Publicerat December 7, 201015 yr Jag tycker definitivt Sörmland ska vara med och dela bördan, men med dagens system blir det svårt...Björnen är knappast ett problem idag. Vi har 3500 och har ett minimimål på 1000... Jag tror desutom att en hel del jägare vill ha björn här nere. Varför blir det svårt med dagens system?
Publicerat December 7, 201015 yr Se några inlägg upp... Det kostar betydligt mer att ha en varg i t ex Sörmland än ytterligare en i Värmland. Har man inte pengarna så skyddsjagar man den i Sörmland och tar den i Värmland... Ren och skär demokrati och ekonomi.
Publicerat December 7, 201015 yr Författare Se några inlägg upp...Det kostar betydligt mer att ha en varg i t ex Sörmland än ytterligare en i Värmland. Har man inte pengarna så skyddsjagar man den i Sörmland och tar den i Värmland... Ren och skär demokrati och ekonomi. Demokrati vet jag ju inte om jag vill hålla med om... politik kanske.
Publicerat December 8, 201015 yr Dahla: Det finns många definitioner på demokrati men ser vi till just rovdjursfrågan så är det ett mycket tydligt globalt mönster att de stora rovdjuren hamnar där det finns minst nejsägare, dvs minst människor eftersom mycket få vill ha dem där man bor. Sverige är unikt i så motto att det glesast befolkade området är undantaget av hänsyn till boskapsskötsel (renskötsel).
Publicerat December 8, 201015 yr Dahla: Det finns många definitioner på demokrati men ser vi till just rovdjursfrågan så är det ett mycket tydligt globalt mönster att de stora rovdjuren hamnar där det finns minst nejsägare, dvs minst människor eftersom mycket få vill ha dem där man bor. Sverige är unikt i så motto att det glesast befolkade området är undantaget av hänsyn till boskapsskötsel (renskötsel). Blir det inte svårt att få förståelse av den stora allmänheten om Rovdjuren bara håller sig i andras områden, störst opinion för varg finns väl om jag förstår det rätt i större städer, då borde det ju finnas större möjlighet att öka mängden djur i deras närområden istället för att endast bråka mest med de som låter minst. Vad gäller kostnader så verkar ju det vara av underordnad betydelse när det kommer till våra rovdjur, där har det mest rört sig om att få synas i media som rovdjurens bevarare.
Publicerat December 8, 201015 yr Demokrati vet jag ju inte om jag vill hålla med om... politik kanske. Vi fattiga stackare i Värmland måste värna om demokatrin. Det är ju demokatri eftersom det finns mera folk i storstäderna som vill ha varg. Och då är det ju bra att ha den på betryggande avstånd från sina rekreations och jakt marker. Då kan man slå sig för bröstet och säg att vi värnar ju om vargen och vi röstar ju demokratisk att vi ska ha den långt från oss. Det är trams att det bara är väldigt dyrt i öster ut. Visst blir det större ekonomisk skada i kronor och ören, men skillnaden blir nog inte så stor om man räknar i %. För en älgjakt i norra Värmland dra nog in nästan lika mycket för en lanthandel som julveckan.
Publicerat December 8, 201015 yr Författare Ja, och i renbetesland finns det ju verkligen flest människor per yta... Nä, vargen hamnar där det finns färre rika och inflytelserika människor... där har vi politiken och "demokratin" i samhället... jag ser det just nu som en diktatur där en väldigt liten skara sitter och bestämmer... den lilla skaran har en mängd nyttiga idioter runt sig som får se till att göra skitjobbet.
