Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bönder

Featured Replies

Publicerat
Lite av frågan jag har är hur det kommer sig att bonden/jordbrukaren säljer något vilket kommer att bita tillbaka på honom i form av skador i grödor? :rolleyes:

Om det nu är en gemensam uppfattning hos dessa att vildsvinen är för många och kostar för mycket varför då sälja foder till vildsvinen vilket gör att popultionen ökar?

För jag tror helt ärligt att skulle det bli totalförbud på foderplatser samt åtlar så skulle vildsvinen minska. Inget jag önskar då jag själv gärna jagar gris men jag tror det är sanningen.

/ekebo

De e nog inte dom som odlar majs att sälja till jägare som har problem med grisarna dock

Finns mkt olika sorters bönder alla odlar olika

• Svar 85
  • Visningar 10k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Jag läste artikeln på SJF hemsida ang. den förstörda majsskörden i Högsby, jag kan inte låta bli att bli lite undrande: för i de här trakterna så har majsfälten poppat upp som svampar ur jorden de sista åren, kan det bero på att priserna till bönderna har ökat pga. ökad efterfrågan för inte är det väl så att boskapsägarna har börjat göra av med så väldigt mycket mer majs eller skaffat så många fler kor, nä jag tror förr att det är så att jägarna köper en väldig massa mer majs till sina åtlar och att detta gör att efterfrågan ökar. Med ökad efterfrågan ökar priset till leverantörerna så om man vill ha den extra förtjänsten kanske man får fundera på att hägna sina skadekänsliga grödor från grisarna, det går ju tydligen med el enligt tester som gjorts.

Det är ju som bekant svårt att äta kakan och samtidigt ha den kvar.

Man kan inte bara gnälla, bönderna på grisarna och grävlingarna, skogsbrukarna på älg och rådjur. Om det är så besvärligt och inte går att få lönsamhet så kanske man skall fundera på att lägga av istället. Om vi tar bort allt som inte "passar" så finns det snart bara rävar och vargar i vårat land och utan mat så är ju snart de också borta, men det kan ju också vara ett sätt att anpassa det!

Får väl börja om, kanske funkar en seriös diskussion?

Majsen är som du har iaktagit på frammarsch i Sverige. Detta primärt av förädlingstekniska skäl. Majs har alltid ansetts som ett mycket bra komplement till konventionellt grovfoder, dock har sorter och odlingskompetens saknats för framgångsrikt odlande i Sverige upp till för ett tiotal år sedan. Sakta spred sig majsen norrut, tekniken att skörda den släpade först efter norr om skåne där dom typiska maskinstationerna saknas. Det är väldigt dyr utrustning för att hacka ensilagen, därför behövs volym i ett område innan någon kan skaffa sig utrustming, var lite moment 22 ett tag.

Den första korrektionen jag får göra är att du måste särskilja tröskmajs och fodermajs. Den första tröskas och ger den majs du känner igen, den senare hackas som helensilage. Fördelningen av de odlade 18000 hektaren (SCB-09) i Sverige fördelar sig ungefär 5-95%. Detta beror på att vegetationsperioden är för kort norr om skåne för att generera tröskmajs. Skulle tro att 99% av tröskmajsen återfinns i Skåne, Öland och Gotland, resten är kofoder. Således saknas motiv för kommersiell framställan av åtelmajs hos 95% av av alla majsodlare, även hos bonden i Högsby som jag känner väl.

Har skyddsjagat i majs i 5 års tid, pysslar fortfarande med det om nätterna. För varje dag majsen kan stå kvar ökar sockerhalten i kolvarna och därmed energi och fodervärdet. Hos mig är det en avvägning när grisarna förstör mer än vad inlagringsvärdet ger - då skördas majsen och där är vi nästa vecka. Det är i princip omöjligt att stänga ute grisar från ett majsfält, oavsett hur många eltrådar du sätter upp. Det är lika omöjligt att skrämma grisarna därifrån, det är knark för dom. Vårt mål är att störa så att daglegan sker utanför, nattetid kunde vi tälta i fältet och dom skulle ialla fall vara där. Således är detta korrigering 2 av dina synpunkter.

