Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vorsteh

Featured Replies

Publicerat

Hur vanligt är det att vorsteh används till annat än fågeljakt tex viltspår, lydnadsträning, agility. Vilka kennlar har sådana allroundhundar? Några förslag?

Har en Flatcoated retriever som inte faller mig i smaken. En trött hund som mest vill ligga hemma och sussa. Köpte en hund för att träna med och som kan hänga med när jag promenerar och åker skidor mm men det tycker inte hon är roligt.

Funderar på vilken ras som skulle passa mig bättre....

Besviken hundägare.

• Svar 81
  • Visningar 12,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Låt oss bevara vorsteh som jakthund.

• Agility måste vara en klockren verksamhet off-season för alla jakthundar (och hundförare..). Jag kan bara tänka mig min vorsteh som skulle gena genom ett antal hinder med "brute force" och slalomban

• Ja du har nog rätt, har inte riktigt tänkt på det så.... Jag kanske har hakat upp mig lite på de Weimaranerägare jag har träffat på kurs osv.(inte så många). Där de flesta haft ungefär samma aktivitet

Publicerat

Hur vanligt är det att vorsteh används till annat än fågeljakt tex viltspår, lydnadsträning, agility. Vilka kennlar har sådana allroundhundar? Några förslag?

Har en Flatcoated retriever som inte faller mig i smaken. En trött hund som mest vill ligga hemma och sussa. Köpte en hund för att träna med och som kan hänga med när jag promenerar och åker skidor mm men det tycker inte hon är roligt.

Besviken hundägare.

Hej

Jag har själv gått från flat till Vorsteh. Det finns Vorsteh som används till det mesta. Men om du i huvudsak ska ha hunden till annat än jakt så tror jag av den erfarenhet jag har att det inte är så lätt att få köpa en valp. Kanske finns någon omplacernings hund, eller så finns det uppfödare som satsar på annat än jakt. Björnfotens kennel har allroundhundar, alltså dom använder sina hundar till alla möjliga sorters jakt.

Tror dock att en vorsteh mår bäst om den får jaga. Om du letar så hittar du säkert de egenskaper du letar efter bland vissa flattlinjer också.

Weimaraner är väl en ras med mycket fart i?

Publicerat

Hej igen... satt och surfade och hittade den här kenneln: www.tappra.com

/Johan

Publicerat
  • Författare

Hej

Jag har själv gått från flat till Vorsteh. Det finns Vorsteh som används till det mesta. Men om du i huvudsak ska ha hunden till annat än jakt så tror jag av den erfarenhet jag har att det inte är så lätt att få köpa en valp. Kanske finns någon omplacernings hund, eller så finns det uppfödare som satsar på annat än jakt. Björnfotens kennel har allroundhundar, alltså dom använder sina hundar till alla möjliga sorters jakt.

Tror dock att en vorsteh mår bäst om den får jaga. Om du letar så hittar du säkert de egenskaper du letar efter bland vissa flattlinjer också.

Weimaraner är väl en ras med mycket fart i?

Jo jag valde en välkänd kennel med omsorg. Föräldrar som är viltspårchampion, tävlat i lydnad, bra resultat på jaktprov och utställning. Köpte henne typ över hundra mil bort från där jag bor men ändå fick jag värsta dönicken.

Jag vet att alla jakthundar mår bäst av att jaga. Vi har själv två finnspetsar som sambon jagar fågel med.

Svårt med rasval....vill både ha en att träna med viltspår, lydnad osv men även en som passar att vara med och åka skidor osv

Publicerat

Jo jag valde en välkänd kennel med omsorg. Föräldrar som är viltspårchampion, tävlat i lydnad, bra resultat på jaktprov och utställning. Köpte henne typ över hundra mil bort från där jag bor men ändå fick jag värsta dönicken.

Jag vet att alla jakthundar mår bäst av att jaga. Vi har själv två finnspetsar som sambon jagar fågel med.

Svårt med rasval....vill både ha en att träna med viltspår, lydnad osv men även en som passar att vara med och åka skidor osv

Som draghund är vorsteh väldigt populär! Dock skiljer det mycket mellan individerna. Morfars är extremt bra på detta och farfars drar inte ens. Våran är mitt emellan. Tror det finns uppfödare med satsning på draghund!

Publicerat

[/quote

Va jobbigt! Särskilt när du lägt ner stor möda på att hitta rätt hund. Hmm.... Den flatten låter ju sjuk!? :unsure: Har träffat ganska många i olika sammanhang och har aldrig sett en som svarar mot din beskrivning. Låter jättekonstigt, särskilt med tanke på goda jaktlinjer.

