Publicerat Februari 5, 201115 yr det behövs inte bara "marginella" kostnader för staten utan även uppmärksamhet för situationen det går inte att tiga ihjäl såna här problem om man vill förändra situationen. ingen kommer att lösa det åt "oss". (vissa exkluderade)
Publicerat Februari 5, 201115 yr det behövs inte bara "marginella" kostnader för staten utan även uppmärksamhet för situationen det går inte att tiga ihjäl såna här problem om man vill förändra situationen. ingen kommer att lösa det åt "oss". (vissa exkluderade) Ja det må vara marginella kostnader men det får ju samhället avgöra om dom är villiga att betala säg ett 30 tal (siffra taget i luften) eftersöksjägare full lön för att kunna så eftersöksjour dygnet runt i hela länet med tränade hundar osv... säg att det blir en kostnad på en miljon styck per år / och ekipage... pengar tagna ur polisens kassa.. Läs rubriken ... Polisen kunde inte avhjälpa lägenhetsmisshandeln var på eftersök ... polisen har ju knapert med resurser som det är nu ...
Publicerat Februari 5, 201115 yr Undrar Om borderjägarn bandat efter en benskadad älg efter en trafik olycka någon gång. I så fall hade han nog bandat ännu:) Är ju det som det hela handlar om eftersök på trafikskadade djur. Du läser inte hela mitt inlägg och missar poängen. Om det inte går att lösa utan en ställande hund och varghotet är för stort, så avbryter man naturligtvis. Jag har nog gjort min beskärda del av eftersök, varav ett 50-tal på älg. Därför vet jag att ibland är det ogörligt utan en ställande hund(vilket jag saknar). Men när älgen har gått undan har jag lik förbannat lyckats vid ett flertal tillfällen med hjälp av förhållsskyttar. Syftet med mitt inlägg var inte att diskutera eftersöksstrategier utan det mindre kloka i en bojkott som gör oss till offer och en gnällande minoritet i opinionens ögon. Dessutom reagerade jag på att vanligtvis kloka debattörer inte lyfter blicken utan argumenterar med hetta om en detalj när man egentlige har samma huvudmål. Jag tror att alla på forumet (mer eller mindre) vill ha en bättre möjlighet att begränsa vargarnas framfart i våra jaktmarker. Mvh!/
Publicerat Februari 5, 201115 yr Du läser inte hela mitt inlägg och missar poängen. Om det inte går att lösa utan en ställande hund och varghotet är för stort, så avbryter man naturligtvis. Jag har nog gjort min beskärda del av eftersök, varav ett 50-tal på älg. Därför vet jag att ibland är det ogörligt utan en ställande hund(vilket jag saknar). Men när älgen har gått undan har jag lik förbannat lyckats vid ett flertal tillfällen med hjälp av förhållsskyttar.Syftet med mitt inlägg var inte att diskutera eftersöksstrategier utan det mindre kloka i en bojkott som gör oss till offer och en gnällande minoritet i opinionens ögon. Dessutom reagerade jag på att vanligtvis kloka debattörer inte lyfter blicken utan argumenterar med hetta om en detalj när man egentlige har samma huvudmål. Jag tror att alla på forumet (mer eller mindre) vill ha en bättre möjlighet att begränsa vargarnas framfart i våra jaktmarker. Mvh!/ så, vad är din strategi då? kom igen, låt höra! Fixar du det här så finns det säkert en tjänst ledig som strategic management consultant.
