Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3 Light miniprojekt

Featured Replies

Publicerat

Tänkte slänga upp en liten projekttråd där jag berättar om min plan för min Tikka T3 Light

Vissa av er vet säkert att jag har en sån i kalibern 22-250 och är/var oerhört nöjd med den. Mycket bra precition direkt från kartongen s.a.s. Nu har dock det helt oundvikliga hänt, pipan är HELT slut, har testat det mesta för att göra "hjärt och lungräddning" på bössan men nu blev det flatline :D

Mina tankar kring detta då, bössan i sig är enligt mig optimal i det utförande den är, dvs bra trycke och i.o.m att det är en light så är den underbar att bära runt på i skog och mark. Har tidigare bara haft varmintbössor och visst är dom klockrena på sitt sätt, skjuter ofta mycket bra, klockrena när man sitter på pass eller inte besväras av extra vikt på ryggen osv...

Men jag vill alltså ha en lätt bössa med mycket bra precition. Den används i princip enbart till fågeljakt och där blir hållen i många fall dryga, inte mig emot eftersom jag gillar långhåll ;)

Kalibervalet då? 22-250:in var riktigt grym till just långhållsjakt, detta i.o.m kulbana som en laserstråle, dock blir den lätt lite nasty på korthåll (kring och under 100m) :lol: dessutom känns det som ett avslutat kapitel och dags att testa nått nytt!

Funderade först på en .243win, men den hade jag i min Ruger varmint så den var också ett förbibläddrat kapitel...sen for tankarna till 6XC, men slutligen föll valet på en 6mm Norma BR. Vida känd för extremt god precition på långt håll, massor med lämpliga kulor, en del fabriksladdad ammunition finns att köpa och slutligen, ruskigt cool patron B)

En beställning lades på en pipa den 5/10 så den bör dyka upp i december :D Det blev en Lothar Walter med samma mått som tikka orginalpipan (ytterst lite grövre vid mynningen) 1:8 räffelstigning och den blåneras.

Eftersom vikten är av största vikt ;) så ska bössan hållas så nära orginalet som möjligt, därav det lite tråkiga valet att beställa en pipa med i stort sett samma mått som orginalet ;)

Kommer i första hand att använda 90gr Lapua scenar, har hört mycket gott om den. Eventuellt ska 80gr Hornady FMJ testas om scenaren visar sig för våldsam, men BR:en har så pass moderata farter att det borde inte vara problem.

Det är väl typ vad som är planen, bössat toppas med precis samma kikare som tidigare, en leupold 6-18x40 AO Dock kommer targetrattarna användas betydligt oftare nu än med 22-250:in, ett rangecard ska tas fram osv.

• Svar 89
  • Visningar 12,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Intressant, en undran bara:

Hur många skott gick igenom den innan den var "Slut"?

Och hur mycket har den öppnat upp träffbildsmässigt?

Publicerat
  • Författare
Intressant, en undran bara:

Hur många skott gick igenom den innan den var "Slut"?

Och hur mycket har den öppnat upp träffbildsmässigt?

Den var iofs begagnad med x-antal skott genom pipan när jag köpte den (den var 1 år gammal) men jag har skjutit drygt 700skott :)

Den höll runt 10mm 3 skott @ 100m när jag köpte den och rätt så länge efter det. men sista 100 skotten (typ) så började den att sprida mer och mer, nu går det inte få den under 50mm <_< helt förkastligt enligt mig.

Publicerat

Och hur är vapenvården skött??

Undrar bara eftersom jag har en 22-250 och har undrat lite var stupet finns??

Publicerat

Hej Fredde

Kul med bössprojekt <_<

Jag har också en br på gång, min är byggd på en piercelåda och med en lothar Walther rostfri matchgrade pipa

med 1-8 i räffelstigning.

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare
Och hur är vapenvården skött??

Undrar bara eftersom jag har en 22-250 och har undrat lite var stupet finns??

Av mig är den skött efter konstens alla regler, av tidigare ägare har jag ingen aning.

Är väl lite individuellt från pipa till pipa, men skulle tro runt 1000-1100 skott.

Publicerat
  • Författare
Hej Fredde

Kul med bössprojekt :D

Jag har också en br på gång, min är byggd på en piercelåda och med en lothar Walther rostfri matchgrade pipa

med 1-8 i räffelstigning.

