Publicerat December 15, 201015 yr Författare Vad skiljer mellan A3-5 och en "vanlig" A5, är det tunnare framstock så tycker jag du gjort ett bättre val än mig som valde A5 Vad gäller kalibern skulle en mera detaljerad kravspec behövas för att kunna ge vettiga tips, du har ju en 6,5x47 ska denna vara kraftigare eller vekare? Lars- precis, "min" kolv har en nättare framstock än din och det går nog faktiskt att skjuta/greppa den för att skjuta i stående med den, även med mina små händer. Angående kaliber så kommer det att komma en mer belysande kravspec inom kort, jag måste formulera mig ordentligt bara. /Chris
Publicerat December 15, 201015 yr 6-284 med 115 gr kulor lär nog bli en svårslagen kombo på dom håll det är tänkt. Bara väcker lite tankar Klämde på en Piercelåda hos stigge och visst är dom fina men till det priset, nja. En riktad 700:a blir nog minst lika bra till det du ska ha den till.
Publicerat December 15, 201015 yr En liten fråga från en som inte begriper riktigt Jag har en Rem 700 ADL i 308W från -91 och jag har snyggat till kolven så gott det går med lackborttagning, bets, olja osv men skulle nu vilja göra något roliga med den. Kan jag köpa en sån stock som du hade i detta projektet och bara trycka dit min bössa? Var köper man bäst och vad kostar det?
Publicerat December 15, 201015 yr Författare En liten fråga från en som inte begriper riktigt Jag har en Rem 700 ADL i 308W från -91 och jag har snyggat till kolven så gott det går med lackborttagning, bets, olja osv men skulle nu vilja göra något roliga med den. Kan jag köpa en sån stock som du hade i detta projektet och bara trycka dit min bössa? Var köper man bäst och vad kostar det? Ledel-absolut visst går det bra att göra så, ifos då du har en ADL behöver man ett underbeslag men det finns att tillgå, en Mcmillan kolv, kostar allt från 3 000 kr till 5 500 kr exkl frakt, moms o svensk tull, räknar med slutpriser på 5 000 kr och uppåt blir det ofta ganska rätt. Handlar gör man antingen hos Mcmillan själva, då är det väntetid eller hos dessa grabbar som har stockar tillgängliga direkt http://www.jwprecision.ca/ eller genom att som jag hänga på diverse forum tills man är betrodd att handla trots att det är en tio timmars tidszon mellan köpare o säljare. Om du går in på Mcmillans hemsida, http://www.mcmillanusa.com/mcmillan-stocks-hunting-stock-list.php?subnav=branch2d så ser du vilka jaktstockar de erbjuder samt även dem mer "taktiska" som den jag har valt att köpa. /Chris
Publicerat December 15, 201015 yr Ledel-absolut visst går det bra att göra så, ifos då du har en ADL behöver man ett underbeslag men det finns att tillgå, en Mcmillan kolv, kostar allt från 3 000 kr till 5 500 kr exkl frakt, moms o svensk tull, räknar med slutpriser på 5 000 kr och uppåt blir det ofta ganska rätt. Handlar gör man antingen hos Mcmillan själva, då är det väntetid eller hos dessa grabbar som har stockar tillgängliga direkt http://www.jwprecision.ca/ eller genom att som jag hänga på diverse forum tills man är betrodd att handla trots att det är en tio timmars tidszon mellan köpare o säljare. Om du går in på Mcmillans hemsida, http://www.mcmillanusa.com/mcmillan-stocks-hunting-stock-list.php?subnav=branch2d så ser du vilka jaktstockar de erbjuder samt även dem mer "taktiska" som den jag har valt att köpa. /Chris Tack, blir det något så blir det ju en tactical. Alltid retar det någon. Om det står ADL i kolvbeskrivningen (sett det på Midway t.ex.) betyder det att den är tät i botten då? Så man inte behöver något underbeslag?
Publicerat December 15, 201015 yr Författare ledel- exakt ADL betyder blind botten, så har jag förstått det, BDL betyder att man har öppningsbar magbottten. /Chris
Publicerat December 15, 201015 yr Liten tändhatt och 47 grains långsamt krut är kanske ingen jättehit Jasså? Ja jag vet inte säkert men nog går det väl och se vad bla QL säger...
