Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trashbössans uppståndelse

Featured Replies

Publicerat

Tjohoo!

Lycklig som en liten unge med nya leksaker på julafton ska jag nu knäppa upp en Fullers Chiswick Bitter och fira lite :wub:

Kul att det funkar som du vill så du är värd en Mariestad vilket en Fullers Chiswick Bitter på fin språk.

Lasse

• Svar 380
  • Visningar 57,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• True-oil torkar fort i mitt varma garage, redan 4 lager,  mattade med stålull mellan varje. Bössan ihopskruvad och kikaren monterad.  Den känns grymt bra med något kortare kolv. Det kommer att bli per

• Trashbössan är nu fullt funktionell, det har gått ca 500 smällar genom pipan, jag vet att den kan prestera med rätt laddning i den utsträckning det är jaktligt relevant. Jag hade egentligen hoppats på

• Alla behöver en arbetsplats med verkstad

Posted Images

Publicerat

Synd att det gick så bra... Hoppad du trillar och böjer pipan.

Mohahaha!

Ja du ser, skit brukar lösa sig om en bara testar lite. När jag provpangadr min för första gången då hade Mongo-Christer med sig sin laddutrustning. Mycket enklare att hitta hem då man slipper ladda i blindo där hemma för att sen se hur det ter sig på tavlan.

Behöver jag nämna eventuella felavfyrningar?

Mvh. Robban

Sent from my Iphone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Behöver jag nämna eventuella felavfyrningar?

Nää, jag har rätt bra koll på när skotten sitter och vilka i träffbilden som är flyers pga min taskiga teknik. Om jag ska analysera dagens träffbilder så har jag lite sidospridning som är mitt eget fel, någon flyers, och höjdspridningen i grupperna utan flyers är det jag tror bössan kan prestera. Om detta resonemanget stämmer så borde bössa och laddning vara kapabel till att skjuta under 0,5MOA.

Det är mer än tillräckligt för mig.

Nu ska kanske mina analyser än så länge tas med en nypa salt, jag behöver mycket fler skott för att vara säker.

Publicerat

Mja nu hade jag mig själv i tankarna... Det tog som sagt en hel del skott innan jag kände mig trygg med smällen och rekylen. Min broms är kass i jämförelse med den som sitter på din pang och ett byte är snart ett faktum. Skall bara göra färdigt Chris bysse först så går jag lös på min egna skit sen.

Jo 0,5 MOA är nog vad man får vänta sig i en sån här jaktkaliber. Fick ju till nått som närmade sig 10-15mm vilket är riktigt bra för min egna del iaf. Kanske går att få bättre med nån dyr kula men jag känner inte att jag har användning för det då jag enbart kommer att jakta med pangen ifråga.

6,5Ai däremot har jag mer förhoppningar om. B) Jag tänker gå lös på flutad pipa nu till sommaren samt bussningsverktyg så det blir rätt och riktigt från början. ;) 65 alt 70cm pipa blir det och ett patronläge som tillåter perfekt kulsättingsdjup..... Mumma! ^_^

Publicerat
  • Författare

Det låter ju riktigt najs, vilken låda tänker du bygga den på?

Publicerat
  • Författare

En kortis till skjutbanan.

CBS 300 meter:

post-2426-0-12827000-1333290896_thumb.jp

I övrigt skjöt jag illa, inte bössans fel, endast SBS.

Publicerat
  • Författare

Boldtrycket som jag monterat är trevligt på många sätt, rent och direkt. Men på tok för hårt för precisionsskytte.

Nu har jag läst på lite och gjort det som Bold varnar för och inte tar något som helst ansvar för, åsidosatt alla ganrantier etc osv bla bla. dvs justerat ner trycket till ca 8Hg. Jag har studsat bössan i golvet på bakkappan utan att det klickat så det känns säkert och trevligt.

Det är en herrans skillnad i känsla nu och med fabriksinställningen.

post-2426-0-76807700-1333979907_thumb.jp

Den övre insexskruven justerar tryckets motstånd, muttern runt är bara en låsmutter. Det är förseglat från fabrik med gul lack, jag antar att jag nu åsidosatt alla garantier genom att knäcka lackförseglingen ;)

Publicerat

Bra jobbat,

man skall ha det tryck man vill ha.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack Christian, visst är det så att man måste anpassa trycke efter personliga preferenser. Jag har tveket lite i detta fallet då jag ett tag varit osäker på hur mycket precissionsskytte kontra drevjakt/löpande skytte det kommer att bli med bössan.

