Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trashbössans uppståndelse

Featured Replies

Publicerat

Tycker nog du kan limma skenan utan att vara orolig att dra av skruvarna när dessa ska lossas.

En fett klick på skruvarna och sitter dem hårt ändå när dem ska lös hjälper lite värme tror det är nästan hopplöst att lima så man drar av en skruv ;)

• 1 month later...
  • Svar 380
  • Visningar 57,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• True-oil torkar fort i mitt varma garage, redan 4 lager,  mattade med stålull mellan varje. Bössan ihopskruvad och kikaren monterad.  Den känns grymt bra med något kortare kolv. Det kommer att bli per

• Trashbössan är nu fullt funktionell, det har gått ca 500 smällar genom pipan, jag vet att den kan prestera med rätt laddning i den utsträckning det är jaktligt relevant. Jag hade egentligen hoppats på

• Alla behöver en arbetsplats med verkstad

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Trashbössan är nu fullt funktionell, det har gått ca 500 smällar genom pipan, jag vet att den kan prestera med rätt laddning i den utsträckning det är jaktligt relevant. Jag hade egentligen hoppats på lite bättre precision med bössan överlag, men det ser ut soma tt den är känslig för olika kulor och laddningar. Som framgår i min dagbok så har nu första viltet nedlagts med bössan i denna tappningen och jag anser då projektet som klart. Självfallet finns det saker jag kommer att förbättra, framförallt lägre ringar till kikaren men också höjbar kolvkam, dämpare och annat lullull.

Avslutar tråden här med bild på first kill

post-2426-0-76754300-1340904096_thumb.jp

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Uppdatering :smile:

De jättehöga Warne snabbfästena till kikaren blev i somras utbytta mot några enkla Weaverringar jag hade liggande. De var såpass låga att jag tvingades skjuta fram kikaren ett par cm för att kikaren inte skulle ligga mot pipan. Så fick det vara några månader, halvbra. Det funkade hyfsat i liggande men med gamnacke i stående. Idag har jag bytt dem mot Warne Maxima Steel, riktiga stabila stålringar som kanske är lite klumpiga men helt klart stabila.

post-2426-0-99849500-1353687931_thumb.jp

• 2 years later...
Publicerat
  • Författare

Uppar lite :wink:

Tråden är väl egentligen klar, bössan är funkis. Det är min Always good to go-bössa. Efter allt trevande med kulor och laddningar så har jag fastnat för TTSX 185gr som går ut i 890m/s.  Jag sköt ett par rådjur med SST225gr i 845m/s, de dog naturligtvis mycket snällt men det blev stora utgångshål. Drygt 1300 smällar har jag skjutit och vi är nu riktigt goda vänner jag och bössan.

Fortfarande ingen höjd kolvkam men det kanske kommer.

Jag brukar ta med bössan regelbundet för att skjuta ett CBS när jag ändå ska till banan. De sista SST225orna jag hade laddade sköt jag på Remmene i våras, det dunkade fint i plåten på 770 meter. Bössan gör alltså rätt om jag gör rätt.

post-2426-0-66111600-1423392148_thumb.jp

En smäll från 300metersvallen.

• 6 months later...
Publicerat
  • Författare

Gammal tråd, genomarbetat projekt. Men man blir visst aldrig riktigt färdig :smile:

Jag som svurit dyrt och heligt att mina bössor inte ska ha några fjolliga dämpare har vacklat i min tro och övertygelse. :blush:

Jag kom över en Hausken KD155 med rätt gänga på grannkanalen.  Det är 9,3 men skillnaden från 338 som är 8,59mm är så pass liten att det borde funka.

Den är en teleskopdämpare och anpassad för en Blaser standardpipa. Hålet i bussningen var 17mm och jag mätte pipan till 18,8mm.

post-2426-0-39645200-1439106244_thumb.jp

Jag satsade på att få det tight och fint, borrade bara upp till 19mm. Det gick riktigt bra och den sitter som en käftsmäll på pipan. Bilder på det kommer väl så småningom.