Mvh Jocke

Tjena Jocke!

Japp, grymt kul :D

Se där ja, det blir en lite tyngre pjäs :D men säkert välskjutande! :wub:

Publicerat

Det glädjer mig att du dödat den pipan :wub:

Helt säker att du kommer att inse hur dålig 22-250 är jämfört med en 6br till långhåll, visst är 250in vass till 200meter rent på dropp men 200 är väl egentligen inte långhåll. Sedan är droppet en väldigt enkel parameter om man använder avståndsmätare det viktiga är hur kulan tål vind och att precisionen är bra och för toppjakt skulle jag aldrig tänka tanken att använda annat än 6br. den är som klippt och skuren för ändamålet.

Antar att du vill kunna skjuta 105or då är det 8" twist som gäller men och även 90gr. Scenar brukar fungera fint men tror inte jag sett någon 8tummare som skjutit bra med 80gr. Hornady varför vet jag inte min förra br med 8" sköt toppen med 65-70gr. match kulor men uselt med hornady sett flera exempel på det så den kulan verkar skum :D

Publicerat
Tjena Jocke!

Japp, grymt kul :D

Se där ja, det blir en lite tyngre pjäs :D men säkert välskjutande! :wub:

Tjena!

Lite tyngre än din bössa blir den, men ändå ingen tungviktare.

Har beställt en tämligen normal pipa.

Mina förhoppningar på bössan är höga i och med att jag köpt ett customlås och en matchgrade pipa.

Har även köpt ett jewell trycke och en ny hs-stock. så jag hoppas verkligen att grejerna skjuter när den är färdig :D

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare
Det glädjer mig att du dödat den pipan :P

Helt säker att du kommer att inse hur dålig 22-250 är jämfört med en 6br till långhåll, visst är 250in vass till 200meter rent på dropp men 200 är väl egentligen inte långhåll. Sedan är droppet en väldigt enkel parameter om man använder avståndsmätare det viktiga är hur kulan tål vind och att precisionen är bra och för toppjakt skulle jag aldrig tänka tanken att använda annat än 6br. den är som klippt och skuren för ändamålet.

Antar att du vill kunna skjuta 105or då är det 8" twist som gäller men och även 90gr. Scenar brukar fungera fint men tror inte jag sett någon 8tummare som skjutit bra med 80gr. Hornady varför vet jag inte min förra br med 8" sköt toppen med 65-70gr. match kulor men uselt med hornady sett flera exempel på det så den kulan verkar skum ;)

Hehe japp, död och snart begraven :wub::D

Jo det är ju efter 200m det verkliga långhållet börjar ta vid, och 6br har ju snudd på osund precision ut till och över 300m.

Det blir nog att mixtra lite med båda kulorna (105 & 90gr) för att kolla vilken som skjuter bäst. just avstånd och droppet är som du sa inget bekymmer, det justeras ju enkelt med kikarsiktet. huvudsaken är att kulorna vill sitta tätt även på långt håll och att man kan lita på att ett C.B.S sitter där det ska varje gång.

Hur upplever du effekten kontra köttförstöring på lite kortare håll på fågel med scenaren?

Publicerat
  • Författare
Tjena!

Lite tyngre än din bössa blir den, men ändå ingen tungviktare.

Har beställt en tämligen normal pipa.

Mina förhoppningar på bössan är höga i och med att jag köpt ett customlås och en matchgrade pipa.

Har även köpt ett jewell trycke och en ny hs-stock. så jag hoppas verkligen att grejerna skjuter när den är färdig ;)

Mvh Jocke

Härligt! :wub: den lär skjuta bra :P

Publicerat
Hur upplever du effekten kontra köttförstöring på lite kortare håll på fågel med scenaren?

Optimal om man håller sig under Vo 900 inte sprängt någon och alla har legat i en fin grop under trädet men visst kan det bli lite skador om man sätter skotten olämpligt. Detta gäller 90gr 105or har jag bara skjutit ett fåtal fåglar med har även skjutit ett tiotal orrar med bergers 105or med XCen trodde den skulle vara stygg men har fungerat bra dock inte provat den på tjäder.