Publicerat December 8, 201015 yr Nog beredd att hålla med kritikerna, det är viktigt för trovärdigheten i jägarförbundets budskap att man accepterar varg överallt nedan renbetet. Mycket kan man argumentera emot men att kräva ett vargfritt sörmland baserat på vägar och boskap håller inte i jämförelse med andra län där jordbruksnäringen är ännu mer viktig. Nu lägger sig isarna extremt tidigt över Mälaren/Hjälmaren. Sörmland kommer att få mycket besök från norr tack vare det, framförallt av lodjur men säkerligen av varg också. Skulle förvåna mig om vi inte har ett revirhävdande par där inom 1 år. Tillhör inte "hahaha, där fick ni falangen" Jag lider med vaje stackare som varg på knuten. Men Sörmland är extremt laddat tack vare diverse storgubbar och gods med god påverkan på beslutsfattare, höga jaktvärden och inte minst där bägge jägarförbundens centrala kansli ligger.
Publicerat December 8, 201015 yr Tillhör inte "hahaha, där fick ni falangen" Jag lider med vaje stackare som varg på knuten. Men Sörmland är extremt laddat tack vare diverse storgubbar och gods med god påverkan på beslutsfattare, höga jaktvärden och inte minst där bägge jägarförbundens centrala kansli ligger. +1...
Publicerat December 8, 201015 yr Jag håller med om att sörmland inte är lämpligt för inplantering av varg - det finns ju inga andra vargar där som den kan para sig med och det är väl det som är hela idén. Andreas
Publicerat December 8, 201015 yr Författare Värmland var inte heller lämpat för inplantering av varg på den tiden då det begav sig...
Publicerat December 8, 201015 yr Jag håller med om att sörmland inte är lämpligt för inplantering av varg - det finns ju inga andra vargar där som den kan para sig med och det är väl det som är hela idén.Andreas Det lär i alla fall vara svårt att använda metoden att byta ut valpar... Dahla, Sett ut de beslutsfattandes synvinkel så är har etableringen i värmland skett naturligt. Allt annat är konspirationsteorier tills motsatsen bevisats. Jag skulle tro att det krävs en fällande dom i en domstol mot de som eventuellt satt in några vargar för att du skall få dem att ändra på detta synsätt. Detta tror jag är omöjligt. Varför jag tror att det är omöjligt är en helt annan fråga...
Publicerat December 8, 201015 yr Värmland var inte heller lämpat för inplantering av varg på den tiden då det begav sig... Trots min avatar så finner jag det osanorligt att någon varg skulle ha planterats in i värmland, det är förmånga vargar som vandrat in via finskryska gränsen som klarat sig ner till värmland utan hjälp för att jag ska tro på konspirationsteorier Andreas
Publicerat December 8, 201015 yr Författare Trots min avatar så finner jag det osanorligt att någon varg skulle ha planterats in i värmland, det är förmånga vargar som vandrat in via finskryska gränsen som klarat sig ner till värmland utan hjälp för att jag ska tro på konspirationsteorierAndreas Öhh... är det fler än två på 40 år menar du?
Publicerat December 8, 201015 yr Öhh... är det fler än två på 40 år menar du? ja, och dessutom finns "bevis" i form av dna att de vargar som finns är släkt med varandra (inavel) och inte med djurparksvargarna. skulle det vara inplanterade vargar skulle genetiken sett anorlunda ut Andreas
