Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vorsteh

Featured Replies

Publicerat

Jag har funderat som fasiken var jag rivit sönder fickorna på flytoverallen. Nu kom jag ihåg att jag haft levergodis i dem och haft overallen i bagaget på bilen tillsammans med hanhunden. Bra kille reder sig själv! :wallbash:

• Svar 81
  • Visningar 12,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Låt oss bevara vorsteh som jakthund.

• Agility måste vara en klockren verksamhet off-season för alla jakthundar (och hundförare..). Jag kan bara tänka mig min vorsteh som skulle gena genom ett antal hinder med "brute force" och slalomban

• Ja du har nog rätt, har inte riktigt tänkt på det så.... Jag kanske har hakat upp mig lite på de Weimaranerägare jag har träffat på kurs osv.(inte så många). Där de flesta haft ungefär samma aktivitet

Publicerat

Min sprang förbi mig med ett blänkande streck bakom sig,drog ut ett ca halvmeter långt julgransglitter!!

Publicerat

Min sprang förbi mig med ett blänkande streck bakom sig,drog ut ett ca halvmeter långt julgransglitter!!

De är för charmiga de små liven. Men vi ska inte skrämma en potentiell vorstehköpare. :whistling:

Publicerat

De är för charmiga de små liven. Men vi ska inte skrämma en potentiell vorstehköpare. :whistling:

Ingen fara, han var hem och hälsade på våra vorstehrar idag så han är såld :thumbsup:

Publicerat

Å min sprang förbi med hela granen efter sig=-O.... gick rätt fort när hon förstod att hon var jagad av en gran:-). Hon hade fastnat i sladden till belysningen.

Publicerat

Haha du har så rätt nu är ja såld, dom visade sig från sin bästa sida så klart :)

Tack för kaffet o pratstunden Uffe.

Publicerat

Jag har ju valt KH kommer inte att byta men det vore kul med lite synpunkter på skillnaderna mellan strävhår och korthår?

Jag börjar:

kh fäller knappt inget.

kh fryser nog mer.

av dem JAG sett så är strävhår mer allround, kh mer fågel.

Min kh jagar allt som hon får, blåser in henne på hårvilt nästan varje dag, vill inte banna henne då vi kanske ska jaga gris i framtiden.

synpunkter?

Publicerat

Nu sticker jag ut hakan igen och kommer garanterat att få en käftsmäll som vanligt men det får man ta. Strävhåren är enligt min mening lite lättare att handskas med och inte lika tjurskalliga som korthåren. Jag tror att de i normalfallet är lite tidigare i utvecklingen jaktligt och de flesta står vid tre månaders ålder och går utmärkt att jaga med innan ettårsdagen. Jag har en del dåliga erfarenheter av korthår som nu jagar i hundhimlen efter att ha bitit gårdsfolket någonting som jag aldrig har hört talas om av sträv. Däremot så är det lite mera klipp i steget på ett korthår och de jagar bättre när det är varmt på förhösten än ett riktigt sträv som ganska fort börjar leta vatten på grund av den tjockare pälsen. Korthåren är också bättre i snön då det fastnar snö under tassarna på ett sträv och det krävs att man antingen klipper dem mellan trampdynorna eller smörjer med vaselin vilket man slipper med korthåren. Men strävhåren är lite tåligare när det är kallt och backar inte för en simtur i isvatten för att hämta en skjuten bäver. De kräver dock lite pälsvård och man kan faktiskt anpassa dem lite efter årstid genom att rykta bort lite päls under den varma säsongen. Men i det stora hela är det bara fråga om tycke och smak då man ska ha otur att få tag i någon helidiot av någon av raserna. Jag är helt såld på sträv då jag anser att det omöjligt kan finnas någon annan ras med en sådan personlighet som ett strävhår, det ska då vara en labbe möjligtvis om man hittar rätt sort. En egenskap som kan vara nog så viktig då man kommer hem och hittar huset upp och ner invändigt med en helt oförstående gremlin mitt i röran.

