Hoppa till innehåll

Tikka T3 Light miniprojekt


Fredde_piteå

Recommended Posts

Tjena Jocke!

Nej inte än, har köpt 40st fabriksladdade Lapua scenar ;) för att få ihop lite hylsor :D

Dom är rätt gulliga dom där patronerna :P

Tjena!!

Visst är dom gulliga ^_^ jag har laddat mina med lapua 77 grains kula och en skvätt N140 krut, Tog det som fanns hemma. Kulorna hade jag kvar sen jag testladdade dom i min ppc.

Har du köpt laddverktyg?

Jag hade turen att få tag på en laddning Forster benchrest verktyg till bra pris. köpte dom begagnade men dom är väldigt fina syns inte att dom är använda.

Mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 89
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Fredde_piteå

    43

  • Lars

    21

  • jocke f

    11

  • exabit

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skoj att det går snabbare än planerat med bössan :o

Vad är det för ammo du köpt 90 eller 105gr. och vilken fart är dessa laddade till?

Har aldrig testat fabriksladdat till br men gissar att dem skjuter utmärkt min br har nu passerat 10 orrar utan bomskott var nära att klara förra säsongen felfri men stöp på en orre sista veckan. Får snart ledig vecka då ska jag åka iväg på tjädermarker föra att inviga bössan på riktigt tycker dock min nuvarande Scenar laddning varit lite stygg med fåglarna hoppas det inte skiljer på kulorna då jag har 2000 liggande från samma parti :lol:

Jo känns bra, då hinner man få lite jakttid med bössan innan sesongen är över :wub:

Det är 90gr jag har köpt, dom ska gå runt 900m/s enligt tabell. Förhoppningen är att dessa ska skjuta såpass bra att de kommer att bli den ammo jag ska avända denna sesong ut :D Känns som att tiden är för knapp för att ta fram en laddning som möter mina krav innan det är över för iår. Vill därför ha så mycket jakt som möjligt, det försvinner för mycket tid på banan om jag ska hålla på att laborera med laddningar B).....därför gör jag det så enkelt som möjligt nu :D....Har ju hela sommaren och halva hösten på mig att designa en optimal laddning inför toppjakten :D

Härligt! Att ligga på 100% träff är så oerhört skönt :D Håller tummarna för en tjäder-invigning då under din ledigvecka :D

Vad är det för laddning du använder då när den är lite stygg?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!!

Visst är dom gulliga :lol: jag har laddat mina med lapua 77 grains kula och en skvätt N140 krut, Tog det som fanns hemma. Kulorna hade jag kvar sen jag testladdade dom i min ppc.

Har du köpt laddverktyg?

Jag hade turen att få tag på en laddning Forster benchrest verktyg till bra pris. köpte dom begagnade men dom är väldigt fina syns inte att dom är använda.

Mvh Jocke

Tja!

jo det är dom verkligen :D Okej, har du hunnit testa den på vilt än? B) Vad får du ut för fart från dom?

Nej inte än, ska ta mig i kragen och försöka sälja det jag har till 22-250:in och sen köpa in lite verktyg till BR:en :o

Härligt! ibland ska man ha tur :D:wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!

jo det är dom verkligen :D Okej, har du hunnit testa den på vilt än? :lol: Vad får du ut för fart från dom?

Nej inte än, ska ta mig i kragen och försöka sälja det jag har till 22-250:in och sen köpa in lite verktyg till BR:en :D

Härligt! ibland ska man ha tur :D :D

Tjena!!

Jag har inte testat dom ännu då jag inte fått licensen än, men nu måste det va nära tycker jag.

Har laddat 31 grains 140 krut så dom bör ligga runt 900 m/s kan va lite mer.

Tror nog att det ska gå bra då jag körde dom fortare i ppc'n utan drastiska haverier.

Din bössa blir det en enpetare nu eller har du tänkt att den ska mata ur magget?

Mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!!

Jag har inte testat dom ännu då jag inte fått licensen än, men nu måste det va nära tycker jag.

