Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite funderingar kring Winchester m70

Featured Replies

Publicerat

Och vad kostad en begagnad leupold VX-III som ingick i köpet? :)

Nej, jag tycker det känns som ett OK pris.

Tja, en snabb glutt på Blocket visade några VX-3 (nyare model av VX-III vill jag minnas) för 4000:- och då var nya som jag förstod det. Då bör väl en gammal VX-III ligga något lägre. Fästet är väl värt några hundringar men som jag räknar så får Danne betala 6-6500:- för bössan vilket jag tycker är i överkant. Danne bör pruta till sig 3-4 askar jaktammo för att priset ska hamna rätt.

• Svar 84
  • Visningar 28,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
<br /><br />

<br />

Inget för banan. Min 375:a började sitt liv som en slik i 6,5x55. En serie på banan kunde man knappt ta på pipan. 2 efter varann då var den tokhet.<br />

<br /><br /><br />

Jaså? :o

Har iaf en sådan på gång i 6,5x55 från Kalix via grannforumet... Får testa och kolla om pipan snabbt blir varm på banan, kanske det då är bra att det är vinter i.o.m. att temperaturen är lägre... ;)

Iden blir iaf min framtida smygbössa, då 8x57'n är alldeles för otymplig i dagsläget.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Sköt fyra eller fem serier i rad en gång å då var den glödhet. Inge bra för livslängd på pipan om man säger så. Men är det rätt pris så är det en bra grund för ompipning.

Publicerat
Sköt fyra eller fem serier i rad en gång å då var den glödhet. Inge bra för livslängd på pipan om man säger så. Men är det rätt pris så är det en bra grund för ompipning.
Jo, det förstår jag då i princip alla vapen blir varm efter så många serier. Bössan i sig är ingenting som kommer att användas till fältskytte och nötas med på älgbanan, utan på just älgbanan kommer min Hva 648 att användas då just detta är älgpåken... Min framtida Winchester M70 Classic kommer däremot användas som primärt vapen vid rävjakt, smygjakt på skogsfågel och rådjur samt toppjaktsbössa, mängdträningen får både luftgeväret och klubbössan sköta om. ;) Mvh Christer som samtidigt ursäktar trådkapningen/lånet. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat

Hej Winchester.

Älskar Winchester, bra vapen som till 99% skjuter bra. En plastbäddning är inte fel, har haft följande kalibrar i mitt vapenskåp (winchestervapen). 22 mag, 30-30, 307 Win (toppen), 25-06 Rem (favorit), 270 Win, 270 WSM (toppen), 30-06 (bra), 300 WSM, 375 H&H (kanonprecision). Som jag ser det är det svårt att gå "fel" med en Winchester.

Publicerat

Hej Winchester.

Älskar Winchester, bra vapen som till 99% skjuter bra. En plastbäddning är inte fel, har haft följande kalibrar i mitt vapenskåp (winchestervapen). 22 mag, 30-30, 307 Win (toppen), 25-06 Rem (favorit), 270 Win, 270 WSM (toppen), 30-06 (bra), 300 WSM, 375 H&H (kanonprecision). Som jag ser det är det svårt att gå "fel" med en Winchester.

Hoppsan, 9 bössor i skåpet, det var inte illa! Hur fassen fick du licens på all dem, mutat licenstanten?? ;)

Publicerat

Hoppsan, 9 bössor i skåpet, det var inte illa! Hur fassen fick du licens på all dem, mutat licenstanten?? ;)

Hej.

Tanten är min sambo, men nej inte 9 st på en gång. Får fortfarande nöja mig med 6 st i vapenskåpet (gevär) tyvärr. Hon var jäkligt hård mot mig, när hon jobbade vid polisen.

Publicerat
  • Författare

Idag när jag kom hem från jobbet låg licensen på golvet och väntade, det tog bara två dagar att få den. :) Om nu bara skåpet kunde ta och dyka upp någon gång så att jag kan ta hem bössan också!!! Men, men den väntar på något gott väntar väl alltid för länge... ;)

Publicerat

Säg inte sådär... Man blir ju nästan tokig av längtan tills min nya älskling kommer hejm. :blink:;):lol:

Lämnade för övrigt in licensansökan igårmorse, så det borde väl ta någon vecka innan min licens kommer i postlådan. En fråga dock; vilka baser kan man använda till en m70 Classic? Är det samma som pre-64 eller på något sätt annorlunda?

