Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite funderingar kring Winchester m70

Featured Replies

Publicerat

Hej allihop!

Då var det dags för första inlägget! Jag är på gång med att köpa första bössan och har en del funderingar. Jag är på jakt efter en allround bössa i kal. 30-06.

Till att börja med hittade jag en Ruger Hawkeye som kändes helt ok, men denna var nu vid mitt senaste besök hos handlaren borta (jag har klämt och känt på olika bössor i ett par månader nu). Istället plockade de fram en Winchester M70 30-06 med ett Leopold vx-III för 9500kr. Bössan kändes bra mot axeln och var i väldigt bra skick.

Min fråga är nu hur den "allmänna uppfattningen" är av dessa bössor (trycke, precision etc). Jag har sökt här på forumet men inte riktigt fått svar...Kort och gott, all input är av intresse!

Tacksam för svar

/Daniel

• Svar 84
  • Visningar 28,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

jag har två stycken och ska nog snart köpa en till.

den jag använder mest har skjutit riktigt bra med allt och trycket är ganska bra efter jag ställt ner det.

så jag tycker inte det är så mycket fundera för dig.

Publicerat
  • Författare

Tackar för det snabba svaret, det låter ju riktigt bra! Jag är nog inställd på att man kan få justera trycket en del, men så tycks det ju vara bland en hel del bössor och modeller...

Publicerat

Har en kompis som har en likadan som du nämner, fast i 338wm och jag har skjutit lite med den. Trevlig och robust bössa med helt ok trycke. Skulle själv kunna tänka mej en sån!

Btw välkommen hit :rolleyes:

Publicerat

Robusta och bra studsare. Kikarsiktet är mycket bra.

Om allt är i bra skick och du trivs med prylarna, så tycker jag att du ska slå till.

//Danne

Publicerat

Jag hade en Win m70 Westerner i kaliber 308 förut som jag var väldigt nöjd med.

MarkusR har en m70 XTR i kaliber 6,5x55. Skjuter jättebra, har (haft?) en tendens att klicka när det varit tillräckligt kallt dock. Var säkert gammalt fett i slutstycket som ställde till det, inget allvarligt med andra ord.

Publicerat
  • Författare

Utifrån svaren så tycks det vara en bra och stabil bruksbössa. Jag ska upp till handlaren en sväng till imorgon och riktigt känna mig för, men det känns mer och mer som ett möjligt köp.

Tack och bock för alla snabba svar!

/Daniel

Publicerat

MarkusR har en m70 XTR i kaliber 6,5x55. Skjuter jättebra, har (haft?) en tendens att klicka när det varit tillräckligt kallt dock. Var säkert gammalt fett i slutstycket som ställde till det, inget allvarligt med andra ord.

Helt korrekt, inga som helst problem när allt gammalt vapenfett i slutstycket är borta, skjuter riktigt bra. Trevlig bössa som gör jobbet, vet du vad det är för modell?

Publicerat

Jag har en Winchester 70 XTR i 30.06. Kan bara säga att jag är helnöjd med bössan!

Den skjuter bra och ligger bra mot axeln, det kommer att dröja innan jag överväger ett byte av den!!

Publicerat

Är kaliber .30-06 ett måste?

Annars säljer F&V i Piteå ett riktigt OK studsarpaket i .308W för 9.900 kr.

Som ett alternativ att tänka på bara...

//Danne

Publicerat

Hur är uppfattningen kring M70 Featherweight?

Publicerat
  • Författare

Kan väl inte påstå att 30-06 är ett absolut krav, jag har även kollat på andra kalibrar, men den känns väldigt allround med ett bra urval av ammunition...Jag ska ta en närmare titt på bössan imorgon så återkommer jag med info kring modell etc.

/Daniel

Publicerat

det brukar ju gnällas lite på att säkringen e lite dåligt utformad om man går mkt. i skogen etc.

risken för att vapnet osäkrar sig självt....

Publicerat

det brukar ju gnällas lite på att säkringen e lite dåligt utformad om man går mkt. i skogen etc.

risken för att vapnet osäkrar sig självt....

Jag personligen upplevde inte det som ett problem, märkte aldrig att ngt kom åt den. Däremot hade den distinkta klick vill jag minnas ochblite pilig att osäkra helt ljudlöst.

