Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Knappt 60 skott sedan senaste min seanste analgunscrubbingsession, pipan var svart som ett sotararsle så jag tänkte att här blir det väl aldrig klart. Det var sot, lots of sot, men hur mycket jag är skrubbade med sweets coppersolvent så var det bara den första draglappen som hade lite lila på sig. Jag körde först med vanlig billig krutlösare och det var ett antal rejält svarta lappar men med kopparsolvent så var det fortfarande bara lite sot på lapparna. Kan det verkligen stämma? Vad har jag gjort fel? Mantlar pipan verkligen INGEN koppar alls?
Publicerat Mars 23, 201214 yr Sluta med analscrubbing och koncentrera dig på bössans pipa istället så kanske du hittar lite mer koppar Allvarligt talat, jag upplever samma sak med min Ruger. Sotig som satan, men just ingen koppar alls...
Publicerat Mars 23, 201214 yr Min T3/Robertson rigg jag "nyss" skruvade ihop mantlade typ 4 skott sen aldrig mer. Jag har nu slutat med kopparsolventer och bara gnuggar krutrester Bra pipor skall väl ändå inte mantla så grattis - du har en bra pipa!
Publicerat Mars 24, 201214 yr hehe, säkert en superpipa men du laddar på som en feg mört! annars får du sluta fetta in kulorna för att minska slitaget!!
Publicerat Mars 24, 201214 yr Författare Ja då ska jag väl bara vara nöjd med det då Det måste ju bero på att jag gjorde break in efter konstens alla regler....... Kalle, du menar att jag ska pytsa i mer krut? Typ fylla hylsan, stryka av rågen och tvinga ner en kula?
Publicerat Mars 24, 201214 yr Markus, nej jag menar efter att du strukit hylsan så sätter du den i pressen, packar laddningen med en underkalibrerad kula sen fyller du på mer och sen sätter du kulan, såklart! sluta fega nu!
Publicerat Mars 24, 201214 yr Författare För alla er som är inne och läser på detta öppna forum kan det vara på sin plats att förklara att denna diskussion om krutmängder och laddning är ett utslag av humor, Kalle är inte, (trots att han är Skåning) så helt dum i huvudet som han här låter påskina, och jag har för länge sedan slutat ta någonting uttalat av honom på allvar.
Publicerat Mars 24, 201214 yr :lol: vafan, jag e helt normal! ligger i övre skiktet för att vara skåning nämen allvarligt. har du funderat på att gå ner en nivå till lite snabbare krut och få bättre förbränning om du får mycket sot? Kalle
Publicerat Mars 24, 201214 yr Författare Definieras "Normal" olika i skilda delar av landet? Jo jag har funderat på detta med sot och krutsort, jag har inte upplevt så mycket sot i någon av de andra bössorna, 6,5x55, 222r, 9,3x57, 30-06, ingen av dem har sotat så mycket oavsett krutsort eller laddning. Detta är dock det första jag laddat med Rhino15, som ska vara samma krut som Norma 203B. Jag har dock ett kg VV160 som ska fungera bra på de lite tyngre kulorna. Det är ju ett långsammare krut men jag ska köra en till batch med 202 till de lättare kulorna också. När det gäller förbränning så är pipan med sina 655mm såpass lång att det borde inte vara ett problem att det inte brinner ut.
Publicerat Mars 24, 201214 yr Normas krut tycker jag sotar mera än vv tror även norma har någon typ av grafit som ger svartare lappar. Har läst på diverse forum att skyttekruten ska sota mera men inget jag märkt skjuter själv uteslutande med 1211 som är likvärdigt 203b. Visst blir det en eller två extra lappar mot vv men inte så det stör mig och någon skillnad mellan 1211 och 203b kan jag inte se i varken prestanda eller smuts. Sedan är väl naturlagarna sådana att det blir skitigare med mera krut i hylsan gissar jag
Publicerat Mars 24, 201214 yr ja och temperatur ute och krutsort samt som du säger olika ytbehandling och grafitinnehåll mm mm..... nepp, vintertid så i med lite snabbare krut än sommartid kanske
Publicerat Mars 24, 201214 yr Författare Va krångligt det kan bli... Nää man kanske bara skulle lägga ner hela laddgrejen och köpa fabriksladdad oryx, den måste väl finnas i 338-06Ai?
