Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RAD rifle projektet

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Abselut,

stocken var på "specials" 500 USD, frakten 85 USD och tull o moms 1356 SEK.

Räknat med dagens växelkurs,

runt 5 200 kr, ett pris som jag ser som mycket rimligt.

/Christian

• Svar 173
  • Visningar 32,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Inga erbjudanden som har landat än i min inbox,

denna har dock anlänt till Sverige,

/Christian

Jag har däremot fått frågor om trycket i min inbox men kommer inte att sälja något utan att fråga dig först ;)

Riktigt snygg stock jag gillar färgen och lite parböss stuk på garderoben

Publicerat
  • Författare

Nu har du ytterligare PM Lars,

sen är jag glad över dina kommentarer om stocken,

åt lunch med Mike o Mr Extreme idag, de skärskådade stocken och nickade unisont i godkännande av den, Terry Cross Hardware som är i kolvkamshöjaren är en nice touce och det är flush cupsen på sidan med.

/Christian

• 2 weeks later...
Publicerat

Ser riktigt bra ut, gäller bara att du inte tar med fel bössa nu när det matchar... :P dock lär det väl skilja en del i vikt.

Publicerat
  • Författare

Naturalis- ja det är en fundering jag också haft en tid,

men så kom lösningen i det att jag kommer att köra med färgkodade pipor och lådor så att jag skall slippa sådana dumheter,

vi har ju alla varit trötta någon morgon på väg till jakten, eller hur?

Jag har fått besked av leverantören av lådan att den bör vara inne i slutet av mars, men den som lever får se.

/Christian

Publicerat

Hörde rykten om att du redan löst detta med en 6mm + ett par andra pipor i ett annorlunda system än den du bygger!!

När får vi se dig på Stålboda med denna bössa? :unsure:

Publicerat
  • Författare

Hörde rykten om att du redan löst detta med en 6mm + ett par andra pipor i ett annorlunda system än den du bygger!!

När får vi se dig på Stålboda med denna bössa? :unsure:

Tja det beror på när Kanadensarna väljer att leverera lådan.

Jo då jag har köpt en annan pang också men inte istället för,

med den vapenbrist jag hade i skåpet insåg jag att man måste ha fler riggar klara för användning, annars hamnar man snabbt i bekymmer.

/Christian

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jaha vad har hänt här då?

Tja i brist på annan sysselsättning har jag skickat båda Rad-stockarna till en smed i mellansverige för inpassning av underbeslag,

iofs hade jag förmodligen kunnnat göra det själv, skillnaden är att jag inte har en stående fräs eller tillgång till mätklockor och en o-punkt,

att arbeta med en Dremel blir snabbt både dyrt om man gör fel och fult om man inte gör helt rätt.

Vapensmeden mailade mig idag, lådan skall enligt honom vara i Sverige på tisdag, det är bara 6 veckor sent, men det skall lämnas osvuret,

pipan ligger på Åland och mognar i kuvös där, det meddelades mig igår.

Tja nu snart så, eller i varje fall inom kort så att säga.

I brist på andra vettiga trycken som det går att få tag på i Sverige så har jag valt ett Jewelltrycke, det verkar lagomt på alla sätt.

Nåväl så att ingen tror att jag har glömt bort denna tråd.

/Christian

Publicerat

En liten fråga, var inne och kollade på McMillans hemsida men hittade inga mått på stockarna.. vet du vart man kan få tag på det? är lite sugen på en ADJ HTG. Är nyfiken på hur bred den är i framändan..

Publicerat
  • Författare

Jag kan mäta den när den kommer hem igen, nu är den borta för ett tag,

men framstocken är halvrund och runt 5-6 cm bred.

Detta med avsaknad av mått är genomgående för alla stocktillverkare, det håller jag med om att det är konstigt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

OK- kort check här,

han bästkust smeden har fixat med underbeslaget,

DSC01021.jpg

Thöger har meddelat att Pierce lådan är här, val av slutstycksknopp är gjort, valet föll på en "taktiskt" knopp.

det blev ett Jewelltrycke till, dvs ett med l lbs vikt på trycket,

pipan är på Åland, ansökan är ingiven avseende den.