Kanske är majsjakt nattetid efter vildsvin det mest krävande jakt som finns att uppbringa i Sverige, såväl för hundar som för jägare. Du måste ha ett rigoröst säkerhetstänk, naturligtvis lamptillstånd och hundar som har ballar av stål. Skaderisken för hundarna är oerhört stor och även för hundförarna om man springer på fel gris. Detta finns inte per automatik på varje bondes bakgård vilket du säkert inser? Är det då helt galet att ifrågasätta svinens framfart när du själv läst vad dom åsamkar?

Publicerat
Har full förståelse för den ekonomiska förlusten men även bönder måste väl anpassa sig till verkligheten. Det går ju inte att köra på som valigt och bara gnälla och ropa på utrotning. Nu är grisarna här och de kommer inte att försvinna. Dessutom ska väl eltråden upp när man sår majsen eller?

Har full förståelse för den ekonomiska och känslomässiga förlusten för jägaren när vargen tar löshunden under jakt. Men även jägaren måste väll annpassa sej efter verkligheten. Vargen är här för att stanna. ELLER...........

Hälsningar från en med både jakten och jordbruket som intresse.

Publicerat
Har full förståelse för den ekonomiska och känslomässiga förlusten för jägaren när vargen tar löshunden under jakt. Men även jägaren måste väll annpassa sej efter verkligheten. Vargen är här för att stanna. ELLER...........

?? Hur smög sig gråben in i denna trå :rolleyes:

Publicerat

Vill påpeka att en bonde jag handlar av i mellersta Skåne tröskade närmare 70 ton majs på sina ägor - ALLT KÖPTES AV JÄGARE och snabbt gick det!

MVH

RG

Publicerat

En väldigt rolig liknelse=) Synd att även på detta forum finns folk som har så skeva åsikter om oss bönder! Är inte så kul=(

Publicerat

Ok, jag la väl upp det som en straffspark för vargkramare, får ta på mig det. Men jag är jägare och en självisk sådan :rolleyes: Men ni jagande bönder är ju också knepiga att förstå sig på det måste ni erkänna :D Hur prioriterar man. För mig är jobb ett nödvändigt ont för att ha råd att jaga, hur ni bönder prioriterar vet jag inte...

Publicerat
Ok, jag la väl upp det som en straffspark för vargkramare, får ta på mig det. Men jag är jägare och en självisk sådan ^_^ Men ni jagande bönder är ju också knepiga att förstå sig på det måste ni erkänna -_- Hur prioriterar man. För mig är jobb ett nödvändigt ont för att ha råd att jaga, hur ni bönder prioriterar vet jag inte...

Är absolut ingen vargkramare :D men kunde inte låta bli liknelsen + att påvisa hur fel det kan bli när man endast ser saken ur en synvinkel! Ser man endast till jakten är det naturligtvis positivt ju fler grisar det finns men ser man helheten, dvs vad grisarna verkligen ställer till med för bönderna, på samma vis som vargen ställer till det för hundägarna, då kanske man kan få till en konstruktiv diskussion om grisarnas framfart, bönder vs jägare! Grisarna är helt säkert här för att stanna, men kanske borde bönderna få en förståelse från jägarna.....

I Tyskland har de ju ett system där jaktarrendatorn får betala skadorna som viltet gör för bonden, och kan på så sätt välja om han vill ha en stor grisstam och betala till bonden eller skjuta av fler och betala mindre. Naturligtvis kräver ju detta att bönderna släpper in jägare!

Publicerat

Den som har svårt att hitta jakt bör slipa på sin attityd ^_^ Ytterst handlar hela tråden om jantelag, dom har bra jakt, det har inte jag - deras grödor går förlorade, haha kom så inte och gnäll. Små människor tänker så.

Det finns hur mycket jakt som helst ute bland bönderna, det är en villfarelse att alla bönderna vill ha betalt för skyddsjakt även om rötägg finns. Tar man bara sig tid att förstå deras behov och önskemål går det oftast väldigt bra. Det går liksom inte och jaga söndag FM, tar man ett ansvar så är det efter skadebilden, inte när man har tid själv.

