Publicerat December 7, 201015 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...r-varg-1.15404/ Vad är det för larv? Det är väl inget län i Sverige som är lämpligt för varg... det finns vägar och människor överallt som drabbas... att vargarna blir påkörda på vägarna är väl helt naturligt och det är väl någonting som "forskarna" borde känna till... om dom inte har den vetskapen så lär man väl låta dom inse det själva. Sverige är idag indelat i 21 olika län... ska man nu ha 20 föryngringar i Sverige så är det väl inte mer än rätt att hela sverige delar på bördan... en föryngring per län helt enkelt. Kostar det några hundra får, renar eller andra tamdjur per län så är det väl skattebetalarna som får stå för den kostnaden i så fall. Jag tycker det är småaktigt att som jägare inte vilja dela på problemen med sina jaktbröder.
Publicerat December 7, 201015 yr Det är väl bara precis som vanligt. Givetvis ska vi ha vargar, björnar, vindkraftverk, vattenkraftver, kärnkraftverk, sopstationer, invandrarförläggningar, vårdhem för ungdomsbrottslingar, hem för psykiskt sjuka, hem för hemlösa, hundpensionat, katthem osv osv osv MEN FÖR FAEN INTE DÄR JAG BOR !!!!!!!!!
Publicerat December 7, 201015 yr NIMBY Det är jätte politiskkorrekt att vilja ha varg, tills tanken finns att dom ska sättas ut i min egen närhet. Det vettigast i denna fars med utplantering vore ju att sätta ut 10 vargpar i län som inte redan har varg. för enlig all exertis så stannar ju dom inte på platsen dom sättes ut så det skulle ju inte vara något hot för inavelens skull, och stanna dom så blir det ju ett pittoreskt inslag i mångfalden.
Publicerat December 7, 201015 yr Jag skulle nog tro att när det börjar närma sig inplanteringar så kvittar det vilket län det gäller. Det finns alltid bra mycket fler än en handfull jägare (och lantbrukare mfl) som har "bra" argument för varför just deras län skall vara utan. Jag är själv positiv till vargen. Så länge den inte är i närheten av mig... Så jag har full förståelse för folk som inte vill ha den hos sig. Det är därför jag brukar tjata om att man borde försöka skapa insitament som gör att det blir någon form av kompensation för de som drabbas. Kanske är jag något blåögd. Men jag hoppas att en dylik eventuell kompensation inte vattnas ut helt av krav från de som drabbats av den naturliga etableringen. Och skippa snacket om att de vargar vi redan har också är utplanterade. Den etablering vi har är i politikernas ögon naturlig tills motsatsen bevisats.
Publicerat December 7, 201015 yr Det där uttalandet lär nog få stå för sagesmannen.. det vore inte speciellt bright av tex jägareförbundet centralt att torgföra samma åsikt, då skulle jag ledsna rätt hårt på dem tex och jag skulle nog inte vara ensam. Mvh!
Publicerat December 7, 201015 yr Jag tycker nog att sörmland är ett alldeles utmärkt varglän. Jag kan hålla med om att vissa län, t ex dom sydligaste inte är lämpliga av den anledningen att rätt biotop för vargen saknas, fårfarmare kan sitta och vakta sina får (eller anställa mig att göra det) och billister kan köra försiktigare (lol, som om det någonsin skulle hända) Klart vargar kommer bli påkörda och ta får i sörmland liksom i resten av sverige.
Publicerat December 7, 201015 yr Hmmm, känns lite som att SJF inte vill tappa fler medlemar till JR. Njae, Tror nog Hippens kommentar ligger ganska nära sanningen...
Publicerat December 7, 201015 yr Njae,Tror nog Hippens kommentar ligger ganska nära sanningen... Då tycker jag att det är en dunder tabbe att lyckas få den på hemsidan om det "bara" är en person som står bakom det. Nej jag tror nog att dom börjar på att bli politisk inkorrekta även i Sörmland
Publicerat December 7, 201015 yr Det är tur att det är så mycket hål i viltstängslen längs E4an igenom Sörmland. Men som alla vet så stannar ju inte vargen när den blir utsläppt, frågan är bara vart den kommer ta vägen, jag tippar den kommer röra sig mot örebro, där finns det ju tikar/hanar..
Publicerat December 7, 201015 yr Då tycker jag att det är en dunder tabbe att lyckas få den på hemsidan om det "bara" är en person som står bakom det. Nej jag tror nog att dom börjar på att bli politisk inkorrekta även i Sörmland Det är ju ganska lämpligt att "någon" uttalar sig kritiskt mot varg. Då behöver ju inte SJF stå bakom uttalandet samtidigt som man sänder signaler till de som inte vill ha varg i Sörmland att SJF är emot varg fast inte ändå.... blev lite märkligt men ni förstår säkert....
Publicerat December 7, 201015 yr Som sörmlänning kan jag hålla med "sagesmannen". (så nu e det inte "bara" en som tycker så) Om jag nu får tycka så fast man är medlem i SJF? /ekebo
Publicerat December 7, 201015 yr Som sörmlänning kan jag hålla med "sagesmannen". (så nu e det inte "bara" en som tycker så)Om jag nu får tycka så fast man är medlem i SJF? /ekebo Självklart! Men jag tar mig då friheten att fråga om du är emot utsättningar helt och hållet eller bara i södermanland?