Publicerat Februari 5, 201115 yr så, vad är din strategi då? kom igen, låt höra! Fixar du det här så finns det säkert en tjänst ledig som strategic management consultant. Om Du avser vargproblematiken, så har jag ingen generallösning MEN våran största chans ligger ju i att återupprätta synen på jägarna som ansvarstagande och naturvårdande. Om inte den stora massan har respekt för oss, så är det ju heller ingen som lyssnar. Jag tror att sådana här aktioner bara vinner över sådana som inte tidigare tagit ställning till jaktmotståndarna. Mvh!/
Publicerat Februari 5, 201115 yr Jens: Hut mkt. pengar lägger staten för närvarande då? Ja det spenderas nog en och annan krona ... men lägger du till denna eftersökskostnad på "rovdjurskontot " och tar det gånger antal län som är drabbade så kanske det helt plötsligt blir en fördubling av av dom redan höga utgifterna för rovdjuren.. .. och kan man dessutom få i gång ett bra mediadrev ang detta i besparingstider ....så kan det nog bli livat
Publicerat Februari 5, 201115 yr Jens: ja, nu vet jag inte direkt hur många älgolyckor det sker i dessa områden för närvarande men det känns ju som att en man eller två från varje länsstyrelse borde räcka? Det är rätt lite pengar i sammanhanget. Men bra för yrkesjägare som vill ha en fast inkomstkälla. Dessutom kanske man kan sälja köttet. Varför ska det tillfalla markägaren egentligen? Det sägs ju att det inte alls är därför man gör eftersök där uppe. (för köttet alltså)
Publicerat Februari 5, 201115 yr Jens: ja, nu vet jag inte direkt hur många älgolyckor det sker i dessa områden för närvarande men det känns ju som att en man eller två från varje länsstyrelse borde räcka? Det är rätt lite pengar i sammanhanget. Men bra för yrkesjägare som vill ha en fast inkomstkälla. Dessutom kanske man kan sälja köttet. Varför ska det tillfalla markägaren egentligen? Det sägs ju att det inte alls är därför man gör eftersök där uppe. (för köttet alltså) Ja det lär nog krävas en avsevärt större organisation än så .. skulle tro att det är ett ansenligt antal eftersöksjägare idag om du räknar antal komuner och dess uppdelningar.. vad har vi idag i sverige 50000 registrerade.. siffra jag hört betänk bara dom tider på året som det är vandring och det blir en 10 -15 tal vilt påkört varje natt i länet ... har ju haft perioder i mitt lilla område bara där det varit eftersök varje kväll i tre veckor ..
Publicerat Februari 5, 201115 yr Om Du avser vargproblematiken, så har jag ingen generallösning MEN våran största chans ligger ju i att återupprätta synen på jägarna som ansvarstagande och naturvårdande. Om inte den stora massan har respekt för oss, så är det ju heller ingen som lyssnar. Jag tror att sådana här aktioner bara vinner över sådana som inte tidigare tagit ställning till jaktmotståndarna. Mvh!/ Känner inte att vi måste ÅTERUPPRÄTTA denna syn, majoriteten av allmänheten är för jakt i sverige, och anser att jägare är ansvarfulla och fyller en stor funktion. Känner också att om vi alla slutar göra eftersök för att regeringen slutat lyssna på oss, jag då ser jag det som ett legitimt sätt att förhandla Strejk är ju trots allt ett sätt vi är vana att använda och som ses som ett uttryck för just demokrati! Normalt brukar ju den organisation man är ansluten till försvara ens intressen, det tycker jag nog Jägareförbundet inte riktigt kommer ihåg att gör nu för tiden.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Jag förstår tanken med en eventuell bojkott, men är ändå tveksam till att det ska kunna fungera. Jag tror vi jägare har en förmåga att tillskriva oss själva lite för stor betydelse ibland. Jag tror faktiskt att gemene man inte ens har en susning om hur det fungerar vid en viltolycka. JAg är ganska övertygad om att Greta Svensson i Tumba inte har en tanke på att det är jägare som genomför ett eftersök på en påkörd älg i Dalarna. Tyvärr är det nog så. De som kommer bli upprörda är möjligen andra jägare och varför predika för de redan frälsta? Och den dagen Greta Svensson i Tumba råkar läsa i Aftonslasket att jägarna vägrar leta efter påkörda djur eftersom de anser det finns för mycket varg, så komemr hon med största säkerhet inte sympatisera med jägarna. Skulle föresten en sådan strejk innebära att vi jägare slutar jaga då också? Om vi nu ska övertyga Greta Svensson i Tumba, vars röst i riksdagsvalen väger lika tungt som alla andra, så blir det nog inte enklare om man går ut och vägrar leta efter påkörda älgar, men man tar gärna samma risk för sin hund om man råkar felskjuta älgen 5 m från vägen? Jag förstår som sagt tanken som en reaktion på maktlösheten, men jag tror ändå att det är mer avancera politik i denna fråga för att en sådan strejk skulle kunna få önskad effekt.