Publicerat

Nu sticker jag ut hakan igen och kommer garanterat att få en käftsmäll som vanligt men det får man ta. Strävhåren är enligt min mening lite lättare att handskas med och inte lika tjurskalliga som korthåren. Jag tror att de i normalfallet är lite tidigare i utvecklingen jaktligt och de flesta står vid tre månaders ålder och går utmärkt att jaga med innan ettårsdagen. Jag har en del dåliga erfarenheter av korthår som nu jagar i hundhimlen efter att ha bitit gårdsfolket någonting som jag aldrig har hört talas om av sträv. Däremot så är det lite mera klipp i steget på ett korthår och de jagar bättre när det är varmt på förhösten än ett riktigt sträv som ganska fort börjar leta vatten på grund av den tjockare pälsen. Korthåren är också bättre i snön då det fastnar snö under tassarna på ett sträv och det krävs att man antingen klipper dem mellan trampdynorna eller smörjer med vaselin vilket man slipper med korthåren. Men strävhåren är lite tåligare när det är kallt och backar inte för en simtur i isvatten för att hämta en skjuten bäver. De kräver dock lite pälsvård och man kan faktiskt anpassa dem lite efter årstid genom att rykta bort lite päls under den varma säsongen. Men i det stora hela är det bara fråga om tycke och smak då man ska ha otur att få tag i någon helidiot av någon av raserna. Jag är helt såld på sträv då jag anser att det omöjligt kan finnas någon annan ras med en sådan personlighet som ett strävhår, det ska då vara en labbe möjligtvis om man hittar rätt sort. En egenskap som kan vara nog så viktig då man kommer hem och hittar huset upp och ner invändigt med en helt oförstående gremlin mitt i röran.

Härligt lite pluss för strävhår då.....

Men jag håller med, full rulle...

Skillnad då man jagar hårvilt, med kh eller strävhårig?

Publicerat

Jag har bara haft två strävhår och den första gav fullständigt fasiken i allt som gick på fyra ben om det inte handlade om apport eller blodspår men hon var duktig på båda. Den här galningen har jag fått hålla i för allt vad jag orkade då hon tänkte ordna med hamburgerkött när hon upptäckte en häst första gången. Katter finns det två typer av: Döda och ännu icke dödade. Rovviltskärpan hos alla vorstrar är rätt så utpräglad fast jag sett bilder på katt och vorsteh tillsammans. Min måste jag lobotomera för att det ska vara möjligt att ta en sån bild. Har en jaktkompis som jagade älg med sitt sträv då han blev gammal och det var inga problem med ståndskall fast farten i efterföljandet kanske var lite i högsta laget. När en vorsteh skäller så hörs det låååångt även om skallfrekvensen inte är så hög. En jaktprovsdomare som dömde mitt sträv sa att strävhåren är mycket mera blodtörstiga än vad korthåren är och det kan mycket väl stämma med tanke på vad jag sett och varit med om. Det är på gott och ont och har man får höns, ankor eller liknande i närheten så kan det bli både dyrt och besvärligt med grannsämjan. Ska man ha en som går på fyrfota så ska man nog kika på de tyska linjerna och vill man ha en som går mera på fågel så är de norska att föredra. Korthåren används ju en hel del till drag vilket strävhåren inte gör i samma utsträckning och det gäller att få ett korthår från jakthundar och inte en sån där ponny som är avlad för drag.

Publicerat

Jag har bara haft två strävhår och den första gav fullständigt fasiken i allt som gick på fyra ben om det inte handlade om apport eller blodspår men hon var duktig på båda. Den här galningen har jag fått hålla i för allt vad jag orkade då hon tänkte ordna med hamburgerkött när hon upptäckte en häst första gången. Katter finns det två typer av: Döda och ännu icke dödade. Rovviltskärpan hos alla vorstrar är rätt så utpräglad fast jag sett bilder på katt och vorsteh tillsammans. Min måste jag lobotomera för att det ska vara möjligt att ta en sån bild. Har en jaktkompis som jagade älg med sitt sträv då han blev gammal och det var inga problem med ståndskall fast farten i efterföljandet kanske var lite i högsta laget. När en vorsteh skäller så hörs det låååångt även om skallfrekvensen inte är så hög. En jaktprovsdomare som dömde mitt sträv sa att strävhåren är mycket mera blodtörstiga än vad korthåren är och det kan mycket väl stämma med tanke på vad jag sett och varit med om. Det är på gott och ont och har man får höns, ankor eller liknande i närheten så kan det bli både dyrt och besvärligt med grannsämjan. Ska man ha en som går på fyrfota så ska man nog kika på de tyska linjerna och vill man ha en som går mera på fågel så är de norska att föredra. Korthåren används ju en hel del till drag vilket strävhåren inte gör i samma utsträckning och det gäller att få ett korthår från jakthundar och inte en sån där ponny som är avlad för drag.