Det känns ändå i slutändan som att min ursprungliga tanke med denna bössa som renodlad vakjakt/banskyttebössa är rätt och följaktligen funkar ett lätt justerat trycke ypperligt.

Det är ändå inte tokigt lätt så efter en tids tillvänjning lär det inte vara några problem med löpande skytte. Det ska bli spännande på älgbanan om inte annat så för att se gubbarnas reaktion när man skjuter bromsat inne i båset B)

Jag har idkat en hel del torrklickande liggandes på golvet här hemma. Jag tejpade på en beartooth kolvkamshöjning men tejpen släppte. Jag måste få upp kolvkammen en bra bit för att bukskyttet ska bli bra. Jag tycker inte heller att jag får till kontakten med axeln bra, det känns inte stabilt. Jag ligger lågt och bra med 12 cm benstöd och avfyrningsteknik känns ok. En stor del av problemet ligger i en bra rekylupptagning, jag har svårt att förbelasta benstöden på ett bra sätt och får dålig kontakt med axeln, jag bara skjuter vapnet framför mig.

Jag är fruktansvärt sugen på en GRSstock, den har ju en rejäl fingerhook så man kan hålla in stocken med vänsterhanden. Den är dock lite klumpig jämfört med den nuvarande stocken som är en klassisk rak jaktstock, men det kan jag nog leva med. Problemet är bara att den är mer än lite dyr, 6000 spänn för en laminatstock är saftigt mycket pengar. Å andra sidan så kostar det några modiga lusentappar att fixa en justerbar kolvkam på existerande stock och frågan är om det inte är bättre investerade pengar ändå att gå hela vägen med en GRS.

Publicerat
  • Författare

Shitt va najs med det nedjusterade trycket :wub: Det blev en helt annan bössa.

Nu drog jag bara 20 smällar på 300metersvallen, men nu sätter jag skotten i 15cm-cirkeln från månadsträffen på rutin, mer eller mindre. Nu gäller det att krympa träffbilder med en bra laddning och teknikträning. Till och med formskjutningsladdningen med SST225gr höll ihop hyfsat. Den är det inte mycket krut bakom, 7MOA upp från inskjutningen på 80 meter!

Fredrik N fick premiärprova bössan, han har svårt att komma ner till bössan med mina ultrakorta benstöd, men skjöt som vanligt bra och tyckte bössan var lättskjuten.

Vi lekte lite och skjöt på en tom normakrutburk Fredrik lagt på en sandhög, den smällde vi på rätt många gånger, vi trodde inte vi träffade men det var mååånga hål i burken ;)

Fredriks NFglugg imponerar egentligen inte alls i jämförelse med min Trijicon, jag upplever både kontrast och skärpa bättre i min, men har inte gjort någon ordentlig jämförelse, det är bara ett spontant subjektivt första intryck.

Det måste nog bli en rejäl runda i helgen. så att bössan får bekänna färg.

Publicerat
  • Författare

Ytterligare ett 50tal kulor genom loppet. :D

Bössan är kalastrevlig att skjuta med, men jag rör till det lite väl mycket med olika laddningar. Jag måste bestämma mig för en kula och köra på den, bössan kan säkert skjuta acceptabelt med den kula jag väljer att ladda. Om jag inte blir nöjd får jag leta vidare men nu har jag testat tre olika kulor med lika många krutsorter. Det blir för många variabler på en gång. Det vet jag egentligen sedan tidigare men jag rör ändå till det.

Sen är jag inte tillräckligt stabil bakom stocken, jag skjuter en hel del som är hyfsat bra, men jag vill mer och det är väldigt svårt att utvärdera skyttet när man bollar med laddningar samtidigt.

Det slutar med att jag inte heller helt och fullt litar på kikarmontaget, jag vill ha en skena och ett lite lägre montage.

Jaja, nu måste jag beställa mer kulor, och krut. Nytt montage kräver lite mer planering och utgifter.