Publicerat December 8, 201015 yr Nu ligger inte denna tråd under "vår" area så jag vet inte om det är lämpligt att diskutera t ex Jägareförbundets inställning här men jag kan bara hänvisa till vår Rovdjurspolicy och Handlingsplan för respektive rovdjur. Där finns inga län undantagna och ett uttalat mål är att sprida rovdjurstrycket över större områden än dagens smala bälte över mellansverige. Vi tar heller inte hänsyn till renskötseln i så motto att vi undantar norra halvan av landet, ska vi dela ska vi dela lika sedan får rennäringen ta sin debatt. Även om renskötsel och varg är omöjligt så där får man välja och det är inte enkelt. Att jägareförbundens huvudkontor ligger i Sörmland är ett kärt debattämne och jag kan se symboliken men den har nog föga med verkligheten att göra. Visst spelar gods och rika Herrar med goda kontakter in på marginalen men det stora problemet är och förblir tamdjuren och då främst får. Alla vargar som varit i Sörmland har förr eller senare tagit sig in på topp5listan över fårdräpare i vargsläktet. Att hägna in alla fårbesättnngar med rovdjursstängsel i Sörmland kostar hundratals miljoner. Skyddsjakt. Det är här jag menar att det ekonomiska motivet hela tiden finns. I den stund man hävdar att man ska tåla mer dödade får i Sörmland innan skyddsjakt har man återigen lämnat rättvisan bakom sig. Det har ingenting med huvudkontor eller grevar att göra, bara att det är mycket billigare att ha varg i t ex Värmland, det är den frågan man måste lösa... Att det sedan skulle bli en våldsam opinionssvängning av varg i Stockholmstrakten eller i Sörmland är nog naivt att tro. Vi ska komma ihåg att endast 25% av Stockholmarna besöker skogen minst en gång per år, resten tycker säkert det är skitballt med varg på trakten. Av de 25% är nog också en majoritet förtjusta i varg. Markägare, jägare och andra naturnyttjare som lider av vargen hamnar i en än mer utsatt situation nära storstad. De blir en verkligt marginell grupp som man inte minst av populistiska skäl skiter ett stort stycke i. Alltså, jaktvärdet tar man idag inte hänsyn till vilket gynnar dagens rovdjursområde. Börjar man ta hänsyn till jaktvärdet finns inte en chans att sprida vargen söderut och till det ska läggas dagens ekonomiska problem med fårskötsel och varg. Det här handlar uteslutande om rovdjurspolitik och pengar.
Publicerat December 8, 201015 yr Nu ligger inte denna tråd under "vår" area så jag vet inte om det är lämpligt att diskutera t ex Jägareförbundets inställning här men jag kan bara hänvisa till vår Rovdjurspolicy och Handlingsplan för respektive rovdjur. Där finns inga län undantagna och ett uttalat mål är att sprida rovdjurstrycket över större områden än dagens smala bälte över mellansverige. Vi tar heller inte hänsyn till renskötseln i så motto att vi undantar norra halvan av landet, ska vi dela ska vi dela lika sedan får rennäringen ta sin debatt. Även om renskötsel och varg är omöjligt så där får man välja och det är inte enkelt.Att jägareförbundens huvudkontor ligger i Sörmland är ett kärt debattämne och jag kan se symboliken men den har nog föga med verkligheten att göra. Visst spelar gods och rika Herrar med goda kontakter in på marginalen men det stora problemet är och förblir tamdjuren och då främst får. Alla vargar som varit i Sörmland har förr eller senare tagit sig in på topp5listan över fårdräpare i vargsläktet. Att hägna in alla fårbesättnngar med rovdjursstängsel i Sörmland kostar hundratals miljoner. Skyddsjakt. Det är här jag menar att det ekonomiska motivet hela tiden finns. I den stund man hävdar att man ska tåla mer dödade får i Sörmland innan skyddsjakt har man återigen lämnat rättvisan bakom sig. Det har ingenting med huvudkontor eller grevar att göra, bara att det är mycket billigare att ha varg i t ex Värmland, det är den frågan man måste lösa... Att det sedan skulle bli en våldsam opinionssvängning av varg i Stockholmstrakten eller i Sörmland är nog naivt att tro. Vi ska komma ihåg att endast 25% av Stockholmarna besöker skogen minst en gång per