Publicerat
Den som har svårt att hitta jakt bör slipa på sin attityd ^_^ Ytterst handlar hela tråden om jantelag, dom har bra jakt, det har inte jag - deras grödor går förlorade, haha kom så inte och gnäll. Små människor tänker så.

Det finns hur mycket jakt som helst ute bland bönderna, det är en villfarelse att alla bönderna vill ha betalt för skyddsjakt även om rötägg finns. Tar man bara sig tid att förstå deras behov och önskemål går det oftast väldigt bra. Det går liksom inte och jaga söndag FM, tar man ett ansvar så är det efter skadebilden, inte när man har tid själv.

Kloka ord!

Publicerat
Vill påpeka att en bonde jag handlar av i mellersta Skåne tröskade närmare 70 ton majs på sina ägor - ALLT KÖPTES AV JÄGARE och snabbt gick det!

MVH

RG

Ser ut ungefär lika dant hos mig. En fråga bara fick du kvitto på köpet? -_-

Ska fråga nästa ggr och se vad han säger..

Men trådskaparen är kanske lite väl kritisk mot bönderna. Det finns klantar där oxå såklart såväl som överallt annas. Finns oxå väldigt trevliga bönder.

En skänkte mig för några månader sen 650hektar fri gris jakt. Men när jag skulle ut till hans åkrar hade han redan stängslat in hela skiten med eltråd. Jävla gubbe ^_^

Publicerat
Kanske är majsjakt nattetid efter vildsvin det mest krävande jakt som finns att uppbringa i Sverige, såväl för hundar som för jägare. Du måste ha ett rigoröst säkerhetstänk, naturligtvis lamptillstånd och hundar som har ballar av stål. Skaderisken för hundarna är oerhört stor och även för hundförarna om man springer på fel gris. Detta finns inte per automatik på varje bondes bakgård vilket du säkert inser? Är det då helt galet att ifrågasätta svinens framfart när du själv läst vad dom åsamkar?

Ur ett jägarperspektiv kan man ju då kanske precis lika gärna fundera på om man inte får acceptera att det inte funkar ekonomiskt att odla majs överallt, om man nu inte har den organisation du nämner... vilket jag tolkar som trådskaparens utgångspunkt, även om det förvisso var ganska skarpt formulerat.

Vad gäller utfodring och åtling så påverkar det förstås. Skulle det bli ett förbud så skulle man komma åt de riktigt stora mängderna, men man skulle nog snabbt få en beteendeförändring hos jägarkåren. Viltåkrar skulle nog omedelbart bli mer vanligt förekommande, och man skulle gissningsvis få större fokus på populära och högavkastande grödor. Vilket också skulle ha en positiv effekt på populationstillväxten.

Publicerat
Ur ett jägarperspektiv kan man ju då kanske precis lika gärna fundera på om man inte får acceptera att det inte funkar ekonomiskt att odla majs överallt, om man nu inte har den organisation du nämner... vilket jag tolkar som trådskaparens utgångspunkt, även om det förvisso var ganska skarpt formulerat.

Jodå jag känner till er hållning i dessa frågor, det finns områden där det inte är ekonomiskt att sätta tall heller av nästan samma anledning, men ändå förväntas man från jägarhåll göra det. Såg att du ondgjorde dig om lodjuren i UNT, det var ju bra, men är det inte så med snarlik retorik att du får klara dig utan jaktbar stam av rådjur pga av att vi förväntas ha världens tätaste lostamm i Uppland. Trist, men en uppoffring du får göra käre granne, precis som majsodlarna. :D

Innan man pekar finger i specifika fall som trådskaparen gör bör man sätta sig in i fakta, här hängde han ju inte ut kollektivet utan Högsby dessutom. Förvånande att se nåt sånt i Svensk jakt för övrigt, ett fall framåt, iaf i mina ögon.

Publicerat

Utan bönder kommer maten att bli bristfällig och väldigt dyr.

Som bonde är det självklart man vill skydda sin inkomst, staten eller de som jagar skall ersätta skador eller så skall stammarna hållas på en låg nivå.

På mina odlingar är det främst tranor och gåsar som ställer till med besvär.

