Publicerat Januari 31, 201115 yr Ja du har nog rätt, har inte riktigt tänkt på det så.... Jag kanske har hakat upp mig lite på de Weimaranerägare jag har träffat på kurs osv.(inte så många). Där de flesta haft ungefär samma aktiviteter som "Flat". Men det är klart att vi ska försöka ha jakthundar till jakt. Ett alternativ kan ju vara att försöka få tag i en vuxen jakthund som ägaren inte tycker duger och som annars kanske hamnar under jorden. Det är ju något alla tjänar på. /Johan Varför en vuxen hund? Du fostrar din valp precis dit du vill. Känns en vorsteh eller en Weimnaraner för svår så finns det drygt 300 andra raser rergistrerade i Sverige; med d i v olika användningsområden - Något borde rimligen falla dig i smaken? /Joakim Vorsteh - skogens jeep
Publicerat Februari 2, 201115 yr Varför en vuxen hund? Du fostrar din valp precis dit du vill. Känns en vorsteh eller en Weimnaraner för svår så finns det drygt 300 andra raser rergistrerade i Sverige; med d i v olika användningsområden - Något borde rimligen falla dig i smaken? /Joakim Vorsteh - skogens jeep Du missförstod mig nog lite. Trådskaparen verkade ju vara intresserad av en Vorsteh, men som de flesta verkar vara överens om ska dom användas till jakt. Och då kanske det kan/ska vara svårt att få tag i en valp till annat än jakt. Min tanke var då att försöka hitta en lite äldre hund som av någon anleding kanske inte riktigt duger som jakthund. Vissa tar ju helt enkelt bort hunden om den inte faller i smaken. Att få ta över en sån hund kan vara något som alla tjänar på inte minst hunden. Att det är lättare och forma en valp än en vuxen hund håller jag med om. Att fostra den precis dit jag vill försöker jag också göra, sen kanske jag inte når ända fram men jävligt roligt är det. Och f-bannat mysigt. Sen var det inte hundval för MIG tråden gällde utanför "Flat", jag har redan en ras som faller mig i smaken... en sån där jeep du skriver om . /Johan
Publicerat Februari 2, 201115 yr Ok, mitt fel. jag förstår hur du menar. /Joakim Hej, jag tror det är i tråden Hund för skogsfågeljakt som någon skrev att dom tyckte vorsteh var för hård eller något liknande. Var inte meningen att skriva så snäsigt i mitt förra inlägg, men jag ser att det ser ut så ibland när jag läser mina inlägg i efterhand. /Johan
Publicerat Februari 23, 201115 yr eller så väntar ni tills finnspetsarna gjort sitt och det är dags för ny hund,,köper ni en vorsteh som du kan köra agility/drag med och din sambo jagar med..vore en ypperlig kombination=)
Publicerat December 1, 201213 yr Men,va fan,Vorsteh är en JAKTHUND,ska fan inte va på nån jävla fjantcirkus som,vad kalla ni det,agillity????
Publicerat December 1, 201213 yr Men,va fan,Vorsteh är en JAKTHUND,ska fan inte va på nån jävla fjantcirkus som,vad kalla ni det,agillity???? Jo men inlägget beskriver väldigt bra vad en vorster iallfall min skulle göra på en agillytibana,,,, lyda o klara alla hinder men hindrerna är mos.
Publicerat December 1, 201213 yr Och sen är agillity en bra träningsform för en jakthund. finns ju dom som cyckeltränar trots att det är en jakthund ]
Publicerat December 24, 201213 yr Hej hej ny på sidan, har skrivit upp mig på str Vorsteh valp i vår, är riktigt laddad
Publicerat December 24, 201213 yr Vad behövs för utrustning om vi ska börja träna drag? Bor i småland så några hunspannstävlingar finns inte på kartan. midjebälte, draglina skidor,stavar nått mer och tips på vad?
Publicerat December 24, 201213 yr Vad behövs för utrustning om vi ska börja träna drag? Bor i småland så några hunspannstävlingar finns inte på kartan. midjebälte, draglina skidor,stavar nått mer och tips på vad? En bra sele.
Publicerat December 25, 201213 yr Selar brukar dom ha på välsorterade hund butiker. Alternatlivet är o googla Till huskyn vi hade när ja bodde hemma hade vi en sk nome sele.
Publicerat December 25, 201213 yr Vad behövs för utrustning om vi ska börja träna drag? Bor i småland så några hunspannstävlingar finns inte på kartan. midjebälte, draglina skidor,stavar nått mer och tips på vad? Draglina gör du själv av gummilina. Sån här: http://www.maskinmarin.com/Show/object.asp?oid=128 Karbinhake och flätad plastlina som går att trä in i sig själv behövs också plus en tunnare lina som man använder för att med spikknutar knyta ihop allt. Har du ingen snö att åka på så finns det Kickbikes som fungerar. Hjälm och handskar rekommenderas för att slippa asfaltexem som kan uppstå när husse vill höger och hund vänster. Det brukar sluta med att man åker rakt fram fast på mage och kan göra varierande ont beroende på vad som finns framför innan man stannat själv. Här finns lite att kika på. http://draghundcenter.se/webshop/index.php?route=product/manufacturer&manufacturer_id=14 Mera: http://www.xatsus.se/team.html Undvik asfalt bara för det sliter hårt på hundens leder.
Publicerat December 25, 201213 yr Var hittar man en bra sele? Fast nu försvinner snön.... 5+ o regn. http://www.bjorkis.com/default.aspx?PageNr=74
Publicerat December 25, 201213 yr Ja björkis tillhör ju de bästa. En dragsele och en cykel så är han igång.
Publicerat December 26, 201213 yr Men,va fan,Vorsteh är en JAKTHUND,ska fan inte va på nån jävla fjantcirkus som,vad kalla ni det,agillity???? Det ena utesluter inte det andra. Har kört lite agillity med min korthår, funkar fint för att få honom lugn om man har en torrperiod på jaktfronten. Hunden har roligt och husse får lite lugn och ro hemma efteråt så kan omöjligt se felet i det. Vill man ha en bra agillityhund ska man dock inte satsa på Vorsterh.
Publicerat December 26, 201213 yr Men,va fan,Vorsteh är en JAKTHUND,ska fan inte va på nån jävla fjantcirkus som,vad kalla ni det,agillity???? Inte gör det någonting om hunden tränar Agility bara husse slipper. En trött vorsteh är en lycklig husse som slipper cykla, springa eller åka skidor fem dagar i veckan för att slippa obehagliga överraskningar från en hund som aktiverar sig själv med att äta upp någon skinnsoffa eller något annat dyrt.
Publicerat December 26, 201213 yr Inte gör det någonting om hunden tränar Agility bara husse slipper. En trött vorsteh är en lycklig husse som slipper cykla, springa eller åka skidor fem dagar i veckan för att slippa obehagliga överraskningar från en hund som aktiverar sig själv med att äta upp någon skinnsoffa eller något annat dyrt. Eller gnaga på gevärskolven