Publicerat

Det slutar med att jag inte heller helt och fullt litar på kikarmontaget, jag vill ha en skena och ett lite lägre montage.

Jaja, nu måste jag beställa mer kulor, och krut. Nytt montage kräver lite mer planering och utgifter.

Nu talar du ett språk som jag verkligen förstår... :lol:

Min filosofi är att eliminera alla tvivel på utrustningen och enbart ha mig själv som felkälla och snart, mycket snart, är jag där! (med mig själv som felkälla menar jag för den delen är fortfarande full av allehanda fel!)

338-06AI är verkligen ett intressant recept du har som jag måste kolla in närmare... Inte för att det är någonting jag ser mig prova men jag tror mig förstå en del av fördelarna!

Jag fick med en 20MOA skena till mitt nya sikte och det känns riktigt stabilt måste jag säga! Dessutom tillförde det 400g till på riggen och jag vill ju ha en tyngre bössa...

Precisionsskyttet är verkligen på uppsving och som nybörjare som jag är finns det massor av roligt och spännande att läsa om här!

Jag har också stora problem bakom stocken men med hjälp av andra som kan "spotta en i röven" som jag så fint sade till Karl.Ö i dag ( :blink:) så kan man ganska snabbt få hjälp med det.

Mitt problem är varierande rekylupptagning och här krävs en hel del träning helt enkelt.

Rock on helt enkelt! ^_^

Publicerat
  • Författare

Mitt problem är varierande rekylupptagning och här krävs en hel del träning helt enkelt.

Rock on helt enkelt! ^_^

Rekylupptagning är ett underligt fenomen, jag blir inte riktigt klok på det. Ibland får jag till det, ligger kvar i målet och kan markera träffarna själv i kikaren, underbar känsla. Nästa gång hoppar hela riggen en dm åt vänster. SKITIRRITERANDE :excl: Detta är en av orsakerna till att jag inte får till det där sista av precisionen, grupperna öppnar upp och allt blir bajs.

I går när jag sköt basic rifle så var det lite intressant att se resultatet av gymnastikserien, upp och stå mellan varje skott. Jag hann bara 8 av de 10 skotten på 2 minuter, men samtliga 8 satt i pistolspegelns 20 cm. Det är väl ändå att anse som relativt bra, beroende på vem man jämför, och pratar med. Men när jag ligger och skjuter serier så blir det inte så väldigt mycket bättre som jag skulle önska.

När det gäller kalibern så valde jag 338-06ai bara för att det är lite mer rock´n roll än 30-06. Jag tvivlar på att Svenskt vilt känner någon skillnad på kaliber .30 och .338. Det som dock är intressant och mycket tilltalande är att hylsorna häddspäjsar så markant mot det branta hylsbsöstet att de inte sträcker sig nämnvärt. Vid formskjutningen så drar de till och med in halsen lite så hylsan blir kortare. Klockent, att hålla på med den förbannade hylstrimningen, som i 222rem, är verkligen inte kul. DEt borde innebära att hylsorna får ett långt liv.

nog om detta nu, mot jobbet.

Publicerat

pratar du om en dm på tavla 300m eller på säcken/benstödet?

vet du vad jag provade förra året, att blunda när man trycker av 3 skott. Det ger "inget" så till vida att man inte ser vad som händer under skottet men jag kände en hel del nya saker faktiskt. man känner bättre om man slappnar av eller inte om man inte är besatt av att hålla riktmedlet korrekt i målet. det som då slår mig nu när jag skriver är att du kanske inte kommer ner tilräckligt nära marken. höjden på benstöden kanske? har du provat och se fall fenomenet finns där om du skjuter enbart från säck?

kör lite felsökningsinput 101 här nu vettu... ;)

Publicerat
  • Författare

Jag har nu kört på en lite lågbudgetvariant, beställt en Weaverskena utan lutning i aluminium. Helst skulle jag ha en 20MOA picatinny i stål, men det är lite mycket pengar just nu. Om jag känner att skena is da shit får vi se.

Publicerat

Här har jag beställt både ringar och picatinny rail till riktigt bra priser!

http://www.egwguns.com/

Jänkarna verkar rea ut all nuförtiden så min picatinny rail t ex som skall vara av riktigt bra kvalitet kostade nästan bara hälften av den billigaste som går att köpa i Sverige!