Publicerat Mars 24, 201214 yr ja!!! fan att vi inte kom på det va! berätta hur det går att hitta ammo! cant wait!
Publicerat Mars 24, 201214 yr Författare Det är väl bara att starta en världsomspännande kampanj och få alla hundratusentals ägare av vapen in kalibern att maila Norma och förklara att vi inget hellre vill än att köpa överprisad ammunition, så startar de säkert att producera en uppsjö av varianter
Publicerat Mars 24, 201214 yr Medan jag grubblar på bäddning så jobbar jag på slutstycket. Den nya stocken är bredare, slutstycksknoppen blir svår att få tag om då den knappt kommer utanför stocken. Lösningen blir naturligtvis att göra en ny knopp. Det gamla handtaget är smitt i ett stycke så det blir lite pillejobb. Bildserien talar väl för sig själv. Nu är det ju så att undertecknad är inget proffs på maskiner och verktyg så det ville sig inte bättre än att gängverktyget kom på snett, gänorna blev alltså inte i linje med handtaget Nåväl, knoppen kpommer att vara lite mer vinklad ut från bössan, vilket i och för sig inte behöver vara negativt. Tanken är nu att svarva en knopp i aluminium eller mässing modell tactical, som är konisk och lite längre. I väntan på det så fick jag ett ryck och polerade upp en spets på ett älghorn som jag gängade ett hål i. Originellt? jovisst, snyggt? jag vet inte riktigt, men det funkar rätt najs att repetera. Ser riktigt fräscht ut Är lite orolig bara angående härdningen på slutstycket... Du tog det bra lugnt med vinkelslipen hoppas jag Kan tänka mig att du står ut på skjutbanan /david Redigerad Mars 24, 201214 yr med David dT
Publicerat Mars 24, 201214 yr Författare Ser riktigt fräscht ut Är lite orolig bara angående härdningen på slutstycket... Du tog det bra lugnt med vinkelslipen hoppas jag Kan tänka mig att du står ut på skjutbanan /david Tack Det har hänt rätt mycket sedan de bilderna, i slutet av tråden har du uppdaterade bilder. //M
Publicerat Mars 24, 201214 yr Tror inte du kommer att behöva krångla med olika krut och sommar/vinter laddningar. Sök fram en bra och stabil laddning så fungerar den garanterat toppen året runt i hela galaxen
Publicerat Mars 24, 201214 yr Författare Jag tror du har helt rätt Lars, jag satsar på att hitta en kula med en laddningsom skjuter bra, jag kommer att skjuta så gott som allt under 300 meter så om det skulle råka vara en flatbasekula så spelar det ingen roll, när det gäller de få skott varje år man faktiskt tar mot vilt så kommer det också att funka, nästan helt oavsett vilken kula det blir. lite KeepItSimpleStupid-filosofi
Publicerat Mars 24, 201214 yr Har hört att N200 breddfylld och vibrerad hylsa ska vara en bra start laddning. Bry dig inte om längsamare krut de bara sotar som Kalle säger... Vore jag som du skulle jag hitta en bra kula o få den o skjuta o sen bara skjuta, less trubbble more fun. //
Publicerat Mars 25, 201214 yr hehe Skuris!! hagelkrut går också bra! Hade jag ägt en AI-kaliber hade jag för det första smajlat en hel vecka! sen hade jag kollat upp yttre förutsättningar såsom montage och bäddning, sett itll att fått till det perfe! Sen hade jag ringt peter på väg hem på hemkomstdagen och börjat diskutera och simulera laddningar i gamla QL eftersom nya han har inte ger samma överensstämmelse. tagit mig en titt på tryckkurvorna i QL för att hitta en meed rätt form. sedan hade jag skjutit genom kronograf hela tiden tills man hittar sin sweetspot. väl där så hade jag fortsatt skjuta genom kronon länge och haft det som en parameter på banan och utvärderat tillsammans med precision och dagsform. så ser man om hårdheten i hylsa mm påverkar och om man behöver magnumhatt eller inte osv... tur att inte jag har en sådan finbössa för när skulle man sova då??? :lol: Så hade jag hetat Markus så hade jag haft magsår, leende i ansiktet, hade skjutit mycket mer, och 103 miljoner laddkomponenter på ett stort bord och ingen hade vågat fråga när jag skulle städa.
