Publicerat December 8, 201015 yr Och MKJ, vi möter dig vid länsgränsen!!! Tror snart varenda upplänning är i sörmland och jagar /ekebo Be han ge fan i gryten och sedan svara när man ringer! Annars får ni ta han!
Publicerat December 8, 201015 yr Varg, snö och miljöpartister, Uppland har blivit ett kargt landskap, inte underligt att vi alla drömmer om de fria landet i sydväst Många av tjänsterna du nämner kommer iaf vara produkter av skattemedel, även förbundens personal till stor del. Intäkterna är nog lätträknade. Tar nog vägen via Västmanland - just in case.
Publicerat December 8, 201015 yr Be han ge fan i gryten och sedan svara när man ringer! Annars får ni ta han! Försök låta bli dunken på vardagarna iaf ditt grytdjur, ringer i morgon
Publicerat December 8, 201015 yr Intressant diskussion ni för Linkis och MKJ!Att vargen kostar är jag medveten om det kan ni säkert ta fram siffror på men hur är det med inkomster pga av varg? Om vi nu ska ha en helt ärlig och öppen diskussion? Stängseltillverkare, de som sätter upp dem, spårare, forskare, annat myndighetsfolk som pysslar med frågorna, SJF och JRF anställda mm mm. Jag är fortfarande emot varg men ser gärna öppen ekonomisk redovisning så att säga, även om jag tror det kostar mer med varg än vad som tjänas in till samhället. Och MKJ, vi möter dig vid länsgränsen!!! Tror snart varenda upplänning är i sörmland och jagar /ekebo Åker man till uppland för att jaga så är det det för lodjurens skull... för det är ni Sverigeledande på Skulle som sagt var vara hemskt kul med en redovisning vad det kostar oss med varg..
Publicerat December 8, 201015 yr Författare Skulle som sagt var vara hemskt kul med en redovisning vad det kostar oss med varg.. Kan bara hålla med!
Publicerat December 9, 201015 yr Jag tror att om dom totala siffrorna för vad vargen kostar skulle komma ut i offentligheten så skulle inte lika många vara positiva till att vargbördan skulle härja i landet. Av egen erfarenhet vet jag att polisen med helikopter sökte en påkörd varg under en hel dag förra året.. vad kostar inte en helikopter + 2 anställda en hel arbetsdag? 1-3 årslöner.. Jag tror nog vargen kostar åtskilliga hundratals miljoner varje år. Pengar som skulle kunna läggas på bra mycket vettigare saker än 08ornas odrägliga jäkla "kram-djur".
Publicerat December 9, 201015 yr Det är faktiskt jättesvårt att räkna på dessa kostnader eftersom en hel del av dem är indirekta. Räkna man enbart på riktigt direkt kostnader, t ex ersättningar för tagna amdjur så landar man strax under 100 miljoner. Som MKJ mycket riktigt påpekar är såväl vårt arbete som Länsstyrelsernas och faktiskt många forskare finansierade av skattemedel så där blir det inte riktigt rättvist att ta det som en "förtjänst" för rovdjuren. Det enda, i vargfallet, jag kan komma på på pluskontot är väl stängseltillverakre... Tar man inventeringen och administrationen av en varg så har jag sett siffror på cirka 30 000 SEK / varg och år. Den stora kostnaden drabbar dock markägarna i form av uteblivet jaktvärde och allmänheten i form av minskat rekreationsvärde. De stora rovdjuren kostar årligen cirka en halv miljard i "uteblivet" jaktvärde. Då är lon värst, därefter björnen och sedan vargen. Sammantaget så skulle jag tro att vi landar på kostnader, eller uteblivna ntäkter, för de stora rovdjuren på sådär en 700 - 800 miljoner. Men det är en gissning.
Publicerat December 9, 201015 yr Vi har en snubbe här i västmanland som tjänar pengar på att ta med folk (och sthlmare) ut i skogen och lyssna på vargarna, han får väl också läggas på pluskontot. I övrigt så tycker jag att lagom mycket varg är väl ingen fara, det är ju faktiskt inte helt fel att kunna sitta och lyssna till vargyl på rävvaket, eller för den delen se en varg eller ett lo stryka fram över sjön en vinternatt. Och björnen ökar ju bara spänningen med jakten....fast kanske inte riktigt på det sätt som man önskar. Helt enkelt jag är rätt så okej med stora rovdjur. Men dom som jagar i dalarna får nog ta och decimera klotenreviret en aning för nu har jag två flockar varav kloten är den största på mitt område och det ger totalt 11 vargar vilket är lite väl mycket även för mig som tycker om dom.