Det är inga småpengar det handlar om upp till 30 % av skörden har blivit förstörd.

Här i Finland betalar staten ersättning men, det finns en viss summa varje år och råkar det sig att det är stora skador i landet minskar ers.%. normalt ligger det på 50-85%

Publicerat
Jodå jag känner till er hållning i dessa frågor, det finns områden där det inte är ekonomiskt att sätta tall heller av nästan samma anledning, men ändå förväntas man från jägarhåll göra det. Såg att du ondgjorde dig om lodjuren i UNT, det var ju bra, men är det inte så med snarlik retorik att du får klara dig utan jaktbar stam av rådjur pga av att vi förväntas ha världens tätaste lostamm i Uppland. Trist, men en uppoffring du får göra käre granne, precis som majsodlarna. :D

Innan man pekar finger i specifika fall som trådskaparen gör bör man sätta sig in i fakta, här hängde han ju inte ut kollektivet utan Högsby dessutom. Förvånande att se nåt sånt i Svensk jakt för övrigt, ett fall framåt, iaf i mina ögon.

Jämförelsen med rovdjur är fullständigt relevant... jag förespråkar lika litet att jordbrukaren stillatigande skall beskåda vildsvinens framfart, att skogsbrukaren skall acceptera vilka älgstammar som helst eller att jägaren skall acceptera hur stora stammar av räv eller lo som helst. Däremot anser jag att alla tre kategorierna måste inse att det finns andra intressen att ta hänsyn till också. Förvaltningsmålen blir sedan en avvägning mellan delvis motstående intressen. Det gäller viltförvaltning precis som all annan förvaltning & politik.

Det ligger självfallet i jägarnas intresse att det fortfarande finns en fungerande markanvändning, och som därmed bär sig ekonomiskt. Däremot lär vi knappast vara helt ense om var avvägningen skall hamna. Att motstående intressen kivas för att få avvägningen så långt som möjligt åt sitt håll ligger förstås i sakens natur.

Tack för bakgrunden om majsodling förresten; har inte riktigt satt mig in varför det tagit fart på senare tid.

Publicerat

Bra skrivet! Allt handlar ju egentligen om kompromisser men när man möter bönder häromkring som snackar om ohyra och utrotning m.m. så är det ju väldigt lätt som "jakttokig" att slå bakut och göra uttalande som "ju fler grisar destå bättre" bara för att uppnå någon sorts balans i debatten. Sen tycker jag det fokuseras alldeles för mycket på stammens storlek i förhållande till skadorna. I landets mest lysande exempel i vildsvinsförvaltning "grisklubben" i halland har väl skadorna minskat samtidigt som stammen ökat, ett bevis på att det kan fungera om alla drar åt samma håll.

Jämförelsen med rovdjur är fullständigt relevant... jag förespråkar lika litet att jordbrukaren stillatigande skall beskåda vildsvinens framfart, att skogsbrukaren skall acceptera vilka älgstammar som helst eller att jägaren skall acceptera hur stora stammar av räv eller lo som helst. Däremot anser jag att alla tre kategorierna måste inse att det finns andra intressen att ta hänsyn till också. Förvaltningsmålen blir sedan en avvägning mellan delvis motstående intressen. Det gäller viltförvaltning precis som all annan förvaltning & politik.

Det ligger självfallet i jägarnas intresse att det fortfarande finns en fungerande markanvändning, och som därmed bär sig ekonomiskt. Däremot lär vi knappast vara helt ense om var avvägningen skall hamna. Att motstående intressen kivas för att få avvägningen så långt som möjligt åt sitt håll ligger förstås i sakens natur.

Tack för bakgrunden om majsodling förresten; har inte riktigt satt mig in varför det tagit fart på senare tid.