Publicerat

jag har en .308a och en .375a.

jag ser det inte heller som världens största problem men säkringen är långt ifrån optimal.

det finns ju ett mellanläge på säkringen. det positiva med det är ju att osäkringen blir tystare och det negativa är just att "man" ofrivilligt råkar osäkra när man kommer åt grenar mm. i tätningar osv. då säkringen i mitt tyckte sticker ut för långt i det läget.

Publicerat

Robusta och bra studsare. Kikarsiktet är mycket bra.

Om allt är i bra skick och du trivs med prylarna, så tycker jag att du ska slå till.

//Danne

Nja, siktet är väl bra men inte på nåt sätt i nivå med det bästa. :huh:

Publicerat

jag ser det inte heller som världens största problem men säkringen är långt ifrån optimal.

det finns ju ett mellanläge på säkringen. det positiva med det är ju att osäkringen blir tystare och det negativa är just att "man" ofrivilligt råkar osäkra när man kommer åt grenar mm. i tätningar osv. då säkringen i mitt tyckte sticker ut för långt i det läget.

Säkringens utformning brukar få kritik men ska väl gå att åtgärda till en inte alltför stor peng. Själv tycker jag att säkringen är "bökig" att hantera snabbt, speciellt med bössan vid axeln men å andra sidan äger jag ingen bössa med liknande säkring så det kan bero på ovana.

Är det en Model 70 med kontrollerad matning (brukar kallas pre 64)? OM det är pre 64 är det en bättre/säkrare bössa och kanske värd sina 9500:- annars tycker jag priset är lite i överkant. Finns model 70 att köpa på Torsbo från 3700:- och uppåt

Publicerat
  • Författare

Har idag varit iväg och kollat närmre på bössan:

Winchester M70 XTR Featherweight 30-06

Leopold VX-III

Snabbfäste Leopold

Måste säga att det är i väldigt bra skick, inte ett märke på varken kolv eller blånering. Har nu bestämt mig för denna och bokat den, tror jag kommer att trivas väldigt bra med denna!

/Daniel

Publicerat

XTR är nog en "push feed" om jag inte är ute och cyklar.

Trots det tycker jag att det är ett bra köp. Ett XIII ingår, och dessa brukar vara ganska dyra begagnat.

Du blir säkert nöjd med paketet.

//Danne

Publicerat

Det läget finns där för att du ska kunna göra patron ur med säkrad bössa, det är inte tänkt att säkringen ska vara i det läget när du knallar omkring.

Publicerat

Säkringens utformning brukar få kritik men ska väl gå att åtgärda till en inte alltför stor peng. Själv tycker jag att säkringen är "bökig" att hantera snabbt, speciellt med bössan vid axeln men å andra sidan äger jag ingen bössa med liknande säkring så det kan bero på ovana.

Är det en Model 70 med kontrollerad matning (brukar kallas pre 64)? OM det är pre 64 är det en bättre/säkrare bössa och kanske värd sina 9500:- annars tycker jag priset är lite i överkant. Finns model 70 att köpa på Torsbo från 3700:- och uppåt

Och vad kostad en begagnad leupold VX-III som ingick i köpet? :)

Nej, jag tycker det känns som ett OK pris.

Publicerat

Hur är uppfattningen kring M70 Featherweight?

Inget för banan. Min 375:a började sitt liv som en slik i 6,5x55. En serie på banan kunde man knappt ta på pipan. 2 efter varann då var den tokhet.

Publicerat
  • Författare

3-lägessäkring ser jag mer som en fördel än nackdel, att kunna plundra säkrat känns väldigt bra. Sen får jag se hur och om "klicket" går att åtgärda. Jag ber att få tacka för alla svar och återkommer så snart jag fått hem den och hunnit ut till banan!

/Daniel

Publicerat

3-lägessäkring ser jag mer som en fördel än nackdel, att kunna plundra säkrat känns väldigt bra. Sen får jag se hur och om "klicket" går att åtgärda. Jag ber att få tacka för alla svar och återkommer så snart jag fått hem den och hunnit ut till banan!

/Daniel

Om du fattar säkringen med både tummen och pekfinger, i en redig nypa helt enkelt ;) så flyttar du säkringen i det närmaste ljudlöst. Om du däremot bara skjuter fram säkringen med ett finger så klickar det när den slår över. Detär med andra ord inget du behöver oroa dig för :)

Publicerat
  • Författare

Låter bra det! Jag hade lite samma känsla när jag testade den idag, att det borde gå att "smyga" upp den...

/Daniel