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Författare Läste att det i Dalarna enligt viltolyckrådet var 388 älg- 1764 rådjur viltolyckor förra året i trafiken, Gävleborg 231 älg-1041 rådjur, Värmland 726 älg-2171 rådjur. Kan bli dyrt för polisen det här, när jägarna inte vågar ställa upp längre.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Jag förstår tanken med en eventuell bojkott, men är ändå tveksam till att det ska kunna fungera. Jag tror vi jägare har en förmåga att tillskriva oss själva lite för stor betydelse ibland. Jag tror faktiskt att gemene man inte ens har en susning om hur det fungerar vid en viltolycka. JAg är ganska övertygad om att Greta Svensson i Tumba inte har en tanke på att det är jägare som genomför ett eftersök på en påkörd älg i Dalarna. Tyvärr är det nog så. De som kommer bli upprörda är möjligen andra jägare och varför predika för de redan frälsta? Och den dagen Greta Svensson i Tumba råkar läsa i Aftonslasket att jägarna vägrar leta efter påkörda djur eftersom de anser det finns för mycket varg, så komemr hon med största säkerhet inte sympatisera med jägarna. Skulle föresten en sådan strejk innebära att vi jägare slutar jaga då också? Om vi nu ska övertyga Greta Svensson i Tumba, vars röst i riksdagsvalen väger lika tungt som alla andra, så blir det nog inte enklare om man går ut och vägrar leta efter påkörda älgar, men man tar gärna samma risk för sin hund om man råkar felskjuta älgen 5 m från vägen? Jag förstår som sagt tanken som en reaktion på maktlösheten, men jag tror ändå att det är mer avancera politik i denna fråga för att en sådan strejk skulle kunna få önskad effekt. 1. Jag tror inte heller att alla vet hur eftersök fungerar. Just därför måste det upp till ytan så att folk förstår vilken nytta eftersöksjägarna gör och varför det är så viktigt att man ska kunna släppa sin hund. 2. Sluta jaga med lös hund har ju folk redan fått göra i vargområdena. Allt annat vore ju ansvarslöst. Eller? 3. Vad är det för politik du talar om? Vad vill du göra? När? Hur?
Publicerat Februari 5, 201115 yr Jag förstår tanken med en eventuell bojkott, men är ändå tveksam till att det ska kunna fungera. Jag tror vi jägare har en förmåga att tillskriva oss själva lite för stor betydelse ibland. Jag tror faktiskt att gemene man inte ens har en susning om hur det fungerar vid en viltolycka. JAg är ganska övertygad om att Greta Svensson i Tumba inte har en tanke på att det är jägare som genomför ett eftersök på en påkörd älg i Dalarna. Tyvärr är det nog så. De som kommer bli upprörda är möjligen andra jägare och varför predika för de redan frälsta? Och den dagen Greta Svensson i Tumba råkar läsa i Aftonslasket att jägarna vägrar leta efter påkörda djur eftersom de anser det finns för mycket varg, så komemr hon med största säkerhet inte sympatisera med jägarna. Skulle föresten en sådan strejk innebära att vi jägare slutar jaga då också? Om vi nu ska övertyga Greta Svensson i Tumba, vars röst i riksdagsvalen väger lika tungt som alla andra, så blir det nog inte enklare om man går ut och vägrar leta efter påkörda älgar, men man tar gärna samma risk för sin hund om man råkar felskjuta älgen 5 m från vägen? Jag förstår som sagt tanken som en reaktion på maktlösheten, men jag tror ändå att det är mer avancera politik i denna fråga för att en sådan strejk skulle kunna få önskad effekt. Precis min mening, men Du uttrycker Dig bättre! Mvh!/