Publicerat

Jo, samråd och överenskommelser är det väl som gäller.. Här i småland har de initiativen kommit från lantbrukarnas håll.. jägarsidan har varit väldigt sval till detta. Då framför allt i Kalmar län där t ex Högsby ligger De förtroendevalda i sammnahnaget var väldigt emot att försöka komma till någon form av lösning på detta. Känns lite som att man där hade lite samma åsikt som en del verkar ha i denan tråd? Dvs man som markägare och lantbrukare faktiskt får skylla sig själv.. :D Fanns till och med förslag på att man från jägarförbunden skulle kunna anvisa de som har problem till hugade jägare. Tror till och med det finns i det allmäna uppdraget, men i annan ordalydelse, men orkar itne leta fram det nu. Vet ingen än i dag som har blivit anvisad?

Jag har ställt frågan tidigare och ställer den igen; Finns det något självändamål med stora viltstammar som inte är i samnklang med övriga intressen? Vi jägare har inte ensamrätt på skog och mark! Framför allt är det ett intresse och det är väldigt få av oss som har jakten som vår överlevnad. Däremot så finns de det som lever av skog och jord och för mig ter det sig väldigt naturligt att de faktiskt är de som har avgörandet i sin hand. Jag har svårt att se att vi jägare är i den position som kan komma med pekpinnar om skador som viltet ställer till med.

Det är som MKJ sa ovan.. Ta er ansvar och skjut fler grisar! Ta in fler unga jägare som pallar med att sitta hela nätterna för att vaka på grisarna! Att tycka att bodne får skylla sig själv är bara trångsynt och visar kanske mer på att man inte ser hela bilden. Är övertygad om att både fällor och säkerligen fler och fler märklig hjälpmedel kommer att bli allt vanligare, om vi inte börjar skjuta flöer vildsvin.

Oavsett vad man anser att markägaren ska göra så är avskjutningen, än så länge ett ansvar som ligger på oss jägare. Vi har ju inte haft så lätt att förvalta andra viltstammar, men kanske ska vi lyckas nu?

Publicerat
Jo, samråd och överenskommelser är det väl som gäller.. Här i småland har de initiativen kommit från lantbrukarnas håll.. jägarsidan har varit väldigt sval till detta. Då framför allt i Kalmar län där t ex Högsby ligger De förtroendevalda i sammnahnaget var väldigt emot att försöka komma till någon form av lösning på detta. Känns lite som att man där hade lite samma åsikt som en del verkar ha i denan tråd? Dvs man som markägare och lantbrukare faktiskt får skylla sig själv.. :( Fanns till och med förslag på att man från jägarförbunden skulle kunna anvisa de som har problem till hugade jägare. Tror till och med det finns i det allmäna uppdraget, men i annan ordalydelse, men orkar itne leta fram det nu. Vet ingen än i dag som har blivit anvisad?

Jag har ställt frågan tidigare och ställer den igen; Finns det något självändamål med stora viltstammar som inte är i samnklang med övriga intressen? Vi jägare har inte ensamrätt på skog och mark! Framför allt är det ett intresse och det är väldigt få av oss som har jakten som vår överlevnad. Däremot så finns de det som lever av skog och jord och för mig ter det sig väldigt naturligt att de faktiskt är de som har avgörandet i sin hand. Jag har svårt att se att vi jägare är i den position som kan komma med pekpinnar om skador som viltet ställer till med.

Det är som MKJ sa ovan.. Ta er ansvar och skjut fler grisar! Ta in fler unga jägare som pallar med att sitta hela nätterna för att vaka på grisarna! Att tycka att bodne får skylla sig själv är bara trångsynt och visar kanske mer på att man inte ser hela bilden. Är övertygad om att både fällor och säkerligen fler och fler märklig hjälpmedel kommer att bli allt vanligare, om vi inte börjar skjuta flöer vildsvin.

Oavsett vad man anser att markägaren ska göra så är avskjutningen, än så länge ett ansvar som ligger på oss jägare. Vi har ju inte haft så lätt att förvalta andra viltstammar, men kanske ska vi lyckas nu?

Kloka ord från dig och MKJ, men det kommer alltid att finnas"GNÄLLSPIKAR" i alla läger. Sedan är det ju inte så roligt att få gröda och skog förstörd :D

mvh jojje

Publicerat

Hallå där!!! Har ni glömt att grisen är allätare. Kanske majs är Nr1 men skulle majsen försvinna så blir Veten eller svarthavren Nr1.. försvinner den blir det kanske potatisen eller betorna. Grisen är ett anpasningsbart djur. Det är ju inte bara majsfällten som käkas upp. Vallen bökas ju upp regällt.. utan hö, inget foder där helller. Grisen är här för att stanna. Hur fan lyckades man en gång i tiden utrota den??? underligt. I love piggs. Puss miss Piggy.

