Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har vi valt att bli offer eller är vi bara korkade?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Fredrik,

Du talar till en man som har en viltvårdsbudget på nästan 30kr/ha exklusive eget arbete och maskiner, men en hobby värdesätter man inte tiden på. Detta på en mark där vi betalar under 50 spänn per hektar för att bedriva jakt. Jag vill bara i förbifarten påpeka detta. ;)

Beträffande vad jag är skyldig och inte skyldig till juridiskt håller jag sakta men säkert på att lära mig, har ganska kvalificerad hjälp i det ämnet. Jag har inte uppmanat till någonting därvidlag, jag utgår från min situation och hur jag eventuellt kan påverka den. Vintern kommer att lösa problemen åt oss med lodjuren, det fattar alla som rör sig i våra marker just nu. Tyvärr kommer det leda till en rådjursstam i ruiner i många år och innebära ett särledes brutalt uppvaknade för bevarandesidan.

Tycker faktiskt du istället för att peka ut potentiella fallgropar borde lovorda medborgarinitiativ som inte behöver dras i PK långbänk. Jag kan lova att oavsett vad jag kommer att företa mig inte kommer att påverka er på nåt sett. :)

• Svar 55
  • Visningar 9,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

hm, eftersom alla markägare skall utföra viltvård, så vad händer med dom som bevisligen inte gör detta i dagsläget?

och det jag verkligen undrar över är vart alla rovdjurskramare gör sina viltvårdande åtgärder?

Publicerat

En fundering, om markägaren ej har äganderätt på viltet, hur kan då skogsbolagen ta ut fällavgifter på vilt som de dessutom ser som skadedjur???

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Tänk värt, absolut och du skriver bra.

Men som markägare håller jag inte med dig i allt. Jag äger lite skog och ännu mindre åker plus impediment. Jag ser inte min mark som en åker som skall generera kött eller skottillfällen. Viltet äger jag inte, jag lånar lite av det. Skogen äger jag till största del, men får leva med att jag delar den med andra predatorer, bytesdjur och bärplockare.

Tomas

Håller med dig fullständigt, Tompa Jan!

Problemet är att vi människor ser världen som ¨vår¨, inte att vi är en del av den....

/s

Publicerat

En fundering, om markägaren ej har äganderätt på viltet, hur kan då skogsbolagen ta ut fällavgifter på vilt som de dessutom ser som skadedjur???

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jakträtten följer markägandet och rätten att fälla en älg kan man ta betalt för. Vissa gör det i efterskott, andra i förskott oavsett om man skjuter den...

Publicerat

Magnus,

juridiken betraktar jag som sagt som mindre intressant jämfört med ekologin... men den som är jurist istället för ekolog hade måhända vänt på den kuttingen. Min viktigaste invändning, eller kanske snarare reservation, är att det är väldigt svårt att se vad de ekologiska konsekvenserna blir. Sannolikheten att man inom överskådlig framtid får en god rådjursstam igen bedömer jag som små... Jag grundar detta både på min ekologiska kompetens och hyfsat insatta (hoppas jag) bedömningar av hur naturvårdande myndigheter skulle se på en snabb förändring av födounderlaget för rovdjuren.

Jag ser det som värdefullt att spela djävulens advokat även gentemot goda ideer; det har varit en integrerad del av mitt yrkesutövande i drygt 20 år. Förhoppningsvis hjälper både mig själv och andra att slipa sina argument.

Fredrik,

Du talar till en man som har en viltvårdsbudget på nästan 30kr/ha exklusive eget arbete och maskiner, men en hobby värdesätter man inte tiden på. Detta på en mark där vi betalar under 50 spänn per hektar för att bedriva jakt. Jag vill bara i förbifarten påpeka detta. ;)

Beträffande vad jag är skyldig och inte skyldig till juridiskt håller jag sakta men säkert på att lära mig, har ganska kvalificerad hjälp i det ämnet. Jag har inte uppmanat till någonting därvidlag, jag utgår från min situation och hur jag eventuellt kan påverka den. Vintern kommer att lösa problemen åt oss med lodjuren, det fattar alla som rör sig i våra marker just nu. Tyvärr kommer det leda till en rådjursstam i ruiner i många år och innebära ett särledes brutalt uppvaknade för bevarandesidan.

Tycker faktiskt du istället för att peka ut potentiella fallgropar borde lovorda medborgarinitiativ som inte behöver dras i PK långbänk. Jag kan lova att oavsett vad jag kommer att företa mig inte kommer att påverka er på nåt sett. :)