Publicerat Februari 5, 201115 yr Ja det lär nog krävas en avsevärt större organisation än så .. skulle tro att det är ett ansenligt antal eftersöksjägare idag om du räknar antal komuner och dess uppdelningar.. vad har vi idag i sverige 50000 registrerade.. siffra jag hört betänk bara dom tider på året som det är vandring och det blir en 10 -15 tal vilt påkört varje natt i länet ... har ju haft perioder i mitt lilla område bara där det varit eftersök varje kväll i tre veckor .. Jägare Well, låt oss anta att du har rätt. Inte mig emot. Ska det ekonomiska argumentet vinna debatten? Jag tror inte att det monetära argumentet i ett land som sverige med världens högsta skatter biter så bra. Det finns nog en hel del som gladeligen betalar extra för att slippa ha jägarna i skogen övht.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Det är väl dags att vi slutar med sånt här trams nu. MKJ- Jag väntar mig mer av Dig, då jag läst och njutit av många av Dina inlägg. Du har blandat insikt med berömvärd analys ett flertal gånger. Inte i något fall har väl opinionen sympatiserat med bojkottande gnällspikar. Självklart har jag förståelse för dem som inte vill släppa sina hundar i kända vargkvarter, men det löser man väl där och då. Exempelvis med att banda hunden eller (vilket är var och ens rätt/skyldighet) avböja uppdraget då riskerna är för stora. Om Ni lyfter blicken och tittar på vilken annan samhällsfråga som helst, så är jag övertygad om att Ni inte sympatiserar med dem som generaliserar och ägnar sig åt liknande bojkotter som tredje part får lida för.(I det här fallet de skadade djuren.) Mvh!/ Tack för berömmet Borderjägaren, det var snällt. Vi är alla olika som individer, att vi samtycker i mycket betyder inte att vi samtycker i allt. Jag vill påpeka att just bojkotter och strejk är nåt vi har liten erfarenhet av i Sverige då det sällan förekommer. Detta är kopplat till såväl politik som mentalitet bland det svenska folket. Men det förekommer i Sverige med, essentiella människogrupper lyckas nästan jämt, sist var det flygledarna som höjde sina löner med 20-30% och fick bättre arbetstider. Dom har staten som arbetsgivare, precis som oss. Vi är precis lika essentiella för samhället då ingen annan kan göra det, åtminståne inte kortsiktigt. Kliver vi ut i EU, Frankrike bl.a där jag jobbat ganska mycket styrs ganska mycket just via blokader, bojkotter och strejker. Skulle den franska staten få för sig att skapa ett nytt vargrevir bland bönderna skulle det ta hus i helvetet. Skall sägas att jag är inget stort fan av detta om det sker på inflationsbasis, men i detta fallet är alla konstuktiva förslag undantaget lagbrott till att uppmuntra. Eftersöken involverar folket utanför, ett av få trumfkort jägarna har. Ingen kan tvinga oss ut i skogen, det bygger som vargsidan säger på frivillighet. Gäller det jakteftersök så är läget självklart annorlunda, det är ju skapat av oss och skall hanteras ansvarsfullt, precis som vanligt. Innan man går i gång med en bojkott är det viktigt att man sonderar terrängen. Det hade man inte gjort i vargjaktsfrågan men hoppas på bredare uppslutning i denna fråga för annars blir det inte annat än jaha. Återigen kommer SJF förmodligen att försöka styra bort detta genom påtryckningar nedåt i leden, men då tycker jag dom gör fel. Låt denna känsloyttring få ge lite eko, den behöver inte uppmuntras men inte heller fördömmas. Kan bli riktigt intressanta debatter för dom som gillar detta, för en gång skulle är det lätt att sitta i jägarfotöljen. Jag tillhör den lilla grupp som vågar erkänna att jag inte vill ha varg i Sverige idag, men vi kommer att bli flera. Låt mig ha min åsikt så länge, jag kommer inte att trycka den på någon annan.
Publicerat Februari 5, 201115 yr 1. Jag tror inte heller att alla vet hur eftersök fungerar. Just därför måste det upp till ytan så att folk förstår vilken nytta eftersöksjägarna gör och varför det är så viktigt att man ska kunna släppa sin hund. 2. Sluta jaga med lös hund har ju folk redan fått göra i vargområdena. Allt annat vore ju ansvarslöst. Eller? 3. Vad är det för politik du talar om? Vad vill du göra? När? Hur? 1. Och om vi nu inte har lyckats med det tidigare så tror jag att detta är att börja i fel ände. 2. Eftersom det finns en risk för eftersök även om du jagar utan hund så måste man ju sluta jaga helt i så fall. 3. Jag är ganska övertygad om att då det gäller politiska beslut, vilket rovdjursfrågan är, så fungerar inte arbetarrörelsens tidigare stridsåtgärder med strejker, manifestaioner, upprop etc. Du kanske skapar en debatt, men du komemr inte längre än till ledarsidan på Aftonbladet. Tre dagar senare är det glömt. Jag har inte lösningen på exakt hur man ska göra. Men jag skulle tro att långsiktig påverkan av nyttiga realtioner är något som ger mer resultat. Effektiv lobbying tar tid, men ger troligen mer effekt. Tror du själv att strejeker och manifestationer kan påverka våra politiker och/eller deras väljare, att låta oss skjuta fler vargar?
