Publicerat Januari 29, 201115 yr Vad har du för kolv på den då? Nu är den bössan provskjuten! Mycket trevlig bössa låg bra mot axeln, lätt och smidig samt väldigt, väldigt snäll i rekylen! Jag lyckades (skryt, skryt, skryt) prestera fyra serier som hade gett guld poäng på ”pappälgen” fristående utan stöd!! Pipan blev inte överdrivet varm! Efter dom fyra första skotten (Norma jaktmatch) så var det inga problem att ta i pipan. Efter dom följande fyra skotten också med jaktmatch så var pipan fortfarande inte brännhet. Sen fick bössan vila i fem minuter och efter det blev det två serier om fyra skott i rask takt med Lapua mega. Nu skulle jag vilja påstå att pipan var het, inte så att man fick brännskador när man tog i den, men det var obehagligt varmt! Kontentan är att bössan väckte ett kraftigt ”ha begär” hos mig och en revidering av min ide om att byta kolv! Jag tror kolven jag har på 30.06:an heter ”De Lux”, men någon annan kanske kan det korrekta namnet på den. Original för den bössan är det i alla fall.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Nu är den bössan provskjuten! Mycket trevlig bössa låg bra mot axeln, lätt och smidig samt väldigt, väldigt snäll i rekylen! Jag lyckades (skryt, skryt, skryt) prestera fyra serier som hade gett guld poäng på "pappälgen" fristående utan stöd!! Pipan blev inte överdrivet varm! Efter dom fyra första skotten (Norma jaktmatch) så var det inga problem att ta i pipan. Efter dom följande fyra skotten också med jaktmatch så var pipan fortfarande inte brännhet. Sen fick bössan vila i fem minuter och efter det blev det två serier om fyra skott i rask takt med Lapua mega. Nu skulle jag vilja påstå att pipan var het, inte så att man fick brännskador när man tog i den, men det var obehagligt varmt! Kontentan är att bössan väckte ett kraftigt "ha begär" hos mig och en revidering av min ide om att byta kolv! Jag tror kolven jag har på 30.06:an heter "De Lux", men någon annan kanske kan det korrekta namnet på den. Original för den bössan är det i alla fall. Är det en Featherweight eller en "vanlig" Win m70 Classic? Dessutom så är det väl skitenkelt att skjuta guld på pappälgen, det har jag ju gjort sedan jag var 16...
Publicerat Januari 29, 201115 yr Författare Här kommer ett par bilder som utlovat,ber om ursäkt om de är lite suddiga!
Publicerat Januari 29, 201115 yr fan va nice med riktiga bössor boys. glöm inte fråga remingtongrabbarna varför de finns så få remingtons vid jakt efter storvilt i afrikat :P
Publicerat Januari 29, 201115 yr Är det en Featherweight eller en "vanlig" Win m70 Classic? Dessutom så är det väl skitenkelt att skjuta guld på pappälgen, det har jag ju gjort sedan jag var 16... 6,5:an jag provsköt var en Win 70 Featherweight, min 30.06:a är en Win 70 XTR! Visst det är inte svårt att skjuta guld på pappälgen, men det är lättare med en bössa som passar skytten! Tror jag var 14 när jag satte min första guldserie på pappälgen, med en gammal Husqvarna som ”bara” hade öppna riktmedel. Kikarsikten stiftade jag bekantskap med först under min värnplikt. Men det är en annan historia som är grymt OT!!
Publicerat Januari 29, 201115 yr Här kommer ett par bilder som utlovat,ber om ursäkt om de är lite suddiga! Nice!! Om den passar dig bra så kommer du att bli nöjd!!
Publicerat Januari 29, 201115 yr 6,5:an jag provsköt var en Win 70 Featherweight, min 30.06:a är en Win 70 XTR! Visst det är inte svårt att skjuta guld på pappälgen, men det är lättare med en bössa som passar skytten! Tror jag var 14 när jag satte min första guldserie på pappälgen, med en gammal Husqvarna som "bara" hade öppna riktmedel. Kikarsikten stiftade jag bekantskap med först under min värnplikt. Men det är en annan historia som är grymt OT!! Jo, men jag hade inte skjutit på löpande älg innan jag var 16, så... // Slut OT
Publicerat Januari 31, 201115 yr Efter jag kom hem från dagens politikermöte så hittade jag två stycken värdeavier, BÖSSAN ÄR HEMMA! Sprang ner till företagscentret och hämtade ut de två paket som väntade på mig på hyllan, sprang hem med paketen i händerna och packade upp henne blixtsnabbt. Bilderna jag hittills tagit vart obra, så jag får väl istället försöka mig på fler innan helgen, för nu har jag inte tid att fota bössor... (Nu pluggar jag för fullt till körkortet) Mvh Dunder
Publicerat Januari 31, 201115 yr Skoj, grattis. Ett litet tips i all ödmjukhet nu när du fått hem älsklingen, pilla isär slutstycket i sina minsta beståndsdelar och gör rent ordentligt, då slipper du obehagliga överraskningar i form av gammalt fett som i kylan stelnar och orsakar klick eller ännu värre fördröjda avfyrningar. Jag talar av egen erfarenhet. Okul. EDIT; ser nu att du har ett hedeligt gammalt spett med kontrollerad matning, jag har en fjollvariant med pushfeed som säkert är känsligare.
