanningen.

/ekebo

Publicerat

Alltså, om vi nu lyfter blicken lite. I Skåne har vi haft gris i mer än 40 år och det är bara de senaste 5 som det har odlats Majs i nån större omfattning så jag kan inte se nån koppling mellan Majsodling och vildsvin. Som nån annan skrev så är det just nu på modet att odla Majs och ensilera (?) det som foder till kor. Man kan säkert spåra modets ursprung till nåt fältförsök som SLU gjort som visar på utbytet av mängden ko-foder per ha.

Däremot är det ett litet helvete att jaga svin i majsfält. De jäklarna har ju både mat o skydd och lämnar fältet ogärna. Man ser inte mer än nån meter så att smyga runt och skjuta i majsen är nästintil omöjligt. Att få ut dem ur fälten kräver en jäkla massa tryck av folk och hundar. Bäst brukar det funka att köra runt dem i majsen en stund och sen lämna fältet med passkyttarna kvar. Många svin smyger från fältet när de tror att läget har lugnat ner sig och exponerar sig då för skottillfälle.

Publicerat
  • Författare
Är du på riktigt? ^_^

Jodå jag är på riktigt och tycker fortfarande att är man rädd om något så skyddar man det inte bara klagar!