Publicerat

Låt oss bevara vorsteh som jakthund.

Publicerat

Har du kollat upp din hund hos vet? Det låter ju som att den inte är frisk. Kan det tänkas att det finns någon bristsjukdom eller något hormonfel etc. som gör hunden slö?

I övrigt håller jag med Vicks. Köp inte vorsteh om den inte ska få jaga.

Publicerat
  • Författare

Ja jag får nog lov att göra det.Hon var så när jag köpte henne då var hon 4 månader, är nu ett år och är likadan fortfarande. Tack för alla svar. Uppskattas :D

Publicerat

Min flat var inte av någon välkänd jaktuppfödare men funkade hyffsat som apportör. Som draghund eller liknande var han till ungefär lika mycket nytta som en mops. Tyvärr tror jag inte viltspårchampion är någon garanti för att få en hårt arbetande apportör. Och jaktprovsmeriterna bör nog vara av högre valör i Elitklass för att säga något om arbetskapaciteten (iallafall på de prov jag har sett).

Håller med om att vorsteh ska vara en jagande hund. Weimaraner då, eller Boxer? Ska väl duga till det mesta. Har en boxer i släkten, bra fart i den!

Publicerat
Håller med om att vorsteh ska vara en jagande hund. Weimaraner då, eller Boxer? Ska väl duga till det mesta. Har en boxer i släkten, bra fart i den!

Rätt stor skillnad mellan raserna du nämner.

Ett tips är att du försöker tänka efter ordentligt, vad vill du ha för sorts hund?

Vilka egenskaper tycker du är viktiga?

Publicerat

Rätt stor skillnad mellan raserna du nämner.

Ett tips är att du försöker tänka efter ordentligt, vad vill du ha för sorts hund?

Vilka egenskaper tycker du är viktiga?

Jo jag vet att det är skillnad på de raserna, men till det som Flat skriver i första inlägget att hunden ska användas till: tex viltspår, lydnadsträning, agility går väl båda att använda?

Publicerat

För det första: kolla upp så att hunden inte är sjuk eller lider av någon brist på något viktigt ämne eller har någon infektion.

För de andra: som jag fattade de så är hunden Bara ett år!? Ge den mer tid. Kan ju vara lite dumt att döma ut den redan efter att du haft den i 8 månader..

För de tredje: vad får den för mat? Kanske kan vara värt att pröva byta foder. Min hund blev som förbyttnär jag gav henne att annat foder(färskfoder) :-)

Publicerat

Jo jag vet att det är skillnad på de raserna, men till det som Flat skriver i första inlägget att hunden ska användas till: tex viltspår, lydnadsträning, agility går väl båda att använda?

Absolut.:)

Men om man bortser från arbetsuppgifterna den ska klara. Ska hunden vara:

Förig och lättjobbad eller mer en utmaning?

Jättesocial a´ spaniel/retriever eller mer reserverad/enmanshund? osv.

Edit: Sorry, jag slavläste och blandade ihop du och trådskaparen.

Publicerat

Hej!

Tråkigt att höra att du inte känner dig nöjd med din flat.

Jag tycker dock som flera andra att du ska kolla upp henne hos en veterinär så att det inte är något sådant som felar.

Jag har själv tre flattar och utifrån vad du skriver att du vill göra med hunden så tycker jag att flatten borde vara ett bra rasval för dig. Jag har visserligen (tyvärr) träffat flattar med bristande arbetslust och tom. energi någon enstaka gång men de allra flesta individer är glada och pigga nästan oavsett vilken aktivitet som bjuds. Kan det ha hänt något mellan er i träningssammanhang som påverkar henne och er relation? Det vore intressant att veta var din flat kommer ifrån, vilka linjer hon har bakom sig, om du vill får du gärna PM:a mig.. :)

Vänligen

Nina

www.retrieverliv.se

Publicerat

Besviken hundägare.

För att få till en bra stående, dvs en med riktig jaktlust krävs mycket jobb med lydnaden, så lydnadsträning är ett måste. Övriga saker du nämner är perfekt träning för vorstehhundarna, många är utmärkta draghundar. Men för mig är detta bara träning för jakten, som jag tycker man ska ägna sig åt om man skaffar vorsteh. Inte nödvändigtvis själv, du kan gå hundförare åt andra, men att man ändå låter dem jaga. Tror du fastnar snabbt om du börjar och liksom många andra tar jägarexamen efter att skaffat sin första stående fågelhund ;).