Publicerat Januari 31, 201115 yr Skoj, grattis. Ett litet tips i all ödmjukhet nu när du fått hem älsklingen, pilla isär slutstycket i sina minsta beståndsdelar och gör rent ordentligt, då slipper du obehagliga överraskningar i form av gammalt fett som i kylan stelnar och orsakar klick eller ännu värre fördröjda avfyrningar. Jag talar av egen erfarenhet. Okul. EDIT; ser nu att du har ett hedeligt gammalt spett med kontrollerad matning, jag har en fjollvariant med pushfeed som säkert är känsligare. Tackar för tipset, men det är ju självklart redan gjort. Har dessutom använt mig av en riktig läskstång för första gången i mitt liv. Tack vapenvardsprodukter.se!
Publicerat Februari 1, 201115 yr Jodu, det var minsann ingen självklarhet för mig Bössan var i stort sett nyskick när jag köpte den, men när det blev lite kallt ute var det kört
Publicerat Februari 1, 201115 yr Jodu, det var minsann ingen självklarhet för mig Bössan var i stort sett nyskick när jag köpte den, men när det blev lite kallt ute var det kört Har man blivit lärd av Jan Backlund så vet man minsann hur man skall göra med ett begagnat vapen. Att jag därefter inte tagit isär hela bössan är dock kanske inte helt oväntat, men jag väntar snällt tills jag kan få tid att besöka en vapenverkstad med bättre saker än vad mamma har hemma.. Har dock gjort en grundlig rengöring utav pipa, slutstycke och det jag kom åt.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Justefan.. BILDER! Fan att man inte har tid att smeka den hela tiden, nu får vi hoppas att jag klarar körkortet så att jag kan smeka den om två veckor - på heltid. Mvh!
Publicerat Februari 2, 201115 yr Justefan.. BILDER! Fan att man inte har tid att smeka den hela tiden, nu får vi hoppas att jag klarar körkortet så att jag kan smeka den om två veckor - på heltid. Mvh! bössan såg ut i bra skick så det var nog en bra affär för dig.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Nice!! Blir nästan avis på dig, igen!! Uppdraget utfört då med andra ord... bössan såg ut i bra skick så det var nog en bra affär för dig. Jodå, bössan är i riktigt fint skick. Innan hösten så blir det iaf att ta bort lacken och olja in kolven, får se när det finns tid till detta.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Sådär! Nu har jag med hjälp av smeden ställt in trycket, monterat kikarsikte i nya ringar, ställt in kikarsiktet med hjälp utav en sån där hjälp-okulär-sak (har ingen aning om vad den heter, men..) samt kikat på kolven under mekanismen. Tydligen så hade någon ägare innan Laikamannen (på Robsoft, förre ägaren) plastbäddat lådan vid rekylklacken. Nu är det bara finjustering vid inskjutning och provskjutning som väntar. Kanske skall jag göra en projekttråd och sluta använda mig utav denna lånetråd?
Publicerat Februari 4, 201115 yr Författare Ser ut att vara en riktigt fin bössa! Vad blev det för sikte på den? /Daniel
Publicerat Februari 4, 201115 yr Ser ut att vara en riktigt fin bössa! Vad blev det för sikte på den? /Daniel Jo, vi får se hur hon skjuter. Förhoppningsvis så finns det precision i pipan... Monterade en Leupold VX1 3-9x40 i vanliga fasta warneringar, men det blir förmodligen en Zeiss Conquest 3-9x50 som kommer att sitta på den innan hösten. Ringarna hade kunnat varit lägre, men anläggningen som man får nu är helt enkelt perfekt.
Publicerat Mars 5, 201115 yr Hej danne. om du inte har hittat en bössa så har jag en winchester mod 70 cal. 270 wsm till salu. grymt fin men ska byta till en grövre kaliber till älg jakten./adde Är kaliber .30-06 ett måste? Annars säljer F&V i Piteå ett riktigt OK studsarpaket i .308W för 9.900 kr. Som ett alternativ att tänka på bara... //Danne
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Någon här som har erfarenhet av att få pipan mer friliggande från stocken (featherweight)? Läste lite på andra kanalen, där gick meningarna isär i den frågan.. Vad anser ni ?
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Ursökta att jag bryter mig in och ställer en ny fråga!! Vad är det för skillnad på dom olika m70 modellerna värkar ju finnas några stycken
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Någon här som har erfarenhet av att få pipan mer friliggande från stocken (featherweight)? Läste lite på andra kanalen, där gick meningarna isär i den frågan.. Vad anser ni ? Min pipa är helt friliggande då jag föredrar just detta med tanke på skiftande väder. Lättast är att göra det själv med slippapper, men var noga då minsta lilla tanke på annat lätt kan förstöra en fin kolv! Mvh