Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3 Light miniprojekt

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Längtan är stor, på lördag ska mitt rangecard provas praktiskt :) Ska bara lokalisera mina sansäckar så optimalt stöd uppnås.

Var tvungen att rådfråga min longrange mentor Mike idag, angående mina uträkningar och dylikt ;)

• Svar 89
  • Visningar 12,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Fint att du fått hjälp med klick-kort jag har färdiga i datorn om du behöver men börja med att verifiera på banan. Sedan är det perfekt att gör ett som kan fästas tex. på avståndsmätarn

Publicerat
  • Författare

Fint att du fått hjälp med klick-kort jag har färdiga i datorn om du behöver men börja med att verifiera på banan. Sedan är det perfekt att gör ett som kan fästas tex. på avståndsmätarn

Jo hjälp kan behövas, har fruktansvärt svårt för matematik och utträkningar :blush:, Mike tyckte det verkade i sin ordning så förhoppningsvis sitter skotten där dom bör :) Klockrent att du har ifall mitt visar sig vara fel :)

Jag gjorde ett i Excel, klippte ut och plastlaminerade det...det passade klockrent i den lilla väskan avståndsmätaren är i :)

Publicerat
  • Författare

Shit and hellfuck vilket väder <_< Konstant snöstorm sedan i torsdags...Var inte ens funderingar i morse om att jaga, idag toppar dom inte i Piteåtrakten <_< Ännu mindre idé att åka till skjutbanan och verifiera Rangecardet :angry: Håller tummarna för att det lugnat ner sig imorrn, men enligt väderprogrammet på jobbet (för snöröjning och dylikt) så fortsätter detta länge <_<

Publicerat
  • Författare

Jaaaa denna helg blåste ju bort totalt :angry:

Julafton är nästa ledighet, då jagas det iaf ^_^ har 15 sem-dagar kvar B) Dom tas ut till förmån för toppjakt efter nyår B)

Publicerat

Lider med dig Fredde vet precis hur det känns när man verkligen vill testa en bössa men vädret hela tiden sätter käppar i hjulen :mad: Visst låter det rätt barnsligt men är man ivrig så är det jobbigt här får du en kopia av mitt klick-kort för 1/4moa klick

Ny bild.bmp

Publicerat
  • Författare

Lider med dig Fredde vet precis hur det känns när man verkligen vill testa en bössa men vädret hela tiden sätter käppar i hjulen :mad: Visst låter det rätt barnsligt men är man ivrig så är det jobbigt här får du en kopia av mitt klick-kort för 1/4moa klick

Ny bild.bmp

Tack för medlidantet Lars :wub: Jo, normalt sett så glesar man på persiennen i sovrummet och spanar in granen på baksidan om det blåser, dessa mornar har man varit runt och kollat ut genom ALLA fönster, samt även öppnat ytterdörren och stuckit ut skallen för att kolla så man inte drömmer om o-vädret....tyvärr var det ingen dröm :mad:

Tack så Mycket för klick-kortet Lars! :wub: ska ta med mig det också när banan uppsöks! :) vilken fart har du fått ur kulan med den laddningen klick-kortet avser? :)

Publicerat

Det kortet är verifierat med min förra br den gav Vo900 med den laddningen

Jo för dem "normala" låter det nog fånigt att man blir stressad av vädret men vet själv hur man brukar känna sig när ivern att jaga och testa nya bössor står för dörren.

Gör själv sista natten nu sedan ledig en vecka tyvärr infaller julen under ledig veckan och kanske inte uppskattas att ligga borta i en jaktstuga då :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Det kortet är verifierat med min förra br den gav Vo900 med den laddningen

Jo för dem "normala" låter det nog fånigt att man blir stressad av vädret men vet själv hur man brukar känna sig när ivern att jaga och testa nya bössor står för dörren.

Gör själv sista natten nu sedan ledig en vecka tyvärr infaller julen under ledig veckan och kanske inte uppskattas att ligga borta i en jaktstuga då :rolleyes:

Okej, då kommer ditt kort bli mitt primära och det jag gjorde bli backup kort :blush:, är lur om att nått på mitt kort inte stämmer riktigt :unsure: Mitt är iof 0 på 100m och ditt på 200, men om man tar inskjutnings avstånden i beräkning och räknar om så stämmer mitt inte riktigt med ditt från 200 till 300m t.ex...Nåja skjutbanebesöket lär visa vilka eventuella räknefel jag gjort ;) Farterna är samma på båda korten, och ditt är verifierat så då måste mitt vara lite tokigt någonstans ;)

Hehehe jo, känner mig fruktansvärt rastlös, och det enda som hjälper är jakt eller skjutbanebesök -_-

Fick ta till de ledsna stora hundögonen för att få "tillstånd" för jakt på julafton :blush:...Juldagen och annandagen spenderas hos svärföräldrarna 20mil bort från marken, så då går jakten bort, däremot sen tar jag semester B)

Du får lägga fram det (i mina ögon) förträffliga förslaget att fira jul i jaktstugan! ;):D

Publicerat

Har du 1/4moa klick är det ganska säkert att mitt kort stämmer rätt väl ut till 300 sedan kan det behövas lite justering men knappast mycket om kikaren trackar som den ska.