Har laddat 31 grains 140 krut så dom bör ligga runt 900 m/s kan va lite mer.

Tror nog att det ska gå bra då jag körde dom fortare i ppc'n utan drastiska haverier.

Din bössa blir det en enpetare nu eller har du tänkt att den ska mata ur magget?

Mvh Jocke

Okej :lol: hoppas du får den snart då :D

Tror den kommer att mata ur magget, men om den trilskas så får ett tomt magg sitta i och den blir en enpetare....förhoppningen är dock att det ska gå att använda magget :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej :lol: hoppas du får den snart då :D

Tror den kommer att mata ur magget, men om den trilskas så får ett tomt magg sitta i och den blir en enpetare....förhoppningen är dock att det ska gå att använda magget :D

Om den trilskas kanske det går att modda det lite så det går sen, måste gå att lösa på något vis tycker jag.

Mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo känns bra, då hinner man få lite jakttid med bössan innan sesongen är över :D

Det är 90gr jag har köpt, dom ska gå runt 900m/s enligt tabell. Förhoppningen är att dessa ska skjuta såpass bra att de kommer att bli den ammo jag ska avända denna sesong ut :D Känns som att tiden är för knapp för att ta fram en laddning som möter mina krav innan det är över för iår. Vill därför ha så mycket jakt som möjligt, det försvinner för mycket tid på banan om jag ska hålla på att laborera med laddningar :lol:.....därför gör jag det så enkelt som möjligt nu ;)....Har ju hela sommaren och halva hösten på mig att designa en optimal laddning inför toppjakten :D

Härligt! Att ligga på 100% träff är så oerhört skönt :D Håller tummarna för en tjäder-invigning då under din ledigvecka :D

Vad är det för laddning du använder då när den är lite stygg?

Jag laddar med 29.5 gr N135 det ger V0 875 i min 55cm pipa. Är det mollade Scenar du köpt annars känns 900 som en tuff fabriksladdning. Tror inte det kommer att krävas massa tid för att hitta en fungerande laddning det är fördelen med dessa kalibrar stabila och skjuter med det mesta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om den trilskas kanske det går att modda det lite så det går sen, måste gå att lösa på något vis tycker jag.

Mvh Jocke

Precis, tror det är lungt, har testat repetera med BR patroner i magget, gick utmärkt ;) men det får inte hålla på attt trilskas under jakt, då degraderas det fort ner till en enpetare :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag laddar med 29.5 gr N135 det ger V0 875 i min 55cm pipa. Är det mollade Scenar du köpt annars känns 900 som en tuff fabriksladdning. Tror inte det kommer att krävas massa tid för att hitta en fungerande laddning det är fördelen med dessa kalibrar stabila och skjuter med det mesta

Okej ;) borde ge lika då i min 57cm pipa :wub: Nej det är vanliga kulor. Lapuas egna fabriksammo.

Nej min förhoppning är att både kalibern och bössan ska fungera "out of the box" så att säga...mycket laborering tror jag inte ska behövas.... eller tror å tror, hoppas iaf inte det :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna på att licensen hinner komma bara :blush: ....

Ring dit å säg att du hämtar den när den är klar så tjänar du en dag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit på skjutbanan hela dagen och utfört en halvslarvig break-in....-17,8 grader.....efter total 10 skott mantlar den ingenting! :D

Är helnöjd över hela bössan, Jon tog ett eget initiativ och matt-blånerade hela bössan, blev så JÄVLA snyggt B):wub:

Höll samma riktpunkt hela tiden under break-in och de tre första skotten täcktes lätt med en pekfingernagel, detta med absolut stelfruset avtryckarfinger, långt ifrån optimalt stöd och fabriksladdad ammo B) övriga skott satt lika tätt :D

Bilder kommer så småningom, nu blir det tårta hos brorsan :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit på skjutbanan hela dagen och utfört en halvslarvig break-in....-17,8 grader.....efter total 10 skott mantlar den ingenting! B)

Är helnöjd över hela bössan, Jon tog ett eget initiativ och matt-blånerade hela bössan, blev så JÄVLA snyggt B):D

Höll samma riktpunkt hela tiden under break-in och de tre första skotten täcktes lätt med en pekfingernagel, detta med absolut stelfruset avtryckarfinger, långt ifrån optimalt stöd och fabriksladdad ammo B) övriga skott satt lika tätt B)

Bilder kommer så småningom, nu blir det tårta hos brorsan ;)

Tjena!!!