Har inga öppna riktmedel på bössan, så det behöver inte vara QRW eller QR osv.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Nu är det nära! Imorgon eftermiddag kommer skåpet och på fredag hämtar jag hem bössan! :D

Publicerat

Nu är det nära! Imorgon eftermiddag kommer skåpet och på fredag hämtar jag hem bössan! :D

Imorse var det en vecka sedan jag lämnade in licensjäveln...

Nu får licenstanten ta fingrarna ur arslet och knappa lite framför datorskärmen.

Publicerat
  • Författare

Att det skiljer så pass i handläggningstid, ändå är det väl inte direkt högsäsong för vapenaffärer nu?

Publicerat

Att det skiljer så pass i handläggningstid, ändå är det väl inte direkt högsäsong för vapenaffärer nu?

Fick licensen idag på lådan. ;) En veckas tid tycker jag ändå är okej, har ju trots allt väntat i 3,5... Fast då var det väl "fel" tid. :rolleyes::lol:

Publicerat

då får vi en bild snart då ;)

Publicerat

då får vi en bild snart då ;)

Så snabbt bössan kommer hem skall det knäppas bilder... Det lovar jag! ;):D

Kanske kan ni hålla tillgodo med en bild som förre ägaren tog?

bildm701.png

B)

Publicerat

Nice!! :)

Ska provskjuta en likadan i helgen. Blir det affär så åker min Classik 90 ur skåpet. Men jag har i så fall planer på att byta kolv på den så att jag får samma kolv som på min 30.06:a.

Publicerat

Så snabbt bössan kommer hem skall det knäppas bilder... Det lovar jag! ;):D

Kanske kan ni hålla tillgodo med en bild som förre ägaren tog?

bildm701.png

B)

är det inte en med kontrolerad matning det där?

Publicerat
Nice!! Ska provskjuta en likadan i helgen. Blir det affär så åker min Classik 90 ur skåpet. Men jag har i så fall planer på att byta kolv på den så att jag får samma kolv som på min 30.06:a.
Dock skall tydligen pipan lätt bli knallhet, får se om det blir något problem. Annars får jag väl köpa mig en beggad Sako eller Tikka... ;) Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat

är det inte en med kontrolerad matning det där?

Japp. :)

Publicerat
Men jag har i så fall planer på att byta kolv på den så att jag får samma kolv som på min 30.06:a.

Vad har du för kolv på den då?

Publicerat

ser trevligt ut!

skönt att de inte blev en rääämington. :lol:

Publicerat

Dock skall tydligen pipan lätt bli knallhet, får se om det blir något problem. Annars får jag väl köpa mig en beggad Sako eller Tikka... ;) Sent from my iPhone using Tapatalk

He he! :D

Ja det blir den på 30.06:an också, 12 skott på ”pappälgen” och det går inte att ta i pipan. Men den svalnar fort!

Å andra sidan så brukar man ju sällan bara stå och mata, ligger jag på precisions banan så blir det 5 smällar och sen en markeringspromenad. Det är ju bara på älgbanan det blir fler smällar i en följd. B)

Alla bössor jag haft eller varit i kontakt med, blir varma efter några smällar. Så jag ser inte det som något problem! ;)

Publicerat
  • Författare

Nu är bössan äntligen hemma, ren och skär lycka! :) Ska försöka få upp en bild så ni får se köpet!

/Daniel

Publicerat

ser trevligt ut!

skönt att de inte blev en rääämington. :lol:

Precis! :lol:

He he! :D

Ja det blir den på 30.06:an också, 12 skott på "pappälgen" och det går inte att ta i pipan. Men den svalnar fort!

Å andra sidan så brukar man ju sällan bara stå och mata, ligger jag på precisions banan så blir det 5 smällar och sen en markeringspromenad. Det är ju bara på älgbanan det blir fler smällar i en följd. B)

Alla bössor jag haft eller varit i kontakt med, blir varma efter några smällar. Så jag ser inte det som något problem! ;)

Jo, en pipa blir ju varm efter man skjutit med den, skillnaden är antalet skott som den "tål"... Mängdträningen skall ju ändå ske med en .22lr eller ett luftgevär.

Mvh

Publicerat

Nu är bössan äntligen hemma, ren och skär lycka! :) Ska försöka få upp en bild så ni får se köpet!

/Daniel

Låter minst sagt trevligt!