Ingen av mina jaktstugor har vatten toa eller rinnande vatten så tror bara jag skulle finna nöje att fira jul där :wacko:

Även jag kommer att vara mest ledig under januari och köra den obligatoriska långjakten sista veckorna ska bli riktigt skoj för tuppar finns det gott om :)

Publicerat
  • Författare

Har du 1/4moa klick är det ganska säkert att mitt kort stämmer rätt väl ut till 300 sedan kan det behövas lite justering men knappast mycket om kikaren trackar som den ska.

Ingen av mina jaktstugor har vatten toa eller rinnande vatten så tror bara jag skulle finna nöje att fira jul där :wacko:

Även jag kommer att vara mest ledig under januari och köra den obligatoriska långjakten sista veckorna ska bli riktigt skoj för tuppar finns det gott om :)

Jo det är 1/4moa klick på min kikare, förhoppningsvis så trackar den som den ska :)

Äh lite mysigt med en stuga utan sådant :D

Tror det blir premiär med januari ledighet för mig :) Tuppar är det tyvärr dåligt med här på "bya-marken", men grym jaktiver från mig så nog är jag i skogen ändå :D Har fått lite tips var jag ska leta dom på min mark som jag fick tag i iår (gränsar mot v-botten, 4mil innåt landet från kusten), så förhoppningar finns att tupparna gömmer sig där ;)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Klick-korten är utprovade idag, tyvärr misstämmer båda :( så helt nya ska utarbetas praktiskt på skjutbanan, dock blir det efter toppjaktens slut. Nu ska jagas först och främst!

nu ser det ut som följer:

100m = -8 klick

200m = 0 Klick

300m = +16/17 klick (över eller underkant på en 4x4cm ruta)

Detta får räcka nu till toppjakten, Dessa avstånd är utprovade idag så jag känner mig 100% där, avstånden mellan dessa (225, 250, 275) borde man kunna räkna ut. T.ex BORDE det var +8 klick till 250m, men å andra sidan kan jag alltid backa 50m eller krypa/smyga fram 50m till ett utprovat avstånd ;)

Publicerat

Det var skumt många klick mellan 2 och 300 du hade

har ingen bra förklaring men något verkar galet för så mycket ska det inte droppa mellan 2 och 300.

Men helt rätt att skjuta fram korten då VET du att dem stämmer

Publicerat
  • Författare

Det var skumt många klick mellan 2 och 300 du hade

har ingen bra förklaring men något verkar galet för så mycket ska det inte droppa mellan 2 och 300.

Men helt rätt att skjuta fram korten då VET du att dem stämmer

Tyckte också det var lite lustigt, har surrat med lite folk idag angående detta, följande scenarion har vi kommit fram till :blush:

* 1/4MOA justeringen som kikaren enligt "papprena" ska ha stämmer inte

* Lapua har felaktig hastighetsangivelse på sin hemsida, 900m/s enligt dom, kan vara lägre (?)

Vette fan alltså, men nått är tokigt :huh:....men nu finns ingen tid att reda ut detta, ska lägga all min tid på jakten eftersom jag har koll upp till 300m nu så känns det som att jag kan lägga energin på att skjuta fram ett kort till våren/sommaren i lugn och ro :)

Publicerat

Tyckte också det var lite lustigt, har surrat med lite folk idag angående detta, följande scenarion har vi kommit fram till :blush:

* Lapua har felaktig hastighetsangivelse på sin hemsida, 900m/s enligt dom, kan vara lägre (?)

Vette fan alltså, men nått är tokigt :huh:....men nu finns ingen tid att reda ut detta, ska lägga all min tid på jakten eftersom jag har koll upp till 300m nu så känns det som att jag kan lägga energin på att skjuta fram ett kort till våren/sommaren i lugn och ro :)

Tror ni har helt rätt du får knappast Vo900 men även om den ligger runt 870 (som jag skulle gissa) ska du klara dig med 3moa mellan 2 och 300 har själv testa två br och även en drös bekanta som använder kalibern och nästan alla skruvar ungefär 2moa till 200 och ytterligare 3 till 300 nästa oavsett kula så i den härden ska det ligga.

