Publicerat Februari 4, 201115 yr Läste på http://www.jaktojagare.se/aktuellt/eftersoksbojkott-i-dalarna efter att ha pratat med en kompis i Dalarna att nu blir det antagligen stopp på eftersöken i Dalarna för att ingen har lust att släppa sin hund på eftersök i vargreviren på trafikskadade djur. Jag förstår dem, själv hade jag aldrig släppt min hund i ett vargrevir och riskerat att få den dödad av varg. Hoppas att Dalarnas älghundsklubb tar den motionen som är inlämnad om ett eftersöksstopp. Det här med eftersök på trafikskadat vilt det kan myndigheterna få sköta. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/eftersoksbojkott-i-dalarna
Publicerat Februari 4, 201115 yr Det är märkligt att inte budskapet nått fram, bojkotter ger inget annat än ytterligare marginalisering. Bara dumt. Tomas
Publicerat Februari 4, 201115 yr Betydligt bättre möjlighet att få gehör för detta än vargjaktsbojkott iaf. Mitt stöd har dom absolut!
Publicerat Februari 4, 201115 yr Någon som vet om det har varit någon vargattack på trafikeftersökshund? Kann man kräva någon ersättning om så skulle vara fallet? Är själv tveksamm om jag skulle släppa hund i vargrevir.
Publicerat Februari 4, 201115 yr Betydligt bättre möjlighet att få gehör för detta än vargjaktsbojkott iaf. Mitt stöd har dom absolut! Hur skulle gehöret uppträda? Tomas
Publicerat Februari 4, 201115 yr Hur skulle gehöret uppträda? Tomas Vi får väl vänta och se helt enkelt, eller hur?
Publicerat Februari 4, 201115 yr Betydligt bättre möjlighet att få gehör för detta än vargjaktsbojkott iaf. Mitt stöd har dom absolut! Instämmer, här finns något att vinna. I motsats till vargbojkotten som i bästa fall inte gav något, men troligtvis gav jaktmotståndarna mer vatten på kvarnen.
Publicerat Februari 4, 201115 yr Där håller jag helt med dig, vänta lär vi få göra. Toamas Signaturen blev riktigt rolig Inget ont uppsåt men att tillkänna att man är en mas som sitter på dass...... (Stavfel och tangenthalkningar brukar bara gå förbi, men i det här fallet bjöd du på något roligt!)
Publicerat Februari 4, 201115 yr låter sunt, hade aldrig släppt min hund om jag visste att det fanns varg runt kröken, mest synd om det trafikskadade djuret som får lida ännu längre... men om statens djur huserar i skogen så kan statens gubbar också ta eftersöket....
Publicerat Februari 4, 201115 yr Bjuder på den Frågar dig då, vad har vi att vinna? Här är det faktiskt något konkret som Dalajägarna gör. Vargen ses som något som orsakar problem i mötet med människa och männskliga intressen. Eftersöksjägarna anser att dom inte är beredda att riskera att hamna i dessa problem möten. Dessa jägare har inte valt att hysa detta problem och ansvaret bör ligga på de som vill ha problemet. Därmed bör få sköta avigsidorna med att hysa problemet. Här är det något tydligt som visas och svårligen kan misstolkas. Men visst så lär det stå i någon komentar att jägarna intre tar sitt ansvar för den viltstam´som dom vill ha osv. Jag tror däremot att det kan väcka tankar om att något behövs göras, då skadat vilt ger tårar i ögonen hos gemene man i radhuset. Inte vill dom att skadade djur ska springa i skogen och lida. Att vargen kan göra att eftersöksjägare inte vill riskera sina hundars liv för att "ta reda på" ett skadat djur som dom inte är skyldiga att finna, flyttar fokus till vargen och inte jägaren. Men som MKJ skrev tiden får utvisa vart det bär, men jag känner att det finns bättre argument för eftersöksbojkott än varg bojkott! (Med risk att vara lite svamlig då jag intagit 1 st pizza och några öl... Och ber därmed om ett visst överinseende för formuleringar mm^_^ )
Publicerat Februari 4, 201115 yr Bjuder på den Frågar dig då, vad har vi att vinna? Du kan nog lugnt somna om igen, alternativt sparka dig trött på soffan. Du är åskådare precis som jag således finns inga "vi" isjälva daladebatten. Jag sympatiserar, inte du, vilket är fritt. Det vi har att vinna är uppmärksamhet, bojkotten är fullt legetim ur alla synvinklar. Det är potentiellt djurplågeri att släppa en jakthund i vargrevir, och nåt sånt vill vi ju inte supportera. Vargförespråkarna säger att det bygger på frivillighet att släppa hunden där det finns varg varför dom drabbade får skylla sig själva, dags att visa att det gäller även här. Heja Dalarna!
