Publicerat Januari 3, 201115 yr Funderar hur mycket fart man tappar på 8cm pipa finns kanske nått uträknat hur mycket man tappar per cm pipa? Körde lite i QuickLoad åt dig. Du tappar ca. 3-4 m/s per cm pipa du kapar (uträknat med Scenar 90 och 31 grains 203-B ). Du tappar 26 m/s från 65 till 57 cm. enligt simuleringen.
Publicerat Januari 3, 201115 yr Beror på massa olika saker vilka farter man får men exabits simulering stämmer nog rätt väl fast 203b är väldigt trögt krut till 90gr. kula. Det skiljer runt 25meter för mig med 29,5gr N135 mot min förra br som hade 5cm längre pipa Har du någon data vad Lapua laddar med för krut?
Publicerat Januari 3, 201115 yr Beror på massa olika saker vilka farter man får men exabits simulering stämmer nog rätt väl fast 203b är väldigt trögt krut till 90gr. kula. QL säger att N550 ger högst hastighet i denna patron, och det är väl ännu slöare? Eller i paritet åtminstone.
Publicerat Januari 3, 201115 yr QL säger att N550 ger högst hastighet i denna patron, och det är väl ännu slöare? Eller i paritet åtminstone. Det tror jag stämmer att man får högst fart med det krutet MEN vad säger att maxfart är prio 1 jag önskar en lagom fart för jakten runt 860-900 med god precision och stabila laddningar då är N135 ett lämpligt krut som säkert sparar en del pipa också
Publicerat Januari 3, 201115 yr Det tror jag stämmer att man får högst fart med det krutet MEN vad säger att maxfart är prio 1 jag önskar en lagom fart för jakten runt 860-900 med god precision och stabila laddningar då är N135 ett lämpligt krut som säkert sparar en del pipa också Jo, jag vet URP, 203B, och 204 ska också ge högre hastighet än N135. Enligt QL...
Publicerat Januari 3, 201115 yr Författare Körde lite i QuickLoad åt dig. Du tappar ca. 3-4 m/s per cm pipa du kapar (uträknat med Scenar 90 och 31 grains 203-B ). Tack å bock borde isf hamna på runt 870m/s. Gjorde en koll på Normas balistik sida, den hastighetsskillnaden ger endast 19mm höjdskillnad på träffläget. Finner det alltså extremt udda att måsta justera +4klick upp från ursprunget (+12) för att få korrekt träffläge. vilket (om kikaren är korrekt) bör göra 87,6mm t.o.m jag med mina extremt undermåliga mattekunskaper inser att det ska fan inte behövas dessa +4klick mellan 200 och 300m....men det gör det ändå Utgångspunkten (+12klick upp från 200m) är verifierad i flertalet bössor, varför skiter det sig i min? Måste nästan vara att kikaren inte förflyttar 1/4MOA (7,3mm) / klick (21,9mm @ 300m)
Publicerat Januari 3, 201115 yr Jo, jag vet URP, 203B, och 204 ska också ge högre hastighet än N135. Enligt QL... Helt rätt N135 är inget krut för maxfart i denna kaliber men ett mycket bra krut för precision i lämpliga farter för fågeljakt.
Publicerat Januari 3, 201115 yr Helt rätt N135 är inget krut för maxfart i denna kaliber men ett mycket bra krut för precision i lämpliga farter för fågeljakt. Utmärkt! Som N140 i 308 för 168-grainare
Publicerat Januari 3, 201115 yr Tack å bock borde isf hamna på runt 870m/s. Gjorde en koll på Normas balistik sida, den hastighetsskillnaden ger endast 19mm höjdskillnad på träffläget. Finner det alltså extremt udda att måsta justera +4klick upp från ursprunget (+12) för att få korrekt träffläge. vilket (om kikaren är korrekt) bör göra 87,6mm t.o.m jag med mina extremt undermåliga mattekunskaper inser att det ska fan inte behövas dessa +4klick mellan 200 och 300m....men det gör det ändå Utgångspunkten (+12klick upp från 200m) är verifierad i flertalet bössor, varför skiter det sig i min? Måste nästan vara att kikaren inte förflyttar 1/4MOA (7,3mm) / klick (21,9mm @ 300m) Kolla kikaren med skytte på 100 nästa gång och tex. 10klick mellan varje skott Gissar att fabriksladdat inte är gratis så var lite snål annars hade jag sagt två skott för varje moa
Publicerat Januari 3, 201115 yr Utmärkt! Som N140 i 308 för 168-grainare Huvet på spiken inte bäst i teorin men empiriska studier säger något annat
Publicerat Januari 3, 201115 yr Huvet på spiken inte bäst i teorin men empiriska studier säger något annat Har aldrig påstått att max hastighet är "bäst", men kör själv med en dunk N150 till 168:or och 155:or i TRG:n för att utnyttja den långa pipan (26"). Men visst skjuter N140 grymt bra!
Publicerat Januari 3, 201115 yr Författare Kolla kikaren med skytte på 100 nästa gång och tex. 10klick mellan varje skott Gissar att fabriksladdat inte är gratis så var lite snål annars hade jag sagt två skott för varje moa Jo måste göra det, nästa sväng på banan ska det med en himmla massa skott, för då ska jag verkligen räta ut frågetecknen om detta "problem" hade jag tänkt ;)Ditt kort ska fanimej stämma med min bössa med Ingen tupp idag heller f.ö...däremot ett skidspår i grymt heta områden fick jag till blir bra till morgondagens jakt. Områdena ser åtminstone ut som toppfågel områden ska se ut
Publicerat Januari 3, 201115 yr Har aldrig påstått att max hastighet är "bäst", men kör själv med en dunk N150 till 168:or och 155:or i TRG:n för att utnyttja den långa pipan (26"). Men visst skjuter N140 grymt bra! Aldrig påstått det heller har bara trist på jobbet då passar det bra att skriva sönder Freddans tråd lite N150 är nog ett bra krut till .308an väldigt likt 1211 om man ska vara lite snål det kör jag i XCen
Publicerat Januari 3, 201115 yr På Lapuas laddata finns inte ens N550 krutet med på det papperet som jag skrev ut idag. N540 var det enda som fanns med av N5XX kruten. Mvh Jocke
Publicerat Januari 3, 201115 yr Författare har bara trist på jobbet då passar det bra att skriva sönder Freddans tråd lite Skriv på bara! tycker det är intressant