Hmm

Min ärr en riktig djävul ibland men lever med katter och höns och vaktar utan problem

Men det är nog hennes familj...

Syrran blev överkörd då hon jagade grannens katt.

Kh har minst lika mycket jakt so strävhet enligt mig.

Publicerat

Hmm

Min ärr en riktig djävul ibland men lever med katter och höns och vaktar utan problem

Men det är nog hennes familj...

Syrran blev överkörd då hon jagade grannens katt.

Kh har minst lika mycket jakt so strävhet enligt mig.

Det är skillnad på jaktlust och blodtörst och det har du kanske bekräftat. Strävhåret kommer saklöst döda hönsen i ett obevakat ögonblick vilket ditt korthår tydligen inte gjort ännu. Strävhåret kommer om det är ett äkta sträv från de gamla linjerna även att likvidera katten då den gör en oförsiktig rörelse som triggar jaktlusten oavsett om den tillhör familjen. Jag fick vakta den förra då hon hemskt gärna hade gjort en "Alf" med mammas katt som tyvärr fick tillbringa sina sista år högst upp i bokhyllan för att få vara ifred fast de var uppvuxna tillsammans och jag försökt att få henne att fatta att katten var "no go". Hon kunde liksom inte acceptera katten som ett djur som tillhörde familjen och katten visste om det oavsett om mamma kastade hammaren efter henne då katten var ute och det var nära ögat eller om jag tog henne i nackskinnet och visade henne helvetets portar. Det spelade liksom ingen roll, katten var och förblev ett bytesdjur i vorstehns ögon även om hon var en ögontjänare när vi var i närheten. Man såg musklerna spännas i låren när katten var på golvet och man såg blicken på hunden att allt hon väntade på var ett läge. Däremot så brydde hon sig inte om ren, älg eller får överhuvudtaget och i skogen så var ren statister. Dumma djur helt utan värde.

Publicerat

Haha du har så rätt nu är ja såld, dom visade sig från sin bästa sida så klart :)

Tack för kaffet o pratstunden Uffe.

Så klart, tänk vad lite valium kan göra och vi håller tummarna för att du blir med i sekten till våren !
Publicerat

Min kh verkar dela upp allt levande i tre kategorier, människor, hundar, bytesdjur. Han hugger dock inte något djur (ännu iaf), föräldrarnas katt som anser att hundar är harmlösa om endå ibland störande djur skäller han på men varken den eller katter som springer har han bitit fast han haft chansen. Hönsen och myskankorna går han också på men även där har det inte huggits något utan bara jagat tills dom går in under en buske eller upp på en sittpinne och gömmer sig, då drar skallet igång. Det enda som har inte är jätteintresserad av verkar vara räv, han tar färska spår och försöker gå i gryt om han hittar fram till ett sådant men han tar hellre annat om det finns. Älg och tamkatt verkar stå högst i kurs.

Negativt som jag ser med kh är att dom (iaf min ) avskyr snö och kyla, blir det för kallt och för mycket snö går han bakom mig och tycker vi kan sätta oss i den varma sköna bilen istället för att vara ute i skogen.

Publicerat

Min förra tog sju av tio ankor hos en bonde innan mamma fick tag i henne. Hon dödade lika många ekorrungar på en dag sittandes på tomten vid rumsfönstret. De hade boet på vindan i stugan och hon väntade ut ungarna en och en. En vår när jag rastade henne på väg till rävåteln fick jag syn på någonting som satt och åt av de fiskbitar jag kastat ut. Trodde att det var en mink så jag slog lös selen. Det var som att avlossa en målsökande missil och den stackars ekorren hann knappt fatta vad som hände innan den var död. Som ung så sprang hon ifatt och dödade ett antal harar i skogen vid jakt. Ett kullsyskon till min förra fick vara med och valla får med en tränad vallhund men på kvällen bröt hon sig ut genom altandörren och gjorde processen kort med fåren. De tillhörde tjejen till hundägaren så relationen till både hund och husse var frostig ett tag. Listan kan göras ännu längre men det är inte så svårt att förstå vad jag menar. Den jag har nu attackerar katt så fort hon kommer åt och tar gärna en dust med något fyrfota men nu börjar hon bli gammal och orkar inte riktigt längre då lederna krånglar. Men med människa är saken annorlunda och jag har sett henne bli som en sågbock och röra sig som en sengångare då hon haft spädbarn runt sig. Med vuxna är hon helst innanför skjortan om hon får och mer kelsjuk hund får man leta efter. Visst finns det korthår också som gärna sätter tänderna i allt som inte är hund eller människa men jag tror att man oftare hittar det hos sträv vilket gör att man måste vara lite mera uppmärksam.