Fan va kul att du blev nöjd!!

Men nu vill vi se BILDEEEEEEEERRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D

HEHE!! på både bössa och tavlan!!!!!!!!!! :blink::wub:

Mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JA!

Idag såg ut att bli en optimal toppjakts dag, så då är det oerhört onödigt att missa det tillfället ;)

Hade halvhöga förhoppningar att få inviga BR:en idag....Det visade sig att jag var rätt ute :D

SANY0020-1.jpg

Grymt nöjd med Scenaren också, 149m var avståndet och den trillade som en droppe utan någon som helst köttförstöring ^_^

Här kommer lite bilder på bössan.

SANY0021-1.jpg

SANY0023.jpg

Jon Persson, Vapensmeden

SANY0025.jpg

3 skott @ 100m under brak-in B) ....första skottet öht med bössan satt långt ner, så den skottställdes efter det och sen såg det ut såhär.

SANY0016.jpg

Är överdrivet nöjd!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt Fredde ;)

Gillar tempot inte någon månads lång break-in utan snabb invigning på vilt istället jag ger MVG på hela konceptet :D

Ska bli skoj att höra när du testat den på längre avstånd har ju redan lovat att du inte kommer att sakna din 22-250 ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt Fredde :D

Gillar tempot inte någon månads lång break-in utan snabb invigning på vilt istället jag ger MVG på hela konceptet B)

Ska bli skoj att höra när du testat den på längre avstånd har ju redan lovat att du inte kommer att sakna din 22-250 ;)

Hehe Tack för betyget Lars B)

Jo ser fram emot lite långhåll ^_^ , var lite lur på att det skulle bli det idag men så blev det en straffspark istället. Nåja nog kommer det bli långskott framöver :D

Saknar inte 22-250:in över huvudtaget B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D Sååå snyggt Fredde!

Det där kommer bli en sjukt giftig kombo.

Påminner mig om när jag fick hem min ompipade 243 i höstas...sköt första bocken ett par dagar efter :rolleyes:

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nice- kan inte annat än att falla in i övrigas stämmor,

bra jobbat i alla delar,

ut o jaga med dig nu, det är snart vår igen.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Thank´s mates!:D Har stora förhoppningar på denna pang ;)

Satt å plitade med ett Rangecard igår kväll (Försökte ringa dig Mike)....tror jag fått till det korrekt :unsure:, Nåväl, ska prova det helgen som kommer och se om mina uträkningar stämmer med verkligheten :)

Så, lördagmorgon jagas, sen direkt till banan för att verifiera Rangecardet...söndag då? Jakt naturligtvis :D Christian har så rätt man bara kan ha :D , det är snart vår <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Fredde!

Bössan blev riktigt snygg!!

Pipan som du har motsvarar den profilmässigt orginalpipan?

Kul att du fick inviga pangen med en orre på en gång :D

Jag sitter och väntar på licensen min licens kanske har fastnat i nån kvarglömd luciaknäck på nåt skrivbord :lol:

Har du testat matningen från magget? eller har du matat den med enkelskott nu när du skjutit med bössan?

Mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket grabbar! :wub:

Jocke: Pipan är i det närmaste som orginalprofilen, dock lite (pyttelite) grövre :) längden är samma som orginal. Faktiskt glädjande nog så matar den fram patronerna ur magget hittils utan tjorv :)

Grymt skönt med viltinvigning så snart :D

Håller tummarna att din licens kommer snart :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...