Vem skruvar ihop bössan åt dig?

Publicerat
  • Författare
Optimal om man håller sig under Vo 900 inte sprängt någon och alla har legat i en fin grop under trädet men visst kan det bli lite skador om man sätter skotten olämpligt. Detta gäller 90gr 105or har jag bara skjutit ett fåtal fåglar med har även skjutit ett tiotal orrar med bergers 105or med XCen trodde den skulle vara stygg men har fungerat bra dock inte provat den på tjäder.

Det låter ju riktigt bra! man blir lätt lite nojjig när det gäller en hålspetskula :wub: En av otaliga anledningar till kaliberbytet är just att en total detonerad orre på 100m (rent håll) är riktigt tragiskt. 250in var lite av en expert på sånna otyg trots helmantel ;) men det visste man och anpassade hållen efter det, man kan alltid backa :P

Publicerat
  • Författare

Hittade en bild från bössans "glory days". Morgonen denna bild togs kommer jag aldrig att glömma, klockren jaktmorgon :wub:

kommer att se i det närmaste likadan ut när det är klart ;) , dock en annan kikare

TikkaT322-250011.jpg

Publicerat
  • Författare

Idag ringde Smeden :rolleyes: Pipan har kommit B) Åker upp med bössan i helgen, längtar som fan tills den är klar!

Publicerat
  • Författare

Sådär ja! På ett tag så lastas bilen med bössa och de 23milen enkel väg till smeden ska avverkas. Smeden är då Jon Persson (JPvapen.se). Han är den enda som är betrodd med mina vapen, så därför var valet enkelt när smed skulle väljas till pipbytet :rolleyes:

Han är dock och jagar toppfågel så därför blir det en eftermiddags resa, men det är helt okej. Jakt är enda giltiga frånvaron från hans arbete med min bössa :lol::)

Publicerat
  • Författare
Vem skruvar ihop bössan åt dig?

Jon Persson i Arjeplog :rolleyes:

Jpvapen.se

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Pratade med Jon idag. Pipan är skruvad i bössan och provskjuten (ett skott). Nu återstår blånering sen är den färdig! :D

Den kunde möjligen vara färdig i helgen, men vi ligger ändå långt före tidsschemat, pipan skulle inte ha kommit förän mitten av december....å nu är bössan i princip klar :D

Publicerat

Alltid trevligt när tomten kommer tidigt :D Har du tid med nåt skytte då? Om du fortfarande har tillgång till banan dvs.

Publicerat
  • Författare
Alltid trevligt när tomten kommer tidigt ^_^ Har du tid med nåt skytte då? Om du fortfarande har tillgång till banan dvs.

Ja visst! ;):lol: Jodå, har jag inte tid tar jag mig tid ;)...jajamän, full tillgång till bana upp till 500m :P

Publicerat
Ja visst! :):D Jodå, har jag inte tid tar jag mig tid ;)...jajamän, full tillgång till bana upp till 500m :)

Kul. Just fått dit nya underbeslaget med 10 skottsmagg och det måste testas in the field B)

Publicerat
  • Författare
Kul. Just fått dit nya underbeslaget med 10 skottsmagg och det måste testas in the field :D

Hehe helt rätt! ut å skjut med dig :)

Publicerat

Tjena Fredde!

Har du laddat upp några sådana här ännu???

Mvh Jocke

post-1757-1291484173_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Tjena Jocke!

Nej inte än, har köpt 40st fabriksladdade Lapua scenar :P för att få ihop lite hylsor :D

Dom är rätt gulliga dom där patronerna :wub:

Publicerat

Skoj att det går snabbare än planerat med bössan :P

Vad är det för ammo du köpt 90 eller 105gr. och vilken fart är dessa laddade till?

Har aldrig testat fabriksladdat till br men gissar att dem skjuter utmärkt min br har nu passerat 10 orrar utan bomskott var nära att klara förra säsongen felfri men stöp på en orre sista veckan. Får snart ledig vecka då ska jag åka iväg på tjädermarker föra att inviga bössan på riktigt tycker dock min nuvarande Scenar laddning varit lite stygg med fåglarna hoppas det inte skiljer på kulorna då jag har 2000 liggande från samma parti :wub: