Publicerat December 14, 201015 yr En McM A3-5 stock urtagen för ett Rem 700 SA lås eller motsvarande kloner på Rem 700 lås, ett Seekins underbeslag för SA och tillhörande magasin är på väg till Sverige. Ovanstående är början på mitt lilla äventyr i 700:ans förlovade (förlorade) land. _______________________________________________________________________ Målet är att skapa en långhållsrigg, den skall vara avsedd för skytte på långa håll och tjänstgöra som jakt/skyttepang. _______________________________________________________________________ Min grund för ett gott skytte är ett gott trycke och möjligheten till goda avfyrningar, något som jag allt mer har kommit till insikt om, jag vet att andra, Maddog till exempel inte alls är lika känslig för detta som jag är. Tankarna cirklar således kring ett CG-jackson trycke främst och sekundärt kring ett Jewel, det som är målet är således inte bara ett kvalitativt trycke utan ett två stegs tryck. Pangen byggs således bakifrån med kolv som begränsar mig till Rem 700 lås inkl kloner samt tryck efter önskemål, återstår att se om jag hittar ett CG trycke. ______________________________________________________________________ Kvar att besluta om inom ramen för projektet är härefter krav på balistik- det omfattar då det självklara med kaliber men även att bygga pangen runt rätt kula, rätt kula/or styr valet i varje fall i delar av pipa, stigning och längd osv Mike och jag har disskuterat allt från 6-7 mm som kaliber och vi är inte klara där i någon del. Låda- det går att kliva rakt på Rem 700 tåget och söka rätt på en donator pang att riva ner i delar, det går också att se sig om runt ikring i Sverige/Norden för att se om det finns något roligare som är en 700:a klon, skälet till ett sådan val är givetvis prisbetingat men även det att man kan få ytterligare integrerade funktioner, lutande picatinny skena inbyggd i lådan osv. Optik- jag tror i dagsläget att jag kommer att ha gjort en del förändringar i mitt optikstall tills dess att jag är klar med detta projekt men med mindre att inget annat häftigt har hänt är det Hensoldten som får bo på denna rigg när den är klar. Benstöd- Förutseende som jag är, prylgalen är ett annat bra ord har jag ett par Atlas stöd till på gång från staterna, till den beställningen har jag även lite extra lull som kommer att medföra att montage och liknade kommer att bli snyggt o smidigt på den nya pangen. Dämp- givetvis anser jag att det tarvas en dämp på detta bygge, som tidigare uttalat har jag funnit Ase-Utra att vara toppenbra dämpare men jag är lite kluven i detta fall, det kan vara så att det skall till en annan lättare dämp på detta bygge men jag är absolut inte klar över det. ________________________________________ Slutnoteringar efter att ha läst B litz bok under den senaste veckan är det helt klart som så att det finns en hel del att tänka på och arbeta med avseende frågan att bestämma sig för vissa balistiska mål, Form på kulan, BC G7 värden vs BC G1 värden, att minnas är att det finns andra Gx värden också, samt det för mig viktigare "danger zone" begreppet. I dessa delar blir det små uppdateringar efter hand som saker ramlar in eller beslut fattas. /Chris
Publicerat December 14, 201015 yr Ser fram emot funderingarna kring patron och kaliber, samt tankarna runt detta Verkar som att det är 6mm, 6.5mm, eller 7mm som gäller? (med detta menar jag att du naturligtvis inte kommer befatta dig med kaliber 25 som jag kommer göra, då bc:n på dessa kulor överlag är ganska usel). 7:an har ju finfina bc-värden men 6,5:an är ju ett billigare och nästan lika bra alternativ (fast kanske inte lika sexigt) Avundas beslutsprocessen du har framför dig. Själv är jag lite sugen på att smäcka ihop en M24-klon eller liknande, men de tankarna har bara börjat och kan lika väl försvinna om jag känner mig själv rätt.
Publicerat December 14, 201015 yr Författare Rikard- jag tror och detta beror lite på vad jag få med mig Mike på att jag skall låta kravet på energi och rå balistik få vara det som avgränsar inledningsvis i selekteringen av kalber, angående din förtjusande 250 Saw AI vill jag inte gå saker o ting i förväg men när jag nu vet var det står en rivare så kan det vara så att det finns andra projekt i framtiden och andra smeder att anlita. Just det har inte ens skrivit ut det, men för min del kommer detta projekt främst, men inte helt att vara en Stenroos grej. En M24 är inget dumt projekt alls, kul och udda för att vara Sverige, helt klart värt insatsen. /Chris
Publicerat December 14, 201015 yr Men va faan!... Hugg till med nån kaliber bara så projektet kommer igång istället. Får ju nippran av nyfikenhet begriper du väl!
Publicerat December 14, 201015 yr Har suttit och kollat på BC.värden för 6,5 konta 7mm. Det skiljer väldigt lite mellan dom kulorna vi är intresserade av. För att 7mm ska få ett markant övertag över 6,5 så lär du behöva en lång låda Glöm inte bort att hylsor med flacka bröst matar bäst...typ 260rem Jag vet att det svider lite att skaffa en till 6,5 då du redan har en men mitt alternativ till det är då tveklöst en 6mm-fettohastighet /Mike
Publicerat December 14, 201015 yr Författare Robban- inte ens jag är så där otålig och det säger mycket det, håller just nu på att klargör via amrisarna vilken COL jag kan ha och ändå köra med magasinsmatning, det känns dumt att inte ha den förutsättningen klar innan jag/vi går vidare med detta. CG-jackson tryck- någon att tycka något?! Är det något som har ett tips om ett lås utöver ett standard 700:a lås som är tillgängligt så är jag nyfiken. /Chris
Publicerat December 14, 201015 yr Christian, jag skall hålla ögon och öron öppna om jag snubblar över nått utöver den vanliga och tråkiga remingtonlådan. För att vara supertöntig men snygg så vill jag också slå ett slag för just 260 Rem. Skall se om jag fått tolka min pipa så skulle du isof kunna beställa en med samma mått för då vet du att du kan få bra hastigheter utan massa extra trams. Jag fick ju upp mina 140grs kulor till 890 med MRP krutet dock så var det kortlivade hylsor men efter att ha backat till 43grs jämnt så fick jag ändå 860m/s utan några som helst problem. jag å Mike snackade lite löst om att testa med Lapuas Palma hylsor och det verkar som om jag får bli testgubbe denna gång då Mike redan hade köpt halva sveriges tillgångar på Normas 260-hyls... VLD kulan från Norma laddar jag idag till 870m/s men skulle vilja ha lite mer fart i så det blir en test framöver med MRP även där. Har inte sett några som helst problem på tavlan mtp minusgrader osv då jag för ett kort tag sedan testade kulbanan med 140grs GK laddad till 860m/s. Jag justerade 2 MOA på 200m för att hamna dead center, enligt Normas balliskit så skall det bli 4 MOA justering på 300m vilket är ok enligt mig. Nä nu tycker jag att vi bestämmer oss för 260 Rem så är det klart! Min throat är brotchad efter 123grs scenar och bomkontakt med en COL som funkar i ett vanligt remmy mag dvs. 72mm. med 130grs VLD så har jag en COL på 68,9 och 3mm FF. Med 140grs GK så har jag en COl på 69,56mm och 0mm FF. Du vill självklart ha dummies? Mohahaha! Hoppas jag ställt till det lite för dig nu! /Bobby Longstockings
Publicerat December 14, 201015 yr Författare Robban- älskar din salespitch, men kanske inte innehållet, jag får 830 med SST 140 grain i min dinky toy gun, men visst en 260 är ju intressant, nu har jag fått besked 2.86 och 2.90 är COL-max som matar i det magasin som jag får, de två skilda siffrorna beror på att jag inte har koll på vilket magasin som jag får med och sedermera vilka jag skall handla för framtiden. En helt annan sak, den där tjejen MOA henne leker inte jag med frivillig, MIL o Mrad heter det hemma hos mig. /Chris
Publicerat December 14, 201015 yr Grymt Christian! Sånna här trådar är underbara och kommer att följas Varför inte en 6XC eller 6mm Norma BR? (försöker egentligen värva folk till en BR klubb, men vil inte skriva det rakt ut )Ballistiken på BR:en impar föga, men egenprecisionen i den lilla bullen till patron är klart häftig alltså XC känns rätt flackskjutande, men är inte lika tuff, utseendemässigt då 6PPC känns passé och lite gammelmodig på nått vis
Publicerat December 14, 201015 yr Wow vad skoj med flera långhållsbyggen Är det inga krav på klass1 rekommenderar jag 6XC grymt potent pappersstansare som även klarar allt klass II vilt på avstånd du aldrig skulle våga skriva Blir smeden på kobben eller?