Publicerat Februari 4, 201115 yr Jag har full förståelse för att enskilda eftersöksjägare väljer att inte släppa sin hund. Däremot tror jag man överskattar sin egen betydelse om man förväntar sig en begränsande effekt på rovdjursstammarna. Det är klart ögonvittnen eller aftonbladetsläsare tycker det är hemskt om det ligger halvdöda djur i diket, men det är ju inte frågan om det, utan de tillfällen när vi släpper hunn dvs ingen kommer att se eländet. Dessutom så fyller vargen en funktion om vi inte reder ut eftersöken och jag tror det är så allmänheten kommer att uppfatta det. Jag förespråkar att vi tar ansvar oavsett situationen för ingen annan kommer att göra det och det kommer aldrig att påverka mer än att vi blir mer marginaliserad. Tomas Redigerad Februari 5, 201115 yr med Hipshot Redigerat bort ett raderat inlägg.
Publicerat Februari 4, 201115 yr Håller med grabbarna som vägrar eftersök i vargland. Hade ALDRIG släppt till min hund på ett eftersök i vargland.
Publicerat Februari 4, 201115 yr Det är väl dags att vi slutar med sånt här trams nu. MKJ- Jag väntar mig mer av Dig, då jag läst och njutit av många av Dina inlägg. Du har blandat insikt med berömvärd analys ett flertal gånger. Inte i något fall har väl opinionen sympatiserat med bojkottande gnällspikar. Självklart har jag förståelse för dem som inte vill släppa sina hundar i kända vargkvarter, men det löser man väl där och då. Exempelvis med att banda hunden eller (vilket är var och ens rätt/skyldighet) avböja uppdraget då riskerna är för stora. Om Ni lyfter blicken och tittar på vilken annan samhällsfråga som helst, så är jag övertygad om att Ni inte sympatiserar med dem som generaliserar och ägnar sig åt liknande bojkotter som tredje part får lida för.(I det här fallet de skadade djuren.) Mvh!/
Publicerat Februari 4, 201115 yr En tanke bara....eftersök i vargrevir kanske inte är så noga enligt länstyrelsen då det är just ett vargrevir. Vilket skadat djur som helst lär väl inte överleva så länge om där är tätt med varg? Jag har säkert med druckit en öl för mycket
Publicerat Februari 4, 201115 yr Det är väl dags att vi slutar med sånt här trams nu. MKJ- Jag väntar mig mer av Dig, då jag läst och njutit av många av Dina inlägg. Du har blandat insikt med berömvärd analys ett flertal gånger. Inte i något fall har väl opinionen sympatiserat med bojkottande gnällspikar. Självklart har jag förståelse för dem som inte vill släppa sina hundar i kända vargkvarter, men det löser man väl där och då. Exempelvis med att banda hunden eller (vilket är var och ens rätt/skyldighet) avböja uppdraget då riskerna är för stora. Om Ni lyfter blicken och tittar på vilken annan samhällsfråga som helst, så är jag övertygad om att Ni inte sympatiserar med dem som generaliserar och ägnar sig åt liknande bojkotter som tredje part får lida för.(I det här fallet de skadade djuren.) Mvh!/ Det där känns som ett inlägg jag själv kunde ha skrivit. Oavsett anledning, är en "bojkott" självmål med strut på huvudet.