Har aldrig tränat agility själv men visst kan en vorsteh!

http://www.malgusto.com/videos/201007_agility-muy-rapido.html

Publicerat

Agility måste vara en klockren verksamhet off-season för alla jakthundar (och hundförare..).

Jag kan bara tänka mig min vorsteh som skulle gena genom ett antal hinder med "brute force" och slalombanan skulle se ut om bowlingkäglor spridda i hela hallen.. :D

/Må

Publicerat

Agility måste vara en klockren verksamhet off-season för alla jakthundar (och hundförare..).

Jag kan bara tänka mig min vorsteh som skulle gena genom ett antal hinder med "brute force" och slalombanan skulle se ut om bowlingkäglor spridda i hela hallen.. :D

/Må

:lol:

Publicerat

Verkligen. Eller låta hunduslingen köra lite drag på hobby nivå. Kör endel drag nu när jakten är slut för Weimaranern mest för att få honom lite trött. Men det verkar vara mest husse som flåsar. ^_^

Publicerat

Min vorsteh älskar agility, eller åtminstone banan... Finns inget bättre än att plocka med sig ett hinder och springa runt ett tag med det. Ja några koner har han på sitt samvete efter att ha varit på en agilitybana två gånger ungefär. Precis som en vorsteh ska vara :P

Publicerat
  • Författare

Har fått tid på Måndag på en vetrinärklinik för att utreda om det är nåt fel på henne. Har varit i kontakt med uppfödaren och hon säger att det finns endel flattar som saknar den gnistan, som hellre ligger och sover på soffan än typ tar en promenad:-)

Hon tror inte att det är nåt fel på henne utan bara att hon är sådan som hund.

Tusen tack för alla svar, bra att få lite tips och höra andras åsikter...

Publicerat
  • Författare

Hej!

Tråkigt att höra att du inte känner dig nöjd med din flat.

Jag tycker dock som flera andra att du ska kolla upp henne hos en veterinär så att det inte är något sådant som felar.

Jag har själv tre flattar och utifrån vad du skriver att du vill göra med hunden så tycker jag att flatten borde vara ett bra rasval för dig. Jag har visserligen (tyvärr) träffat flattar med bristande arbetslust och tom. energi någon enstaka gång men de allra flesta individer är glada och pigga nästan oavsett vilken aktivitet som bjuds. Kan det ha hänt något mellan er i träningssammanhang som påverkar henne och er relation? Det vore intressant att veta var din flat kommer ifrån, vilka linjer hon har bakom sig, om du vill får du gärna PM:a mig.. :)

Vänligen

Nina

www.retrieverliv.se

Tack för omtanken. Hade gärna gjort det men jag känner nog inte för att "hänga ut" min uppfödare....Lär nog måsta ha endel med henne att göra i framtiden:-) Vill inte smutskasta henne på nåt vis.....tack ändå.

Publicerat

Varför rekommendera Weimaraner men inte Vorsteh? Båda är ju renodlade jakthundsraser som i mitt tycke ska användas till jakt i första hand.

Må så vara att Weimen inte har samma status och avelsbas i Sverige som Vorsteh men varför göra det ännu sämre genom att rekommendera den till icke jakt? Weimen har fått nog med "beundrare" som skaffar den för att den är vacker, speciell och ingår som nå dekoration i var och varannan reklam och inredningstidning...

Titta på någon bruksras med fart i är mitt tips...

Publicerat

Varför rekommendera Weimaraner men inte Vorsteh? Båda är ju renodlade jakthundsraser som i mitt tycke ska användas till jakt i första hand.

Må så vara att Weimen inte har samma status och avelsbas i Sverige som Vorsteh men varför göra det ännu sämre genom att rekommendera den till icke jakt? Weimen har fått nog med "beundrare" som skaffar den för att den är vacker, speciell och ingår som nå dekoration i var och varannan reklam och inredningstidning...

Bra sagt!

Publicerat

Ja du har nog rätt, har inte riktigt tänkt på det så.... Jag kanske har hakat upp mig lite på de Weimaranerägare jag har träffat på kurs osv.(inte så många). Där de flesta haft ungefär samma aktiviteter som "Flat". Men det är klart att vi ska försöka ha jakthundar till jakt. Ett alternativ kan ju vara att försöka få tag i en vuxen jakthund som ägaren inte tycker duger och som annars kanske hamnar under jorden. Det är ju något alla tjänar på.

/Johan