Publicerat

Haft dom båda och mitt senaste str.h. ställde till med mycket oreda allt från grannens hönor,ankor,katter till ren,ja fy fan,tror att felet va att jag allt förtidigt lät henne jaga annat än fågel,allt hon tog skulle apporteras för egen del å grävas ner nånstans,gränsen var nådd när hon hann upp en get me kiddar å försvann,kom hem med ett rådjurshuve som hon skulle gömma.Annars tycker jag generellt att kh.är något mer lik, typ pointer i både sök å rörelsemönster,mer bogfria rörelser,upplever dom som snabbare,men det kan ju bero på att pälsen förvillar,numera har jag bara kh.å jagar bara fågel,kh.är samtidigt lättare att hålla rent efter å lättare att hålla efter pälsen så de inte luktar så förbannat,särskilt om de ska va inne å man vaknar mitt i natten fastlåst av 30 kg,hund.

En sak som jag håller stenhårt på,det är att gårdens å husets övriga djur ska dom GE FAN I,detta har jag disskuterat med många hundförare , uppfödare å dressörer av fågelhundar så om det är det samstämmiga uppfattningar om.(hitills iallafall)En fågelhund ska ju kunna dirigeras å lyda kommandon å inte fara runt å bita ihjäl allt som kommer i dess väg,sen kan det alltid hända nån olycka med grannens katt som påträffas i skogen,då får man enligt min uppfattning ta tag i såna olater,kommer osökt in på 2011 års fjälljakt där viltet på fjället till största delen bestod av lämmel,med en orutinerad unghund blev det ett helvetes jobb,hört många som hade samma problem,inte bara med unghundar, tex en mycket rutinerad jägare med lika rutinerad pointer med massa titlar som berättade för mig att han vid ett tillfälle fick ta i med våld å det är mycket ovanligt att den mannen behöver göra,killen tillhör ändå eliten i landet vad gäller fågelhundar.Tillsist beror det nog ändå på vilken tur man har med individen å vilken linje de kommer ifrån,min nuvarande är det mycket tyskt blod i,tror det är bra att friska upp blodslinjerna,jämför med travhästavlen där det är ett måste att ha friska linjer,där Sverige är ett föregångsland å använt mycket utifrån kommande linjer.

Publicerat

Håller helt med att gårdens djur ska vara fredade och så även grannarnas men tyvärr så har en del vorstrar svårt att fatta det och då tror jag utan att svära att strävhåren är lite mera hårdnackade och har lite svårare att förstå ren svenska oavsett hur man försöker att få fram meddelandet åt dem. Jaktlust har alla tre modellerna men det där sista vansinnet är nog lite överrepresenterat hos strävhåren. Det är min uppfattning i allafall.

Publicerat

Ja det är kanske så att ialla fall våra svenska str.h.är något skarpare på allt sorts vilt,men jag har en kompis som jagar mycket gris i södra tyskland å österike han säger att där e mycket kh.till grisen å då i kombination med tysk krokodil(läs terrier)men även weimaraner är mycket vanlig till detta,i alla fall där han jagar.

Personligen så jagar jag numera bara fågel med V.å då väljer man med fördel hundar från uppfödare som inriktar sig på det,vill man istället ha en V.som ska jaga allt, ja självklart ska man välja hund som har de linjerna.Vet tex. att det finns uppfödare som bävar för att sälja valpar som skall användas till gris å annat,men det kan ju bli ett problem,för valparna måste självklart säljas och nu när grisen snart e som kanadagåsen så blir det naturligtvis efterfrågan på en annan sorts anlag,det är ju till sist o syvene efterfrågan som styr uppfödarnas linjeval.