Publicerat December 7, 201015 yr Det mest lämpliga torde väl vara söder om Öster-Malma, dvs Aspa - Ripsatrakten. Stor viltstam, långt ifrån E4, E20 samt Rv 55 och hyggligt politiskt korrekt. I Stockholm torde Tyresta Nationalpark vara ett riktigt bra alternativ. http://www.tyresta.se/ Tyresta är 1 970 ha stort samt Tyresta Naturreservatet är 5 000 ha stort med sammanhängade orörd skog och långt ifrån stora vägar.
Publicerat December 7, 201015 yr kanske inte lämpligt men i allra högsta grad nödvändigt för att öka förståelsen för problemet, och därmed andra människors problem i länen norr om sthlm.
Publicerat December 7, 201015 yr SOLIDARITET! Nä, jag tror inte det blir någon utsättning i Sörmland, men vargen är snart där ändå pga födotillgången.
Publicerat December 7, 201015 yr MKJ, din gamle kommunist... Givetvis kommer vargen hit med jämna mellanrum och givetvis kan vargen hantera de stora vägarna här likaväl som i Riala. Problemet som inte ofta kommer fram är att vi har en ekonomisk barriär, som man ogärna talar om, mot vargetablering söder om Mälaren. När vargar kommer hit eller söderöver, tidigare också till Uppland, så har de en tendens att ta tamdjur (får). Då måste man endera sätta upp rovdjursstängsel, vilket blir tokdyrt eftersom det finns många och spridda fårbesättningar, eller skyddsjaga. Valet blir enkelt för de beslutande, skyddsjakt. Således har vi en ekonomisk barriär mot spridningen av vargproblemet som måste lyftas fram i ljuset. Det samma gäller egentligen jaktvärdet, det är större söder om Mälaren, men menar man allvar med spridningen av vargbördan är det bara att betala.
Publicerat December 7, 201015 yr MKJ, din gamle kommunist... Givetvis kommer vargen hit med jämna mellanrum och givetvis kan vargen hantera de stora vägarna här likaväl som i Riala. Problemet som inte ofta kommer fram är att vi har en ekonomisk barriär, som man ogärna talar om, mot vargetablering söder om Mälaren. När vargar kommer hit eller söderöver, tidigare också till Uppland, så har de en tendens att ta tamdjur (får). Då måste man endera sätta upp rovdjursstängsel, vilket blir tokdyrt eftersom det finns många och spridda fårbesättningar, eller skyddsjaga. Valet blir enkelt för de beslutande, skyddsjakt. Således har vi en ekonomisk barriär mot spridningen av vargproblemet som måste lyftas fram i ljuset. Det samma gäller egentligen jaktvärdet, det är större söder om Mälaren, men menar man allvar med spridningen av vargbördan är det bara att betala. Med andra ord är det endast folktomma län med litet jaktvärde (om man nu kan sätta ett värde på jakten men jag förstår vad du menar) som kan komma att få varg inplanterad, men de har ju redan Varg så då faller hela konceptet... //
Publicerat December 7, 201015 yr Just inplanteringen är enkel att hantera. Det enda som kan bli aktuellt i ett första skede är att byta ut valpar och det är rentav attraktivt. Det blir inte mer vargar på skogen men du kanske får kompensationsåtgärder... Av samma anledning finns det knappast skäl att oroa sig där man inte har sändarförsedda tikar, vilket krävs för att kunna lokalisera lyor där man ska byta valpar. Det är också intressant att notera att om man åker runt i bygderna och pratar nya gener till vargstammen så blir det högljudda diskussioner där man inte har varg medan det är mycket sansat där man har varg. Jag har själv träffat rätt många hundra på dessa möten de senaste månaderna och har hittills inte träffat en enda som motsatt sig införsel av nya gener på konstgjord väg efter mötet. Även om det är tuffare ju längre ifrån vargarna du kommer...
Publicerat December 7, 201015 yr Byta valpar var en smart lösning, Funkar verkligen det. Jag menar tar tiken till sig de " nya" valparna. //
Publicerat December 7, 201015 yr 100% lyckat där man försökt. Över huvud taget är hunddjur rätt enkla att byta valpar hos. Vi får ju tillochmed tikar att ta hand om kultingar och rådjurskid...
Publicerat December 7, 201015 yr 100% lyckat där man försökt. Över huvud taget är hunddjur rätt enkla att byta valpar hos. Vi får ju tillochmed tikar att ta hand om kultingar och rådjurskid... Skall med andra ord bli mycket spännande och se resultatet av utsättningarna.. Dock relaterat till ämnet, så nog fan måste även Sörmland ta emot varg, kanske lite jämtländsk björn också?
Publicerat December 7, 201015 yr Jag tycker definitivt Sörmland ska vara med och dela bördan, men med dagens system blir det svårt... Björnen är knappast ett problem idag. Vi har 3500 och har ett minimimål på 1000... Jag tror desutom att en hel del jägare vill ha björn här nere.