Publicerat
Kloka ord från dig och MKJ, men det kommer alltid att finnas"GNÄLLSPIKAR" i alla läger. Sedan är det ju inte så roligt att få gröda och skog förstörd :D

mvh jojje

Dumt folk finns det ju överallt.. Både jägare och lantbrukare.. Mot duumhet finns ingen bot mer än upplysning.. :(

Vidare så ska jag erkänna att jag missat en sak. Jag har inte fått fram om lantbrukaren i detta fall, har försökt att vidta några åtgärder? Om man stillatigande ser på utan att göra något, då faller man nog under kategorin dum. Men anledningen till att han då verklgien måste göra något är till stor del vi jägare delaktiga i.

Publicerat
Hallå där!!! Har ni glömt att grisen är allätare. Kanske majs är Nr1 men skulle majsen försvinna så blir Veten eller svarthavren Nr1.. försvinner den blir det kanske potatisen eller betorna. Grisen är ett anpasningsbart djur. Det är ju inte bara majsfällten som käkas upp. Vallen bökas ju upp regällt.. utan hö, inget foder där helller. Grisen är här för att stanna. Hur fan lyckades man en gång i tiden utrota den??? underligt. I love piggs. Puss miss Piggy.

Exakt så.. Finns de som säger att grisarna inte gillar korn. Helt fel, kan jag meddela.. :/

Publicerat
Dumt folk finns det ju överallt.. Både jägare och lantbrukare.. Mot duumhet finns ingen bot mer än upplysning.. :D

Vidare så ska jag erkänna att jag missat en sak. Jag har inte fått fram om lantbrukaren i detta fall, har försökt att vidta några åtgärder? Om man stillatigande ser på utan att göra något, då faller man nog under kategorin dum. Men anledningen till att han då verklgien måste göra något är till stor del vi jägare delaktiga i.

Jag tror, att det stod i Barometrn att dom stängslar sina odlingar men inte just denna åker.DUMT av dom men "roligt " för nassrna :(

Publicerat
  • Författare

Ett tag sedan jag skrev i tråden nu, och det var ju lite synd då många tycks ha upprört sig på mitt inlägg.

Jag har för det första inget i mot bönder, jag hade själv ambitionen att bli månskensbonde men backade när jag började räkna på kostnader kontra möjlig inkomst på går´n, finns det inte lönsamhet i verksamheten skall man inte starta upp!

Vad jag menar i mitt första inlägg är att i trakterna härikring ser man fortfarande väldigt lite elstängsel kring grödorna trots att det är gott om gris, det anser jag är dumdristigt. Jag körde vägen mellan Ruggstorp och Rockneby i går mycket vall och odlingsvallar samt majsfält, inte ett stängsel över huvud taget. Är det så genomtänk ? Har grisarna väl lärt sig att det finns mumma där så lär de ju troligen återkomma.

Vad det gäller överstora stammar av vilt vill jag bara säga så här: vi klarar att hålla relativt stora stammar om jägare och markägare kan samsas om att kunna fodra bort viltet från den skadekänsliga grödan detta fungerar åtminstone på övriga hjortdjur kanske inte på gris det vet jag inte, det vet jag från ett gods som jag hjälper till på ibland.

Tidigare så har vi haft överstora älg och rådjurstammar som till mångt och mycket blivit på grund av att skogsbruket skapat enorma foderresurser vilket gör att älg och rådjur ynglat av sig bättre än vad de gör i normalfall, när man sedan börjar att röja bort allt annat ätbart så kommer ju överlevnadsinstinkten in ät det som går att äta, jag har pratat med två skogsbrukare den senaste tiden som håller med om detta så det är inte något som jag bara ryckt ur luften, varav den ena fick jag lov att sitt och vakta gris hur mycket jag ville utan att betala ett smack han vidhåll till och med att vi skulle kunna ha fler älgar idag om inte alla skulle vara så förbannat kåta på att bara skjuta vuxna djur utan att skjuta av mer kalvar och kid, och låta de vuxna komma upp i kapital ålder.