Publicerat Februari 4, 201115 yr Visst bojkotter brukar överlag inte vara speciellt schyst mot någon av de inblandade parterna... Och ingen jägare vill ju att det springer omkring massa skadat vilt i skogen och lider vågar jag påstå... Dock är det ju intressant att se vad reaktionen på detta blir.. Förhoppningsvis kanske många börjar inse att det finns minst två sidor av allting, att saker och ting hänger ihop, och att dom kanske inte bör gapa för högt om saker dom inte har en aning om... Som sagt, ska bli intressant att se vad reaktionen blir...
Publicerat Februari 4, 201115 yr Det vi har att vinna är uppmärksamhet, bojkotten är fullt legetim ur alla synvinklar. Det är potentiellt djurplågeri att släppa en jakthund i vargrevir, och nåt sånt vill vi ju inte supportera. Det är samma uppmärksamhet som vargjaktbojkotten förutom att dom fick uppmärksamheten direkt och att alla vargar blev skjutna i alla fall. Men hur var det? Var det inte någon jakthatare som hade en artikel i AB om att inte jägarna behövde? Det är väl bara att ringa henne i så fall. Jag står bakom i detta fall.
Publicerat Februari 5, 201115 yr En grej som slog mej med detta, säkert inget nytt men iaf... Var ju ett JÄVLA pådrag i höstas då någon avlivade en älg som enligt uppgift skadats svårt i snoken av varg.. Det var så synd om älgen och bilderna var, givet att de var äkta, faktiskt rätt vidriga. Jägare uttalade sig om djurplågeri och allt möjligt.. Samma älg men nu påkörd och skadad i snoken ska nu få knalla iväg utan insats från jägarna? Det har jag lite svårt att smälta... Mvh!
Publicerat Februari 5, 201115 yr Författare Undrar Om borderjägarn bandat efter en benskadad älg efter en trafik olycka någon gång. I så fall hade han nog bandat ännu:) Är ju det som det hela handlar om eftersök på trafikskadade djur.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Den som släpper sin hund i vargrevir får skylla sig själv. Det gäller även vid eftersök, eller?
Publicerat Februari 5, 201115 yr Nu är det i ärlighetens namn inte så att den trafikskadade älgen kommer att behöva gå i flera dagar innan den självdör av sina skador. Vid trafikskador så är det ju faktiskt Polisen som har det yttersta ansvaret för att utföra eftersöket. Jägarna har i detta fall ingen skyldighet (inte markägare eller jakträttsinnehavare heller). Om jägarna, av olika anledningar, inte ställer upp på att utföra eftersöken, så är Polisen skyldiga att göra det, så enkelt är det. Om Polisen skall göra det, så blir det i dom flesta fall på obekväm arbetstid, dvs en hög lönekostnad för staten. Dom kommer dessutom att måsta utbilda sina poliser hur man utför ett eftersök, samt att polisen kommer att måsta införskaffa egna ställande hundar enligt dagens regler.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Nu är det i ärlighetens namn inte så att den trafikskadade älgen kommer att behöva gå i flera dagar innan den självdör av sina skador. Vid trafikskador så är det ju faktiskt Polisen som har det yttersta ansvaret för att utföra eftersöket. Jägarna har i detta fall ingen skyldighet (inte markägare eller jakträttsinnehavare heller). Om jägarna, av olika anledningar, inte ställer upp på att utföra eftersöken, så är Polisen skyldiga att göra det, så enkelt är det. Om Polisen skall göra det, så blir det i dom flesta fall på obekväm arbetstid, dvs en hög lönekostnad för staten. Dom kommer dessutom att måsta utbilda sina poliser hur man utför ett eftersök, samt att polisen kommer att måsta införskaffa egna ställande hundar enligt dagens regler. Ja det är väl det bästa att det renderar i en kostnad för staten i avlönade eftersöks ekipage och hundar för alla viltslag... då blir det ju en konsekvens... av bojkotten