Publicerat Mars 25, 201214 yr Författare Jaa du Kalle, vad är det som hindrar dig från att skaffa en AI? själv är jag sugen på en 6,5x55AI-pipa men som du mycket riktigt påpekar så ska man ha tid till sina leksaker om det ska bli någonting vettigt av det. Jag har inte riktigt rätt psyke för extremt långrandigt mödosamt strukturerat utvärderings- och utvecklingsarbete. Men så är jag inte fysiker heller Du har dock ett par bra poänger, jag måste ordnat mig en kronograf, jag måste ha ett kikarmontage som är 100% När jag hade 6,5an så var det den jag höll på och laborerade med olika kulor och laddningar hela tiden, det slutade med att bössan aldrig var inskjuten med jaktammo när det skulle jagas, följaktligen var det den gamla fulbössan som fick hänga med jämt ut i skogen för den stod ju bara där med sin gamla 2-7x32 Tascoglugg, inskjuten och klar. Det jag lärt av detta är att inte krångla för mycket, jag vill ju jaga med bössan. Därför kommer jag att snarast möjligt få fram en laddning som skjuter bra med en kula ägnad även för jakt så att man är "ready to go" så att säga. Skulle det vankas jakt på någonting mera hårdskjutet så skulle man kunna tänka sig att prova exvis TTSX eller något bondat, men till att börja med så satsar jag på en kula som inte kostar skjortan men skjuter bra, det kommer att bli övervägande skytte på 300metersvallen med denna bössan. Hornady SpirePoint 200Gr håller jag på med nu, 225Gr gick bra i Robbans bössa med exakt likadan pipa, SST 225 har jag också börjat testa, Sierra GameKing 250Gr har jag hemma och tänkte prova även SGK 215Gr. Någon av dessa borde gå att till med vettig precision. jaja, nog om detta här, nu ska jag ner i laddboden
Publicerat Mars 25, 201214 yr Jag hade provat BST, helt otrolig kula egentligen, så förlåtande "and yet so perfect". har aldrig varit med om en kula som skjuter så bra nästan oavsett hur du laddar den. har den i 6,5, 100gr, och provade den i 6,5x55 an och tror du inte den ger mig en grupp på sub-10mm direkt på 100. pengar är det som hindrar mig från AI markus. denna lilla komponentsom är den enda bristen i vårt samhälle och som ändå inte går att äta. du borde komma till ett intervall där oavsett hur du laddar så är bössan inskjuten mer eller mindre. men det kommer nog som sagt av vishet.
Publicerat Mars 25, 201214 yr Författare BST är iofs en trevlig kula. Det som kan vara lite spännande med BST är att den finns, om jag inte missminner mig, i 180Gr kal338 vilket torde innebära möjlighet för hissnande hastigheter på drygt 900m/s.
Publicerat Mars 25, 201214 yr Ja det hade varit mitt allroundval IOM att den kommer hålla flack bana och du kan skita i mycket tänkande då ut till 160-180m på vanligt vilt. Så hade jag gjort.
Publicerat Mars 25, 201214 yr Författare Tjohoo! Nu känns det som att saker och ting börjar falla på plats, tog ett snack med Robban i eftermiddag, fick lite QLguidning och utbyte av erfarenheter. Nu har jag laddat lite och även hunnit kontrollskjuta enligt följande: Sierra GameKing 250Gr påhejat av 61,0Gr Vihtavouri N-160, komprimerad laddning, det krasar rejält när man sätter i kulan, det blev blott 0,5mm friflykt. Inga tecken till höga tryck vad jag kunde se på hylsor eller hattar. Enligt QL borde de hålla en fart av ca 775m/s. Samling ca 20mm C-C. Hornady SpirePoint 200Gr fick skjuts av 59,0Gr Rhino 15 och borde enligt QL hålla ca 855m/s. 1,5mm friflykt. 8 klick ner från SGK och återigen samling ca 20mm C-C Nu börjar det likna något, kikaren är klockren, som avslutning testade jag att skruva ner till moderata 2,5X förstoring och det var inga problem att placera kulan på centimetern när där man vill ha den från 80 meter, suveränt riktmedel med den yttepyttigt lilla lysande pricken i mildotkrysset. Inalles 196 skott har nu gått genom pipan Lycklig som en liten unge med nya leksaker på julafton ska jag nu knäppa upp en Fullers Chiswick Bitter och fira lite