Publicerat December 15, 201015 yr Jasså? Ja jag vet inte säkert men nog går det väl och se vad bla QL säger... QL säger inget om det. Jag tänkte som så att om man nu behöver magnumknall för större laddningar med långsamt krut så borde det vara en nackdel att gå ner till liten knall i en 260 med långsamt krut. I en 308 kör man ju i regel med lite snabbare krut runt N140 & N150. Men det finns säkert nån som vet detta och inte bara spekulerar
Publicerat December 15, 201015 yr Utan att veta håller jag med i exabits resonemang många kör med magnumhatt redan i 6,5x47 som laddas med 203b-204 så att köra liten hatt med 10gr. till MRP känns som ett gränsfall Inser att man inte är som alla andra som byggt en 6br på ett 695lås för det verkar vara mode att pressa skiten ur något som ryms i en kort låda, som jag ser det blir det lätt problem om man ska skjuta kulor med högt BC då dessa blir långa och hamnar djupt i hylsan. Mina erfarenheter av det är att man snart får problem med både precision och höga tryck så personligen tycker jag 6,5x47L är den längsta hylsa man ska pressa ned i en remmy SA om den ska kunna mata från ett standard magg.
Publicerat December 15, 201015 yr QL säger inget om det. Jag tänkte som så att om man nu behöver magnumknall för större laddningar med långsamt krut så borde det vara en nackdel att gå ner till liten knall i en 260 med långsamt krut. I en 308 kör man ju i regel med lite snabbare krut runt N140 & N150. Men det finns säkert nån som vet detta och inte bara spekulerar Aha men då är jag med... Idag kör jag med vanlig knall i 260:in för samtliga krutsorter. Omformar man då istället palma hylsor så borde det väl gå bra med en lite magnumknall vill jag tro men det är också vad jag vill tro. Å andra sidan så är jag lite lätt crazy med mina tester så det här är väl ett fall för undertecknad att ta på sig.
Publicerat December 15, 201015 yr Å andra sidan så är jag lite lätt crazy med mina tester så det här är väl ett fall för undertecknad att ta på sig. Do it! Nu ska jag sluta skriva sönder Christians tråd
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Jaha skall vi kalla det lucköppning eller skall vi kalla det nästa steg i avslöjandet/progressen av projektet, nåväl här kommer det. Som epiloge kan jag berätta att jag är sjukt sugen på en 284 Win, MTU profil på pipan och byggd så att den faktiskt utnyttjar hela patronens prestanda, som Lars skrev "något om att pressa in allt i en kort låda" så har jag insett att det är till att bygga en sådan pang på en lång låda annars blir det inte bra. Så det blir således nästa projekt att bygga något på en lång låda. Vidare har jag ju redan en välfungerande pang i 6,5 mm vilket gör att den initerade börjar ana var detta lutar. En fullgod genomgång av BC och G7 värden på en den trevliga kulor i 6 mm ger, 105 A-max har 0.252 G7 105 scenar har 0.254 G7 aproximerad Vid vilka vi kan stanna, som jag ser det behöver man inte titta på andra kulor än dessa så länge man talar om skytte på lite avstånd. Inom ramen för 6 mm finns det sedan en del andra "trevliga" kulor från Berger mfl men dessa är egentligen inte så passande då vi trots allt talar om kulor som är svåra att få tag på i Sverige eller med ojämn tillgång. Nu låter det som att jag är värsta allkunniga personen, det är ju dock inte sant det vet alla som känner mig privat men jag har i varje fall bildat mig en uppfattning/åsikt om detta. Den dag jag vill lyxa till det riktigt finns det ju D-tac kulor i 115 grain att ta till Nåväl vad har jag då för reella val inom ramen för 6 mm. 6 XC 243 Win (AI) 6 mm-284 Win 6 mm BR Av ovanstående kalibrar är det enbart en som har en "svenskt" laddad 105 grains träningsladdning, har goda men inte excellenta hylsor och i övrigt är helt kompatibel med mina övriga krav på egen precision och så vidare. Det blir en XC således, 900+ meter i timmen är adekvat för mig 1,1 mil till 300 meter och 3,8 till 600 samt 9,4 till tusen meter är inte dåligt alls. Valet för detta projekt landar således på en XC, Mike protesterade högljutt idag under det att jag vädrade mina slutliga tankar, han är inser nog det trygga o smarta i valet men tja det var ju så tråkigt, eller det var så jag uppfattade honom. I morgon ringer jag till kobben för att höra efter vilka pipalternativ jag har. /Chris
Publicerat December 15, 201015 yr Grattis och välkommen i blivande 6mm XC gänget! Det skall bli mycket spännande att få se vad riggen presterar, anar att den kommer bli välanvänd.