Publicerat Februari 5, 201115 yr Bojkott eller ej så tror jag att eftersöken på älg kommer att genomföras oavsett. Taktiken blir en annan, man bandar och lyckas man inte så blir älgen "friskförklarad" snabbare än vanligt. När den "friskförklarade" älgen sen lägger sig att dö i en villaträdgård i utkanten av samhället och återigen blir ett ärende hos polisen..DÅ är det dags att slå på stora trumman och förklara varför älgen inte avlivats i samband med olyckan. Att raktav bojkotta och skita i att kolla, älgen kan ligga 30 m in i skogen med avklippta ben, är inget annat än att skjuta sig själv i foten opinionsmässigt. Och dessutom så tror jag att det är helt omöjligt att få med sig jägarna på det!
Publicerat Februari 5, 201115 yr Max: Inte heller du har ju några svar. Det går inte att vänta. Det största misstaget i valet mellan två åtgärder är att tro att tiden står stilla. Det gör den inte. man måste kontinuerligt investera för att hålla sig på samma önskvärda nivå. Vad som sker just nu är att det jaktliga värdet utan tvekan minskar exponentiellt och ingen återinvesterar.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Tack för berömmet Borderjägaren, det var snällt. Vi är alla olika som individer, att vi samtycker i mycket betyder inte att vi samtycker i allt. Jag vill påpeka att just bojkotter och strejk är nåt vi har liten erfarenhet av i Sverige då det sällan förekommer. Detta är kopplat till såväl politik som mentalitet bland det svenska folket. Men det förekommer i Sverige med, essentiella människogrupper lyckas nästan jämt, sist var det flygledarna som höjde sina löner med 20-30% och fick bättre arbetstider. Dom har staten som arbetsgivare, precis som oss. Vi är precis lika essentiella för samhället då ingen annan kan göra det, åtminståne inte kortsiktigt. Kliver vi ut i EU, Frankrike bl.a där jag jobbat ganska mycket styrs ganska mycket just via blokader, bojkotter och strejker. Skulle den franska staten få för sig att skapa ett nytt vargrevir bland bönderna skulle det ta hus i helvetet. Skall sägas att jag är inget stort fan av detta om det sker på inflationsbasis, men i detta fallet är alla konstuktiva förslag undantaget lagbrott till att uppmuntra. Eftersöken involverar folket utanför, ett av få trumfkort jägarna har. Ingen kan tvinga oss ut i skogen, det bygger som vargsidan säger på frivillighet. Gäller det jakteftersök så är läget självklart annorlunda, det är ju skapat av oss och skall hanteras ansvarsfullt, precis som vanligt. Innan man går i gång med en bojkott är det viktigt att man sonderar terrängen. Det hade man inte gjort i vargjaktsfrågan men hoppas på bredare uppslutning i denna fråga för annars blir det inte annat än jaha. Återigen kommer SJF förmodligen att försöka styra bort detta genom påtryckningar nedåt i leden, men då tycker jag dom gör fel. Låt denna känsloyttring få ge lite eko, den behöver inte uppmuntras men inte heller fördömmas. Kan bli riktigt intressanta debatter för dom som gillar detta, för en gång skulle är det lätt att sitta i jägarfotöljen. Jag tillhör den lilla grupp som vågar erkänna att jag inte vill ha varg i Sverige idag, men vi kommer att bli flera. Låt mig ha min åsikt så länge, jag kommer inte att trycka den på någon annan. Nu känner jag igen Dig! Jag köper hela Ditt resonemang, just därför att det är ett resonemang. Skillnaden jämfört med platta påståenden är enorm. Det går inte att läsa tankarna bakom och debatten blir snabbt polariserad och hätsk. Jag tror fortfarande inte att vi vinner något på en bojkott men jag respekterar Din ståndpunkt och kan till och med hålla med om mycket av det Du säger. Mvh!/
Publicerat Februari 5, 201115 yr Max: Inte heller du har ju några svar. Det går inte att vänta. Det största misstaget i valet mellan två åtgärder är att tro att tiden står stilla. Det gör den inte. man måste kontinuerligt investera för att hålla sig på samma önskvärda nivå. Vad som sker just nu är att det jaktliga värdet utan tvekan minskar exponentiellt och ingen återinvesterar. Vet inte vad som får dig att tro att just JAG skulle ha svaren? Måste tyvärr göra dig besviken där, eftersom jag inte har några svar utan kan bara ha mina egna teorier, precis som alla andra. Min personliga slutsats grundar sig på att vi jägare överskattar värdet av vår egen insats. Vilket gör att en strejk inte kommer få den effekt vi själva tror. Jag tror vi jägare, återigen, hamnar i skamvrån eftersom vi är en så "lätt" grupp att angripa. Att behöva sluta med all jakt för att få trovärdighet i en sådan strejk, är också något jag tror få är beredda att göra. Du verkar ha missat att jag hade en fråga i mitt förra inlägg? Vad tycker du man ska göra? Är strejker och manifestationer rätt väg att gå?