Men har du bara verifierat flera gånger på bana funkar det givetvis att jaga med dina klick bara dem är samma varje gång.

Lycka Till med dem svart :wub:

PS: testade min br ut till 650 idag verkligheten stämde perfekt efter teorin :D

Publicerat
  • Författare

Tror ni har helt rätt du får knappast Vo900 men även om den ligger runt 870 (som jag skulle gissa) ska du klara dig med 3moa mellan 2 och 300 har själv testa två br och även en drös bekanta som använder kalibern och nästan alla skruvar ungefär 2moa till 200 och ytterligare 3 till 300 nästa oavsett kula så i den härden ska det ligga.

Men har du bara verifierat flera gånger på bana funkar det givetvis att jaga med dina klick bara dem är samma varje gång.

Lycka Till med dem svart :wub:

Jo tycker också det skulle räcka till, nått är skumt :unsure:

Tack Lars :wub: Imorrn är det dags, hoppas hitta nån tjäder till BR:en att sätta tänderna i ;)

650m är ruggigt coolt! B)

Publicerat

Tack Lars :wub: Imorrn är det dags, hoppas hitta nån tjäder till BR:en att sätta tänderna i ;)

Japp krävs ju en bild med en tjäder innan tråden flyttas till slutförda projekt ;)

Själv jagar jag mård eller skjuter lååångt imorgon

Publicerat
  • Författare

Japp krävs ju en bild med en tjäder innan tråden flyttas till slutförda projekt ;)

Själv jagar jag mård eller skjuter lååångt imorgon

Precis ;) tyvärr vart det inte idag den bilden postas, men snart så ;)

Blev det nån mård, eller prickade du ditt mål ;)

Publicerat

Precis ;) tyvärr vart det inte idag den bilden postas, men snart så ;)

Blev det nån mård, eller prickade du ditt mål ;)

Trägen vinner bara att nöta på så sitter snart tuppen där

Blev inget skytte men har två mårdar ringade fortsätter på dem imorgon och hoppas dem ligger bättre till då :rolleyes:

Publicerat

650 m? :blink::wacko: ....respekt! :ph34r: . Så långt skulle jag inte ens se med en månkikare :blush:

Publicerat

Tjena Fredde!

Nu vet inte jag hur lång pipa du har på din bössa, men jag var in på lapuas hemsida idag och alla laddata till 6mm norma br där är framtagen med en 65 cm lång pipa.

Om köpe pluggen är testad i samma piplängd vilket jag förutsätter när uppgifterna på laddningarna är det så är det inte så konstigt att du får betydligt lägre hastighet än vad det står på asken på dina pluggar.

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare

Tjena Fredde!

Nu vet inte jag hur lång pipa du har på din bössa, men jag var in på lapuas hemsida idag och alla laddata till 6mm norma br där är framtagen med en 65 cm lång pipa.

Om köpe pluggen är testad i samma piplängd vilket jag förutsätter när uppgifterna på laddningarna är det så är det inte så konstigt att du får betydligt lägre hastighet än vad det står på asken på dina pluggar.

Mvh Jocke

Tjena Jocke!

Jag har en 57cm pipa, så hastigheten lär misstämma :( Undrar dock hur mycket det misstämmer :unsure:

Publicerat

Tjena Jocke!

Jag har en 57cm pipa, så hastigheten lär misstämma :( Undrar dock hur mycket det misstämmer :unsure:

Enklas om du saknar krongraf och inte litar på kikaren är att helt enkelt kolla droppet mellan 100 och 300 tex. har du Vo 900 borde det vara runt 40cm.

Publicerat

Tjena Jocke!

Hej

Då kan det skilja en hel del i hastighet, har du nån chronograph och kolla med?

Jag test sköt ett par laddningar 90 grains sierra fmj men fick väldigt varierande hastighet, vet inte om det var riktiga värden eller om

min chronograph lider av lätt gråstarr och hade svårt med mätningarna.

Det var lite dåligt ljus när jag provade.

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare

Enklas om du saknar krongraf och inte litar på kikaren är att helt enkelt kolla droppet mellan 100 och 300 tex. har du Vo 900 borde det vara runt 40cm.

Ska kolla det nästa gång jag besöker banan :) Funderar hur mycket fart man tappar på 8cm pipa :unsure: finns kanske nått uträknat hur mycket man tappar per cm pipa?