år, resten tycker säkert det är skitballt med varg på trakten. Av de 25% är nog också en majoritet förtjusta i varg. Markägare, jägare och andra naturnyttjare som lider av vargen hamnar i en än mer utsatt situation nära storstad. De blir en verkligt marginell grupp som man inte minst av populistiska skäl skiter ett stort stycke i. Alltså, jaktvärdet tar man idag inte hänsyn till vilket gynnar dagens rovdjursområde. Börjar man ta hänsyn till jaktvärdet finns inte en chans att sprida vargen söderut och till det ska läggas dagens ekonomiska problem med fårskötsel och varg. Det här handlar uteslutande om rovdjurspolitik och pengar. Det finns en publikation som heter jordbruksstatistisk årsbok, den borde ni skaffa på förbundet. Bara hoppas att LRF gör sitt jobb i Sörmland då det är deras näring. Men enligt min bedömning är det inget case jag skulle vilja företräda i tinget i krass jämförelse med andra län som anses vara lämpliga, exempelvis Närke, Uppland och Östergötland. Sörmland är inget jordbrukslän i den jämförelsen, det är ett jakt, vilt och hobbyodlarlän primärt även om inte alla kanske håller med, såsom fårnäringen. Och varför skulle LRF reagera i Sörmland, har varit rätt tyst på dom i Uppland. En av Sveriges största lammproducenter ligger i Norr-malma utanför Norrtälje, en annan i Skebo - ett stenkast från Riala. Roslagen är bland de lammtätaste områdena i Sverige sett till sin yta. Tror dessa skulle bli rätt upprörda om LRF gick ut och sa att Sörmland ska vara vargfritt, men inte Uppland. Det är inte lätt det här, hur man en vänder sig blir rumpan bak.
Publicerat December 8, 201015 yr Jag har den! Nu är det egentligen ingen skillnad på Sörmland och Uppland i denna aspekt. Alla tidigare vargar i Uppland har också tagit sig in på topp5-listan... Det som är annorlunda nu är Rialareviret. Inte heller i Uppland finns några realistiska möjligheter att hägna alla fårbesättningar om nu rialagänget börjar få aptit på får. Länsstyrelserna i dessa län har några tiotusental kronor till dessa ändamål, när det skulle behövas några hundra miljoner... Just hobbyodling, särskilt av får, är problemet, eller räddningen, i dessa fall. Stora gårdar med stora besättningar är relativt enkla att freda från varg. Nu håller jag definitivt med om att detta är LRF´s frågor precis som renskötselproblematiken är samernas. Vill man dock som vi sprida rovdjurstrycket och få en så rättvis rovdjursförvaltning som möjligt tvingas vi ta del i även dessa debatter. Utan tvekan är eknomin idag den stora barriären mot en spridning av vargstammen söderut och österut. Vi tjänar inga medlemmar på att vara trovärdiga och ansvarsfulla, men det är ändock medlemmarnas vilja... "Rumpan bak problematiken" är lite av pudelns kärna i detta fall. Endera skiter man i att försöka ta ett helhetsgrepp på rovdjursförvaltningen och -politiken vilket gör det hela förbannat enkelt. Man kan då bara luta sig tillbaka och hävda att alla får tycka vad de vill. Denna taktik ger dock inga inträdesbiljetter till en plats att påverka politiken och därmed är man helt marginaliserad. Går man med ansvar in i ett helhetsgrepp hamnar man hela tiden i svåra konflikter men får en möjlighet att påverka. I slutändan blir det lite av en avägning mellan att skaffa sig så många medlemmar som möjligt som medlemsorganisation eller verka för så bra möjligheter som möjligt för sina medlemmar. Ett typexempel just nu är vargflytten. Det råder ingen som helst tvekan om att det bästa för jägarna just nu är att flytta in nya gener genom vargvalpar till lyor. Alternativet är 800 - 1000 vargar i landet. Det är dock inget som raggar särskilt många medlemmar...