Publicerat Februari 5, 201115 yr En offentlig bojkott är nog aningen kontraproduktiv när det gäller att påverka "allmänheten", jag tror att MaxW har en poäng där. Däremot är det kanske läge att rekomendera eftersöksjägare med lös hund att vara mer restriktiv i sin bedömning om det är lämpligt eller inte att släppa hund. Som många skriver är det Polisen som enl. lag har skyldigheten att genomföra eftersöket och får de ingen jägare att ställa upp så får de själv lösa det bäst de vill. Gör de inte det så finns det läge för en anmälan om brott om inget annat så enl. djurskyddslagen. Jag vet inte om "Lex Maria" gäller i dessa fall men det får man nog förutse att så är fallet. Om man märker att så är fallet (den s k kårandan kanske hindrar en del Poliser att anmäla sina kolleger, det har ju framkommit att så sker ibland) så kan en å annan lämpligt utformad artikel kanske belysa frågan. Vad som sker framöver om alla jägare vägrar att göra eftersök m löshund kan man ju bara spekulera i men min bedömning är att det det finns några alternativ: Det leder till "proffseftersöksteam" som jobbar kommunsvis. Det finns ca 290 kommuner i Sverige och borde det krävas ca 4-6 jägare/kommun d v s leda til arbetstillfälle för 6-800 personer. Man tittar på kostnaden på föregående alt. och anser att den är för hög så rekomendationen utgår att vargarna kostar för mycket och bör begänsas. Låt oss titta lite på kostnaden. Kostnaden för en eftersöksjägare borde blir 800 000 - 1 000 000skr/person vilket då blir upp emot 6-700 000 000skr/år i kostnad för Polisen. De har idag en budget på ca 18 miljarder (om jag nu hittat rätt siffra) så en ökning på närmare 4% lär inte bli poppis. Å andra sidan är detta alt. inte PK så det är mindre troligt att det genomförs. Andra alternativ är att man ändrar lagstiftningen så att ansvaret för eftersöket läggs på markägaren. Ett bökigt alt. med många inblandade och osäkert rättsläge. Vilket är då det troligaste alternativet, att allt fortsätter som det gör idag.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Du verkar ha missat att jag hade en fråga i mitt förra inlägg? Vad tycker du man ska göra? Är strejker och manifestationer rätt väg att gå? Jag anser att frågan måste tillföras större synlighet och uppmärksamhet för att betinga ett tillräckligt värde. Det kan exempelvis göras genom strejker och manifestationer. Att inte göra något är inte ett alternativ. En ubåt som sjunker måste tätas i tid. När den nått botten är det omöjligt att hämta upp den igen. Det finns ju kaptener som finner stolthet i att gå under med ubåten. Jag tillhör inte den typen.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Jag anser att frågan måste tillföras större synlighet och uppmärksamhet för att betinga ett tillräckligt värde. Det kan exempelvis göras genom strejker och manifestationer. Att inte göra något är inte ett alternativ. En ubåt som sjunker måste tätas i tid. När den nått botten är det omöjligt att hämta upp den igen. Det finns ju kaptener som finner stolthet i att gå under med ubåten. Jag tillhör inte den typen. Att något måste göras är vi nog överens om. Frågan är väl vad man ska göra? För att gå vidare med din liknelse om ubåten..Om nu utbåten tar in vatten, så anser inte jag att den bästa lösningen är att göra ett nytt hål så vattnet ska rinna ut. Det gör bara att man sjunker snabbare...
Publicerat Februari 5, 201115 yr Att något måste göras är vi nog överens om. Frågan är väl vad man ska göra? För att gå vidare med din liknelse om ubåten..Om nu utbåten tar in vatten, så anser inte jag att den bästa lösningen är att göra ett nytt hål så vattnet ska rinna ut. Det gör bara att man sjunker snabbare... Nä, då blåser man tankarna o torpederar jagaren. Det är därför det bara finns en kapten ombord.