Undrar va vi ska avla på när även vargjävlen blir som gåsen å grisen,för det kommer att bli samhällets nästa stora problem,sanna mina ord!

Nu har vi ju tidigare med ganska upprörda känslor debatterat V. som vara eller icke vara (shakespear ?)allroundhundar,att jag håller mig endast till fågel med mina V.beror på att jag känner mig inte som en sån skicklig dressör att jag kan garantera att hunden jagar det jag vill å inte tvärtom,det är bara att gratulera dessa dressörer till ett utomordentligt arbete,dom som lyckas alltså!

Nu tänker väl många att varför väljer han inte en ren fågelhund,typ engelsk istället för en V. Ja det är väl så att en gång V.alltid V.å andra sidan,jag gillar inte de andra hundarna utan att precisera exakt vilka,men möjligtvis,ja kanske möjligtvis,lite,lite,kanske, en pointer,men då behöver jag ha betydligt mer tid över för både träning å jakt.Å när det gäller grannkärringen så skulle det inte störa om nån hundrackare tog henne istället för katterna. :woot:

God fortsättning på Er !

Publicerat

Jag brukar föklara när det frågas om skillnad mellan våra att det är som hästar, fullblod/korth och nordsvensk/strävh, korthåren våra är snabbare o kvickare i vändningarna och allmänt mer spattiga. Mer pip oxå ibland korth.

Jag tror att skillnaden mellan de två gällande klövvilt/pälsvilt kan vara att de tas in flera blodslinjer ifrån Tyskland när det kommer till strävhår där de avlas som ursprunget.

Sen är det oxå så i min bekantskapskrets att de som har strävhår använder dem till allt och de som föredrar korthår styr in dem på fågel, blir ju svårt att se korthårens potential då..

Vårat yngsta korthår har ett jäkla bra skall och jag hoppas matte blir klar på fågelfronten nästa höst så husse får testa hennes skills på övrigt vilt oxå.

Publicerat

Ja,det va en bra liknelse med fullblod kontra "blodingar",känner liksom samma,men vågade inte utrycka mig så klart,jag skyllde på pälsen istället,man ska heller inte glömma av, att det trots att många tror det ,så är det ju inte riktigt exakt samma ras å det kommer kanske att märkas pga.avlen om sådär 10-30 år ?

Hur som helst,vilken typ man än har,JÄVLIGT mycket hund!

Publicerat

Jag brukar föklara när det frågas om skillnad mellan våra att det är som hästar, fullblod/korth och nordsvensk/strävh, korthåren våra är snabbare o kvickare i vändningarna och allmänt mer spattiga. Mer pip oxå ibland korth.

Jag tror att skillnaden mellan de två gällande klövvilt/pälsvilt kan vara att de tas in flera blodslinjer ifrån Tyskland när det kommer till strävhår där de avlas som ursprunget.

Sen är det oxå så i min bekantskapskrets att de som har strävhår använder dem till allt och de som föredrar korthår styr in dem på fågel, blir ju svårt att se korthårens potential då..

Vårat yngsta korthår har ett jäkla bra skall och jag hoppas matte blir klar på fågelfronten nästa höst så husse får testa hennes skills på övrigt vilt oxå.

Tror ni det är dumt att testa gris innan fågelbiten är klar?

Jag menar i norr där proven går finns ju ingen gris.

Nu är min för het på gröten ännu för att jag ska våga testa gris.

Men en snäll hägngris vore kul att prova.

Publicerat

Tror inte att det har någon påverkan alls på framtida fågeljobb och hägn är ju alldeles lysande, när lilldamen min fyller ett till våren skall vi fara ner till mamimahägnet.

Publicerat

Tror inte att det har någon påverkan alls på framtida fågeljobb och hägn är ju alldeles lysande, när lilldamen min fyller ett till våren skall vi fara ner till mamimahägnet.

Vad kostar det att prova?

Publicerat

Nu har min beslutat sig för att täcket ska dö. Han har påbörjat slakten och försöker bära iväg det ut i hallen där jag inte kan se honom antagligen för att avsluta jobbet. Ska jag gissa mig till varför så tycker han att sjukskrivningen är förbi nu, vilket den iofs är ganska precis idag (30e)