Publicerat December 15, 201015 yr Klokt val om du frågar mig men är givetvis färgad då jag äger en magisk pipa i kalibern Glöm inte att Norma säljer bergers 105or lösa eller färdigladdade till riktigt bra pris tyvärr enbart mollade men tycker faktiskt molly verkar vara riktigt trevligt förutom att man får svarta fingrar att hanskas med dem annars bara fördelar som jag ser det. Går fint att köpa en billig molly sats för att lägga på övriga kulor om man tänkt använda dem som endast kommer som vita. Måste även berömma Norma när det gäller XC hylsorna mycket jämna och hållbara betydligt vassare än deras 6br som ligger långt efter Lapua när det gäller hållbarhet. Jag hade faktiskt tänkt att omforma Lapuas 6,5x47 hylsor men har insett att det knappast finns något att hämta där.
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Robban/Lars- jaha tackar för välkommandet Helt allvarligt hade jag nog tänkt som så att det blir Norma Berger, svarta A-max och Scenar Silverjacket, dvs jag slipper lära mig att molla. Men nu har ni redan avslöjat nästa steg i min lilla tankeverksamhet. Kul och skönt att höra Normas hyslor är bättre än normalt i denna kaliber. /Chris
Publicerat December 16, 201015 yr Författare Då så livet fortsätter och vi med det, pipa beställd av han på Öaaa, en Shilen select match i 1:8, tråkigt nog var det inte möjligt att välja en snabbare stigning, eller jo men med 6 månaders väntetid eller mer, å andra sidan, 1:7-7.5 är enbart nödvändigt för 115 D-tac och andra 117 grains kulor under kalla förutsättningar, beräkningar av stabilitetsfaktor som jag gjorde sent i natt, skoja inte att jag var sömlös igårnatt ger för handen att sommartid skall 115 grain gå bra om jag då någonsin känner ett behov för dem. Just det såsom det verkar kan leverans vara på G med pipan i Januari, det är ganska ok timing enligt mig. Återstår nu då att: ordna med verktyg, trycke, bas och ringar, låda. Bestämma profil och längd på pipan. Få in pappersarbetet på tillstånden. To bee continued. /Chris
Publicerat December 16, 201015 yr Najs! Har funderat lite på en 6XC-pipa till TRG:n, men det lär väl inte bli av Får se hur det går för den lokala bönhasen och hans tänkta 6XC. Men patronen har ju fått så sjukt mycket beröm överallt så det verkar nästan omöjligt att misslyckas
Publicerat December 16, 201015 yr Författare W- nu är den saken ordnad boxen inte längre full. /Chris
Publicerat December 16, 201015 yr Då så livet fortsätter och vi med det, pipa beställd av han på Öaaa, en Shilen select match i 1:8, tråkigt nog var det inte möjligt att välja en snabbare stigning, eller jo men med 6 månaders väntetid eller mer, å andra sidan, 1:7-7.5 är enbart nödvändigt för 115 D-tac och andra 117 grains kulor under kalla förutsättningar, beräkningar av stabilitetsfaktor som jag gjorde sent i natt, skoja inte att jag var sömlös igårnatt ger för handen att sommartid skall 115 grain gå bra om jag då någonsin känner ett behov för dem. Just det såsom det verkar kan leverans vara på G med pipan i Januari, det är ganska ok timing enligt mig. Återstår nu då att: ordna med verktyg, trycke, bas och ringar, låda. Bestämma profil och längd på pipan. Få in pappersarbetet på tillstånden. To bee continued. /Chris Gött att det rullar på Visst kan jag förstå att du känner dig lite kluven runt stigningen men det är nog ett mera teoretiskt problem för redan 105or ger en ballistik som räcker gott till 1km och på dessa avstånd skjuts det rätt sällan. Sedan tror jag nog en 8" kan fungera 115gr med lite tur, men du har ju nämnt att nästa bygger blir på långt lås så jag skulle lämna tanken på extrem ballistik till den bössan istället och har en del info om 338LM på extrema avstånd på såväl tavlor som djur att fresta med den dagen nästa bygge sätts i sjön