Den ser ut att skjuta "anständigt" med dämparen på också, 4 kulor på 100 meter ser ut så här:

post-2426-0-44760400-1439106354_thumb.jp

:biggrin:

Publicerat

Snyggt skjutet! Sent ska syndarna vakna angående dämpare ;) fast visst fan gör dämparen en bössa ful. Men praktisk .

Publicerat
  • Författare

Snyggt skjutet! Sent ska syndarna vakna angående dämpare ;) fast visst fan gör dämparen en bössa ful. Men praktisk .

Tack!

Fult som hin håle, men praktiskt. JAg har ju skjutit allt med denna bössa med broms hittills, det är en behaglig rekylupplevelse, så när som på ett sjuhelvetes ljudtryck och när man ligger på marken blästrar man både optik och hornhinnor vilket inte alls främjar avslappnade avfyrningar...

Publicerat
  • Författare

post-2426-0-19929300-1439114262_thumb.jp

Låångt spett, 128cm.

post-2426-0-97433900-1439114306_thumb.jp

Jag fick hjälp av dotterns terrier...

Tight och fint i bussningen runt pipan.

Publicerat

Alla behöver en pelarborrmaskin i garaget.

Publicerat
  • Författare

Alla behöver en pelarborrmaskin i garaget.

Alla behöver en arbetsplats med verkstad :wink:

Publicerat

Alla behöver en arbetsplats med verkstad :wink:

Hehe, ja det funkar också. Men en egen i eget garage är väl ändå bättre

Publicerat

Tjusigt!!  :biggrin:

Hmm.. Jädrar vad sugen man blir på en boydsare eller två!!

Riktigt roligt projekt att läsa igenom & allt tack vare att RS legat nere!  :thumbsup:

Har själv en parker hale i .3006 som lämpar sig ypperligt för ett projekt av denna art.

mvh Heikki

Publicerat
  • Författare

Tjusigt!!  :biggrin:

Hmm.. Jädrar vad sugen man blir på en boydsare eller två!!

Riktigt roligt projekt att läsa igenom & allt tack vare att RS legat nere!  :thumbsup:

Har själv en parker hale i .3006 som lämpar sig ypperligt för ett projekt av denna art.

mvh Heikki

Tack! :smile:

Projekttrådarna kan vara väldigt givande att både läsa och låta sig inspireras och att skriva själv, det händer en hel del på vägen. Mycket tack vare inspel från goda forumvänner med generösa delgivande av kompetens och synpunkter.

Själv har jag lärt mig otroligt mycket på de projekt jag gjort och dokumenterat i projekttrådar.

• 10 months later...
Publicerat
  • Författare

Det händer saker med bössan. Inspirerad av Dansken som moddat Boydsare har jag rundat stocken runt lådstjärten ner mot pistolgreppet. Slipar bort lacken, olja på g.

DSC_1213.JPG

Pipa och lite till har fått duracoat.  Bilder kommer. 

Publicerat
  • Författare

DSC_1214.JPG

Publicerat

Du MÅSTE täta ytan på laminaten med lack eller true-oil...

Olja räcker inte: får den mycket vatten kommer laminaten att svälla upp- och kommer på sikt spricka i skickten...

Publicerat

OK, så true-oil räcker? 

En annan sak, köpte en Boyds för en spottstyver på nätet, levereras väl om några veckor? Finns det någon bakkappa på dem eller är de rena? 

Och ännu viktigare - har Dansken tid att plastbädda bössan under en och samma dag i så fall - undertecknad åker dit, Dansken kladdar dit lite bäddmassa, undertecknad åker hem. Det är planen i alla fall :-) 

Publicerat

True-oil fyller porerna och blir tät. Det är vad vi vill uppnå. True-oil är en linoljebaserat produkt med härdare. Du måste även fylla invändigt. Det kan du använda- eller lack..