Efter det har jag beställt flera saker från staterna och det kommer jag att fortsätta med ^_^

Kolla hur mycket en skena kan kosta, man vet ju aldrig ;)

Publicerat
  • Författare

Tack för länken, jag har sett på EGWs prylar tidigare, men inte deras egen webshop :blush:

Jag är en aning tveksam till skena då jag måste toppmata maget. Picatinny ger dessutom ett ganska högt montage. Jag har sneglat lite på Leupolds QRskena, det verkar vara en trevlig lösning som skulle kunna bli riktigt bra, men utan lutning då förstås.

Publicerat
  • Författare

Det visar sig att min försiktighet när det gäller köp av skena lönade sig. Hålen i lådan matchar INTE skenan, det är mao inte läge att köpa en färdigborrad stålskena för en oherrans massa pengar som inte går att använda. Det blir i så fall till att köpa en oborrad skena för lika mycket pengar och låta en smed borra den, för ÄNNU mera pengar :(

Jag ska dock ge mig på att borra nya hål i skenan, det är ingen raketforskning, med lite tidsödande pill borde jag fixa det i verkstan på jobbet.

Publicerat

Tack för länken, jag har sett på EGWs prylar tidigare, men inte deras egen webshop :blush:

Jag är en aning tveksam till skena då jag måste toppmata maget. Picatinny ger dessutom ett ganska högt montage. Jag har sneglat lite på Leupolds QRskena, det verkar vara en trevlig lösning som skulle kunna bli riktigt bra, men utan lutning då förstås.

om du tar baser kan det bli spänningar om du har lite sneda hål. då får man fila lite på sin tapp i ringen för att få det helt hundra. jag har baser för large ring mauser om du skulle vilja låna och prova att sätta dit.

Publicerat
  • Författare

om du tar baser kan det bli spänningar om du har lite sneda hål. då får man fila lite på sin tapp i ringen för att få det helt hundra. jag har baser för large ring mauser om du skulle vilja låna och prova att sätta dit.

Menar du Leupold QRbaser nu?

Annars är det är väl hela idén med skena, att minska spänningarna.

Jag ska börja med att borra/fräsa nytt hål i skenan för bakre lådbryggan. Om jag känner att det inte är allt för komplicerat kanske jag vågar mig på att själv borra en oborrad picatinny. Det är ju en helt speciell tillfredsställelse när man gjort saker själv, jag går igång på det, fullt och totalt. Ingenting spöar lite sjysst DIY.

post-2426-0-81928800-1334782574_thumb.jp

Duktig missmatch, på min gamla Qvarna passar det bättre, då sitter de främre hålen längre bak. Detta är ihopskruvat en en liten civil Brittisk vapenverkstad som köpte in en drös FNlådor efter kriget och krängde som lågbudget ParkerHalekopior med sugrörstunna pipor.

Inte direkt ISOmärkt om man säger så...

Publicerat
  • Författare

post-2426-0-07421000-1335382710_thumb.jp

3,9mm borr förhoppningsvis mätt tillräckligt noggrant...

post-2426-0-57522300-1335382725_thumb.jp

5,5mm borr för att försänka skallen lika myvket som i originalhålet.

Bilder på montering kommer senare.

Publicerat
  • Författare

post-2426-0-83009600-1335466893_thumb.jp

Så här ska alltså skenan sitta om allt går som det ska,

post-2426-0-53624200-1335466922_thumb.jp

Min små hemmapysslade skruvhål.

post-2426-0-73110800-1335466960_thumb.jp

När jag dragit i skruvarna i de bakre hålen på skenan, låg de främre hålen i skenan klockrent centrerade över främre hålen i lådan, lycka :wub: jag har mao lyckats rätt bra med att mäta och borra :P

post-2426-0-60993900-1335466988_thumb.jp

Klart, nu ska bara loctiten härda innan jag börjar kludda med att montera gluggen.

Publicerat

Bra jobbat!

Självfixat med bra resultat är alltid bäst skänker lite extra känslor :wub:

Publicerat

Pysselfarbror :)

Ser väldigt bra ut..

//

Publicerat

Pysselfarbror :)

Ser väldigt bra ut..

//

lite rivigare nu eller hur Lasse?!