Publicerat December 8, 201015 yr Ja den finns att ladda ner på nätet. Jodå, jag förstår i vad du vill uppnå i sak. Men om man tar ett helhetsgrepp och driver medlemmarnas frågor framåt så vill ju ingen ha varg egentligen, speciellt dom där det knackar på dörren såsom Sörmland. Det är omöjligt att framstå som objektiv med hänvisning till lantbruksnäringen om man deklarerar Sörmland exkluderat på dom grunderna när inget annat län fått dom utspelen. Skulle säga att då river man ner allt förtroende man skaffat sig i helhetsgreppet och länskretsarna i Värmland, Dalarna och Gävleborg skulle förmodligen lämna förbundet omedelbart. Jag anser faktiskt att det är tvärtom, det är precis dom hobbyodlarnas röster som behövs i debatten dvs dom som har sin huvudnäring från andra ställen, exempelvis staden. Folk som Örjan i torpet finns det gott om i Sörmland, och det är sådana människor som behöver bli förbannade och skall föra debatten och desutom få gehör för den i staden. Det finns ganska höga röster inom LRF i Sörmland med flera län i grannskapet som faktiskt välkomnar vargen. Man lever i tron att det skall mildra grisproblemen åt dom. Nu vet både du och jag att detta inte kommer att ske, men det vet inte dom uppenbarligen. Gris blir aldrig stapelföda åt vargen, speciellt inte i Sörmland med sin alternativmeny. Det måste finnas lättare sett att bli stenad än som jaktvårdskonsulent åka till Dalarnas fäbodar och hävda Sörmland vargfritt pga lite hobbyfår. Dum diskussion egentligen, jag vill inte ha varg nånstans vilket jag aldrig hycklat om. Men där är vi tyvärr inte och då måste Sörmland faktiskt bidra till debatten också. Vi kan bli osams om annat i stället, men hade Öster-Malma legat i Vårgårda så hade inte Sörmland fått detta gehör, så ärliga kan vi ju vara.
Publicerat December 8, 201015 yr Författare Så lösningen för dalarna/värmland är fler får... gu va enkelt det blev nu.
Publicerat December 8, 201015 yr Misförstå mig rätt nu... Jag stöttar definitivt inte ett vargfritt Sörmland! Ingen jägare vill ha varg där de bor, allra minst jag. Det är det här som är problemet med helhetsgreppet. Vi har en policy som säger max 1- 2 föryngringar per län vilket är OK i t ex Dalarna men knappast enkelt att förmedla i Sörmland eller Uppland. Det jag kritiserar och försöker lyfta fram är att vi idag har barriärer som inte diskuteras öppet mot en spridning av vargbördan. Jag kan sträcka mig så långt som att säga att politiker idag talar vackert om en spridning av bördan men skjuter inte till de resursr det kostar. Det är här jag vill ha en förändring. Nu kan den förändringen bli väldigt smärtsam då det kommer att kosta men vi får inte minska trycket för det. Ska vi ha varg på ett rättvist sätt blir det dyrt, annars får vi nog tänka om huruvida vi ska ha varg. Visst kanske Öster Malmas belägenhet tillför någon dimension till debatten men vad jag vet jagar inte en enda styrelsemedlem i Sörmland och det är nog fler i personalen som jagar i rovdjursområden idag än som jagar bara i Sörmland, så internt är nog ladningen mindre än vad den är externt. Däremot kan jag hålla med dig om att främst sommarboende stockholmare kan tillföra en ny dimension i debatten. Avslutningsvis, jag och SJF utesluter inget enda län från varg. Att sedan någon av våra 5500 förtroendevalda agiterar för att vi inte ska plantera ut vuxna vargar i Sörmland är en lite annan sak. Sörmland ska definitivt inte åka i någon gräddfil och det ska inget annat län heller. Men det finns idag tyvärr strukturella och ekonomiska hinder mot en rättvis vargförvaltning och det är det jag är kritisk emot. För att vi ska kunna ha varg i Sörmland, Östergötland eller för den delen Uppland långsiktigt krävs ytterligare många miljoner till stängsel och ersättningar. Det är priset för varg och ska tamigtusan betalas om man menar allvar med att ha varg i andet.