Publicerat December 16, 201015 yr Författare lars- vet inte om det där var snällt eller inte, men intressant är det visst, 338LM är förbi mig att skjuta väl med men jag gratulerar dem som kan, klart jag är nyfiken att höra vad folk har för resultat o erfarenheter av deras lR-riggar. /Chris
Publicerat December 16, 201015 yr lars- vet inte om det där var snällt eller inte, men intressant är det visst, 338LM är förbi mig att skjuta väl med men jag gratulerar dem som kan, klart jag är nyfiken att höra vad folk har för resultat o erfarenheter av deras lR-riggar. /Chris Tanken var snäll åtminstone Bygger man bössan för att klara patronens prestanda blir den rätt tung med lång pipa och slänger man dit en broms är den inte så svår att behärska. Ska se om man lyckas hitta på ett argument som duger så man får bygga sig en sådan för klart intressanta skapelser om man ska skjuta på riktigt långa avstånd
Publicerat December 16, 201015 yr Valet för detta projekt landar således på en XC, Mike protesterade högljutt idag under det att jag vädrade mina slutliga tankar, han är inser nog det trygga o smarta i valet men tja det var ju så tråkigt, eller det var så jag uppfattade honom. Högljutt och högljutt vet jag inte 6mm Crusader eller 6mm Super Lr har ju ditt namn över hela sig. Så är det bara /Mike
Publicerat December 17, 201015 yr jag kommer att köpa jacksons 3 pound trycke i slutet av månaden så jag kan återkomma med recention. har själv beställt en 29 tums mclennan pipa i 6,5x284 till sakon.
Publicerat December 17, 201015 yr Författare Madsen- fn va nice, ja trycket vill jag verkligen veta mer om. Nåväl i min jakt på lådor utöver Rem 700, har jag fått förslag på dels Hansen lås, se http://www.irh.no/laaskasser.htm Pierce lås som angivet ovan av en snäll forumist, se länken ovan. Båda dessa lås ligger på runt 10 000 kr, nu är inte det helt sant för Hansen låset är 10 200 NKR så det blir nog ett par kronor till. Ser man till en tänkt kostnad med 4-5 000 kr för ett Rem lås och ytterligare 1500 kr för montering av en sako utdragare och en 1000 kr tops för att fixa en bolt knob ja då är man uppe på 6500 kr eller däromkring, så frågan är då vad man förlorar med att köra ett designat lås, måste fundera närmare på detta efterhand och som sagt, är det någon som springer på en billig 700:a eller ett klon lås på 700 så pinga gärna mig, just det jag letar även efter ett långt lås för framtiden så det är också intressant. ______________________________________________ Dämpare Helt kort kan jag berätta att jag har ganska lite egen erfarenhet av dämpare men genom skyttevänner har jag trots allt sett och framför allt lyssnat på en del dämpare, den Ase-utra jag har idag är helt klart en sjukt bra dämpare men det är inte alltid så att man måste gå i samma fotspår som tidigare även om dessa gett goda resultat. Ett alterativ som nu dykt upp är Brügger&Tomet som tidigare mest vänt sig till dem militära sidan av verkligheten med sina produkter, har du/ni någon gång tittat på en heldämpad MP5:a eller sett en sådan på film, ja då är det ganska säkert att det är en av deras produkter som ni har sett eller inte hört resultatet av. Slutligen ligger det kvar i skvalpar i tanken en fråga om en A-tec, de har släppt ett par nya modeller som bör i varje fall tittas lite på innan jag helt bortser från dem, om man planerar användningen av dämparen som enbart för/vid jakt och inget annat ja då duger en alu dämp långt och väl till men jag känner mig själv och min omgivning rätt väl, vi gillar inte oljud och gillar dämpat, tja så där måste man fundera lite mer. Nåväl dags att arbeta lite. /Chris