Kvarstår:

Hylsor

Skena

/Christian

Publicerat

Skoj att det rullar på detta kan inte bli annat än kanon :wub:

Minns inte om du nämnt det i tråden men hur blir det ska du köra med molly blanda eller inte alls?

Det trevliga med att använda molly är att man har en fullgod fabrikspatron från Norma speciellt när det ska anskaffas hylsor då laddad ammo kostar 3spänn mera än hylsor.

Hur har du tänkt runt patronläget blir det standard neck och hur ska den throatas?

Publicerat
  • Författare

Skoj att det rullar på detta kan inte bli annat än kanon :wub:

Minns inte om du nämnt det i tråden men hur blir det ska du köra med molly blanda eller inte alls?

Det trevliga med att använda molly är att man har en fullgod fabrikspatron från Norma speciellt när det ska anskaffas hylsor då laddad ammo kostar 3spänn mera än hylsor.

Hur har du tänkt runt patronläget blir det standard neck och hur ska den throatas?

Lars- tanken är bara moly i denna pang, dvs mollade jaktkulor osv, som banmat till pipan ser jag SMK 107:or (mollade), Berger 105:or och ja då även Scenar Silver jackets 90/105,

i all enkelhet tror jag att 1000 mollade berger från Norma och ett 200 pack med deras tävlingspilar är rätt insteg i denna kaliber.

I korthet gör jag det enkelt för mig på det sättet, ingen konstig neck eller throat utan enligt Normas egen spec.

Därutöver har jag ju en bekant med en pang i kalibern, ja eller flera bekanta är det ju och den allmänna uppfattningen är den att med en lätt svarvning för att säkerställa koncentritet på halsen samt en noga kontroll av neck tension så har man helt enkelt lagt grunden för en pang som skjuter som fn och är lätt att mängdskjuta med,

ett krav för att bli bra på vad vi sysslar med.

Vad tror du om det?

/Christian

Publicerat

Lars- tanken är bara moly i denna pang, dvs mollade jaktkulor osv, som banmat till pipan ser jag SMK 107:or (mollade), Berger 105:or och ja då även Scenar Silver jackets 90/105,

i all enkelhet tror jag att 1000 mollade berger från Norma och ett 200 pack med deras tävlingspilar är rätt insteg i denna kaliber.

I korthet gör jag det enkelt för mig på det sättet, ingen konstig neck eller throat utan enligt Normas egen spec.

Därutöver har jag ju en bekant med en pang i kalibern, ja eller flera bekanta är det ju och den allmänna uppfattningen är den att med en lätt svarvning för att säkerställa koncentritet på halsen samt en noga kontroll av neck tension så har man helt enkelt lagt grunden för en pang som skjuter som fn och är lätt att mängdskjuta med,

ett krav för att bli bra på vad vi sysslar med.

Vad tror du om det?

/Christian

Det låter riktigt bra!

1000 kulor och 200 hylsor är en mycket god start vad gäller neck mått håller jag med har standard neck själv och det fungerar mer än väl, jag har däremot inte svarvat några hylsor dem håller tillräckligt bra mått ändå trots att jag kör bussning utan expander men visst sämre blir det säkert inte, men svarvning är tidskrävande och rätt svårt gör man minsta fel tror jag det bara blir sämre än att låta bli.

Jag kan inte Normas spec men den gissar att den har kort throat mitt patronläge gav 0,3FF med Normas fabriksladdade som var 66,4 om jag minns rätt :unsure:

Visst sköt det otroligt fint men men gav problem efter att hylsorna laddats 3-4ggr då kulan sitter ända ned i munkringen försvann precisionen och även trycktecken visade sig. Jag körde så ett bra tag och brotchade halsarna invändigt varje gång men det är både lite jobb och känns inte bra då neckreamern ofta tar lite i början på halsen också.