Publicerat December 9, 201015 yr Vi har en snubbe här i västmanland som tjänar pengar på att ta med folk (och sthlmare) ut i skogen och lyssna på vargarna, han får väl också läggas på pluskontot.I övrigt så tycker jag att lagom mycket varg är väl ingen fara, det är ju faktiskt inte helt fel att kunna sitta och lyssna till vargyl på rävvaket, eller för den delen se en varg eller ett lo stryka fram över sjön en vinternatt. Och björnen ökar ju bara spänningen med jakten....fast kanske inte riktigt på det sätt som man önskar. Helt enkelt jag är rätt så okej med stora rovdjur. Men dom som jagar i dalarna får nog ta och decimera klotenreviret en aning för nu har jag två flockar varav kloten är den största på mitt område och det ger totalt 11 vargar vilket är lite väl mycket även för mig som tycker om dom. Pluggar du på skogsmästarskolan? Vi förvaltar en hel del skogsmark runt skinnsberg, iår halverades jaktarrendena med hänsyn till vikande älgstam och varg på skogen som försvårar/omöjliggör löshundsjakt. Har man inte hund kan man nog leva med dom, men kostar gör dom - överallt.
Publicerat December 9, 201015 yr Vargen är det ultimata vapnet för att minska antalet jägare i Sverige.
Publicerat December 9, 201015 yr Vargen är det ultimata vapnet för att minska antalet jägare i Sverige. Inte bara det, Vissa delar av vargmotståndet är också det bästa vapnet för att värva fler jaktmotståndare...
Publicerat December 9, 201015 yr Det finns en publikation som heter jordbruksstatistisk årsbok, den borde ni skaffa på förbundet. Hmmm, satt o tittade i den och blev lite förundrad. Som jag kunde utläsa så fanns den 2008 ca 6 200 000st slaktkycklingar i sverige men "min" fabrik slaktade det året ca 28 000 000st?????
Publicerat December 9, 201015 yr Hmmm, satt o tittade i den och blev lite förundrad. Som jag kunde utläsa så fanns den 2008 ca 6 200 000st slaktkycklingar i sverige men "min" fabrik slaktade det året ca 28 000 000st????? Vad är konstigt med det? De lever väl inte så många veckor?
Publicerat December 9, 201015 yr Vad är konstigt med det? De lever väl inte så många veckor? Nja, som jag förstod skulle det vara hela årets totala mängd djur. Summa borde ligga på ca 74-76 000 000st under 2008. Om antalet är vad som finns under en månad så ger det en märklig bild för jämförelse.
Publicerat December 9, 201015 yr Nja, som jag förstod skulle det vara hela årets totala mängd djur. Summa borde ligga på ca 74-76 000 000st under 2008. Om antalet är vad som finns under en månad så ger det en märklig bild för jämförelse. Tror det är antalet platser dom mäter.
Publicerat December 9, 201015 yr Tror det är antalet platser dom mäter. Hmmm, kan det verkligen finnas 6 200 000 ställen som föder upp slaktkyckling, tror inte det. Man måste uppfylla en hel del innan man kan registrera sig som slaktkycklingupfödare, hobbyuppfödning borde inte hamna i denna grupp. Vi har 56 uppfödare inom vår koncern och vi slaktar ca 60-65% av alla slaktkycklingar i sverige. Då är det rimligare att det är siffrorna för antalet slaktkyckling under en månad som anges av SCB (som Henke67 antydde) för då hamnar vi på 6200 000 x 12 = 74 400 000st. Använder vi å andra sidan samma räknesätt på svin så får vi 19 310 000st svin och räknar vi med ca 70kg kött/svin så ger det 150kg kött/person i sverige vilket knappt kan stämma. Jag tror att vi i sverige äter runt 36 kg/per o år och då räknas även all import med så det bör vara totalsumman som SCB anger och då är den felaktig för slaktkyckling. Detta leder givetvis till misstanken om vilka andra siffror som är fel.
Publicerat December 9, 201015 yr visst, de e gott med grillad kyckling men vad har det med vargen o sörmland att göra?