Boberg tjatade också om detta... "Ja, ja" sa folk och sket i det för dom hade bråttom, det tar vi senare... Men det blev aldrig av. Och sen svällde laminaten när det pissregnade en vecka på älgjakten.. Och sen...

Dansken kladdar... Hmmm... han är pensionär vet du. Vart bor Herr Berg i förhållande till Världsmetropolen Kumla?  Vi får väl titta på det.....

Alla Boyds kolvar brukar ha bakkappa och rembygelfästen. Både i finished och i unfinished utförande.

Publicerat
  • Författare
8 hours ago Dansken sa:

Du MÅSTE täta ytan på laminaten med lack eller true-oil...

Olja räcker inte: får den mycket vatten kommer laminaten att svälla upp- och kommer på sikt spricka i skickten...

Ok. Det är så illa?  lite av poängen med olja i stället för lack är ju att lack som förr eller senare alltid skadas håller kvar fukt som kommer in. Laminatet är alltså sämre än rent trä?

Linolja härdar ju också med tiden men inte tillräckligt? 

Jajaja,  det är väl bara att köpa true-oil,  tack för tipset :)

Publicerat

Jag trodde i mitt enfald att min Sako 85 Laminated var redo för ur och skur när den packades upp ur kartongen, men så var icke fallet ty den var inte helt kurant lackad inuti pipkanalen. Efter det hade regnat ordentligt en gång på älgjakten så blev det en liten "släppning" längst fram på stocken efter jag fällde en kalv och jag blev rätt purken när jag upptäckte detta... (yttersta lagret släppte med andra ord)

Men det var bara en liten bit längst fram där det yttersta skiktet delat sig ett par mm så det var lätt åtgärdat med superlim, men sen fick innanmätet en omgång spraylack (klarlack) och sedan dess har det aldrig varit några problem.

Nu var visserligen kolven lackad inuti men då det inte var samma finish som på utsidan så var det betydligt färre lager, och kanske slarvigare(?) utfört.

En homogen/solid träbit av hårdare slag kommer alltid att vara stabilare/hårdare än laminerat trä (generellt), men tar man hand om en laminerad träbit och skyddar den mot elementen så är det inte "sämre" på något vis imho. Dock spelar träslaget och valet av lim stor roll vilka egenskaper slutprodukten får. En laminatkolv kan spricka i skikten, men inte så som en homogen träkolv kan spricka. Det finns fördelar och nackdelar med båda varianterna helt klart!

När jag laminerar själv hemma så använder jag utspädd epoxy så det penetrerar ordentligt och där kan vi snacka om solida prylar efteråt - men det blir påtagligt tyngre än om jag använder Titebond II.

Publicerat
  • Författare

Wrooom 

DSC_1216.JPG

Publicerat

Jag hade tejpat innan jag sågade för att minimera risken att det flisar sig, men du lär nog redan ha sågat kolven med tanke på att du tog denna bilden... ;)

Publicerat

Min sako 85 laminat kolv sprack i kolvhalsen efter en veckas jagande i regn.. Stod för en gångs skull på pass, kommer 3 grisar på 20 meter, pang och andra grisen ligger, pang och tredje grisen snurrar runt, pang och grisen snurrar vidare, springer fram på 5 meter och fångar av grisen..

Dom två första satt i varsin ända på grisen, fattade ingenting men såg sen att kolvhalsen hade släppt i mitten längs med fibrerna....ringde sako och fick "låna" en finnlight kolv som fortfarande sitter kvar....

Publicerat
  • Författare

Jag fattar,  det blir tjocka lager med true-oil.  Frågan är om jag inte lackar i förstocken,  där det är svårt att bättra på med olja efter en tur ut i oväder.

Publicerat

Det är ingen dum idé att lacka pipkanalen och de andra ytorna som är svåråtkomliga utan att riva systemet, men annars kommer Tru-Oil att vara ett bra skydd och behandling som inte slits i första taget!