Nu har jag throat bössan så den har bomkontakt vid 70,0 med berger det innebär att jag slipper problemen och bössan skjuter faktiskt lika bra med fabriksplugg fotfarande trots närmare 4mm FF.

Publicerat
  • Författare

Lars- ja det kanske är något att fundera på,

jag avskyr degknutar och att mecka med dem, har aldrig känt att det är roligt att pyssla med.

stort tack för ditt tips,

mina magasin klarar ju upp till 71,5 mm och matar väl och tom 72 mm om det kniper lite, så att lägga mig på 70 mm verkar ju ganska klurigt.

/Chris

Publicerat

Lars- ja det kanske är något att fundera på,

jag avskyr degknutar och att mecka med dem, har aldrig känt att det är roligt att pyssla med.

stort tack för ditt tips,

mina magasin klarar ju upp till 71,5 mm och matar väl och tom 72 mm om det kniper lite, så att lägga mig på 70 mm verkar ju ganska klurigt.

/Chris

Det är ingen större affär att justera throat senare om den är för kort men visst kan det vara ide att tänka på direkt.

Tanken var att min skulle bli sådan att den gav kontakt vid 69mm men blev lite fel så långt som 72 bör du inte sträcka dig om du önskar att kunna köra med bomkontakt

Publicerat
  • Författare

SMS i mobilen, lådan är på posten o väntar,

en resa till Åland är planerad.

Lite andra saker skall joxas med då också, bland annat gängning av 6 br pipan och en justering av dess profil, den är runt 33 mm i dag cylindrisk, helt klart överviktig och oduglig att släpa på.

skall köra med samma profil på den som på min 6,5x47:a och det tror jag kan bli otroligt bra.

Arbetsorders är utskriven avseende båda jobben.

IMAG0472.jpg

IMAG0471.jpg

Min enda kommentar än så länge, öppnar o stänger som ett kassaskåp, helt sjukt trevligt lås.

Min lätt vankelmodiga lättja inför detta lås är nu förändrad. det får två tummar upp av mig.

/Christian

Publicerat

Läckert !

Publicerat

Och 1st McMillan är på posten, anländer på fredag med sms-avi o allt. ;)

Publicerat
  • Författare

Sweet- tack Bobby.

Quaker- ja den är nog faktiskt det.

En kort fråga till forat en Near Skena med Ringar eller Alphamount montage för 34 mm ringar, vad tror ni om det, borde det motsvara resterande delar i bygget?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Har idag talat med Janne själv, han hade under dagen fått mitt lås i handen och lite kort tyckte han nog att det skulle duga att skruva ihop något med.

Kul säger jag för med lite vidare tur så har jag en fungerande pang till om så bara några veckor.

/Christian

Publicerat

Ohh härligt detta kommer att bli en trevlig skapelse :wub:

Jag måste snart ta och fundera över mina bössor känner ett starkt begär att bygga på ett custum lås.

Publicerat

En kort fråga till forat en Near Skena med Ringar eller Alphamount montage för 34 mm ringar, vad tror ni om det, borde det motsvara resterande delar i bygget?

Near är verkligen underbara. Rent utomjordisk precision i tillverkning. Det absolut mest imponerande är det handskrivna brev jag fick, på miserabel engelska och närapå oläslig handstil. Han som skrev hade kämpat mot sin dyslexi för att skicka mig en hälsning om att han önskade att jag skulle ha stor nytta av montaget och att jag var varmt välkommen att höra av mig om det var något jag inte var nöjd med. Sådant imponerar.

Publicerat

:wub: Ser riktigt trevlig ut.

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Lars- tja visst är det en viss lore med ett costumlås,

å andra sidan kan jag säga att ett T3 lås med lite lull till känns som ett sådant, jag skulle lätt följa Mike i hans spår, dina spår om det nu inte var som så att jag sitter med ett lättare överskott på prylar till Rem 700 och dess kloner.

Men när det gäller poffare måste man låta sina lustar fria i mellanåt.

Herr Berg- reading you loud and clear.

Flexen- mmm smutt är nog ordet..

/Christian