Publicerat December 9, 201015 yr Hmmm, kan det verkligen finnas 6 200 000 ställen som föder upp slaktkyckling, tror inte det. Man måste uppfylla en hel del innan man kan registrera sig som slaktkycklingupfödare, hobbyuppfödning borde inte hamna i denna grupp. Vi har 56 uppfödare inom vår koncern och vi slaktar ca 60-65% av alla slaktkycklingar i sverige. Då är det rimligare att det är siffrorna för antalet slaktkyckling under en månad som anges av SCB (som Henke67 antydde) för då hamnar vi på 6200 000 x 12 = 74 400 000st. Använder vi å andra sidan samma räknesätt på svin så får vi 19 310 000st svin och räknar vi med ca 70kg kött/svin så ger det 150kg kött/person i sverige vilket knappt kan stämma. Jag tror att vi i sverige äter runt 36 kg/per o år och då räknas även all import med så det bör vara totalsumman som SCB anger och då är den felaktig för slaktkyckling. Detta leder givetvis till misstanken om vilka andra siffror som är fel. Slaktkycklingsplatser Håller med Taxmannen, kan redigeras bort.
Publicerat December 9, 201015 yr visst, de e gott med grillad kyckling men vad har det med vargen o sörmland att göra? Inte ett jäkla dugg! Det var att jag reagerade för siffrorna som SCB pressenterade och jag är säker på att de är fel. Frågan är då vilka andra siffror som är fel. Man använder ju SCBs siffror som underlag i diskutionen om var Varg är lämplig och vilka konflikter som kan uppstå.
Publicerat December 9, 201015 yr Slaktkycklingsplatser Håller med Taxmannen, kan redigeras bort. Hmmm, herrn är alltså inte så noga med faktaunderlaget i sina diskusioner. Kan vara bra att ha med sig i framtida debatter....
Publicerat December 9, 201015 yr Pluggar du på skogsmästarskolan?Vi förvaltar en hel del skogsmark runt skinnsberg, iår halverades jaktarrendena med hänsyn till vikande älgstam och varg på skogen som försvårar/omöjliggör löshundsjakt. Har man inte hund kan man nog leva med dom, men kostar gör dom - överallt. Nej jag är urinnevånare i skinnsberg. Jag har haft hund och vi har flera i laget som jagar med löshund och då jag skaffar hund igen kommer jag jaga med den som löshund, vargen är naturligtvis en risk man får räkna med då man släpper hunden liksom dom många gruvhål och vattendrag som finns på området. Men ja, kostar gör dom. Väldigt mycket för väldigt många i både pengar och livskvalité.
Publicerat December 9, 201015 yr Jo, visst finns det positiva sidor av rovdjuren. Åtminstone björnen och lon har nog mätbara jaktvärden och det finns mig veterligen en knapp handfull entrepenörer som lever av "rovdjursturism", åtminstone delvis. Vi ska dock komma ihåg att vi har runt 300 företag som lever av att sälja jakt som i de allra flesta fall bygger på lösa hundar... Hur vi än vrider och vänder oss kostar rovdjuren och det är till största delen kostnader som inte täcks av staten och som i slutändan drabbar markägarna.
Publicerat December 9, 201015 yr Hmmm, herrn är alltså inte så noga med faktaunderlaget i sina diskusioner. Kan vara bra att ha med sig i framtida debatter.... Ja eller hur? Referera gärna till den gången SCBs slaktkycklingsstatistik diffade 10%, så är jag ju dräpt. Nej jag är urinnevånare i skinnsberg. Jag har haft hund och vi har flera i laget som jagar med löshund och då jag skaffar hund igen kommer jag jaga med den som löshund, vargen är naturligtvis en risk man får räkna med då man släpper hunden liksom dom många gruvhål och vattendrag som finns på området. Men ja, kostar gör dom. Väldigt mycket för väldigt många i både pengar och livskvalité. Faror finns överallt, vägar, isar, gruvhål och jaktviltet i sig. Tror alla hundägare accepterar dessa ändå.
Publicerat December 9, 201015 yr Demokrati är att dela bördan i denna fråga! Jag är iofs emot att det ska kosta ett kulturarv, men ändå ser jag plats för varg här uppe utan destovärre knussel,Vi har utan många vet om det näst högsta föryngringen på lodjur och massor av järv utan det märks hos jägare,men för dom som bedriver stuts jobbet och kultur arvet äre värre för.. föryngring lodjur Känns i jägar hjärtat bättre ett lam än en hund blir föda!