Publicerat December 8, 201015 yr Misförstå mig rätt nu... Jag stöttar definitivt inte ett vargfritt Sörmland! Ingen jägare vill ha varg där de bor, allra minst jag. Det är det här som är problemet med helhetsgreppet. Vi har en policy som säger max 1- 2 föryngringar per län vilket är OK i t ex Dalarna men knappast enkelt att förmedla i Sörmland eller Uppland. Det jag kritiserar och försöker lyfta fram är att vi idag har barriärer som inte diskuteras öppet mot en spridning av vargbördan. Jag kan sträcka mig så långt som att säga att politiker idag talar vackert om en spridning av bördan men skjuter inte till de resursr det kostar. Det är här jag vill ha en förändring. Nu kan den förändringen bli väldigt smärtsam då det kommer att kosta men vi får inte minska trycket för det. Ska vi ha varg på ett rättvist sätt blir det dyrt, annars får vi nog tänka om huruvida vi ska ha varg. Visst kanske Öster Malmas belägenhet tillför någon dimension till debatten men vad jag vet jagar inte en enda styrelsemedlem i Sörmland och det är nog fler i personalen som jagar i rovdjursområden idag än som jagar bara i Sörmland, så internt är nog ladningen mindre än vad den är externt. Däremot kan jag hålla med dig om att främst sommarboende stockholmare kan tillföra en ny dimension i debatten. Avslutningsvis, jag och SJF utesluter inget enda län från varg. Att sedan någon av våra 5500 förtroendevalda agiterar för att vi inte ska plantera ut vuxna vargar i Sörmland är en lite annan sak. Sörmland ska definitivt inte åka i någon gräddfil och det ska inget annat län heller. Men det finns idag tyvärr strukturella och ekonomiska hinder mot en rättvis vargförvaltning och det är det jag är kritisk emot. För att vi ska kunna ha varg i Sörmland, Östergötland eller för den delen Uppland långsiktigt krävs ytterligare många miljoner till stängsel och ersättningar. Det är priset för varg och ska tamigtusan betalas om man menar allvar med att ha varg i andet. Det var bättre - VG För MVG får du nog visa lite handling åt det hållet också. Hur kul blir Sörmland med vargstängsel runt varje inäga, hur många punkter på skattsedeln innebär det för boende i Malmköping? Jag som skall till Sörmland och jaga i helgen, lär ju bli knackad och nedgrävd vid länsgränsen. Men det får bara inte finnas kryphål i ansvaret att dela odjuren, det måste ni jobba för.
Publicerat December 8, 201015 yr Vi handlar nog en del i den frågan, men är kanske dåliga på att visa det. Nu saknas det inte arbetsuppgifter kopplat till rovdjuren så tyvärr blir det kanske mer av akututryckningar just nu än långsiktigt strategiskt arbete. Våra policies och handlingsplaner är dock i mina ögon solklara på dessa punkter och de ska jag jobba efter, vare sig jag vill eller inte... Du får väl kika in på en glögg om du inte är nedstampad i någon myr redan under lördagen.
Publicerat December 8, 201015 yr Det var bättre - VG För MVG får du nog visa lite handling åt det hållet också. Hur kul blir Sörmland med vargstängsel runt varje inäga, hur många punkter på skattsedeln innebär det för boende i Malmköping? Jag som skall till Sörmland och jaga i helgen, lär ju bli knackad och nedgrävd vid länsgränsen. Men det får bara inte finnas kryphål i ansvaret att dela odjuren, det måste ni jobba för. Intressant diskussion ni för Linkis och MKJ! Att vargen kostar är jag medveten om det kan ni säkert ta fram siffror på men hur är det med inkomster pga av varg? Om vi nu ska ha en helt ärlig och öppen diskussion? Stängseltillverkare, de som sätter upp dem, spårare, forskare, annat myndighetsfolk som pysslar med frågorna, SJF och JRF anställda mm mm. Jag är fortfarande emot varg men ser gärna öppen ekonomisk redovisning så att säga, även om jag tror det kostar mer med varg än vad som tjänas in till samhället. Och MKJ, vi möter dig vid länsgränsen!!! Tror snart varenda upplänning är i sörmland och jagar /ekebo