Publicerat December 14, 201015 yr Författare Härligt att jag kan glädja andra, har precis talat med Mike, igen, han vill gå 6,5 mm, jag tror han vill att jag skall ha en 260 Rem, vi får se. En 6 XC skulle vara ett alternativ men jag undrar jag. Helt klart blir det mannen på kobben som skall få arbeta lite om han nu har tid för mig o mina tankar. /Christian
Publicerat December 14, 201015 yr .260 är säkert en trevlig skapelse men som sagt är det långhåll utan krav på klass I är 6XC väldigt trevlig speciellt när Norma ombuden säljer allt man behöver för att skjuta snortätt ut till 1000 yard och dessutom till låga priser.
Publicerat December 14, 201015 yr 6,5*55? Skojar bara, OOOOHHHHHHH så spännande med ett projekt till att följa, framförallt som jag har en känsla av att du inte lägger fingrarna mellan och gör halvmesyrer. Det kommer säkert att bli en rå rigg
Publicerat December 15, 201015 yr 260 AI med sexigare bröst? Formad av Lapua 308 palma hylsor med liten tändhatt samt 46-47grs MRP.
Publicerat December 15, 201015 yr Författare OK en liten lista då för att stävja gissningsleken 6 XC- solitt val, LR kapacitet 105 grains Berger/105 grains A-max och 95 grains berger i fabriksladdning 6,5 XC- se ovan, där har vi 123:or och 108:or som absoluta topp kulor 260 Rem(AI)- klass 1 ok LR kapacitet, klarar av att driva 140:or till bra hastigheter Berger/scenar 139/140 Ovanstående får alla plats i en kort låda från Rem 700 och i de mag som kommer med magbotten 7 mm-08(AI)- klass 1, med 162/168/180 grains A-max och Berger helt klar LR kapacitet om än lite trött 7x57 AI- som ovan med bekymren med bra hylsor, Norma tillverkar iofs men jag har fått en lättare låsning vid Lapua hylsor 284 WIn- bra LR kaliber, bra hylsor i Lapuas 6,5-284 Win, lite knölig att få att mata och lite knölig längdmässigt, dvs man får vid matning från magasinet köra med en suboptimal COL Nåväl ovanstående är startfältet, givetvis kan man titta på en 243 AI också eller liknande speedfreak men det har jag ännu inte funderat på. 6 Br/PPC är inte kalibrar som jag överväger i nuläget främst på grund av att jag vill ha lite extra muskler. Jag kommer att återkomma med mer om frågan om anslagsenergi och tankar kring det senare. (För dem av er som hann läsa här, jag har lyckats lösa frågan med underbeslaget, lite byteshandel fixade det hela, det är numera ett av Seekins nya underbeslag som då tar alla Seekins AICS mag men även alla på marknaden förekommande generiska magasin.) Tjohooo /Chris
Publicerat December 15, 201015 yr Ska du gå 6,5 vägen så bör du nog ta 260 för lite mer oompf. För det var väl lite mer kraft du sökte. Har annars en 7WSM AI på hyllan du får låna om du vill
Publicerat December 15, 201015 yr Formad av Lapua 308 palma hylsor med liten tändhatt samt 46-47grs MRP. Liten tändhatt och 47 grains långsamt krut är kanske ingen jättehit
Publicerat December 15, 201015 yr Sitter på avbytarbänken och följer tråden lätt förundrad. Skall inte ljuga och påstå att jag vet något om ens hälften av kalibrarna som nämnts, men vad fasen. Detta blir väl en bra tråd att skaffa sig lite allmänbildning genom. Alltid kul att se något byggas upp steg för steg och höra resonemangen bakom valen.