Det sista är inte mina ord utan en skogsägares, men jag instämmer fullständigt med honom.

För övrigt så gillar jag att få igång en debatt för det är enda sättet att komma till rätta med problem det går inte att tiga ihjäl problemen men jag kan inte acceptera att den enda lösningen är att skjuta ihjäl (läs utrota) problemen som i detta fallet är ett ädelt djur som smakar gott och är roligt att jaga som heter vildsvin och inte grisdjävel o.dyl.!

Publicerat

Åter efter att försökt göra vad du förespråkar nu i skymningen MaxW... men tyvärr resultatlöst.

För jägaren lär det knappast vara ett självändamål :D ... en större stam medger större beskattning, vilket är vad en inte helt försumbar andel av jägarkåren eftersträvar.

Sedan tycker jag att du gör det väl enkelt för dig. För det första lär du finna att en hel del markägare också vill ha större, eller lika stora viltstammar. Även bland dem som är brukare. Fler och fler köper dessutom fastigheter i stor utsträckning för att få en jaktmark. Visst är de jägare, men de är också markägare. Ska man förbjuda dem att bruka sin mark på det sätt som de önskar? Även i de områden där man brottas med störst skogsskador så finns det såväl de markägare som vill utrota viltet helt, som de som vill ha ännu mer. De besitter jakträtten i egenskap av markägare, inte jägare, vilket gör den delen av problemet till ett markägareproblem. Och inget litet eller lättlöst sådant...

Vidare är det långt ifrån så att det bara är jägare och markägare/brukare som har synpunkter på viltstammarna. Viltolyckor och uppkäkade tulpaner ger önskemål om begränsade viltstammar, men det finns även många som vill kunna möta vilt när de njuter av naturen.

Inte minst viktigt så finns det tunga naturvårdsskäl att ta hänsyn till. Man har nu ÄNTLIGEN börjat med en födounderlagsbaserad förvaltning av våra stora rovdjur. Konkret räknar man exempelvis på hur mycket rådjur det finns i ett län, och avsätter en viss andel till lodjuren och en viss andel till jägarna. Vi har idag svårt att nå måltalet för lodjur i Sverige (beroende på att måltalet är (för) högt satt) och varje minskning av rådjursstammen kommer att försvåra måluppfyllelsen. Det ska alltså ur naturvårdssynpunkt finnas en viss mängd rådjur. Dessa rådjur kommer att orsaka skogsskador. Jägarna får förvisso också en del, så länge det är möjligt enligt myndigheterna, men det är tveklöst så att det här finns andra intressen som vill ha upp rådjursstammen än jägarna. Man kan (och kommer, skulle jag tippa) resonera precis likadant när det gäller älg och varg.

Man skall också väga in i det hela att ett medelhårt kölvviltsbete är optimalt för den biologiska mångfalden. För att uppnå ett sådant betestryck med predation från våra stora rovdjur, och jakt, kommer det att krävas hyfsade stammar. De kommer defintivt ligga på en nivå som inte maximerar produktionen/avkastningen inom lantbruket...

Alltså- det finns många fler intressen att ta hänsyn till, och långt ifrån alla står för en annan synpunkt än jägarna. Vilket gör avvägningen än mer komplicerad.

Publicerat
  • Författare

Upps, kanske inte skulle öppnat truten igen för det blev ju tvärtyst på tråden!!! Eller så gillade ingen mina argument i mitt försvarstal.

Att diskutera utan att kasta skit och vräka ur sig fula ord kallar jag diskussion, jag är inte!!!

och kommer aldrig att bli fullärd i ämnet lika lite som någon annan, men alla har rätt till sin åsikt även om inte alla andra gillar den. Om någon tyckte att jag gick för hårt åt just den bonden så var det en missuppfattning att det var honom som person jag menade utan det var menat till alla som inte tror att vildsvinen ska skada deras grödor och åkrar.