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Ska du gå 6,5 vägen så bör du nog ta 260 för lite mer oompf. För det var väl lite mer kraft du sökte. Har annars en 7WSM AI på hyllan du får låna om du vill Tihi du är allt en rolig en, har iofs tittat lite på WSM i 7 mm men inte känt den dragningen till den kalibern än, men som sagt listan ovan är inte exklusiv eller ens klar, jo jag letar efter lite mer, x47L är så lagom och bra på alla sätt men.. Liten tändhatt och 47 grains långsamt krut är kanske ingen jättehit Robban vill mig inte bara väl, han vill något annat också, men goda råd är dyra och jag snål, så jag får nog vad jag förtjänar Sitter på avbytarbänken och följer tråden lätt förundrad. Skall inte ljuga och påstå att jag vet något om ens hälften av kalibrarna som nämnts, men vad fasen. Detta blir väl en bra tråd att skaffa sig lite allmänbildning genom. Alltid kul att se något byggas upp steg för steg och höra resonemangen bakom valen. Leif- så är det, man tittar på andras tankar och bygger vidare därifrån, det är sådant som gör att man efterhand lär sig och skapar egna uppfattningar. /Chris
Publicerat December 15, 201015 yr Jag är nyfiken på ditt val av stock. I vilket skede beställde du den? (till just detta projekt eller vad?). Och hur resonerade du kring valet av just denna McM-modell?
Publicerat December 15, 201015 yr Om customlås hägrar så kan det vara ide att kika här: http://www.opf.se/index.htm Om målet är att skjuta tunga 6,5 mm, tex 140 gr A-max i kort låda så är ju 6,5 creedmoor ett alternativ. Lite större volym än .260 rem i en typ 4 mm kortare hylsa vilket även ger frihet att sätta tyngre kulor vettigt och ger mer praktiskt utrymme för krut. Den skjuter A-max 140 i åtminstone 860 m/s med pipliv på 4000 smällar. Crowfear har lite hylsor och laddverktyg liggandes. Nackdelen är dyra hylsor bara från Hornady eller omforma... http://demigodllc.com/articles/6.5-creedmoor-260-done-right/ http://demigodllc.com/articles/6.5-shootout-260-6.5x47-6.5-creedmoor/
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Jag är nyfiken på ditt val av stock. I vilket skede beställde du den? (till just detta projekt eller vad?). Och hur resonerade du kring valet av just denna McM-modell? Har ju lekt med Mikes kolvar, ja de på bössorna då samt även tittat o känt på lite andra stockar, en Sentinel bland annat samt ja du vet en hel hög med TRG, STR mfl, jag gillar denna kolv, den motsvarar en del av de krav jag har på stock och har få nackdelar. (givetvis talar vi nästan uteslutande liggande skytte med stöd) Ett tillskjutande faktum var att denna är klar och levereras omgående med en liten rabatt från vad jag hade betalat från McM. Jag vet ju att du tilltalas av en mer omgående tillfredställelse och det gör iofs jag med men i detta fall har suget funnits länge. Om customlås hägrar så kan det vara ide att kika här: http://www.opf.se/index.htm Om målet är att skjuta tunga 6,5 mm, tex 140 gr A-max i kort låda så är ju 6,5 creedmoor ett alternativ. Lite större volym än .260 rem i en typ 4 mm kortare hylsa vilket även ger frihet att sätta tyngre kulor vettigt och ger mer praktiskt utrymme för krut. Den skjuter A-max 140 i åtminstone 860 m/s med pipliv på 4000 smällar. Crowfear har lite hylsor och laddverktyg liggandes. Nackdelen är dyra hylsor bara från Hornady eller omforma... http://demigodllc.com/articles/6.5-creedmoor-260-done-right/ http://demigodllc.com/articles/6.5-shootout-260-6.5x47-6.5-creedmoor/ Persson- jag har läst om Creedmoren, men nej jag har ingen dragning åt det hållet, särskilt är det då hylsorna som är det jag är oförblir kinkig över och om. angående lådorna så såg de mycket trevliga ut, skall fråga tomten om jag har varit så snäll, har lite svårt att tro det dock. /Chris
Publicerat December 15, 201015 yr Vad skiljer mellan A3-5 och en "vanlig" A5, är det tunnare framstock så tycker jag du gjort ett bättre val än mig som valde A5 Vad gäller kalibern skulle en mera detaljerad kravspec behövas för att kunna ge vettiga tips, du har ju en 6,5x47 ska denna vara kraftigare eller vekare?